Sotapelejä minä suositellen Strategy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos joku vitutti, niin se että sa*tanan kalliit Tigerit tai Pantherit (maksoivat monta sataa hankintapistettä) ajavat tietä pitkin suoraan noin pisteen tai kaksi maksaneeseen pst-miinaan. Jos vaunu ei tuhoutunut, niin vähintään telaketjut poikki ja eteneminen stoppasi siihen. Neukkujen jalkaväki etenee puskia pitkin ja tuo omat pioneerinsa paikalle. Vaunuja kärvennetään liekinheittimillä. Hyvä ettei itkuksi pistä. :cry:
Tuo on aivan totta. Muistan vieläkin, kun 76-millisten!! venäläistykkien keskitys tuhosi yhden kalliin Tigerin :D. Niin ei vain käynyt, mutta kävi.
Vastaavasti venäläisillä oli hauskaa/uuvuttavaa pelata kampanjaa, kun jokainen saksalaisryhmä, jonka heksaan törmäsi Panzerfaust-vaiheessa, oli käytännössä laaki ja vainaa. Vuoteen 1945 huhtikuuhun ei yleensä selvinnyt vuoden 1941 venäläismiehistöistä yhtäkään. Se ei jostain syystä harmittanut.

Ilmatiedustelu muuten hoitui kätevästi Stukalla. Paljasti kaikki ainakin vilauksella pikkukartassa, ja hakeutui yleensä itsenäisesti jonkun vihollisen heksan päälle ja pisti päreiksi. Klimit puolustuksessa, niin se olikin vuonna 1941 aikana hyvä kikka, kun hankki paljon Stukia tueksi. Sen hetken saksalaisvaunuthan eivät kyenneet kuin koputtelemalla aiheuttamaan paniikkia.
 
Tuossa SPMBT:ssä on ihan paska ilma-ase. Tai paremminkin sen vaurionkestävyys on mallinnettu ihan päin persettä. Kun esim. joku Hughesin tiedusteluhelikopteri ottaa päin pläsiä 20mm Vulcanin rykäisyn tai vaikkapa Patriot-ohjus osuu siihen täysosumalla, niin ainoa reaktio on, että hit 9 points ja "panssarin" paksuus on 10. Tai sitten se 10 points, mutta kun pitäisi olla YLI 10, että se tuho tulisi. Ja sama esim. 12 kertaa. Siinä vitun vispilässä ei ole enää yhtään ehjää peltiä, mutta kun ne osumat lasketaan joka kerta erikseen, niin vittu ilmassapa roikkuu. Vanhassa SP2:ssa se oli melkein laaki ja vainaa ja se oli minusta realistisempi kuin tuo.
 
Tuossa SPMBT:ssä on ihan paska ilma-ase. Tai paremminkin sen vaurionkestävyys on mallinnettu ihan päin persettä. Kun esim. joku Hughesin tiedusteluhelikopteri ottaa päin pläsiä 20mm Vulcanin rykäisyn tai vaikkapa Patriot-ohjus osuu siihen täysosumalla, niin ainoa reaktio on, että hit 9 points ja "panssarin" paksuus on 10. Tai sitten se 10 points, mutta kun pitäisi olla YLI 10, että se tuho tulisi. Ja sama esim. 12 kertaa. Siinä vitun vispilässä ei ole enää yhtään ehjää peltiä, mutta kun ne osumat lasketaan joka kerta erikseen, niin vittu ilmassapa roikkuu. Vanhassa SP2:ssa se oli melkein laaki ja vainaa ja se oli minusta realistisempi kuin tuo.
:
Minä niitä ensimmäisiä kehitysversioita kokeilin, ja juuri tuon tyyppisten seikkojen vuoksi en ollut innostunut. Olikohan joku ihan bugi, että venäläisiltä tuli vielä tyyliin 1943 pelkästään T-26:ia vastaan, tai muuta vuoden 1941 kalustoa pelkästään taistelu taistelun jälkeen. Vähemmästäkin menee moti, kuten nuoriso sanoo.
 
Itse harrastin mieluiten iskuja vihollisen selustaan. Oli se nautinto, kun pääsi riehumaan vihulaisen krh:n ja tykistön tuliasemiin, tai asettamaan kunnon väijytykset teiden varsille, ennen niiden tavoitealueiden valtaamista. Vihollisbunkkeritkin olivat avuttomia takaa tuleville hyökkäyksille. Saksalaisten moottoripyöräjoukot vahvistettuna nopeilla panssariautoilla olivat käteviä näissä koukkauksissa ja soluttautumisissa. Jos käytin maahanlaskujoukkoja, niin mukana oli hyvä olla pst-tykkejä liitokoneissa, muuten saattoivat laskuvarjojääkärit jäädä panssarijyrän alle. Liitureita löytyi sakujen lisäksi ainakin jenkeiltä. Kun samaan aikaan omat panssarijoukot tekivät vielä rintamahyökkäyksen, niin hyvä tuli.
 
Steel Panthersin hieno(huono) piirre on se jalkaväen isku viereiseen heksaan ajavaan vaunuun. Joskus pelkällä pistoolilla varustettu panssarin miehistö tuhosi raskaan panssarivaunun, ilmeisesti pistoolinpatruunoista kasatuilla kasapanoksilla.

Tätä ei enää uusissa versioissa tapahdu, assaultit ovat huimasti vaikeampia ja vaativat oikeita PST-aseita onnistuakseen.

Samassa pelissä pitkässä kampanjassa AH-64D Longobow Apacheilla oli yli 750 tappoa... Niilläkin pystyi liikkumaan pari heksaa ja osumaan ohjuksella, vaikka se ei normaalisti ollut mahdollista.

Tehokkainta (ja turvallisinta) oli nousta paikallaan korkeammalle, ampua Hellfire tai pari ja laskeutua taas puunlatvojen taakse piiloon.

Tuossa SPMBT:ssä on ihan paska ilma-ase. Tai paremminkin sen vaurionkestävyys on mallinnettu ihan päin persettä. Kun esim. joku Hughesin tiedusteluhelikopteri ottaa päin pläsiä 20mm Vulcanin rykäisyn tai vaikkapa Patriot-ohjus osuu siihen täysosumalla, niin ainoa reaktio on, että hit 9 points ja "panssarin" paksuus on 10. Tai sitten se 10 points, mutta kun pitäisi olla YLI 10, että se tuho tulisi. Ja sama esim. 12 kertaa. Siinä vitun vispilässä ei ole enää yhtään ehjää peltiä, mutta kun ne osumat lasketaan joka kerta erikseen, niin vittu ilmassapa roikkuu. Vanhassa SP2:ssa se oli melkein laaki ja vainaa ja se oli minusta realistisempi kuin tuo.

Lentolaitteissa on erikseen panssarointi (vain harvoissa) ja kestävyys (durability). Panssariin osuessaan ammus ei tee vahinkoa - tästä on iloa lähinnä konekivääreitä vastaan. Panssarin läpäistäessä tuotetaan vahinkoa X pistettä. Kun pisteitä on kertynyt durability-arvon verran, laite tuhoutuu. Väitteesi "osumat lasketaan joka kerta erikseen" ei pidä paikkaansa. Raskaat IT-ohjukset pudottavat käytännössä minkä tahansa lentolaitteen yhdellä hyvällä osumalla.

Lentolaitteiden tapauksessa yksikin piste vauriota riittää "mission killin" saavuttamiseen - vaurioituneet helikopterit poistuvat automaattisesti kartalta ja vaurioituneet lentokoneet eivät enää lähde uuteen hyökkäykseen, vaikka ammuksia olisikin jäljellä. Esim. Manpadeilla saa pudotuksia erittäin harvoin, mutta vaurioita niillä pystyy aiheuttamaan, mistä siis seuraa, ettei kyseinen lentolaite ole enää käytössä saman taistelun aikana.

Sitten on vielä erikseen mallinnetut pitkän kantaman aseet, joilla voi tehdä iskuja parhaimmillaan jopa vihollisen IT:n ulottumattomista. Sekä tietysti ARM-ohjukset vihollisen tutkien lamauttamiseen. Monenlaista kivaa lelua löytyy!
 
Itse harrastin mieluiten iskuja vihollisen selustaan. Oli se nautinto, kun pääsi riehumaan vihulaisen krh:n ja tykistön tuliasemiin, tai asettamaan kunnon väijytykset teiden varsille, ennen niiden tavoitealueiden valtaamista. Vihollisbunkkeritkin olivat avuttomia takaa tuleville hyökkäyksille. Saksalaisten moottoripyöräjoukot vahvistettuna nopeilla panssariautoilla olivat käteviä näissä koukkauksissa ja soluttautumisissa. Jos käytin maahanlaskujoukkoja, niin mukana oli hyvä olla pst-tykkejä liitokoneissa, muuten saattoivat laskuvarjojääkärit jäädä panssarijyrän alle. Liitureita löytyi sakujen lisäksi ainakin jenkeiltä. Kun samaan aikaan omat panssarijoukot tekivät vielä rintamahyökkäyksen, niin hyvä tuli.
Moottoripyöräjoukot sakemanneilla oli SPWaW:Issa parhaita! Eliittijoukkoja, eli moraali kesti ja niillä pääsi tekemään nopeita koukkauksia just esimerkiksi epäsuoran sekaan.

Sitten kun vielä editorilla muokkasi noita ja antoi Gewehr 43:n, MG42:n ja Panzerfaustin. Infernal Hellmachine näki päivänvalon.
 
Tässä alkaa herrojen kokemukset ja vanhat muistot kutittaa sen verran, että taidan kääntää berberin nurinpäin ja muuttaa mielipidettäni.
@Patu näitäkö suosittelit ladattavaksi?
http://www.shrapnelgames.com/Camo_Workshop/WW2/WW2_page.html

Kyllä.

Ensin asennuspaketti (5.0): http://www.shrapnelgames.com/Demos/FV_WW2.html

Sen asennuksen jälkeen päivitykset:

versioon 9.0b: http://www.shrapnelgames.com/Patches/PD_WW2_5.html
versioon 13: http://www.shrapnelgames.com/Patches/PD_WW2_9.html

Ja jos pohjalla on kokemusta nimenomaan SP1:stä ja SP2:sta, kannattaa ehkä pelin asetuksista (Preferences) ottaa realismiasetuksista pois päältä kohta "Command". Muistaakseni tämä tuli vasta SP3:ssa ja ei minusta sovi tämän mittakaavan peliin. Mutta kukin pelatkoon tyylillään.
 
@Panssari Salama Onko tämä tuttu ? Ilmeisesti melko uusi. Massiivinen WW3 -peli, joka simuloi NL:n iskua pohjoismaihin.

Samoilta tekijöiltä, jotka julkaisivat toista vuotta sitten mahdolllisesti vieläkin massiivisemman lautapelin NATO vs PACT sodasta keski-Euroopassa:


Himoitsin silloin, mutta hinta oli muistaakseni jotain 160 euroa + postikulut. No, nyt Boardgame geekin käytettyjen kaupassa hinta kohonnut jo 500 euroon käytetystä pelistä.

Näyttävät kyllä niin massiivisilta, että tavallisella kuolevaisella ei ole aikaa perehtyä sääntöihin saati pelata. Mutta ovat kyllä hienon näköisiä.
 
^^ Huomasin muuten, että kartta käsittää pääosin Ruotsin ja Norjan alueet, ja että Suomi ja suomalaiset ovat osana Varsovan liittoa. Näin kai se olisi voinut mennä, ja koska tekijät ovat italialaisia, joten tiedä sitten miten perehtyneitä Pohjoismaiden kylmän sodan asetelmista. Olisi nyt vähintään ollut joku eventti tai arvonta, jossa katsotaan miten Suomi makaa: 1. puolueeton ja puolustaa aluettaan jos joku ylittää rajan , 2. lännen puolella, 3. idän puolella.

:camo:
 
Viimeksi muokattu:
Itse pääsen asemoimaan kookoota Ryzen 5 3600 ja RTX 2060 combolla 1-4 viikon kuluessa.

Jos konekiväärisarjat haluat kohdilleen ja varmistaa, ettei vihut jää hätäisemmässäkään liikkeessä huomaamatta, niin kunnon (144hz) pelimonitoria kannattaa vakavasti harkita. Ero on enimmillään jäätävä toimistomonitoriin verrattuna, varsinkin jos se on peräisin tuolta samalta ajalta vanhan koneesi kanssa.
 
Jos konekiväärisarjat haluat kohdilleen ja varmistaa, ettei vihut jää hätäisemmässäkään liikkeessä huomaamatta, niin kunnon (144hz) pelimonitoria kannattaa vakavasti harkita. Ero on enimmillään jäätävä toimistomonitoriin verrattuna, varsinkin jos se on peräisin tuolta samalta ajalta vanhan koneesi kanssa.

Näyttönä on vielä 23 tuuman 60 Hz:n FullHD. Alunperin tarkoitus oli hankkia molemmat kerralla, mutta katsellaan vielä vanhaa. Säännöstellään "vau" - reaktiot pariin kertaan. :)

Seuraavaksi aion hankkia kunnon lukulasit. Alkaa motion blurria olla turhankin paljon. :)
 
Seuraavaksi aion hankkia kunnon lukulasit.

Voihan sitä tuostakin vau-efektiä tulla!

Kaveri taannoin tuskaili näkönsä kanssa ja kun vihdoin vetäisi piilarit päähän (vierasti silmälaseja), hämmästeli monta päivää ääneen kuinka paljon hyviä perseitä kaupungilla näkyykään :D
 
Löytyykö PS4:lle mitään järkeviä strategiapelejä? Vai onko kaikki lähtökohtaisesti koneelle? Ja pahoittelut jos joku on aiemmin vastannut samaan kysymykseen en ole seurannut ketjua alusta asti.
 
Tämmönen ilmestyi maaliskuun alussa.


Ostin SD 2 tänään, pari tuntia meni tutoriaalien pelaamiseen ja luulen olevani jokseenkin kärryillä pelimekaniikasta nyt. Ensivaikutelma on kyllä hyvä! Näyttäväkin vielä, koneessa on onneksi sen verran potkua, että peli arpoi käyttöön insane-osaston silmäkarkit.

Ei ole ihan simppelein peli, skaala on iso ja tuppaa menemään sekavaksi hetkittäin.Täytyy ostaa Fate of Finland myöhemmin, treenaan tällä perusversiolla ensin, että pääsen kunnolla grillaamaan punatähtiä kannaksella heti ensikosketuksesta :uzi:
 
Itse suosittelen 21:9 -kuvasuhteen ultrawide -monitoria. On mukavaa, kun näkee kunnolla ympärilleen ilman jatkuvaa pään pyörittämistä. Täällä mennään vielä 60 Hz näytöllä, mutta seuraava saakin olla jo 144 Hz.
 
Itse suosittelen 21:9 -kuvasuhteen ultrawide -monitoria. On mukavaa, kun näkee kunnolla ympärilleen ilman jatkuvaa pään pyörittämistä. Täällä mennään vielä 60 Hz näytöllä, mutta seuraava saakin olla jo 144 Hz.

Vaan aika raskas pyörittää tuo kuvasuhde jo. Varsinkin jos 144hz halua kunnolla ilot irti niin saa olla jo aika arvokasta rautaa sitä pyörittämässä.
 
Tätä ei enää uusissa versioissa tapahdu, assaultit ovat huimasti vaikeampia ja vaativat oikeita PST-aseita onnistuakseen.



Tehokkainta (ja turvallisinta) oli nousta paikallaan korkeammalle, ampua Hellfire tai pari ja laskeutua taas puunlatvojen taakse piiloon.



Lentolaitteissa on erikseen panssarointi (vain harvoissa) ja kestävyys (durability). Panssariin osuessaan ammus ei tee vahinkoa - tästä on iloa lähinnä konekivääreitä vastaan. Panssarin läpäistäessä tuotetaan vahinkoa X pistettä. Kun pisteitä on kertynyt durability-arvon verran, laite tuhoutuu. Väitteesi "osumat lasketaan joka kerta erikseen" ei pidä paikkaansa. Raskaat IT-ohjukset pudottavat käytännössä minkä tahansa lentolaitteen yhdellä hyvällä osumalla.

Lentolaitteiden tapauksessa yksikin piste vauriota riittää "mission killin" saavuttamiseen - vaurioituneet helikopterit poistuvat automaattisesti kartalta ja vaurioituneet lentokoneet eivät enää lähde uuteen hyökkäykseen, vaikka ammuksia olisikin jäljellä. Esim. Manpadeilla saa pudotuksia erittäin harvoin, mutta vaurioita niillä pystyy aiheuttamaan, mistä siis seuraa, ettei kyseinen lentolaite ole enää käytössä saman taistelun aikana.

Sitten on vielä erikseen mallinnetut pitkän kantaman aseet, joilla voi tehdä iskuja parhaimmillaan jopa vihollisen IT:n ulottumattomista. Sekä tietysti ARM-ohjukset vihollisen tutkien lamauttamiseen. Monenlaista kivaa lelua löytyy!
No meikäläisen versiossa tuo IT toimii juuri kuvaamallani tavalla. Viritin lopulta editorilla Crotaleni 3 kertaa jotain S-400 tms. raskasta ohjusta tymäkämmäksi ja parantelin osumatarkkuutta "riittävästi". Kevyt tiedustelukopteri otti jonkun kymmenkunta osumaa kunnes pääsi jonnekin katveeseen. Lähti tietysti kierroksen lopussa karkuun, mutta aavistuksen rasittavaa. Eikä ollut ainut kertaista. Ja kestävät muuten myös Leopard 3:n 130 mm:n kanuunan ammuksen osuman keulaan. Parhaimmat on tullut kimmoke...

Mutta muuten ihan jees peli. Tosin tykkään SPWaW:sta enemmän.
 
Vaan aika raskas pyörittää tuo kuvasuhde jo. Varsinkin jos 144hz halua kunnolla ilot irti niin saa olla jo aika arvokasta rautaa sitä pyörittämässä.

Riippuu mihin verrataan. FullHD -resoluutioon verrattuna tottakai, mutta kun itse olen pelannut sitä suuremmalla resolla yli kymmenen vuotta, ei enää voi pienempäänkään vaihtaa. Kyllä ne pelit pyörivät, kun tarvittaessa karsii vähän grafiikka-asetuksista. Ennen käytössä oli kolmen näytön Eyefinity/Surround-setuppi 5760 x 1200 -resoluutiolla (6,9 megapikseliä), joka oli raskaampi kuin nykyinen 3440x1440 (4,9 megapikseliä), eikä minulla silloinkaan erityisen tehokasta näytönohjainta ollut käytössä.

Tottakai nämä ovat kaikki olleet 60 Hz näyttöjä. Onneksi 144 Hz näytöstäkään ei ole pakko saada jatkuvasti täyttä nopeutta irti, varsinkaan FreeSync/G-Sync -monitoreilla.

Yleistymässä olevat 4k -monitorit pyörittävät jo 8,3 megapikseliä eli ovat vielä selvästi raskaampia.

No meikäläisen versiossa tuo IT toimii juuri kuvaamallani tavalla. Viritin lopulta editorilla Crotaleni 3 kertaa jotain S-400 tms. raskasta ohjusta tymäkämmäksi ja parantelin osumatarkkuutta "riittävästi". Kevyt tiedustelukopteri otti jonkun kymmenkunta osumaa kunnes pääsi jonnekin katveeseen.

Tarkoitatko osumalla, että ruudulla luki osuman tapahtuneen ("hit") ja kopterin ottaneen vauriota? Sinulla on ollut joku buginen versio, jos näin on tosiaan käynyt. Itse en ole tällaiseen törmännyt koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko osumalla, että ruudulla luki osuman tapahtuneen ("hit") ja kopterin ottaneen vauriota? Sinulla on ollut joku buginen versio, jos näin on tosiaan käynyt. Itse en ole tällaiseen törmännyt koskaan.
Tarkoitan osumalla, että ruudulla luki "hit" ja kopteri otti vauriota esim. 10 pinnaa. Mikäli vaurion määrä pysyy alle kopterin maksimisuojan, se ei putoa. Esim. etusektorissa kopterin suojaus on 10. Kopteri ottaa kopiksi vaikkapa 5 Crotalea ja neljä 35 mm:n Oerlikonin konetykin sarjaa. Jokaisessa "hit" on 5-10 pinnaa, mutta yhdessäkään ei yli 10 pinnaa. Kopteri pysyy ilmassa. Koska kopteri yrittää automaattisesti paeta ja IT ampuu automaattisesti myös pakenevia, yksi tiedustelukopteri pystyy tyhjentämään melkoisen määrän IT-aseita. Ja pakenee kartalta vasta kierroksen lopuksi. Ja kun sama toistuu kierroksen aikana esim. neljä kertaa, niin ei hirveästi naurata.

Lieneekö uudemmissa päivityksissä mukaan tullut lennokkeja? Tein predatorista editorilla aseistamattoman tiedustelulennokin. Osumiahan ne eivät kestä yhtään, mutta näinpä se oikeastikin menisi.
 
Back
Top