Sotapelejä minä suositellen Strategy

Kun ehdit, niin kerro kokemuksia TOAW nelosesta. Vaatiiko valtavasti opettelua, toimiiko Suomi-skenaariot jne?

Voin jo nyt sanoa että vaatii, kun ei ole pohjaa aiemmista installaatioista. Suomi-skenut ovat suoraan edellisistä osista ja ainakin ne kaksi modernia 1990 mittelöä tuntuvat laadukkailta pienen käpistelyn perusteella.

Palaan asiaan kun olen mättänyt tuota enemmän.
 
Nyt on hieman enemmän käsitystä TOAW nelosesta. Koska varsinaista tutoriaalia ei ymmärtääkseni ole, on oppimiskäyrä TOAW-nyypälle aika jyrkkä, mutta olen todennut parhaaksi keinoksi lukea ohjekirjaa ja pelata peliä ristiin rastiin, molemmat tukevat oppimista. Tosin siinä pelissä tulee turpaan, minulle ainakin tuli kun piti ottaa se kuutostie-skenaario heti ensimmäisenä :D Ymmärrän nyt jotenkuten liikkumisen, joukkojen eri toiminnot, reservisysteemit, pioneerien käytön ym mutta esim. huoltoreittien toiminta on vielä aika hakusessa.

Tuo "Road to Helsinki 1990" lienee vaikeustasossaan aika korkealla, kuten realistista onkin senhetkiset voimasuhteet huomioiden. Skenaario on tehty hyvin ja huolella, mukana myös kaikkien rakastamat "makkaranpaistokomppaniat" kaupunkeja suojaamassa, näistä on hyötyä erityisesti siinä että pitävät silmällä alueita ja esim. räjäyttävät sillat kun punainen aalto lähestyy. Välillä punaisten panssarijyrällä oli niin hoppu että jokunen makkaranpaistoporukka pääsi hetkeksi "piiloon" etenemisreitin sivustoille josta ne myöhemmin tekivät myyräntyötä esim. pitkän kantaman tykistöä ja päämajoja kiusaten, mutta komppania on kuitenkin vain komppania.

Neuvostoliittoa ei ole ihan helppo pysäyttää, käytännössä voittoehdot näyttävät menevän niin että jos jotakuinkin "Kymijoen Kurskin" linjalla saisi pidäteltyä sitä pari viikkoa niin voitto tulisi. Käytännössä katsoen pelasin tuota ihan typerästi, kotiseuturakkauden vimmalla syöksyin ensimmäisenä valmiudessa olevilla jääkärijoukoilla ja panssareilla (T-72 ja T-55M) aina pieniin paikallisiin vastahyökkäyksiin sitä mukaa kun niitä tuli käyttöön jolloin pienen takaisinpäin tönäisyn jälkeen tietokone-Neukkula aina huomattavasti liikkuvampana, paremmin tuettuna ja luonnollisesti lukumäärältään ylivoimaisena rullasi sivustat kasaan ja saarrosti joukot ylivoimalla jatkaen vielä muilla yksiköillään eteenpäin. Rupesin pelaamaan järkevämmin vasta kun Baikalin PERKin läpi kumihanskojen läpsyessä rullanneita heikompia jalkaväkiprikaatien joukkoja alkoi virrata kentälle. Siitä junakuljetuksin sain puolijärkevän puolustuslinjan aikaan Kymijoen kohdalle, mutta se oli (kiitos parhaiden joukkojen tuhlaamisen heti alussa) aivan liian heikko alaosastaan jolloin puna-armeija mursi helposti läpi seiskatien kohdalta vaikka Kouvolan kohdilla sain pitkäksi aikaa hyvän vastarinnan aikaan (esim. läpi murtaneita panssarijoukkoja motitettiin ja tuhottiin kun ne olivat jo menettäneet kaiken muun kuin T-80-vaununsa). Tällaisessa skenaariossa vahvaa ja liikkuvaa vastustajaa vastaan korostuu se, että ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Ja panssarintorjunta on todella iso haaste, mikä sekin lienee aika realistista 1990-vuosiluku huomioiden.

Peli on ehdottomasti maavoimiin keskittyvä, ilmasota on hyvin abstraktilla tasolla. Esim. tässä Road to Helsinki -skenussa Suomen lentokentät ovat muusta pelikentästä erillisenä "saarekkeenaan" jossa HävLLv:t "istuskelevat" ilmatorjunnan suojaamana. Kuvakkeita klikkaamalla voi määrittää niille roolin, Suomen kannalta ainoa järkevä on käytännössä "Air Superiority". Itselläni neuvostoilmavoimat iskivät kentille jatkuvasti ja ne ilmavoimat (MiG-21 ja Draken) eivät kovin monia päiviä millään merkittävällä vahvuudella lentäneet jonka jälkeen jokaisessa maataistelussa oli inhottavaa lisäharmia rynnäköivistä neukkukoneista, kun "näkymättömästi" toimivat omat ilmavoimat eivät ole enää uhkana. Tämäkin lienee kiusallisen realistista.

Alla vähän kuvia:

Panssarilautta Vaalimaalla :) Panssaripataljoonia vastaanottamassa kourallinen jääkärijoukkoja ja RVL:n jannut.
1.jpg

Joukkoja pääsee tarkastelemaan ryhmätasolle saakka. Makkaranpaistokomppanialla on Suomi-KP:t ja KESsit ;)
2.jpg

Ilmavoimat näkyvät kentillään, sen aikaa kun nyt vielä ilmassa ovat:
3.jpg

Seuraava ruutukaappaus onkin näemmä ronskisti pidemmällä, homma jo käytännössä ratkaistu ja yksi jalkaväkiprikaati yrittää vielä pysäyttää panssaritulvaa käsillä (ei onnistunut :( ). Emme antaudu ehdoitta!
6.jpg

...No okei, antaudumme kohta ehdoitta. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin: Vihdoinkin, VIHDOINKIN Väykkä pääsee presidentiksi kaitsemaan uutta, rauhantahtoista ja demokraattista Suomen hallintoa... :O
7.jpg

(Sovitaan että Kaartin jääkärirykmentti teki lopulta voittoisan vastaiskun ja ajoi veli venäläisen takaisin Moskovan punaiselle torille ;) Ai ei vai...? )
 
Nyt on hieman enemmän käsitystä TOAW nelosesta. Koska varsinaista tutoriaalia ei ymmärtääkseni ole, on oppimiskäyrä TOAW-nyypälle aika jyrkkä, mutta olen todennut parhaaksi keinoksi lukea ohjekirjaa ja pelata peliä ristiin rastiin, molemmat tukevat oppimista. Tosin siinä pelissä tulee turpaan, minulle ainakin tuli kun piti ottaa se kuutostie-skenaario heti ensimmäisenä :D Ymmärrän nyt jotenkuten liikkumisen, joukkojen eri toiminnot, reservisysteemit, pioneerien käytön ym mutta esim. huoltoreittien toiminta on vielä aika hakusessa.

Tuo "Road to Helsinki 1990" lienee vaikeustasossaan aika korkealla, kuten realistista onkin senhetkiset voimasuhteet huomioiden. Skenaario on tehty hyvin ja huolella, mukana myös kaikkien rakastamat "makkaranpaistokomppaniat" kaupunkeja suojaamassa, näistä on hyötyä erityisesti siinä että pitävät silmällä alueita ja esim. räjäyttävät sillat kun punainen aalto lähestyy. Välillä punaisten panssarijyrällä oli niin hoppu että jokunen makkaranpaistoporukka pääsi hetkeksi "piiloon" etenemisreitin sivustoille josta ne myöhemmin tekivät myyräntyötä esim. pitkän kantaman tykistöä ja päämajoja kiusaten, mutta komppania on kuitenkin vain komppania.

Neuvostoliittoa ei ole ihan helppo pysäyttää, käytännössä voittoehdot näyttävät menevän niin että jos jotakuinkin "Kymijoen Kurskin" linjalla saisi pidäteltyä sitä pari viikkoa niin voitto tulisi. Käytännössä katsoen pelasin tuota ihan typerästi, kotiseuturakkauden vimmalla syöksyin ensimmäisenä valmiudessa olevilla jääkärijoukoilla ja panssareilla (T-72 ja T-55M) aina pieniin paikallisiin vastahyökkäyksiin sitä mukaa kun niitä tuli käyttöön jolloin pienen takaisinpäin tönäisyn jälkeen tietokone-Neukkula aina huomattavasti liikkuvampana, paremmin tuettuna ja luonnollisesti lukumäärältään ylivoimaisena rullasi sivustat kasaan ja saarrosti joukot ylivoimalla jatkaen vielä muilla yksiköillään eteenpäin. Rupesin pelaamaan järkevämmin vasta kun Baikalin PERKin läpi kumihanskojen läpsyessä rullanneita heikompia jalkaväkiprikaatien joukkoja alkoi virrata kentälle. Siitä junakuljetuksin sain puolijärkevän puolustuslinjan aikaan Kymijoen kohdalle, mutta se oli (kiitos parhaiden joukkojen tuhlaamisen heti alussa) aivan liian heikko alaosastaan jolloin puna-armeija mursi helposti läpi seiskatien kohdalta vaikka Kouvolan kohdilla sain pitkäksi aikaa hyvän vastarinnan aikaan (esim. läpi murtaneita panssarijoukkoja motitettiin ja tuhottiin kun ne olivat jo menettäneet kaiken muun kuin T-80-vaununsa). Tällaisessa skenaariossa vahvaa ja liikkuvaa vastustajaa vastaan korostuu se, että ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Ja panssarintorjunta on todella iso haaste, mikä sekin lienee aika realistista 1990-vuosiluku huomioiden.

Peli on ehdottomasti maavoimiin keskittyvä, ilmasota on hyvin abstraktilla tasolla. Esim. tässä Road to Helsinki -skenussa Suomen lentokentät ovat muusta pelikentästä erillisenä "saarekkeenaan" jossa HävLLv:t "istuskelevat" ilmatorjunnan suojaamana. Kuvakkeita klikkaamalla voi määrittää niille roolin, Suomen kannalta ainoa järkevä on käytännössä "Air Superiority". Itselläni neuvostoilmavoimat iskivät kentille jatkuvasti ja ne ilmavoimat (MiG-21 ja Draken) eivät kovin monia päiviä millään merkittävällä vahvuudella lentäneet jonka jälkeen jokaisessa maataistelussa oli inhottavaa lisäharmia rynnäköivistä neukkukoneista, kun "näkymättömästi" toimivat omat ilmavoimat eivät ole enää uhkana. Tämäkin lienee kiusallisen realistista.

Alla vähän kuvia:

Panssarilautta Vaalimaalla :) Panssaripataljoonia vastaanottamassa kourallinen jääkärijoukkoja ja RVL:n jannut.
Katso liite: 18135

Joukkoja pääsee tarkastelemaan ryhmätasolle saakka. Makkaranpaistokomppanialla on Suomi-KP:t ja KESsit ;)
Katso liite: 18136

Ilmavoimat näkyvät kentillään, sen aikaa kun nyt vielä ilmassa ovat:
Katso liite: 18137

Seuraava ruutukaappaus onkin näemmä ronskisti pidemmällä, homma jo käytännössä ratkaistu ja yksi jalkaväkiprikaati yrittää vielä pysäyttää panssaritulvaa käsillä (ei onnistunut :( ). Emme antaudu ehdoitta!
Katso liite: 18138

...No okei, antaudumme kohta ehdoitta. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin: Vihdoinkin, VIHDOINKIN Väykkä pääsee presidentiksi kaitsemaan uutta, rauhantahtoista ja demokraattista Suomen hallintoa... :O
Katso liite: 18139

(Sovitaan että Kaartin jääkärirykmentti teki lopulta voittoisan vastaiskun ja ajoi veli venäläisen takaisin Moskovan punaiselle torille ;) Ai ei vai...? )

Huikean hieno arvostelu. Meni pariin kertaan päiväsumpit väärään kurkkuun (Baikalin perustamiskeskus & Väyrysen unelma toteutuu). :ROFLMAO:

Vaatiiko millaisen tehokoneen pyöriäkseen kunnolla ?
 
Ainakin omalla 2014 jo silloin parhaan hinta/laatusuhteen osista uusimpien sijaan kasatulla koneella pyörii hienosti.

Viralliset vaatimukset näemmä hyvin maltilliset: Pentium 4 tai nopeampi, Win7 tai uudempi, 512 mb RAM.
 
Ai niin, tuossa skenaariossa myös AI teki heti kättelyssä laajat maahanlaskut Kouvolan ja Kotkan paikkeille, sotkien siten pakkaa oikein kunnolla. En ole varma mutta luulen että skenaariontekijä pystyy tekemään AI:lle jotakin valmiita tehtäviä alkuun, tai sitten AI on vain nokkela :D

Hieman negapuoleista on mielestäni se, ettei loppuun saa jonkinlaista "tilastokeskusta" skenaarion tapahtumista. Olisi hauska/hirvittävää summailla eri osapuolten kokonaistappioita jne.
 
No niin - vaikka ajattelin että aloittaisin tutoriaalityyppisistä skenuista, niin pitihän sitä hakea jälleen isänmaallisessa hengessä revanssia hieman syvemmältä ruuhka-Suomen ulkopuolelta. Nimittäin otin skenaarioksi "Karelian Pine 1990" joka on käytännössä samassa Neuvostoliiton rynnäkköskenaariossa tapahtuvat taistelut Pohjois-Karjalan puolella. Skenaario on aivan erilainen luonteeltaan, rautatieverkko (joka on pelimekaniikassa paitsi äärimmäisen tehokas joukkojen kuljetuksessa, myös taustalla pyörivän huollon järjestelyssä) on kyllä oleellisien reittien varrella mutta muuten koko kartta on koruttomia korpimaisemia. Käytettävät joukot ovat molemmin puolin pienempiä, suomalaisilla alkuvaiheessa merkittävä rooli on sisseillä ja rajajoukoilla. Kartta rajautuu pohjoisessa Lieksan kohdille, Etelässä suurin piirtein Värtsilään. Käytännössä oleellista on että pystyy pitämään Joensuun hallussaan, ilman sitä peli on auttamattomasti menetetty. Pelaaja voi pyytää avukseen T-55-yksikköä reservistä (voittopistetappiota vastaan) tai skenaariontekijän huumorintajun osoituksena korjata Kontiorannan varuskunnassa muistomerkkinä olevan T-34:n taistelukäyttöön, sen enempää taistelupanssarivoimia ei täällä suunnalla ole käytettävissä. Myöskään omia ilmavoimia ei liikene tänne yhtään, ilmasuoja on Sergeiden ja hyvän kaivautumisen varassa. Tosin vihollisellakin heikommat ilmavoimat täällä, lähinnä Mi-24:ta ja jonkin verran Su-17:ta.

Alkutilanteessa yksittäinen jalkaväkiprikaati viivyttää Tohmajärven suunnalla vihollisen pääjoukkoa. Sitä tukeva tykistörykmentti möyhensi varsin ansiokkaasti neuvostoliittolaisen tykistörykmentin tuhoten siltä lähes kaiken kaluston. Rajavartiolaitoksen joukoilla on iso rooli pohjoisemmassa Tuupovaaran kohdilla, koska sieltäkin lähestyy vihollisen prikaati vielä täysin suojatonta Joensuun aluetta. Rajajoukot pääosin komppanian tai joukkueen vahvuisina pystyvät hyvin parveilemaan paljon vahvempien vihollisten ympärillä ja tosissaan hidastamaan sitä ja ajattamaan vihollisia pitkin metsiä pienien metsäsissiporukoiden perässä, jotta vahvistuslistalla luvatut jääkäriprikaati ja jalkaväkiprikaati ehtisivät paikalle. Totesin että kartan alaosan asutuskeskuksia ei oikein pysty pitämään hallussa. Myöskin Lieksa näytti liian vaikealta pitää moninkertaista ylivoimaa vastaan joten jätin sinne saapuneesta jalkaväkiprikaatista vain yhden pataljoonan pitämään sitä viivytysmielessä (sori Lieksalaiset!). Uimaharjuun jätin puolikkaan jalkaväkipataljoonan jälleen vain viivytyshengessä (sori Stora Enson sahatoiminta!). Kaikki muut joukot pl. sissit ja RVL:n tyypit kuljetin junayhteydellä linjalle Reijola-Kontiolahti jotta siihen saataisiin riittävän vahva puolustus pysäyttämään metsäteitä sissien kiusaamana lähestyvät neukkujen tankit ja panssarijalkaväki.

1.jpg

2.jpg

Neljän päivän sisällä (vuorolla 8...yksi vuoro puoli päivää näissä Suomi-skenuissa) alkaa Joensuun puolustus olla koossa, kun Tohmajärven kohdalla taistellut jalkaväkiprikaati on pääosin vedetty rautatiekuljetuksin sinne rajavartiolaitoksen jäädessä viivyttämään neuvostojoukkoja, lisäksi paikalle on tullut yksi jääkäriprikaati lännestä ja Lieksan suunnalta junalla siirtynyt (mutta yhden pataljoonan Lieksaan ja puolikkaan lisää Uimaharjuun jättänyt) jalkaväkiprikaati. Linjassa on siis n. puolitoista prikaatia keskinkertaisehkoa jalkaväkeä ja yksi tasokkaampaa jääkäriporukkaa. Tukena näille kolme tykistörykmenttiä - aika mukavasti. Kun vihollisjoukkoja alkoi valua tipoittain esiin metsistä, niin keskitin tykistön tulen erityisesti komentopaikkoja vastaan - näiden komentoryhmiä sekä kaikkien lähistöllä olevien yksiköiden huoltoa buustaavia huoltoryhmiä tuhoamalla tekee aika kivasti hallaa muutenkin huollollisesti haastavassa kartassa.

4.jpg

Jalkaväkiprikaateilla PST-puolella ykköstykkinä vain Mustit, jääkäreillä sentään kourallinen PSTOHJ 82:ia. Vastapuolella kovimpana pähkinänä toistasataa taistelupanssarivaunua suurin piirtein 1/3 kutakin tyyppiä T-64, T-72 ja T-80. Toisaalta ne vaunut rämpivät vielä pääosin metsäteitä sissien kiusattavana ja kuluttamassa vireyttään ja a-tarvikkeitaan ym joten näillä Joensuun puolustusjoukoilla oli reilusti aikaa kaivautua syvälle. Lisäksi Joensuun itäpuolelle hyvän esteen loi Pielisjoki/Kotalahti, pelissä tyyppiä "super river" joka tarkoittaa sitä että niiden ylitykseen tarvitaan pioneeriyksikkö losseja, siltoja ym rakentamaan. Tämän vesistön taakse uskaltauduin jättämään vähän heikomman puolustuksen, sellaista puolikkaan pataljoonan tasoa per 2,5 kilometriä vastaava heksa. Parhaat jääkärijoukot sekä vahvimmat monen pataljoonan vahvuiset jalkaväet suurimmalla Mustikeskittymällä laitoin Reijolan kohdalle koska vihollisen voimakkaimmat joukot lähestyivät sieltä Pyhäselkä-järven rantoja pitkin.

5.jpg

Suomalaisilla oli Reijolan kohdilla paikallinen ylivoima ja joukot olivat niin hyvin kaivautuneita, että neukut jäivät pataljoonillaan viereen odottamaan jotta saisivat riittävästi voimaa paikalle. Mikäs siinä, suomalaiset joukot olivat koostumukseltaan ennemmin hyvä alasin kuin mikään tehokas vasara (etenkaan tstpsv:ja vastaan) joten kaivauduin yhä syvemmälle, siirsin vielä hieman lisää voimaa pohjoisemmista kohdista Reijolan suuntaan ja käytin päiväkausia möyhentäessäni tykistöllä h-i-t-a-a-s-t-i hyökkäämään ryhmittyvän vihollisen herkullisimpia maaleja.

Etelämmässä tein aika paljon hallaa vielä toimintakunnossa olevilla Rajan joukkojen rippeillä mm. valtaamalla hetkellisesti pieniä kyliä takaisin, hyökkäilemällä vihollisen tykistöä vastaan ja välillä häiritsemällä Joensuun tienoolla olevien joukkojen huoltoa ottamalla haltuun rautateiden pätkiä heidän hyökkäysreittinsä varrelta.

Pelissä voi asettaa eri joukoille erilaisia tappionsietokäskyjä, käytännössä valitaan kolmen pallon systeemillä vaihtoehdoilla 1 pallo = pelkkää kahakointia, 2 palloa = kunnon taistelua, mutta vetäytyminen jos suuret tappiot uhkaavat ja 3 palloa = Taipaleenjoki-moodi jossa tapellaan tappioista välittämättä vastaan niin pitkään kunnes hermo pettää tai henki menee. Sissisodassa pienet joukkueen tai komppanian yksiköt ja 1 palloa on aika hyvä homma ja tällaisten pyöriminen selustassa tuntuu aika kuvaavalta sentyyppiseen taisteluun, etenkin koska huolto on mallinnettu sen verran hienosti. Tässä otettu Onkamo hetkellisesti haltuun suoraan huoltoreitiltä.

7.jpg

Hämmästyttävästi, tämä sissisota toimi Lieksan kohdilla niin hyvin että siellä olevat viholliset eivät päässeet edes ottamaan haltuunsa pelkiksi viivytyksiksi luulemiani Lieksaa ja Uimaharjua. Ne tuhlasivat aikansa joka puolella pyörivien sissien lannistamina, Uimaharjua lähestyvät joukot ehtivät koko skenaarion aikana vain sen lähistölle, Lieksan kupeeseen ilmestyi panssarijalkaväkipataljoona mutta se ei uskaltanut käydä edes hyökkäämään Lieksassa olevaa, erinomaisesti kaivautunutta puolikasta pataljoonaa (ja vieressä olevaa toista mokomaa) vastaan. Etenkään sen jälkeen kun katkoin selustasta sen huoltotiet täysin :) Kuva otettu skenaarion loputtua jolloin myös vihollisjoukkojen huoltotilanne näkyy kuvakkeista - musta neliö oikeassa yläkulmassa tarkoittaa joukkoa jolta on huolto poikki.

11.jpg
Skenaarion lähestyessä loppuaan, aloitti vihollinen vihdoin kunnon rynnäkön Joensuun itäpuolella kun oli saanut yhä uusia joukkoja kehiin. Se jauhoi Reijolan kohdalla jalkaväkijoukkoja vastaan ja lopulta sai pienen murron aikaan siinä kohtaa. Jääkärit ottivat kuitenkin tämän kohdan välittömästi takaisin vastaiskulla. Kuvassa "combat planner" jolla voi suunnitella hieman monisyisemmät taistelutoimet.

8.jpg

Aivan lopuksi neukkula ryhtyi epätoivoiseen syöksyyn kaikella mahdollisella tätä vahvaa "tulppaa" vastaan. Homma meni lopulta aika jännäksikin, ja oltiin liikenteessä jo sillä intensiteetillä että kaikilla oli käskynä kolmen pallon mukaisesti pitää paikat hallussaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Panssarit ja miehet vyöryivät vimmatusti suomalaisten asemia vastaan, mutta eivät päässeet kunnolla läpi. Ja sitten...aika (eli oikeastaan Kremlin kärsivällisyys ja maailmanpoliittinen tilanne?) oli loppunut kesken. Pelinjälkeinen kuva osoittaa yhä paperilla vahvojen (esim. panssarivaunuja ehjänä vielä vaikka kuinka paljon) vihollisvoimien totaalisen uupuneen tilan, siinä missä Soome Mees on vielä ihan kohtuuhyvässä tikissä, vihreän tai keltaisen laatikon osoittamana.

12.jpg

Ja niin siinä, hyvät ihmiset, kävi, että tällä kertaa ryssä iski päänsä Karjalan Mäntyyn varsin lujasti. Olipa viihdyttävä "revanssi" viime pelin totaalitappion lievittämiseksi. Kannatti näemmä tulla "maakuntakierrokselle" :) Kyllä tämä peli on juuri sitä mitä omasta pelikokoelmastani puuttuikin. Loistava tapa käydä menneitä sotia uusiksi ja kokeilla myös tällaisia "mitäs jos" -tilanteita monipuolisesti ja jotenkin realistisen tuntuisesti. Matikkaa pyörii taustalla erittäin paljon, tosi moni asia vaikuttaa toisiinsa mutta loogisesti, ja näitä ei itse tarvitse "mikromanageroida" oikeastaan koskaan.

10.jpg
 
Tuota scenaariota on tullut pari kertaa TOAW kolmosella pelattua.
 
Pitääköhän tämä nyt sitten ostaa itselle joululahjaksi ;)
 
Nyt on hieman enemmän käsitystä TOAW nelosesta. Koska varsinaista tutoriaalia ei ymmärtääkseni ole, on oppimiskäyrä TOAW-nyypälle aika jyrkkä, mutta olen todennut parhaaksi keinoksi lukea ohjekirjaa ja pelata peliä ristiin rastiin, molemmat tukevat oppimista. Tosin siinä pelissä tulee turpaan, minulle ainakin tuli kun piti ottaa se kuutostie-skenaario heti ensimmäisenä :D Ymmärrän nyt jotenkuten liikkumisen, joukkojen eri toiminnot, reservisysteemit, pioneerien käytön ym mutta esim. huoltoreittien toiminta on vielä aika hakusessa.

Tuo "Road to Helsinki 1990" lienee vaikeustasossaan aika korkealla, kuten realistista onkin senhetkiset voimasuhteet huomioiden. Skenaario on tehty hyvin ja huolella, mukana myös kaikkien rakastamat "makkaranpaistokomppaniat" kaupunkeja suojaamassa, näistä on hyötyä erityisesti siinä että pitävät silmällä alueita ja esim. räjäyttävät sillat kun punainen aalto lähestyy. Välillä punaisten panssarijyrällä oli niin hoppu että jokunen makkaranpaistoporukka pääsi hetkeksi "piiloon" etenemisreitin sivustoille josta ne myöhemmin tekivät myyräntyötä esim. pitkän kantaman tykistöä ja päämajoja kiusaten, mutta komppania on kuitenkin vain komppania.

Neuvostoliittoa ei ole ihan helppo pysäyttää, käytännössä voittoehdot näyttävät menevän niin että jos jotakuinkin "Kymijoen Kurskin" linjalla saisi pidäteltyä sitä pari viikkoa niin voitto tulisi. Käytännössä katsoen pelasin tuota ihan typerästi, kotiseuturakkauden vimmalla syöksyin ensimmäisenä valmiudessa olevilla jääkärijoukoilla ja panssareilla (T-72 ja T-55M) aina pieniin paikallisiin vastahyökkäyksiin sitä mukaa kun niitä tuli käyttöön jolloin pienen takaisinpäin tönäisyn jälkeen tietokone-Neukkula aina huomattavasti liikkuvampana, paremmin tuettuna ja luonnollisesti lukumäärältään ylivoimaisena rullasi sivustat kasaan ja saarrosti joukot ylivoimalla jatkaen vielä muilla yksiköillään eteenpäin. Rupesin pelaamaan järkevämmin vasta kun Baikalin PERKin läpi kumihanskojen läpsyessä rullanneita heikompia jalkaväkiprikaatien joukkoja alkoi virrata kentälle. Siitä junakuljetuksin sain puolijärkevän puolustuslinjan aikaan Kymijoen kohdalle, mutta se oli (kiitos parhaiden joukkojen tuhlaamisen heti alussa) aivan liian heikko alaosastaan jolloin puna-armeija mursi helposti läpi seiskatien kohdalta vaikka Kouvolan kohdilla sain pitkäksi aikaa hyvän vastarinnan aikaan (esim. läpi murtaneita panssarijoukkoja motitettiin ja tuhottiin kun ne olivat jo menettäneet kaiken muun kuin T-80-vaununsa). Tällaisessa skenaariossa vahvaa ja liikkuvaa vastustajaa vastaan korostuu se, että ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Ja panssarintorjunta on todella iso haaste, mikä sekin lienee aika realistista 1990-vuosiluku huomioiden.

Peli on ehdottomasti maavoimiin keskittyvä, ilmasota on hyvin abstraktilla tasolla. Esim. tässä Road to Helsinki -skenussa Suomen lentokentät ovat muusta pelikentästä erillisenä "saarekkeenaan" jossa HävLLv:t "istuskelevat" ilmatorjunnan suojaamana. Kuvakkeita klikkaamalla voi määrittää niille roolin, Suomen kannalta ainoa järkevä on käytännössä "Air Superiority". Itselläni neuvostoilmavoimat iskivät kentille jatkuvasti ja ne ilmavoimat (MiG-21 ja Draken) eivät kovin monia päiviä millään merkittävällä vahvuudella lentäneet jonka jälkeen jokaisessa maataistelussa oli inhottavaa lisäharmia rynnäköivistä neukkukoneista, kun "näkymättömästi" toimivat omat ilmavoimat eivät ole enää uhkana. Tämäkin lienee kiusallisen realistista.

Alla vähän kuvia:

Panssarilautta Vaalimaalla :) Panssaripataljoonia vastaanottamassa kourallinen jääkärijoukkoja ja RVL:n jannut.
Katso liite: 18135

Joukkoja pääsee tarkastelemaan ryhmätasolle saakka. Makkaranpaistokomppanialla on Suomi-KP:t ja KESsit ;)
Katso liite: 18136

Ilmavoimat näkyvät kentillään, sen aikaa kun nyt vielä ilmassa ovat:
Katso liite: 18137

Seuraava ruutukaappaus onkin näemmä ronskisti pidemmällä, homma jo käytännössä ratkaistu ja yksi jalkaväkiprikaati yrittää vielä pysäyttää panssaritulvaa käsillä (ei onnistunut :( ). Emme antaudu ehdoitta!
Katso liite: 18138

...No okei, antaudumme kohta ehdoitta. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin: Vihdoinkin, VIHDOINKIN Väykkä pääsee presidentiksi kaitsemaan uutta, rauhantahtoista ja demokraattista Suomen hallintoa... :O
Katso liite: 18139

(Sovitaan että Kaartin jääkärirykmentti teki lopulta voittoisan vastaiskun ja ajoi veli venäläisen takaisin Moskovan punaiselle torille ;) Ai ei vai...? )

Mainio tämä skenaariokuvaus kyllä.

http://www.the-strategist.net/RD/sc...rt-of-war-scenario-375-Highway-to-Helsinki-90


In 1990 the collapse of Soviet Union began to seem obvious to many in west as well as in east. Those who stood between east and west considered wise to distinguish themselves to be on the winners side early enough for political prestige.

Finnish government considered this issue thoroughly and came up with a solution: joining NATO as soon as possible.
***
When this information came out to publicity, Kreml naturally wasn't very pleased. It had enough trouble at keeping Warsaw Pact together to stand what was happening. Finland would be followed by Sweden and Austria, then Poles and Czechs would start making demands, and so on. Something had to be done, but at the moment Kreml didn't come up with any decisions.
***
In June anti-Soviet riots erupted in Estonia. Army suppressed them with brute force, which was condemned by Finnish president in a special tv-broadcast. After interrogating imprisoned rioters, KGB presented the politbyro what the militaristic wing was hoping for: Finland's secret police SUPO had organized the unrest. Preparations were initiated in a calm silence to make Finland a cautionary example to others...

Soviet generals organized six operations. Two were seaborne invasions of Hanko and Åland to deny Finns access to Baltic sea, two were diversionary attacks against Joensuu and Sodankylä, one was the secondary offensive towards Oulu to prevent supply deliveries from Norway and one was the primary offensive, its goal being no more or less than the half-million capital Helsinki. They knew they had to knock Finland out of war quickly, just in a week or so. If the war prolonged, it would consume money and trust of Pact allies. Who knows, maybe even NATO might rush to help.
***
Despite their attempt to be "very hush-hush", the Soviet mobilization of over ten divisions near Leningrad was noticed by many intelligence services a week before the attack. A US diplomat passed recce satellite pictures of Soviets pushing their Northern Military District to wartime strength. Still not certain of what was coming, Finnish president Mauno Koivisto reluctantly ordered the drafting of reserves for an "extra rehearsal". Despite of having a highly efficient mobilization system, it still would take more than a week to have all troops combat ready.
***
June 25th, 0200. Outposts have heard motor sounds from the whole length of the border for two days. Seven hours ago a border guards company got involved in a brief firefight with a Spetsnaz platoon.

Soviet ambassador is not willing to explain the obvious: Finland is in a state of war.
 
No niin - vaikka ajattelin että aloittaisin tutoriaalityyppisistä skenuista, niin pitihän sitä hakea jälleen isänmaallisessa hengessä revanssia hieman syvemmältä ruuhka-Suomen ulkopuolelta. Nimittäin otin skenaarioksi "Karelian Pine 1990" joka on käytännössä samassa Neuvostoliiton rynnäkköskenaariossa tapahtuvat taistelut Pohjois-Karjalan puolella. Skenaario on aivan erilainen luonteeltaan, rautatieverkko (joka on pelimekaniikassa paitsi äärimmäisen tehokas joukkojen kuljetuksessa, myös taustalla pyörivän huollon järjestelyssä) on kyllä oleellisien reittien varrella mutta muuten koko kartta on koruttomia korpimaisemia. Käytettävät joukot ovat molemmin puolin pienempiä, suomalaisilla alkuvaiheessa merkittävä rooli on sisseillä ja rajajoukoilla. Kartta rajautuu pohjoisessa Lieksan kohdille, Etelässä suurin piirtein Värtsilään. Käytännössä oleellista on että pystyy pitämään Joensuun hallussaan, ilman sitä peli on auttamattomasti menetetty. Pelaaja voi pyytää avukseen T-55-yksikköä reservistä (voittopistetappiota vastaan) tai skenaariontekijän huumorintajun osoituksena korjata Kontiorannan varuskunnassa muistomerkkinä olevan T-34:n taistelukäyttöön, sen enempää taistelupanssarivoimia ei täällä suunnalla ole käytettävissä. Myöskään omia ilmavoimia ei liikene tänne yhtään, ilmasuoja on Sergeiden ja hyvän kaivautumisen varassa. Tosin vihollisellakin heikommat ilmavoimat täällä, lähinnä Mi-24:ta ja jonkin verran Su-17:ta.

Alkutilanteessa yksittäinen jalkaväkiprikaati viivyttää Tohmajärven suunnalla vihollisen pääjoukkoa. Sitä tukeva tykistörykmentti möyhensi varsin ansiokkaasti neuvostoliittolaisen tykistörykmentin tuhoten siltä lähes kaiken kaluston. Rajavartiolaitoksen joukoilla on iso rooli pohjoisemmassa Tuupovaaran kohdilla, koska sieltäkin lähestyy vihollisen prikaati vielä täysin suojatonta Joensuun aluetta. Rajajoukot pääosin komppanian tai joukkueen vahvuisina pystyvät hyvin parveilemaan paljon vahvempien vihollisten ympärillä ja tosissaan hidastamaan sitä ja ajattamaan vihollisia pitkin metsiä pienien metsäsissiporukoiden perässä, jotta vahvistuslistalla luvatut jääkäriprikaati ja jalkaväkiprikaati ehtisivät paikalle. Totesin että kartan alaosan asutuskeskuksia ei oikein pysty pitämään hallussa. Myöskin Lieksa näytti liian vaikealta pitää moninkertaista ylivoimaa vastaan joten jätin sinne saapuneesta jalkaväkiprikaatista vain yhden pataljoonan pitämään sitä viivytysmielessä (sori Lieksalaiset!). Uimaharjuun jätin puolikkaan jalkaväkipataljoonan jälleen vain viivytyshengessä (sori Stora Enson sahatoiminta!). Kaikki muut joukot pl. sissit ja RVL:n tyypit kuljetin junayhteydellä linjalle Reijola-Kontiolahti jotta siihen saataisiin riittävän vahva puolustus pysäyttämään metsäteitä sissien kiusaamana lähestyvät neukkujen tankit ja panssarijalkaväki.

Katso liite: 18181

Katso liite: 18182

Neljän päivän sisällä (vuorolla 8...yksi vuoro puoli päivää näissä Suomi-skenuissa) alkaa Joensuun puolustus olla koossa, kun Tohmajärven kohdalla taistellut jalkaväkiprikaati on pääosin vedetty rautatiekuljetuksin sinne rajavartiolaitoksen jäädessä viivyttämään neuvostojoukkoja, lisäksi paikalle on tullut yksi jääkäriprikaati lännestä ja Lieksan suunnalta junalla siirtynyt (mutta yhden pataljoonan Lieksaan ja puolikkaan lisää Uimaharjuun jättänyt) jalkaväkiprikaati. Linjassa on siis n. puolitoista prikaatia keskinkertaisehkoa jalkaväkeä ja yksi tasokkaampaa jääkäriporukkaa. Tukena näille kolme tykistörykmenttiä - aika mukavasti. Kun vihollisjoukkoja alkoi valua tipoittain esiin metsistä, niin keskitin tykistön tulen erityisesti komentopaikkoja vastaan - näiden komentoryhmiä sekä kaikkien lähistöllä olevien yksiköiden huoltoa buustaavia huoltoryhmiä tuhoamalla tekee aika kivasti hallaa muutenkin huollollisesti haastavassa kartassa.

Katso liite: 18183

Jalkaväkiprikaateilla PST-puolella ykköstykkinä vain Mustit, jääkäreillä sentään kourallinen PSTOHJ 82:ia. Vastapuolella kovimpana pähkinänä toistasataa taistelupanssarivaunua suurin piirtein 1/3 kutakin tyyppiä T-64, T-72 ja T-80. Toisaalta ne vaunut rämpivät vielä pääosin metsäteitä sissien kiusattavana ja kuluttamassa vireyttään ja a-tarvikkeitaan ym joten näillä Joensuun puolustusjoukoilla oli reilusti aikaa kaivautua syvälle. Lisäksi Joensuun itäpuolelle hyvän esteen loi Pielisjoki/Kotalahti, pelissä tyyppiä "super river" joka tarkoittaa sitä että niiden ylitykseen tarvitaan pioneeriyksikkö losseja, siltoja ym rakentamaan. Tämän vesistön taakse uskaltauduin jättämään vähän heikomman puolustuksen, sellaista puolikkaan pataljoonan tasoa per 2,5 kilometriä vastaava heksa. Parhaat jääkärijoukot sekä vahvimmat monen pataljoonan vahvuiset jalkaväet suurimmalla Mustikeskittymällä laitoin Reijolan kohdalle koska vihollisen voimakkaimmat joukot lähestyivät sieltä Pyhäselkä-järven rantoja pitkin.

Katso liite: 18184

Suomalaisilla oli Reijolan kohdilla paikallinen ylivoima ja joukot olivat niin hyvin kaivautuneita, että neukut jäivät pataljoonillaan viereen odottamaan jotta saisivat riittävästi voimaa paikalle. Mikäs siinä, suomalaiset joukot olivat koostumukseltaan ennemmin hyvä alasin kuin mikään tehokas vasara (etenkaan tstpsv:ja vastaan) joten kaivauduin yhä syvemmälle, siirsin vielä hieman lisää voimaa pohjoisemmista kohdista Reijolan suuntaan ja käytin päiväkausia möyhentäessäni tykistöllä h-i-t-a-a-s-t-i hyökkäämään ryhmittyvän vihollisen herkullisimpia maaleja.

Etelämmässä tein aika paljon hallaa vielä toimintakunnossa olevilla Rajan joukkojen rippeillä mm. valtaamalla hetkellisesti pieniä kyliä takaisin, hyökkäilemällä vihollisen tykistöä vastaan ja välillä häiritsemällä Joensuun tienoolla olevien joukkojen huoltoa ottamalla haltuun rautateiden pätkiä heidän hyökkäysreittinsä varrelta.

Pelissä voi asettaa eri joukoille erilaisia tappionsietokäskyjä, käytännössä valitaan kolmen pallon systeemillä vaihtoehdoilla 1 pallo = pelkkää kahakointia, 2 palloa = kunnon taistelua, mutta vetäytyminen jos suuret tappiot uhkaavat ja 3 palloa = Taipaleenjoki-moodi jossa tapellaan tappioista välittämättä vastaan niin pitkään kunnes hermo pettää tai henki menee. Sissisodassa pienet joukkueen tai komppanian yksiköt ja 1 palloa on aika hyvä homma ja tällaisten pyöriminen selustassa tuntuu aika kuvaavalta sentyyppiseen taisteluun, etenkin koska huolto on mallinnettu sen verran hienosti. Tässä otettu Onkamo hetkellisesti haltuun suoraan huoltoreitiltä.

Katso liite: 18185

Hämmästyttävästi, tämä sissisota toimi Lieksan kohdilla niin hyvin että siellä olevat viholliset eivät päässeet edes ottamaan haltuunsa pelkiksi viivytyksiksi luulemiani Lieksaa ja Uimaharjua. Ne tuhlasivat aikansa joka puolella pyörivien sissien lannistamina, Uimaharjua lähestyvät joukot ehtivät koko skenaarion aikana vain sen lähistölle, Lieksan kupeeseen ilmestyi panssarijalkaväkipataljoona mutta se ei uskaltanut käydä edes hyökkäämään Lieksassa olevaa, erinomaisesti kaivautunutta puolikasta pataljoonaa (ja vieressä olevaa toista mokomaa) vastaan. Etenkään sen jälkeen kun katkoin selustasta sen huoltotiet täysin :) Kuva otettu skenaarion loputtua jolloin myös vihollisjoukkojen huoltotilanne näkyy kuvakkeista - musta neliö oikeassa yläkulmassa tarkoittaa joukkoa jolta on huolto poikki.

Katso liite: 18187
Skenaarion lähestyessä loppuaan, aloitti vihollinen vihdoin kunnon rynnäkön Joensuun itäpuolella kun oli saanut yhä uusia joukkoja kehiin. Se jauhoi Reijolan kohdalla jalkaväkijoukkoja vastaan ja lopulta sai pienen murron aikaan siinä kohtaa. Jääkärit ottivat kuitenkin tämän kohdan välittömästi takaisin vastaiskulla. Kuvassa "combat planner" jolla voi suunnitella hieman monisyisemmät taistelutoimet.

Katso liite: 18186

Aivan lopuksi neukkula ryhtyi epätoivoiseen syöksyyn kaikella mahdollisella tätä vahvaa "tulppaa" vastaan. Homma meni lopulta aika jännäksikin, ja oltiin liikenteessä jo sillä intensiteetillä että kaikilla oli käskynä kolmen pallon mukaisesti pitää paikat hallussaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Panssarit ja miehet vyöryivät vimmatusti suomalaisten asemia vastaan, mutta eivät päässeet kunnolla läpi. Ja sitten...aika (eli oikeastaan Kremlin kärsivällisyys ja maailmanpoliittinen tilanne?) oli loppunut kesken. Pelinjälkeinen kuva osoittaa yhä paperilla vahvojen (esim. panssarivaunuja ehjänä vielä vaikka kuinka paljon) vihollisvoimien totaalisen uupuneen tilan, siinä missä Soome Mees on vielä ihan kohtuuhyvässä tikissä, vihreän tai keltaisen laatikon osoittamana.

Katso liite: 18188

Ja niin siinä, hyvät ihmiset, kävi, että tällä kertaa ryssä iski päänsä Karjalan Mäntyyn varsin lujasti. Olipa viihdyttävä "revanssi" viime pelin totaalitappion lievittämiseksi. Kannatti näemmä tulla "maakuntakierrokselle" :) Kyllä tämä peli on juuri sitä mitä omasta pelikokoelmastani puuttuikin. Loistava tapa käydä menneitä sotia uusiksi ja kokeilla myös tällaisia "mitäs jos" -tilanteita monipuolisesti ja jotenkin realistisen tuntuisesti. Matikkaa pyörii taustalla erittäin paljon, tosi moni asia vaikuttaa toisiinsa mutta loogisesti, ja näitä ei itse tarvitse "mikromanageroida" oikeastaan koskaan.

Katso liite: 18189
Hieno AAR!
Miksi puolustit Joensuuta? Mikset vetänyt puolustuslinjaa Höytiäisen kanavaan?
 
Hieno AAR!
Miksi puolustit Joensuuta? Mikset vetänyt puolustuslinjaa Höytiäisen kanavaan?

Tajusin tehneeni virheen kun luin artikkelin kaupungistumisen ihanuudesta. Beekootee nousee ja kaikilla on kivaa. Ensi kerralla vedän puolustuslinjan Kehä 3:n tasalle (joukoilla määräys ampua kaikkea, joka yrittää liikkua sinne TAI sieltä pois :) )
 
Tajusin tehneeni virheen kun luin artikkelin kaupungistumisen ihanuudesta. Beekootee nousee ja kaikilla on kivaa. Ensi kerralla vedän puolustuslinjan Kehä 3:n tasalle (joukoilla määräys ampua kaikkea, joka yrittää liikkua sinne TAI sieltä pois :) )

Ylijohto oli pisteyttänyt maastonkohdat kuulematta rintamankomentajaa. Jäykäntorjuva puolustustaistelu Joensuusta ei avaudu muille kuin KOKONAISKUVAN hallussapitäville asianosaisille.
 
Tutoriaaliskenuja pelaillut...eihän ne ole mitään oikeita tutoriaaleja, mutta sopiviksi katsottuja skenaarioita opetteluun. Kasserinen sola Afrika Korpsilla oli aika helpon tuntuinen, jostain syystä aihe ei myöskään herätä ihan hirveän suurta intoa, mutta ihan hyvä pelisessio sekin.

Sen sijaan yksi sotahistoriallisista salarakkaistani, Korean sota (tai sen ensimmäinen vuosi) hämäävästi skenaarionimellä "Tutorial" oli oikein miellyttävä ja jännittävä pelikokemus.

Alussa pohjoisen pojat painavat päälle - varsin historiallisesti - siihen malliin että Pusanille mentiin jotakuinkin ilman mitään välipysähdyksiä. Vihreitä jenkkinappuloita alkaa tulla Pusanin satamaan viime hetkillä. Sillanpääasemasta jäi ruutukuva ottamatta, mutta yksittäisen ison Inchonin maihinnousun sijaan tein useitakin pieniä joukkojenkuljetuksia kommunistien selustaan. Kuvassa on jo murtautuminen takaisin pohjoiseen päin alkanut. Tässä auttaa YK:n valtava ilmaylivoima.
1.jpg

Asioita on todellisuuteen nähden hieman satunnaistettu, mukaan mahtuu myös outouksia/bugeja kuten YK:n tekemä ydinaseisku kartan ulkopuolelle kommunistien vuorolla (!!!) josta johtuen kommunistit listattiin ydinaseet käyttöön ottaneena osapuolena. Villiä, mutta ei pilannut peliä mitenkään. Itselläni alkoi tulla kiinalaisten heikkoja (per capita) mutta valtavan kokoisia jalkaväkidivisioonia vastaan jo kauan ennen kuin Jalu-joki kimmelsi silmissä, joten Chosinin kaltaiset etujoukkojen dramaattiset piiritykset jäivät väliin, mutta sitten mentiin tukka putkellä takaisin 38. leveyspiirin tienoolle. Ja kaivauduttiin. SYVÄLLE. Kiinalaiset tekivät pieniä paikallisia läpimurtoja mutta ne lyötiin takaisin tai motitettiin ja tuhottiin.

2.jpg

Kiinalaiset paukuttivat PITKÄÄN päätä tätä muuria vasten ja pitkään näytti siltä, että homma tulee päättymään kuten oikeastikin, 38 piirin tienoolle. Yritin välillä jotain valtavaa motitusta, mutta tästä kuvankin otteesta kinuskin painoivat vielä meikäläisen takaisin asemiin, heitä vaan oli niin paljon.

3.jpg

Lopulta ratkaisun toivat useat samanaikaiset pienemmät hyökkäykset koko rintaman leveydellä, kun kiinalaiset olivat vielä kuihduttaneet vahvuuttaan hyödyttömillä yrityksillä murtaa YK-linjat. Mielestäni hieman tyhmää, mutta asiassa auttoi runsaasti se pelimoottorin ominaisuus, että samaan ruutuun voi sopia vain 9 "nappulaa" mikä tässä skenaariossa tarkoitti minimissään komppanian vahvuista joukkoa. Kun kiinalaiset olivat pakkautuneet pienelle alueelle jopa divisioonan (määrä)vahvuisilla jalkaväkijoukoillaan, kävi niin että kun niitä sai ajettua pakosalle niin niitä tuhoutui, koska eivät MAHTUNEET vetäytymään. Hieman typerää, mielestäni ei ihan loogista pelimoottorin osalta...mutta niillä säännöillä kuitenkin mennään :)

4.jpg

Pikku hiljaa kiinalais-korealainen ihmismeri painettiin yhä kauemmas ja kauemmas pohjoiseen ja tuhottiin siinä rytäkässä melkein kokonaan. Koomisesti juuri ennen skenaarion loppua tiedotteissa "McArthur arvosteli julkisesti YK:n sodanjohtoa", sai potkut seuraavalla vuorolla, aika outoa toimintaa juuri voittamassa olevalta kenraalilta ja tulevalta presidentiltä, mutta... :)

7.jpg8.jpg
 
Ylijohto oli pisteyttänyt maastonkohdat kuulematta rintamankomentajaa. Jäykäntorjuva puolustustaistelu Joensuusta ei avaudu muille kuin KOKONAISKUVAN hallussapitäville asianosaisille.

Vaimon pikkusisko on Joensuussa opiskelemassa. Ei sitä nuorta naista ilkeä jättää muskoviittiraakalaisten armoille, tulee satikutia kotona.
 
Ylijohto oli pisteyttänyt maastonkohdat kuulematta rintamankomentajaa. Jäykäntorjuva puolustustaistelu Joensuusta ei avaudu muille kuin KOKONAISKUVAN hallussapitäville asianosaisille.
Käsi ylös virheen merkiksi. En muistanut noita pisteytettyjä heksoja. Honcho toimi siis kuten pitääkin.

En voi kuitenkaan olla aistimatta lievää sarkasmia vastauksessanne. Aivan kuin Ylijohdon tulkintaa kokonaiskuvasta kyseenalaistettaisiin. Juuri tällaisen defaitismin vuoksi jokaisen todellisen strategiapelin taustakuvana pitäisi mielestäni olla Schörnerin kuva.

"NEVÖ FOGET! ME EMME LAIMENNA EMMEKÄ LIENNYTÄ! TU TÖ DETH!"
 
Vielä yksi TOAW4 -AAR. Revanssiyritys alkuperäisestä selkäsaunasta Puna-Armeijan "kuoron" v. 1990 Helsingin-matkasta.

Ei tullut kunnon revanssia. Järkevällä (mielestäni) suunnitelmalla päästiin tosin merkittävästi parempiin tuloksiin: Vetäydyin viivytysjoukkoja lukuunottamatta suhteellisen nopeasti Kymijoen tasalle. Kymijoki on tosiaan ns. "super river" josta ei pääse lainkaan yli ilman siltaa taikka pioneerijoukkojen ponttoonisilta/lossi-ominaisuutta, joten oikea-aikaisella siltojen räjäytyksellä isojen jokien tarjoama luonnollinen muuri on erittäin hyvä asia. Hamina ja Karhula (sorry, appivanhemmat) menetettiin, Kotka jäi haltuun samoin kuin kaikki seiskatien varrella siitä länteen olevat paikat. Kouvolan päätin pitää vaikka siltä osin ei oltu Kymijoen suojissa. Syynä tähän pääasiassa se, että pelin ilkeä tekoäly hakee melko tehokkaasti heikkoja kohtia linjoista ja Kuusankosken sillan räjäytys ja vetäytyminen olisi johtanut hengähdystauon jälkeen isoon koukkaukseen pohjoisesta. Ajattelin, että kunnolla linnoitettu Kouvolan seutu painopisteenä on helpompi hallita. En tiedä onko näin, mutta ensin näytti kyllä ihan hyvältä. Tekoäly piti ilmeisesti miehekästä vesistön ylitystä pinohiiret edellä ja peltipurkit perässä liian riskaabelina hommana, kun siellä vastarannalla oli suhteellisen jämäkät joukot vastassa, ja keskittyi käytännössä vain Kouvolan vyöryttämiseen. Pitkään näytti siltä että "torrjuntavoittoa" pukkaa.

Mutta tässä pyki samalla vastaan neljä asiaa:

1) Maahanlaskujoukot. Ilmeisesti tätä ei ole skriptattu, vaan tekoäly vain osaa tehdä nämä aika ilkeästi. Tällä kertaa jouduin kirjaimellisesti vuorolta 1 taistelemaan laajaa maahanlaskua vastaan Kotkan lähistöllä. Löin heti voittamattomat panssarijoukkoni (T-55M ja T-72, parasta mitä kruunulla silloin tarjota...) kokonaan tätä uhkaa vastaan mutta silti onnistuin ainoastaan ns. minimitasolla hoitamaan sen pois päiväjärjestyksestä. Ts. selustassa olevat laskuvarjoheput sain tuhottua Kymijoki-Kursk-linjani takaa mutta vasta kun niistä oli jo ollut isoa riesaa järjestelyille. Loppuosa siitä porukasta liittyi sitten Gorban pääjoukkoihin ja huiski menemään mm. Kouvolan seudulla. Peli antaa aika varteenotettavan kuvan Neukkulan laskuvarjojoukoista, kun niillä on jopa omat panssarivoimansa, pioneerinsa ja telatykistöäkin mukana.

2) Tankit. Lienee aika historiallisesti paikkansapitävää vuoden 1990 kalustokannan sekä voimasuhteiden osalta, että Suomella on hiton vähän oikeasti tehokasta pst-värkkiä. Ja omat tankit ovat kovin vähälukuisia sekä alakynnessä, kun vastassa on satoja ja taas satoja T-64 / T-72 / T-80 -vaunuja. Kourallinen löytyy Pst-ohjuksia sekä Musteja...muuten mennään KESseillä ja vastaavilla. Ja peli tosiaankin mallintaa tämän aika ikävästi. Siinä nimittäin menee miehiä ja paljon.

3) Ilmavoimat. Moottori ei oikein suosi hajautetun kenttäverkoston mallintamista, joten MiG-21:t, Drakenit sekä huomattavasti epätoivoisempi muu kalusto ei lennä kuin pari-kolme päivää. Sen jälkeen liki jokaisessa taistelussa on vastassa hirveä määrä vihollisen hävittäjä-pommittajia, joista silloin tällöin saa joku Sergei tms ammuttua alas yhden tai pari. Olo on varsin voimaton, mikä taas lienee ihan asiallista vuoden 1990 mallinnusta.

4) Sanoinko jo tankit?

Ensin oli napakka linja kasassa:
1.jpg

Vähän koittivat koukkailla pohjoisesta:
4.jpg

Kerta toisensa jälkeen tunkivat sisään Kouvolan kohdalla ja kerta toisensa jälkeen tankit ajettiin hirveillä tappioilla pois. Lopulta loppui voimat vaikka liikuttelin suurimman osan muista joukoista pois Kymijoen varrelta (niin että paikoin olisi ollut vain esim. jokin ilmatorjuntakomppania vastassa jos olisivat tulleet pioneereilla vesistön yli). On ne nykyiset NLAWit, Euro-Spiket, BONUS-ammukset ym ihan kiva juttu :D

6.jpg

5.jpg
 
Back
Top