Sotapelejä minä suositellen Strategy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
MPKK:ssa laadittu opinnäytetyö.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä rajoitteita ja mahdollisuuksia kaupallisilla tietokonepelillä on operaatioanalyysissä. Tutkimuksessa testaajat testasivat Tabletop Simulatoria sekä Combat Mission: Black Seata. Testauksessa osallistujat pääsivät pelaamaan lävitse Combat Mission: Black Sean tutoriaalikampanjan, sekä tutustumaan tutkijan ohjaamana pelin skenaarioeditoriin. Tabletop Simulatorissa testaajat testasivat pelin käyttöliittymää, sekä loivat itse sotapeliskenaarion pelin sisälle.

Tutkimuksen avulla havaittiin, että kaupalliset tietokonepelit soveltuvat operaatioanalyysiin rajallisesti. Niillä on useita vahvuuksia, kuten edullisuus, helppous ja visuaalisuus. Vahvuudet olivat tutkimuksen perusteella voimakkaasti pelisidonnaisia, eikä havaittuja vahvuuksia voida tutkimuksen tulosten pohjalta yleistää kaikkiin peleihin.

Peleillä on kuitenkin myös tutkimuksen perusteella useita rajoitteita. Näitä olivat muun muassa analyysiin tarvittavien työkalujen puute, kielimuuri, joka johtuu siitä että lähes kaikki pelit ovat englanniksi.
Combat mission meikäläisen suosikkipeli, ihan vain ajanvietteenä.

Itselläni oli aikoinaan Combat Mission kakkonen, se joka käsitteli Venäjän rintamaa. Hävisi vaan sitten jonkun muuton yhteydessä.
En ole pelannut niitä alkuperäisiä, ainoastaan näitä "uudempia" Shock forcesta alkaen. Kiinnostuin PC-peleistä vasta reilusti yli nelikymppisenä. Combat missionien kanssa ähertäminen on aikaa vievää mutta palkitsevaa. En jaksa enää RTS tyyppisiä. Taktiikkaa oikeilla organisaatioilla rauhassa pausella käskyttäen on minun juttu.

Itselläni oli aikoinaan Combat Mission kakkonen, se joka käsitteli Venäjän rintamaa. Hävisi vaan sitten jonkun muuton yhteydessä.

Suomalaisten joukkojen mallinnukseen ja sanotaanko "historialliseen tarkkuuteen" monessa asiassa oli panostettu siinä kakkosessa oikein hyvin. Saattoi olla kotimaisia tekijöitäkin siinä muutama tuolta osin.

Itse pelailin muistaakseni nuorena ne ensimmäiset osat melko ahkerasti ykkösen Normandiasta itärintaman kautta sinne Afrika Korpsin kolmanteen osaan. Hyllyssä on vielä tuo shock force, mutta enpä ole kokeillut saada sitä toimimaan nykyisillä laitteistollani ollenkaan.

Voisi olla ehkä vähän hankalaa tai sitten ei.

Tästä olisi nyt demo saatavilla.Hieman jo testailin.

Back