Sotapelejä minä suositellen Strategy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kerrassaan mahtava peli tämä TOAW IV :)
Pelaan toista pelikertaa ja kyseessä on skenaario vuodelta -41. Suomi hyökkää Neuvostoliittoon ja tavoitteena on ei vähempää kuin vanha raja. Hanko on osoittautunut hankalaksi paikaksi ja taiteluja on käyty jo tovi. Tappioita on tullut puolin ja toisin. Tykistö on kiinni isosti itärajalla. Itärajalla lähin tavoite on Viipurin valtaus tai oikeammin pysyvämpi haltuun otto. Kerran pari olen jo Viipurin vallannut mutta selkeästi tarpeen on turvata pohjoinen sivusta siinä samalla. Laatokan länsi ja pohjois puolella on käyty ankaria taisteluita ja länsipuolella eteneminen on päässyt hyvään vauhtiin. Toki vastassa ei ollut pääasiassa kuin kevyitä rajavartiointi osastoja, muutamaa tykistö ja jalkaväkirykmenttiä unohtamatta. Laatokan pohjoispuolella tapahtui vihollisen läpi murto jossa linjoista pääsi puikahtaamaan kaksi jalkaväki rykmenttiä. Rajan joukoista ei ollut näille vastusta.

Molemmat läpi päässeet jalkaväkirykmentit motitettiin ja tuhottiin. Kuvasta näkee, että ylempänä on motitettuna myös kolmas vihollisen jalkaväkirykmentti. Rykmentti todennäköisesti tuhoutuu viikon sisällä. Elleivät muut vihollisen rykmentit onnistu vapauttamaan mottiin jäänyttä.

Pohjoisessa käydään myös taisteluita mutta liike on verkkaista huollon hankaluuden ja maaston vuoksi. Mainittavaa etenemistä ei ole tapahtunut siis kuin Sallan suunnalla.
Finland_soviet_turn4.jpg

Täytyy sanoa, että helvetin hyvä ja mukaansa tempaava peli jossa on mallinnettu suoraan sanottua ihan helvetisti asioita. En uskalla edes arvuutella matematiikkaa ja laskuja mitä taustalla pyörii. Mottiin jääminen on oikeasti kova juttu josta täytyy oikeasti yrittää murtautua ulosta tai muutoin murtaa saarros. Huolto ja maasto on mallinnettu myös loistavasti. Lapissa ei todellakaan liikuta samalla tavalla kuin etelässä jossa teitä riittää. Sillat on tuhottavissa ja samoin rautatiet. Komento paikkoihin kannattaa yrittää iskeä kuten voisi ajatellakin.

En hetkeen ole pelannut näin koukuttavaa strategia peliä. Hintaa pelillä on naurettavan vähän kun huomioi pelattavan määrän. 300 skenaariota ja netistä löytyy lisää. Jos ei riitä niin mukana tulee editori jolla voi tehdä lisää.

Tykkään HOI IV:sta paljon eikä näitä pelejä voi oikein verrata. Kirjoittelen juttua jossain vaiheessa enemmän tuosta HOI:sta mutta tämä TOAW IV on kyllä erinomainen tekele.
 
Tässä vielä pieni maistiainen:

Hyökkäys on edennyt karjalan kannaksella suhteellisen hyvin. Vihollisen ilmavoimat on alkanut aiheuttamaan ongelmia. Räisälä on vallattu ja jääkäripataljoona 28 sekä kenttätykistörykmentti 15 ovat kaivautuneet alueelle. Vihollinen on asettanut vastaan jalkaväki sekä kenttätykistörykmentin.
Finland_soviet_turn8a.jpgKäkisalmi vaikuttaa olevan joko ilman tai kevyesti puolustettu ja sinne täytyisi irrottaa joukkoja. Joukot ovat kuitenkin taisteluissa kiinni Hiitolan pohjoispuolella.
Matkaselkään ja Sortavalaan on piiritetty iso vihollis- joukko. Kaiken kaikkiaan 3 tykistörykmenttiä, 3 jalkaväkirykmenttiä, 1 pienoneeripaltaljoona, 3 jalkaväki pataljoonaa, ilmatorjunta komppania sekä divisioonan päämaja. Hyvä saalis jos pussin saa pidettyä kiinni.

Oma pioneeripataljoona eteni aina pitkärantaan saakka mutta joudun vetäytymään takaisin, kosta motti vaatii joukkoja paljon. Lahden pohjaan on muodostunut toinen pienempi motti. Kolmesta jalkaväkipataljoonasta, rajakomppaniasta, ilmatorjunta joukkueesta, kahdesta jalkaväkirykmentistä, pioneerikomppaniasta sekä myöskin divisioonan päämajasta.

Kannaksella eteneminen on sujunut hyvin ja Viipuri on saatu vallattua. Rajankomppania tuhosi Äyräpäästä pohjoiseen joen ylittävän sillan, jonka pitäisi helpottaa puolustusta, joka on vielä kevyt. Kannaksella eteneminen tulee jatkumaan Summan suuntaan. Pohjoisempana tarkoitus olisi vallata Käkisalmia sekä Pyhäjärvi. Ylittää joki Suvannon kohdilta.

Motit olisi tarkoitus saada tuhotuksi, joka tarkoittaa viholliselle valtavia tappioita. JR8 on kevyen komppanian tukeman etenemässä kohti äänislinnaa. Etenemistä haittaa kenraalimotti. Etenemisen yhteydessä täytyisi varmistaa JR8 sivustat Viet järven sekä Nirkkalan suunnalla.

Finland_soviet_turn8b.jpg

Pohjoisessa ei mainittavaa etenemistä ole tapahtunut.

Finland_soviet_turn8c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Minua on tympinyt Arma 3:n futuurivehkeet niin paljon, että kamppanjatkin on jäänyt pelaamatta. Tämä tuli puskista. Olemassa olevaa kalustoa mukavampi käyttää, koska se innostaa kaivelemaan tietoa pelaamisen jälkeenkin.

https://pelaaja.fi/uutiset/arma-3n-ensimmainen-maksullinen-modi-vie-kylman-sodan-aikaiseen-saksaan
Arma 3:n ensimmäinen maksullinen modi vie kylmän sodan aikaiseen Saksaan
29.04.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0
arma3_coldwar.jpg

Bohemia Interactiven sotilasräiskintä Arma 3 saa ensimmäisen maksullisen modinsa huomenna.
Kaksihenkisen Vertexmacht-tiimin kehittämä Global Mobilization - Cold War Germany vie pelaajat nimensä mukaisesti kylmän sodan aikaiseen Saksaan. Modin mukana on kymmenen tehtävän mittainen yksinpelikampanja, 17 moninpeliskenaariota sekä 40 ajoneuvoa. Saksalaista maastoa taas on tarjolla 419 neliökilometrin verran.
Modi on osa Bohemia Interactiven sisältöohjelmaa, jossa studion ulkopuoliset tahot voivat kehittää maksullista lisäsisältöä Arma 3:een. Kaikki sisältö hyväksytään Bohemian toimesta, joka myös tarjoaa kehittäjille tukea esimerkiksi laadunvarmistuksen muodossa. Global Mobilization - Cold War Germanyn hintaa ei ole vielä paljastettu, mutta se vahvistuu viimeistään huomenna julkaisun yhteydessä.
Lähde: Steam
 
Niin mutta kun Armed Assaultille ja Arma 2:selle on jo Cold War Rearmed, joihin kuuluu OFP:n alkuperäinen tehtäväkokoelma, Resistance ja myös ei-bohemialainen puna-armeija -kampanja, niin miksi tuosta maksaisi. Ja kummallekin modiversiolle on sikaläjä moditiimin ulkopuolisten käyttäjien tekemiä tehtäviä...

Kaikki ne ovat kuitenkin kakkoslaatua verrattuna alkuperäiseen fdfmodiin, jolle on ihan helvetin hyviä tehtäviä. Ikävä kyllä viimeisessä versiossa tulleet toisen maailmansodat yksiköt eivät kovasti kiihoittaneet tehtäviä käyttäjiltä.
 
Pääsin vihdoin sisään Commandiin, editori on super helppo, olen jo ruvennut heittelemään Suomen kalustoa kartalle ettää pääse testaamaan kuinka monta minuuttia se Suomen valloitus kestää. :ROFLMAO:

 
Onko kukaan pelaillut tuota The Operational Art of War IV:sta? Vaikuttaa mielenkiintoiselta peliltä myöskin. Tuo Armored Brigade täytyy varmaankin hankkia vaikuttaa aika hyvältä peliltä.

Ostin ja siellä on esimerkiksi laadukkaan oloinen Vietnam kampanja, aika on vain rajattua ja tuo CMANO on nyt se mitä tulee räpellettyä.
 
CMANO:sta löytyy tosiaan Suomi kalustoa valmiina editorissa, on tornikanuunaa ja sergeitäkin, myös NASAMS ja Hornet MLU. :ROFLMAO:
 
Olen nyt perannut läpi kaikki CMANO skenaariot mitä niiden foorumeilta löytyy, ei ole asiallista jossa Suomi olisi koko kalustollaan mukana.


Parhaita skenaarioita on tuo uusin jossa Yhdysvallat ja Kolumbia ottaa yhteen Venäjää ja Venetzuelaa vastaan.


Orders for Cmdr US Forces

Situation:
Several days ago, riots broke out amongst the refugees in the Colombian-Venezuelan border towns of Arauca and Cucuta. The chaos escalated to the point where confused troops of the border began firing on each other, leaving many civilians dead between them. Russia, which has greatly stepped up its local presence in order to prop up the Maduro government, has authorized its forces to assist the Venezuelan government in crushing the “hostile and dastardly” Colombian government forces, for whom Maduro blames for the crisis. The Russians have failed to heed our warnings to abandon the failing Venezuelan government, and the Colombians have called for aid in the face of the duel threat. It was hoped that the heavy build up of American forces in the area would diffuse the situation, but after a Russian fighter shot down a USAF C-17 filled with American soldiers bound for Colombia, the President has authorized us to remove the threat.



In the face of heavy Russian political pressure, Brazil, Cuba, Haiti, and the Dominican Republic have all denied the use of their airspace for overflights.



Mission:

Repel all Venezuelan/Russian attacks on Colombia. Defeat the Russian Naval presence in the region, and render their airbases on La Orchilla island and La Chinita International Airport no longer effective in supporting the strikes. Priority targets include at least two Tu -160 Blackjack strategic bombers in the region in order to send a clear message.


Venezuela:



The Venezuelan Air Force consists of 20+ each of Su-30 and older F-16 aircraft. Air defenses include a number of S-300 missile batteries obtained from the Russians. The Venezuelan Navy does not appear to have put to sea, although this may change. Finally, large elements of the Venezuelan Army have been seen approaching the Colombian border near Arauca and Cucuta. It is unclear what their intentions are but troop formations are authorized targets in order to prevent further harm to the refugees in the area.



Russia:



In the past few weeks as the crisis developed, the Russian navy was able to send a sizable force to the region, primarily from the Baltic and Black Sea fleets. This includes the Admiral Kuznetsov carrier after the completion of emergency repairs in the face of the accident last year. We suspect this large force, which is quite taxing on the Russian defense capabilities, is meant to demonstrate to the world and Russian people that they are capable of fielding a global Naval presence, especially in the US back yard. Expect modern Frigates in addition to the Kuznetsov. Additionally, a large amount of transoceanic SSN traffic was detected, although recent storms have made it difficult to track their positions.
The Russians have staged a number of squadrons of fighters and fighter bombers, as well as support assets in Venezuela, centralized in their base on La Orchilla island, as well as the airport of La Chinita.


Friendly Forces



NAS Key West

2x B-1B Detachment of the 9th Bomb Squadron, USAF

8x KC-135R Rebased from MacDill AFB, USAF

3x E-3G from 970th Airborne Control Squadron, USAF

5x P-8 from VP-26, USN



Luis Munoz Marin International Airport (Puerto Rico)

18x F-15E 333rd Fighter Squadron, USAF

3x EC-130H Detachment 41st Electronic Combat Squadron, USAF

4x KC-130J VMGR-252, USMC

12x F-35A 421st Fighter Squadron, USAF

2x P-8 from VP-26 (detached), USN



Panama Pacifico International Airport (Panama)

8x KC-135R Rebased from MacDill AFB, USAF

10x F-22 95th Fighter Squadron, USAF

3x E-3G 970th Airborne Control Squadron, USAF



Captain German Olano Moreno Airbase (Colombia)

24x F-16 77th Fighter Squadron, USAF

1x Platoon MLRS near Cucuta

1x Platoon MLRS near Arauca



Luis Munoz Marin International Airport (Puerto Rico)

18x F-15E 333rd Fighter Squadron, USAF

3x EC-130H Detachment 41st Electronic Combat Squadron, USAF

4x KC-130J VMGR-252, USMC

12x F-35A 421st Fighter Squadron, USAF

2x P-8 from VP-26 (detached), USN



Carrier Strike Group 10 (USN)

USS Dwight D. Eisenhower CVN-69

USS San Jacinto CG-56

USS Oscar Austin DDG-79

USS Stout DDG-55

USS Nitze DDG-94

Carrier Air Wing Three



Littoral Combat Group 1 (USN)

USS Somerset LPD-25

USS Wayne E. Meyer DDG-108

USS Detroit LCS-7

USS Wichita LCS-13



Submarines (USN)

USS New Hampshire SSN-778

USS Toledo SSN-769

USS Pittsburgh SSN-720







Colombia Allied



Air Force:

Escuadrón de Combate 111-116:

- Kfir C.10

Escuadrón de Combate 211:

- A-29B Super Tucano

Escuadrón de Combate 119:

- A-37B DragonFly




Command & EMCON

Command: USS Dwight D. Eisenhower
EMCON: Alpha-Limited Emissions
 
Löytyi pelitalo, joka tekee pelejä minun makuun. Steel armor hankittu Steamista (13,90). GTMF jonossa.



 
Viimeksi muokattu:
Sorruin ostamaan pelin pahemmin tutustumatta. Pelit-lehdessä kovasti kehuttiin. The Seven Years War (nimensä mukaisesti) keskittyy seitsenvuotisen sodan aikoihin. Reaaliaikaisissa taisteluissa (onneksi ajan saa pysäytettyä käskytyksen ajaksi) komennellaan 1700-luvun joukkoja 3D-maastossa. Peli on todella indie, sillä sen teki saksalainen finanssialan ammattilainen, joka on hurahtanut vanhaan sotahistoriaan ja strategia/taktiikkapeleihin. Mikään ei ollut hänen mielestään riittävän realistinen, joten päätti tehdä oman.

En ole pahemmin ehtinyt perehtyä manuaaliin tai muihin ohjeisiin, enkä edes pelata, mitä nyt yhden taistelun pikaisesti huitaisin läpi. Siinä missä Fredrik Suuri hakkasi 20000 miehellä 60000 vastustajaa, kenraali EK on n. 100-0 dunkkuun. Esim. näköjään ratsuväkeä ei kannata laittaa ratsastamaan metsän läpi linjamuodostelmassa, eikä jalkaväkeä kannata laittaa muuttamaan ryhmitystään, silloin kun vastustaja lähtee rynnäköimään. Ja tykärit ei osaa ampua oman ryhmityksen yli, vaan ampuvat sinne keskelle...

Haastavalta, mutta hupaisalta vaikutti. Tosin siitä kampanjapuolesta en ole ihan varma, haluanko edes kokeilla.

https://store.steampowered.com/app/400470/The_Seven_Years_War_17561763/
 
Sorruin ostamaan pelin pahemmin tutustumatta. Pelit-lehdessä kovasti kehuttiin. The Seven Years War (nimensä mukaisesti) keskittyy seitsenvuotisen sodan aikoihin. Reaaliaikaisissa taisteluissa (onneksi ajan saa pysäytettyä käskytyksen ajaksi) komennellaan 1700-luvun joukkoja 3D-maastossa. Peli on todella indie, sillä sen teki saksalainen finanssialan ammattilainen, joka on hurahtanut vanhaan sotahistoriaan ja strategia/taktiikkapeleihin. Mikään ei ollut hänen mielestään riittävän realistinen, joten päätti tehdä oman.

En ole pahemmin ehtinyt perehtyä manuaaliin tai muihin ohjeisiin, enkä edes pelata, mitä nyt yhden taistelun pikaisesti huitaisin läpi. Siinä missä Fredrik Suuri hakkasi 20000 miehellä 60000 vastustajaa, kenraali EK on n. 100-0 dunkkuun. Esim. näköjään ratsuväkeä ei kannata laittaa ratsastamaan metsän läpi linjamuodostelmassa, eikä jalkaväkeä kannata laittaa muuttamaan ryhmitystään, silloin kun vastustaja lähtee rynnäköimään. Ja tykärit ei osaa ampua oman ryhmityksen yli, vaan ampuvat sinne keskelle...

Haastavalta, mutta hupaisalta vaikutti. Tosin siitä kampanjapuolesta en ole ihan varma, haluanko edes kokeilla.

https://store.steampowered.com/app/400470/The_Seven_Years_War_17561763/

Ja apuna suunnittelussa ollut suomalainen kapiainen muistaakseni.
Miehen tausta näkyy talouden laajana mallintamisena joka toki oli tärkeä tausta sodalle merkantilismin ja kauppakomppanioiden aikana.

Itse nautin enemmän peleistä jotka ovat tarkemmin rajattu operatiiviselle tasolle ja historiaan.
Jos ei ole grafiikoiden perään niin tästä saa helmen pelin halvalla.

 
  • Tykkää
Reactions: EK
Figuuripelejä. BBC:n mukaan äskettäin pelattiin kaikkien aikojen massiivisin figupeli. Kyseessä oli Waterloon taistelu.

 
Mielenkiintoinen sotapeli jonka aiheena on Gettysburgin taistelu. Pelasivat tämän aidolla tapahtumapaikalla. Erikoista tässä oli se, että somessa katsojat saivat äänestää aina pelivuorojen alussa sekä pohjois- että etelävaltioiden noudattamat strategiat. Pelaajille jäi sitten taktisen tason toteuttaminen.

 
Sieltä kattomaan kun tosimiehet tuo Suomelle urheilukunniaa!

 
CMANO jatkaa voittokulkua, nyt Royal Navy on ottanut sen virallisesti koulutukseen (professional edition, erona ns. kaupalliseen versioon on esim. laajemmat data-editointimahdollisuudet ja tietysti classified-informaation käyttö eri aluksista ja lentovempeleistä).

 
Back
Top