Sotapelejä minä suositellen Strategy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
MPKK:ssa laadittu opinnäytetyö.



Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä rajoitteita ja mahdollisuuksia kaupallisilla tietokonepelillä on operaatioanalyysissä. Tutkimuksessa testaajat testasivat Tabletop Simulatoria sekä Combat Mission: Black Seata. Testauksessa osallistujat pääsivät pelaamaan lävitse Combat Mission: Black Sean tutoriaalikampanjan, sekä tutustumaan tutkijan ohjaamana pelin skenaarioeditoriin. Tabletop Simulatorissa testaajat testasivat pelin käyttöliittymää, sekä loivat itse sotapeliskenaarion pelin sisälle.

Tutkimuksen avulla havaittiin, että kaupalliset tietokonepelit soveltuvat operaatioanalyysiin rajallisesti. Niillä on useita vahvuuksia, kuten edullisuus, helppous ja visuaalisuus. Vahvuudet olivat tutkimuksen perusteella voimakkaasti pelisidonnaisia, eikä havaittuja vahvuuksia voida tutkimuksen tulosten pohjalta yleistää kaikkiin peleihin.

Peleillä on kuitenkin myös tutkimuksen perusteella useita rajoitteita. Näitä olivat muun muassa analyysiin tarvittavien työkalujen puute, kielimuuri, joka johtuu siitä että lähes kaikki pelit ovat englanniksi.
Combat mission meikäläisen suosikkipeli, ihan vain ajanvietteenä.
 
Itselläni oli aikoinaan Combat Mission kakkonen, se joka käsitteli Venäjän rintamaa. Hävisi vaan sitten jonkun muuton yhteydessä.
En ole pelannut niitä alkuperäisiä, ainoastaan näitä "uudempia" Shock forcesta alkaen. Kiinnostuin PC-peleistä vasta reilusti yli nelikymppisenä. Combat missionien kanssa ähertäminen on aikaa vievää mutta palkitsevaa. En jaksa enää RTS tyyppisiä. Taktiikkaa oikeilla organisaatioilla rauhassa pausella käskyttäen on minun juttu.
 
Itselläni oli aikoinaan Combat Mission kakkonen, se joka käsitteli Venäjän rintamaa. Hävisi vaan sitten jonkun muuton yhteydessä.

Suomalaisten joukkojen mallinnukseen ja sanotaanko "historialliseen tarkkuuteen" monessa asiassa oli panostettu siinä kakkosessa oikein hyvin. Saattoi olla kotimaisia tekijöitäkin siinä muutama tuolta osin.

Itse pelailin muistaakseni nuorena ne ensimmäiset osat melko ahkerasti ykkösen Normandiasta itärintaman kautta sinne Afrika Korpsin kolmanteen osaan. Hyllyssä on vielä tuo shock force, mutta enpä ole kokeillut saada sitä toimimaan nykyisillä laitteistollani ollenkaan.

Voisi olla ehkä vähän hankalaa tai sitten ei.
 
Tästä olisi nyt demo saatavilla.Hieman jo testailin.
 
Arma Reforge tuli pistettyä tulille eilen. Toistaiseksi mennyt opetellessa, mutta ovat saaneet hiottua käyttöliittymää aiempia Armoja runsaasti käyttäjäystävällisemmäksi ja oppimiskynnys ei ole ole aivan niin korkea. Lisäksi tutoriaalin jos jaksaa pelata läpi, niin oppii pelimekaniikasta paljon.

Uusi pelimoottori, onhan se nätti. PS5 ja XBOX crossplay on, PC:llä vaatii koneelta aika paljon. 120-150fps medium settareilla 1440p (RTX 3080Ti), ultra-asetuksilla en pääse edes 100:n.

Hieno tunnelma online-taisteluissa, äänimaailma on vakuuttava. Kuten oikeastikin, 12,7mm/50cal kk:n ääni saa hymyn hyytymään ja erottuu kiväärikaliiperin aseista aivan oleellisesti. Ensimmäinen taistelukosketus tuli otettua laskeutumista yrittäneen Mi-8:n kanssa, ei tullut rynkyllä alas ja hävisin pelin oviampujalle :LOL:

Jos aiemmissa Armoissa modi-viidakko turhautti, niin Reforgessa modien hallinta on rakennettu peliin sisään. Eli onlinessa serveri ilmoittaa, mitkä modit tarvitaan ja lataa ja asentaa ne automaattisesti tarvittaessa liittyessäsi serverille.

muok: Ukraina-modi löytyy ja skenaariona servereiltä löytyy "Road To Bakhmut" pelimuoto 100km2 yhteisökartalla "Serhiivka", joka tiettävästi kuvaa varsin tarkasti Bakhmutin ympäristöä.

1736851994218.webp
 
Viimeksi muokattu:
Arma Reforge tuli pistettyä tulille eilen. Toistaiseksi mennyt opetellessa, mutta ovat saaneet hiottua käyttöliittymää aiempia Armoja runsaasti käyttäjäystävällisemmäksi ja oppimiskynnys ei ole ole aivan niin korkea. Lisäksi tutoriaalin jos jaksaa pelata läpi, niin oppii pelimekaniikasta paljon.

Uusi pelimoottori, onhan se nätti. PS5 ja XBOX crossplay on, PC:llä vaatii koneelta aika paljon. 120-150fps medium settareilla 1440p (RTX 3080Ti), ultra-asetuksilla en pääse edes 100:n.

Hieno tunnelma online-taisteluissa, äänimaailma on vakuuttava. Kuten oikeastikin, 12,7mm/50cal kk:n ääni saa hymyn hyytymään ja erottuu kiväärikaliiperin aseista aivan oleellisesti. Ensimmäinen taistelukosketus tuli otettua laskeutumista yrittäneen Mi-8:n kanssa, ei tullut rynkyllä alas ja hävisin pelin oviampujalle :LOL:

Jos aiemmissa Armoissa modi-viidakko turhautti, niin Reforgessa modien hallinta on rakennettu peliin sisään. Eli onlinessa serveri ilmoittaa, mitkä modit tarvitaan ja lataa ja asentaa ne automaattisesti tarvittaessa liittyessäsi serverille.

muok: Ukraina-modi löytyy ja skenaariona servereiltä löytyy "Road To Bakhmut" pelimuoto 100km2 yhteisökartalla "Serhiivka", joka tiettävästi kuvaa varsin tarkasti Bakhmutin ympäristöä.

Katso liite: 115275
Mainostit niin hyvin, että laitoin lataukseen Steamista... Oikeestaan tuon Ukraina modin takia...Arma 3 tuttua kauraa takavuosilta ja DayZ on koneella... Eli käyttöliittymä pitäis olla tuttu, on kuulemma melko sama kuin DayZ:ssa ... Pitää illemmalla tutustua peliin :)
 
Back
Top