Sotapelejä minä suositellen Strategy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mistä @tulikomento hankit tuon?
 
Voi hitsin hitsi. Mulla olisi -50% alennuskuponki Matrix Gamesin / Slitherinen verkkokauppaan ja tuo Command: Modern Operations kiinnostaisi. Mutta lähtöhinta on sen verran kova, että alennuksen jälkeenkin hintaa jäisi vielä 36 euroa. :unsure:
 
Voi hitsin hitsi. Mulla olisi -50% alennuskuponki Matrix Gamesin / Slitherinen verkkokauppaan ja tuo Command: Modern Operations kiinnostaisi. Mutta lähtöhinta on sen verran kova, että alennuksen jälkeenkin hintaa jäisi vielä 36 euroa. :unsure:
Matrix Slitherinen jouluale alkaa marraskuussa, suurin osa peleistä 50-70% alennuksessa. Muistaakseni kupongilla saa alennuksen myös jo alennetuista peleistä.
Toki pari kuukautta pitäisi siis vielä malttaa :p
 
Juttua siitä mitenkä sotapelit ovat yhä armeijoiden koulutuskäytössä.

 
Panssari Salama on ollut pitkään niccinä monellakin forumilla, mutta eipä ole esikuvana olevaa lautapelilaajennusta tullut koskaan hankittua. No ehkä koska PanzerBlitz pelikin vaikka legendaarinen on kyllä auttamattoman vanhentunut.

Mutta korjasinpa tänään tämänkin puutteen; The Grenadier -lehti jossa (oletan) juurikin se alkuperäinen Michael Benninghofin luoma joukko skenaarioita (joista moni ihastuttavan pielessä) jostain seiskytluvun lopun kaheskytluvun hämäristä.

Benninghof sittemmin perusti mm. Panzer Grenadier pelisarjaa valmistavan Avalanche Press pelifirman.

1601553751999.png

https://www.nobleknight.com/P/1324088242/21-Panssari-Salama---PanzerBlitz-Variant
 
Perhana, en sitten ole onnistunut hankkimaan seitsenvuotisen sodan taisteluja mallintavaa sotapeliä Hold the line: Frederick's War. Sen sijaan investoin eilen Ebay:n kautta lautapelin Friedrich. Nimensä mukaan se mallintaa saman konfliktin grand strategy -tasolla. Eli taktisen tason taistelujen sijaan se mallintaa koko sodan. Pelaajat kontrolloivat omia maitaan (Preussi, Venäjä, Ranska, Saksi, Britannia, Itävalta, Ruotsi) ja armeijoitaan. Preussin vastustajat yrittävät nujertaa Fredrik Suuren ennen kuin tämä onnistuu väsyttämään vastustajat yksi toisensa jälkeen.


 
  • Tykkää
Reactions: EK
Lauantain taktiset pelisessiot. Pelattavana Harold Coylen romaaniin perustuva Team Yankee. Kuvaa amerikkalaisen panssarikomppanian vaiheita Länsi-Saksassa 1980-luvun puolivälissä syttyvässä konfliktissa.

Mukavan simppeli sotapeli säännöiltään. Ainoa isompi moite siitä, että mallintaa tosiaan kirjassa kuvatut taistelut vähän liiankin tarkasti. Tilaa taktisille variaatioille ei liiemmälti ole. Mutta realismi on ihan kohdallaan, sillä Coyle jenkkiarmeijan panssariupseerina tiesi mistä kirjoitti.

Skenaario 1: Ensimmäinen kosketus viholliseen.

1.JPG

Kylässä on kaksi jalkaväkijoukkuetta. Metsän rajassa kytiksessä kaksi Abrams -taistelupanssaria ja pari miehistönkuljetusvaunua. Venäläiset lähestyvät idästä.

2.JPG
 
Upouusi Cold War Hot -teemainen peli. Kuvaa Euroopassa käytävää kolmatta maailmansotaa eri skenaaroissa, jotka sijoittuvat vuosille 1945, 1962, 1975, 1983 ja 1989.


Arvostelussa saa kehuja.

 
Suomen kohtalon ratkaisu Karjalankannaksella kesällä 1944. Suurhyökkäys alkoi ja odotusten mukaan pääasema murtui massiivisen ylivoima alla.
Nyt taisteluja käydään VT-asemassa. Kuuterselässä on käynnistynyt Panssaridivisioonan vastahyökkäys. Myös Siiranmäessä taistellaan ankarasti.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG
 
HoI2 -settejä ei uskalla käynnistää (ml. Arsenal of Democracy), mutta perkele kun tekis mieli pelata ruustia eli alunperin UT2K3 -modina syntynyttä Red Orchestraa ja tämän kaupallista Ostfront-jälkeläistä.

Mutta jatko-osan ilmestymisen jälkeen on ollut vain pari ryssäläistä palvelinta ja eikä enää jaksa kuunnella 'suka blyat' -huutoja, kun germaanina tarjoaa pistintä snaipperille.

Vielä enemmän tekisi mieli pelata ofpin fdfmodia, mutta sillä on tasan nolla (0) palvelinta, jossa olisi pelaajia.
 
Panssari Salama on ollut pitkään niccinä monellakin forumilla, mutta eipä ole esikuvana olevaa lautapelilaajennusta tullut koskaan hankittua. No ehkä koska PanzerBlitz pelikin vaikka legendaarinen on kyllä auttamattoman vanhentunut.

Mutta korjasinpa tänään tämänkin puutteen; The Grenadier -lehti jossa (oletan) juurikin se alkuperäinen Michael Benninghofin luoma joukko skenaarioita (joista moni ihastuttavan pielessä) jostain seiskytluvun lopun kaheskytluvun hämäristä.

Benninghof sittemmin perusti mm. Panzer Grenadier pelisarjaa valmistavan Avalanche Press pelifirman.

Katso liite: 44172

https://www.nobleknight.com/P/1324088242/21-Panssari-Salama---PanzerBlitz-Variant
Lehti laskeutui postilaatikkoon tovin odottelun kuluttua. Lehdessä ei ollut Panzerblitz peliin suomalaisia pelimerkkejä joita salaa toivoin, mutta itse Benninghofin artikkeli siellä on.

Artikkeli löytyy myös interwebistä, niin pääsetten ihailemaan amerikkalaisen 80-luvun pelintekijän historiatietämystä Talvi- ja Jatkosodasta. Oma suosikkini on sivulla 16, missä hän toteaa Suomen suostuneen Talvisodan kipeisiin rauhanehtoihin, koska pelkäsi ruttoepidemiaa Mannerheim-linjan eteen kasaantuneista ruumisläjistä...

 
Suomen kohtalon ratkaisu Karjalankannaksella kesällä 1944. Suurhyökkäys alkoi ja odotusten mukaan pääasema murtui massiivisen ylivoima alla.
Nyt taisteluja käydään VT-asemassa. Kuuterselässä on käynnistynyt Panssaridivisioonan vastahyökkäys. Myös Siiranmäessä taistellaan ankarasti.
MMP:n pelit nauttivat huikeaa arvostusta myös historiallisesta tarkkuudestaan. Miten osuvat Karelia'44 skenaarioiden faktat kohdalleen?
 
Uutta odoteltavaa. :)

Surfrider

Liittynyt18.10.2016Viestejä173

Destroyer: the U-Boat Hunter (PC game) - Uboot – The Board Game



Vihdoinkin tehdään hävittäjästäkin simu. Odottanut tälläista Destroyer commandin ajoista asti. Ei tule olemaan ainakaan haastattelun perusteella mitään vapaata kameraa ,hyvä juttu mutta voisi olla kyllä laiva mallennettu vapaasti kuljettavaksi.
- One of the main premises that we keep to in our design is something that we call ‘realistic combat awareness’. What it means is that there will be no way to see through the fog of war other than by using authentic equipment and procedures. There is no ‘bird’s eye view’, and the player will be far from omniscient. We believe this is especially important in recreating anti-submarine warfare, where advantage in combat is achieved mainly through detecting, locating, and keeping track of enemy presence. - adds Artur Salwarowski, vice-president of Iron Wolf Studio.

 
MMP:n pelit nauttivat huikeaa arvostusta myös historiallisesta tarkkuudestaan. Miten osuvat Karelia'44 skenaarioiden faktat kohdalleen?

Ihan ok-tasoa sanoisin. Tämä heppu osannee kertoa minua paremmin.


 
Nostoväen terävimmät ukot pistettiin kärkeen...

resfdfm1a.png

resfdfm4a.png


Ryssän 'none' saatettiin paremmille metsästysmaille; mekanisoitua yksiköitä ei tullut Ihantalassa vastaan, prkl.
 
Back
Top