Sotasaalisaseet ja niiden käyttöönotto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tein pienen huomion kun silmäilin BMP-2:n tietoja:

Siellä oli seuraava maininta:

Reloading the BMP-2's 30 mm cannon can be somewhat problematic, and can take up to two hours, even if the ammunition is prepared. Additionally, the cannon is normally only used on the slow rate of fire, otherwise fumes from the weapon would build up in the turret faster than the extractor fan can remove them

Kysymys kuuluu, että onko se lataaminen yhtään nopeampaa, jos ammuksia on käytetty "vain" puolet vyöstä tms. ?
 
On saattanut olla jo täällä. Modernisoitu BMP-2

Ei täällä paljoa ole ollut panssariajoneuvopuolta. Jossain vaiheessa vain oli pitkä asiantunteva keskustelu, kuinka hylätyt sellaiset saataisin käyntiin ja omalle puolella.
Jo ihan tunnistusmielessä, näitä on hyvä kerätä tänne. Itse en pidä pahana.
 
Mi-28N taisteluhelikopterin ominaisuuksien ja tekniikan läpikäynti. Englanniksi.
 
Yksi yleisimpiä vastaantulevia vaunuja olisi BTR-80 eri versioineen. Näitähän oli 2 kpl aikanaan Savon Prikaatissa, itsekin näin niitä livenä käytössä.

Tässä lukumäärätietoja Venäjän käytössä olevista. Lähde wiki, joten...
1,152 BTR-80/80A/82A.[41] Beginning from 2010, BTR-82/82A purchased.[42] About 300 BTR-82A and BTR-82AM are in service.
images

Ominaisuudet

BTR-80 on suunniteltu täysin uintikykyiseksi. Se kykenee kuljettamaan 10 henkilöä: johtaja, ajaja, ampuja sekä 7 matkustajaa. Siinä on myös NBC -suojaus, automaattinen sammutusjärjestelmä, pilssipumppuja sekä vinssi.

Aseistuksena BTR-80:ssa on BPU-1 tornialustaan kiinnitettynä 14,5 mm KPTV ja 7,62 mm PKT konekiväärit. Torni kääntyy 360 astetta ja ylöspäin voi ampua jopa 60 asteen kulmissa. Ammuksia KPTV:hen on 500 ja PKT:hen 2 000. Savuheittimiä on kuusi, kolme kummallakin puolella pääasetta.

Ajoneuvon voimanlähteenä on nelitahtinen, 8 -sylinterinen ja nestejäähdytteinen dieselmoottori. Moottori tuottaa 260 hevosvoimaa. Suurin nopeus tiellä on 80 km/h ja 9 km/h vedessä. Toimintamatka yhdellä tankkauksella on 600 km.

Weight
13.6 tonnes (15.0 tons)
Length 7.7 m (25.3 ft)
Width 2.9 m (9.5 ft)
Height 2.41 m (7.9 ft)
Crew 3 (+7 passengers)
Main
armament

14.5 mm KPVT machine gun or
30mm 2A72 automatic cannon

Secondary
armament

7.62 mm PKT machine gun
Engine diesel KamAZ-7403
260 hp (190 kW)
Power/weight 19 hp/tonne
Suspension wheeled 8×8

Operational
range

600 km (372.8 mi)
Speed 80-90 km/h (49.7–55.9 m/h)
swim 10 km/h (6.2 m/h)

Versiot

BTR-80 – Kuljetuspanssariajoneuvo
BTR-80K – Komentopanssariajoneuvo
BTR-80A – Kuljetuspanssariajoneuvo varustettuna 30 mm 2A72 -tykillä.
BTR-80S – Kuljetuspanssariajoneuvo
A- ja S- malleissa tavallinen torni on korvattu modulaarisella asejärjestelmällä.

BTR-82 - latest production version with improved armour, spall liners, more modern night vision device TKN-4GA, GLONASS navigation system and a more powerful engine of 300 hp. The original armament is retained but is now installed in the BPPU turret of the BTR-80A/BTR-82A. The prototype of the BTR-82 was shown for the first time in November 2009.


Perusmalli BTR-80
Huomatkaa mistä mennään sisälle 60:een verrattuna. Olen ymmärtänyt, että pyöräkoteloiden kulma on edelleen hyvin jyrkkä, mikä käsittääkseni parantaa telamiinan vaikutusta sen räjähtäessä pyörän alla. Tästä voisi joku tietävämpi infota enemmän, mutta haavoittuvaisempi miinojen vaikutukselle kuin Pasi. @SJ voitko vahvistaa tai kumota?

1280px-Btr-80_in_Serbia.jpg


1024px-2011_Moscow_Victory_Day_Parade_%28360-05%29.jpg



BTR-80K Komentomalli
BTR-80_comms_vehicle.jpg




BTR-82A - latest production version with improved armour, spall liners, more modern night vision device TKN-4GA-02, 30mm gun 2A72, GLONASS navigation system and a more powerful engine of 300 hp. The prototype of the BTR-82A was shown for the first time in November 2009. The Ministry of Defense of Russia has formally adopted the armored personnel carrier BTR-82A. The corresponding order was signed by Defense Minister Sergey Shoygu in early 2013.[6] In Syrian official TV channel report, BTR-82A is spotted to engage in battle in Syria around September 2015. Video shows crew members of BTR-82A spoke Russian language. It is widely suspected that Russian armoured vehicle units have been directly fighting anti-government groups in Syria. [7]

Pankaa merkille, että 30 millin pääase on meille vanha tuttu.
https://en.wikipedia.org/wiki/30_mm_automatic_cannon_2A42

1280px-BTR-82A.jpg

1024px-Russia_Arms_Expo_2013_%28531-49%29.jpg


2S23 "Nona-SVK" - fire support vehicle with the 120 mm 2A60 rifled gun/mortar - developed on the base of 2А51 rifled gun/mortar of the 2S9 Nona - and a crew of 4. Adopted in 1990
Vladimir_Putin_14_July_2000-4.jpg

2S23_23rd_MRB_1.jpg


Näiden kuviennimenä oli "radiostation"
1280px-R-166-0%2C5_radiostation_-_27th_Independent_Sevastopol_Guards_Motor_Rifle_Brigade_%283%29.jpg

1024px-R-166-0%2C5_radiostation_-_27th_Independent_Sevastopol_Guards_Motor_Rifle_Brigade_%287%29.jpg



BTR-60 -koulutuksen saaneet saanevat virikkeitä näistä kuvista. Minulle on Petteri-kuskin taholta vakuutettu, että hyvin samanlaiselta näyttää. Toisin sanoen käyttöönotto mahdollista nopealla aikatataululla.

1024px-BTR-80_interior.jpg


1024px-Moscow_OMON_BTR-80_%2832-18%29.jpg



Vaunuaseen tähtäinkuviota. Olen päässyt pari kertaa päräyttämään 60:n vastaavallla, mutta kuolemaksenikaan en muista, oliko samanlainen näkymä.

1024px-1pz-7_1.2x.jpg


1024px-1pz-7_4x.jpg



Tässä vielä live-kuvaa tunnistamisen helpottamiseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Vuoden takainen kuva Venäjän puolelta Ukrainan ja Venäjän rajaa Šahty-nimisessä vanhassa kaupungissa. Tätä versiota ilmeisesti käyttävät Ukrainan vastaisissa operaatioissaan. On tuolla taempana junassa hiukan toisenlaisella päällisrakenteellakin varustettu versio. Linkkasin kuvaan/aiheeseen liittyvän twiitin joskus Ukraina-lankaan, mutta linkki on katkennut.

https://pbs.twimg.com/media/CDX_G0WW0AAPiGR.jpg
 
Vuoden takainen kuva Venäjän puolelta Ukrainan ja Venäjän rajaa Šahty-nimisessä vanhassa kaupungissa. Tätä versiota ilmeisesti käyttävät Ukrainan vastaisissa operaatioissaan. On tuolla taempana junassa hiukan toisenlaisella päällisrakenteellakin varustettu versio. Linkkasin kuvaan/aiheeseen liittyvän twiitin joskus Ukraina-lankaan, mutta linkki on katkennut.

https://pbs.twimg.com/media/CDX_G0WW0AAPiGR.jpg
Kiintoisaa. Tuota kolmanneksi viimeistä tarkoittanet toisenlaisella päällysrakenteella.
Vastaavat suojat löytyi kuvasta, joka oli nimetty:
BTR-80 R166-05 Comms vehicle.

Tämän sivuston perusteella olet bongannut prikaatinkomentajille tarkoitetun komentoversion.
http://www.defencetalk.com/pictures/btr-80/p42247-btr-80-r166-05-comms-vehicle.html

Edit: on muuten syytä tuntea, että vastaan tullessa osaisi koluta heti läpi. Sisältä löytyvät kartat, koodit ym. arkaluonteinen materiaali saisi tiedustelun pojat pyörtymään onnesta.

BTR-80_R166-05_Comms_vehicle_for_brigade_command_to_higher_command.jpg


BTR-80_R166-05_Comms_vehicle_for_brigade_command_to_higher_command_1.jpg


BTR-80_R166-05_Comms_vehicle_for_brigade_command_to_higher_command_interior_1.jpg


BTR-80_R166-05_Comms_vehicle_for_brigade_command_to_higher_command_interior_3.jpg
BTR-80_R166-05_Comms_vehicle_for_brigade_command_to_higher_command_interiors.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Perusmalli BTR-80
Huomatkaa mistä mennään sisälle 60:een verrattuna. Olen ymmärtänyt, että pyöräkoteloiden kulma on edelleen hyvin jyrkkä, mikä käsittääkseni parantaa telamiinan vaikutusta sen räjähtäessä pyörän alla. Tästä voisi joku tietävämpi infota enemmän, mutta haavoittuvaisempi miinojen vaikutukselle kuin Pasi. @SJ voitko vahvistaa tai kumota?

En voi vahvistaa! Miinasuojauksen voi olettaa olevan suunnilleen samalla tasolla, ja että miinaanajon jälkeen useimmat kyydissä olleet tulevat vaunusta ulos, enemmän tai vähemmän taistelukuntoisina. Mutta 20 kiloisen tällin kerrotaan olevan sitten sitä luokkaa, että matkustajat tulevat kärsimään huomattavia tappioita. Sellaisen varauksen voi tietenkin jättää, että "miina" on hieman vaihteleva käsite, ja TM-62:n ja -65:n välillä on mahdollisesti merkittävä ero. Tästä huolimatta lienee varmaa, että vaunu ainakin sietää jonkin verran jopa TM-65:sta.
 
En voi vahvistaa! Miinasuojauksen voi olettaa olevan suunnilleen samalla tasolla, ja että miinaanajon jälkeen useimmat kyydissä olleet tulevat vaunusta ulos, enemmän tai vähemmän taistelukuntoisina. Mutta 20 kiloisen tällin kerrotaan olevan sitten sitä luokkaa, että matkustajat tulevat kärsimään huomattavia tappioita. Sellaisen varauksen voi tietenkin jättää, että "miina" on hieman vaihteleva käsite, ja TM-62:n ja -65:n välillä on mahdollisesti merkittävä ero. Tästä huolimatta lienee varmaa, että vaunu ainakin sietää jonkin verran jopa TM-65:sta.
Joo. Lisäetsinnällä löytyi tietoja, että miinasuojausta on parannettu uudempiin versioihin ainakin.
"The BTR-82A boasts a new 300hp engine and suspension system, which offers it the ability to absorb the energy from a landmine."
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/btr-82.htm

Protection of the BTR-82 APC slightly improved over its predecessors. Its predecessor offered all-round protection against 7.62-mm rounds. Front arc of the older BTR-80 withstands 12.7-mm rounds. So protection of the new BTR-82 should be slightly better. Interior of this armored vehicle is lined with spall liner. This APC has a double hull for improved protection against landmines.
http://www.military-today.com/apc/btr_82.htm

Päätynemme tulokseen, että nämäkin vehkeet tottelevat tietysti telamiinaa, mutta vaatiivat lisäpanoksen, jos haluaa isompaa silppua. Liikkuminen lienee hankalaa vaurioituneella alustalla ja ilman kaikkia pyöriä. Yksi juttu on sekin, miten paljon isku välittyy alustan kautta sisällä istuvien ruotoon. Ilmeisesti niskat on kovilla ainakin.
Kuskin alla kun jysähtää, niin mahtaa olla kaveri sekaisin jonkin aikaa, vaikka runko kestäisikin. Johan se ratti lyö sormille...

Olisipa hienoa löytää alkukielellä (jos osaisi sitä) kertomuksia, miten näillä selvitään miinaan ajettaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Päätynemme tulokseen, että nämäkin vehkeet tottelevat tietysti telamiinaa, mutta vaatiivat lisäpanoksen, jos haluaa isompaa silppua. Liikkuminen lienee hankalaa vaurioituneella alustalla ja ilman kaikkia pyöriä. Yksi juttu on sekin, miten paljon isku välittyy alustan kautta sisällä istuvien ruotoon. Ilmeisesti niskat on kovilla ainakin.
Kuskin alla kun jysähtää, niin mahtaa olla kaveri sekaisin jonkin aikaa, vaikka runko kestäisikin. Johan se ratti lyö sormille...

Olisipa hienoa löytää alkukielellä (jos osaisi sitä) kertomuksia, miten näillä selvitään miinaan ajettaessa.

Muistuttaisin, että nuo ajopelit voivat kaikesta päätellen jatkaa ajoa ainakin jossakin määrin vaikka vain yhdellä renkaalla (stryker kykenee, eikä siinä ole mitään erityisiä varusteita siihen, se on vain rakenteen ominaisuus), joten asiaa voisi varmaankin avittaa laukaisemalla tienvarsipommin siinä ajoneuvon lähettyvillä. Tämä siis repimään renkaita, tosin tuossa voi odottaa miehistön jalkautumista, niin saa enemmän aikaiseksi.

Mitä taas tapahtuu kun tuo ajaa miinaan. Sen verran voin noiden sinun kuvien mukaan sanoa, että miehistöllä ei näytä olevan turvavöitä, eli se pään osuminen kattoon lienee mahdollista noissakin, jos se oli mahdollista Pasissa.

Myös huomaan sellaisen jutun, että mikäli miina heittää ajoneuvon nurin, niin poistuminen lienee vaikeampaa kuin pasista, johtuen luukkujen sijainnista.
 
Muistuttaisin, että nuo ajopelit voivat kaikesta päätellen jatkaa ajoa ainakin jossakin määrin vaikka vain yhdellä renkaalla (stryker kykenee, eikä siinä ole mitään erityisiä varusteita siihen, se on vain rakenteen ominaisuus), joten asiaa voisi varmaankin avittaa laukaisemalla tienvarsipommin siinä ajoneuvon lähettyvillä. Tämä siis repimään renkaita, tosin tuossa voi odottaa miehistön jalkautumista, niin saa enemmän aikaiseksi.

Mitä taas tapahtuu kun tuo ajaa miinaan. Sen verran voin noiden sinun kuvien mukaan sanoa, että miehistöllä ei näytä olevan turvavöitä, eli se pään osuminen kattoon lienee mahdollista noissakin, jos se oli mahdollista Pasissa.

Myös huomaan sellaisen jutun, että mikäli miina heittää ajoneuvon nurin, niin poistuminen lienee vaikeampaa kuin pasista, johtuen luukkujen sijainnista.
Tuntematta nykyistä taktiikkaa sen enempää, niin ensimmäisenähän nuo eivät ole varamiinoitteisiin tms. menossa. Se on telavehkeet siinä roolissa. Näkisin sissin (hajautettu taistelija nykyisin?) kylkimiinat, kessit ja pohjamiinat ensimmäisinä puhkojina. Laskurilla varustetut pohjamiinat yllättävät pitkänkin ajan kuluttua.
Monissa sodissa on nähty venäläisten mielellään istuvan BTR:en kannella. Tähän voisi antaa tapakasvatusta viuhkamiinalla ja henk.koht. aseilla.
Samaa mieltä siinä, että kyllä voivat liikkua. Oleellista lienee, pysyykö vaunu taistelujaotuksessa miinan ajon jälkeen.
 
Varoitus. Video sisältää lentäviä venäläisiä.
BTR-60 ajaa videon tekstin mukaan miinaan. Kun katsoo ruutu kerrallaan, niin kohdassa 11 näemme peräpään pyörän sen verran lytyssä, että akselisto on saanut osumaa. Myös liekki näkyvissä johtajan luukusta etuoikealta. Pyörät kuitenkin sinänsä ehjiä, joten varsinainen osuma tuli oikean kyljen puolelle.
Lopussa taitaa räjähtää toisenkin kerran tiellä. Tämä saattaa olla Tsetseniasta.
Vaunu on tosiaan BTR-60. Tunnistaa perän kulmasta, alaperän pyöreästä härvelistä (jonka käyttötarkoitusta en muista) ja pakoputken kulmasta.

Edit: siitähän lentää torni ja korkealle! Ruudussa 8 ylhäällä vasemmalla menee sen näköinen. Alussa näkyy vaunuase ja lopussa ei todellakaan näy... Liekit voisivat pilkottaa myös siitä reiästä.

 
Viimeksi muokattu:
Varoitus. Video sisältää lentäviä venäläisiä.
BTR-60 ajaa videon tekstin mukaan miinaan. Kun katsoo ruutu kerrallaan, niin kohdassa 11 näemme peräpään pyörän sen verran lytyssä, että akselisto on saanut osumaa. Myös liekki näkyvissä johtajan luukusta etuoikealta. Pyörät kuitenkin sinänsä ehjiä, joten varsinainen osuma tuli oikean kyljen puolelle.
Lopussa taitaa räjähtää toisenkin kerran tiellä. Tämä saattaa olla Tsetseniasta.
Vaunu on tosiaan BTR-60. Tunnistaa perän kulmasta, alaperän pyöreästä härvelistä (jonka käyttötarkoitusta en muista) ja pakoputken kulmasta.

Edit: siitähän lentää torni ja korkealle! Ruudussa 8 ylhäällä vasemmalla menee sen näköinen. Alussa näkyy vaunuase ja lopussa ei todellakaan näy... Liekit voisivat pilkottaa myös siitä reiästä.

Afghanistan uskoakseni. Se toinen räjähdys voi varmaankin olla RPG:n laukaus.
 
Kiintoisaa. Tuota kolmanneksi viimeistä tarkoittanet toisenlaisella päällysrakenteella.
Vastaavat suojat löytyi kuvasta, joka oli nimetty:
BTR-80 R166-05 Comms vehicle.

Tämän sivuston perusteella olet bongannut prikaatinkomentajille tarkoitetun komentoversion.
http://www.defencetalk.com/pictures/btr-80/p42247-btr-80-r166-05-comms-vehicle.html

Taitaa sama vaunu olla aiemmissa kuvissasi se 'radiostation' nimellä kulkeva. Suojarätit on kehikoiden päältä vaan pois. Mitähän noilla suojataan? Kehikotkin näyttävät siltä, että ne on helposti irrotettavissa, tehdäänkö noista tarvittaessa jonkinlaista antennikehikkoa tms?
 
Taitaa sama vaunu olla aiemmissa kuvissasi se 'radiostation' nimellä kulkeva. Suojarätit on kehikoiden päältä vaan pois. Mitähän noilla suojataan? Kehikotkin näyttävät siltä, että ne on helposti irrotettavissa, tehdäänkö noista tarvittaessa jonkinlaista antennikehikkoa tms?
No niinpäs olikin, keskityin vain etsimään rättejä... Höh, sokea.
Niiden tarkoitus ei hahmotu sen enempää. Tuossa äkkiseltään ole sen erikoisempaa kuin luukut ja prismat rättien alla.

Venäläisillä on oletettavasti systeemi, jossa vaunu on sama, mutta radiokalusto vaihtelee sen mukaan, miten pitkälle ja mille tasolle on pidettävä yhteyttä.
 
No niinpäs olikin, keskityin vain etsimään rättejä... Höh, sokea.
Niiden tarkoitus ei hahmotu sen enempää. Tuossa äkkiseltään ole sen erikoisempaa kuin luukut ja prismat rättien alla.

Venäläisillä on oletettavasti systeemi, jossa vaunu on sama, mutta radiokalusto vaihtelee sen mukaan, miten pitkälle ja mille tasolle on pidettävä yhteyttä.

Siis eikös tuossa yllä ole kuvat kahdesta eri komentovaunusta? Siis tuo BTR-80K ja sitten se radioasema?
 
Eipä näistä kehikot selviä, lieneekö antenneihin liittyvää?
Kaivaessa kuitenkin löytyi uusimman mallin viestisysteemi, jolla Donetskista vallan Kremliin ovat voineet pitää yhteyttä.
Pääasia, että näillä spekseillä osaa tunnistaa viestiajoneuvoksi ja kaivaa koodit ja pumaskat talteen. Viestivälineistöä sinänsä voi olla vaikea liittää meidän systeemeihin, ehkä, en tiedä viestistä venttiseiskaa enempää.

InfoNapalm sanoo, että:
A mobile radio station P-166-0.5 has been identified for the first time in war-torn Luhansk and Donetsk regions. This communication system has been installed by the Russian military on a modified BTR-80 K1sh1 vehicle chassis for greater combat protection.
The P-166 is designed to provide duplex or simplex channels of communication simultaneously in two independent radio networks, HF and VHF bands. It provides a range of up to 2 thousand kilometers on HF (reduced to 750 km while the vehicle is moving) and up to 250 km in the UHF band. Its primary purpose is to allow for long range control of tactical groups by command stations. In other words the Russian forces can stay in direct touch with the Kremlin or The Russian Joint Staff right from the ‘comfort’ of their emplacements around Donetsk. While the technology was first unveiled in 2005, its deployment began in earnest 2011 and 2012. This system replaces the older Zil-131 communication system.

Russian-Radio-Vehicle-K1sh1-varient.jpg


https://informnapalm.org/en/russian-modile-radio-station-spotted-war-torn-donbas/


Tämä on jo museossa.
Wheeled armoured personnel carrier BTR-80 with radio station R-145 in Togliatti technical museum

depositphotos_73695533-Wheeled-armoured-personnel-carrier-BTR-80-with-radio-station-R-1.jpg
 
Jos haluatte kaivaa noita ajoneuvo tietoja niin tuossa vähän jelppiä mistä lähteä etsimään.
Ei nyt ihan vimosin lista ole, mutta hyvin suuntaa antava. ;)
Näyttökuva 2015-11-15 kello 19.24.04.webp
 
Ota näistä eri versioista ja käyttötarkoituksista nyt selvää. Antennia löytyy eri mallista ja eri alustoilla jos jonkinlaista. Mikä lienee tämäkin, mutta kuva on vuodelta 2012, joten tuoretta kamaa. Zil-131?

4otbr1612201147-L.jpg
 
54caa8fbc2408_-_russian_vehicles_07_0710-lg-54177166.webp
Okay, these aren't vehicles, but they've fooled us before. These cheap decoys made by Rusbal, a balloon manufacturer near Moscow, are intended to fool satellites and aircraft by adopting the shape, color, thermal signature (by using heaters) and radar returns of things that would make a juicy target for an airstrike.

54caa8fb7c5b8_-_russian_vehicles_06_0710-lg-50637626.webp
This system allows to establish a multi-network communication lines with digital information transmition speed from 5 to 155 Mbit/s in up to four directions. It also give wireless access capacity for up to 200 users, and the transmission rate up to 37 Mbit/s.
 
Back
Top