Soolo-maratoni (n.42km) varustuksessa (varsikengät, kaikki vesi, ruoka, vaatetta) - reserviläisen hyvää itsetestausta? Karhunkierros alle 24h?

Karhunkierros on mun silmissä kuitenkin aika ”baanaa” verratruna noihin risukkoihin missä itse hortoilee

Mulle on jäänyt jotenkin mieleen Karhunkierroksesta, että osa poluista on kulunut sellaiseksi nilkkaa murjovaksi kolukoksi. Yksi juttu reiteistä. Joillain alueilla maastopyörät tekevät uria, jotka ovat pimeässä ja väsyneenä pirullisia jalankulkijalle.
 
Mulle on jäänyt jotenkin mieleen Karhunkierroksesta, että osa poluista on kulunut sellaiseksi nilkkaa murjovaksi kolukoksi. Yksi juttu reiteistä. Joillain alueilla maastopyörät tekevät uria, jotka ovat pimeässä ja väsyneenä pirullisia jalankulkijalle.
Maastopyörän urat on viheliäisiä. Ja tietysti polut jos esim puitten juuret ja kivet on vain jäljellä.
 
Ja tietysti polut jos esim puitten juuret ja kivet on vain jäljellä.

Karhunkierros on yksi Suomen suosituimpia reittejä. Muutamissa paikoissa todella ikävää askellettavaa. Osittain taas toki erittäin helppokulkuista hiekka/sorapolkua/kävelytietä.
 
Pitkospuita, mäkiä, kivikoita? Miten Salamajärveä tuntevat kuvaisivat reitistöä? Merkinnät, vesipaikat?
Suota juurta kivikkoa. Meillä oli vain matkaparkista saatu pikku kartta, oli siihen merkitty kaivot ja laavupaikat, kylttejäkin löytyi. Vedettiin vain semmoinen 6 tunnin keikka, piti testaa miten mein kolli pärjää, kyllä se menikin lujaa. Käydään kyllä uudestaan kun keretään.
 
Pitkospuita, mäkiä, kivikoita? Miten Salamajärveä tuntevat kuvaisivat reitistöä? Merkinnät, vesipaikat?
Kivasti kivikkoa ja soita. Peuranpolun eteläinen pää on siellä, itse olen enemmän kolunnut Peuranpolun pohjoispäätä: Etelä-Sydämänmaata ja Jää-Sydännmaata. Ja tietysti Iso-Sydänmaata, mikä on jo ihan ominta :)

https://www.luontoon.fi/salamajarvi

Tuossa kuvia sieltä pohjoispäästä:

29677

29678

29679
 
Last edited by a moderator:
Mitä reiittiä suosittelisit, jos kesäaikaan vaikka pari yötä olisi vaelluksella?
Eteläpäästä vai pohjoisesta? Jos pohjoisesta, niin Raatejärvelle tai Kuivajärvelle auto parkkiin ja pitkin Peuranpolkua. Tietty siinä voi pyöriä pikku järvien/lampien ympärillä vaikka kuinka, saa pari päivää kulumaan ihan kivasti. Etelästä oma suosikki on Pahapuro ja Vaatimen kierros.
 
En tosiaan tykkää tosta kivikosta.

Raskas reppu ja väärä askel = nilkka sijoiltaan tai säärimurtuma.

Tippuu se km/t aika pieneksi kun joka askelta pitää varoa.
 
En tosiaan tykkää tosta kivikosta.

Raskas reppu ja väärä askel = nilkka sijoiltaan tai säärimurtuma.

Tippuu se km/t aika pieneksi kun joka askelta pitää varoa.

Juu, ja kun vitjan aloittajan määrittelemä tavoite on vetää kaksi kertaa kellon ympäri yhtä soittoa. Kerta kellon ympäri ja askel ei ole enää sama kuin lähdettäessä.

Armeijan maiharilla ei kannata lähteä. Toisesta vitjasta tuttua ilmakuljetteisen erikoisjoukon johtajan kokemuksiin viitaten. :)
 
Eiköhän se joku maastojuoksukenkä ole viisaampi valinta? (ymmärrän kyllä mihin baikal viittaaa eli rakkauspuro ja lakerikenkätanssit).
 
Vaan kun se Fremen haluaa mallintaa sotilasmarssisuorituksen, niin silloin pitänee olla edes nilkkapituinen jalkine. Ilman reppua tai pikkunyytin kanssa sopivilla alustoilla lenkkari on best.
 
Juu, ja kun vitjan aloittajan määrittelemä tavoite on vetää kaksi kertaa kellon ympäri yhtä soittoa. Kerta kellon ympäri ja askel ei ole enää sama kuin lähdettäessä.

Armeijan maiharilla ei kannata lähteä. Toisesta vitjasta tuttua ilmakuljetteisen erikoisjoukon johtajan kokemuksiin viitaten. :)
Eipä kannattaisi, vaikuttaisi varmasti vauhtiin. Itselläni oli käytössä Salomon X Ultra 3 Mid Goretex. Painoa noin 460g per töppönen, merkittävästi vähemmän kuin perusvarsikenkä, mikä tuntuu kintuissa todella paljon erityisesti jos on päästellyt menemään kokonaan ilman taukoja, kuten tällläisessä testissä nyt päätin tehdä. Tuon Goretexin virkaa en tiedä muuten kuin markkinoinnissa, otin näille käsittelyn siinä huminakaapissa jossain kemikaalikylvyssä XXL:n päätiskin takana, olivat roisketiiviit noin 2 kk:n ajan. Sen jälkeen tuntuma luontoon ja ympäristötekijöihin on ollut taas... hmmm, välittömämpi.
Nilkkaa nämä eivät tue käytännössä lainkaan, suojaavat jonkin verran kyllä akillesjännettä (kengän takana on paksunnettu "mantteli" joka ohjaa salakavalimpia oksanperkeleitä pistämästä suoraan kintereeseen), muutenkin nilkat saavat melko hyvin ilmaa joten pitää aina laittaa tuplasukat paksulla ulkosukalla, tai hommata sellaiset vetoketjusyylärit vai miksi niintä nyt kutsutaan...
itselläni on sellaiset, ei tosin tuolla kerralla kun eivät henkitä oikeastaan lainkaan, pohkeet sauhuaa (ja kastuu!) ja vaikka noissa kengissä ei tasapohja olekaan, ja se alahihna pysyy ihan hyvin jalkasillan alla paikoillaan, sen kuluminen asvaltilla on raastavaa seurattavaa.
Nilkkatuki on sellainen juttu että jos nilkka ei koskaan ole pahemmin nyrjähtänyt/ venähtänyt, sen on evoluutio itse asiassa suunnitellut aika pirun tiukaksi paketiksi, joka ei juuri käytössä kulu, eikä mitään tukea juuri tarvitse murehtia myöhemminkään - tulee viriteltyä suojaa viluselta kelilltä enemmänkin, mutta se nyt saattaa olla vaan vanhojen luiden mukavuudenhalua :).
Sukkina olen käyttänyt mitä tahansa tuplasukkaa joka mahtuu noihin kenkiin, joista toinen (sisempi) ainakin villaa. Rakkoja ei ole tullut ja seuraavana päivänä on homma onnistunut ihan hyvin.
Yksi huomio noista on, että sikäli kun jalat pysyvät suht kuivina (ilman mitään massiivista mulaamista): nämä ovat lähtökohtaisesti ns. pehmeät kengät, jotka elävät lämmetessään, kostuessaa ja jalan vähän turvotessa jonkin verran/ paljon. Vastoin kaikkia katekismuksen komennuksia, kenkiä ei kannata ottaa pois jalasta eikä säätää millään tavalla, kunnes on pidempi tauko paikalla (tunteja!). Jos noita rupeaa availemaan, niiden saaminen nuljuisina taas istuviksi on pirullista ja jalka alkaa helposti vähän pyörimään siellä, kun sukka hakee kitkapisteitään - perkeleellisiä rakkoja tulee kuin postia Job-nimiseltä miekkoselta, se on varma.

 
Back
Top