Sotasaalisaseet ja niiden käyttöönotto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ota näistä eri versioista ja käyttötarkoituksista nyt selvää. Antennia löytyy eri mallista ja eri alustoilla jos jonkinlaista. Mikä lienee tämäkin, mutta kuva on vuodelta 2012, joten tuoretta kamaa. Zil-131?

4otbr1612201147-L.jpg

Kuukkelin käänteinen kuvahaku paljastaa paljon.
Radio relay station R-419A / Радиорелейная станция Р-419А

Näissä on kanssa elektroniikkaa sisällä. Varmaan paperia, karttoja jne. myös.
 
Ota näistä eri versioista ja käyttötarkoituksista nyt selvää. Antennia löytyy eri mallista ja eri alustoilla jos jonkinlaista. Mikä lienee tämäkin, mutta kuva on vuodelta 2012, joten tuoretta kamaa. Zil-131?

4otbr1612201147-L.jpg

Tuon arvaisin olevan viestiaseman. Tämä siis siksi, että tässä on komentoajoneuvo ja siinä ei ole noita luukkuja kyljessä:

Zil-131-Russian-army.jpg


Huomatkaa muuten, että kummassakin näyttäisi olevan tuo NBC tai ilmastointijärjestelmä samalla paikalla, joten jonkinlaista modulaarisuutta tuossa on ajateltu, joskin lähinnä vain tuotannon kannalta. Kummankin takapäässä näyttäisi olevan jonkinlainen askelma, joten siitä voinee päätellä takaoven sijaintia, mutta sanokaapa joku viestimies, että onko tuo tuossa viestiautossa siinä askelman vieressä jonkinlainen maadoitus kaapeli, vai mikä tuo on? Se saattaa olla jotakin muutakin, mutta näyttäisi vain kuin siellä olisi johdon päässä telttakeppi, joka on hakattu maahan.
 
Kuukkelin käänteinen kuvahaku paljastaa paljon.
Radio relay station R-419A / Радиорелейная станция Р-419А

Näissä on kanssa elektroniikkaa sisällä. Varmaan paperia, karttoja jne. myös.

Seinät näyttäisivät olevan hieman matkailuautojen vastaavaa materiaaliltaan. Eli vissiin peltikuori ja ehkä jonkinlainen eristys takana? Kessin RAK malli lienee ideaalinen ase noiden hajottamiseen? Räjähtäisi sisällä. Toisaalta, talteenotettu RPG-7 voisi toimia sekin, kun eikös sen saa räjähtämään pienellä viiveella? Onko siinä nokassa se korkki jolla saa säädettyä herkkyyden?
 
Kummankin takapäässä näyttäisi olevan jonkinlainen askelma, joten siitä voinee päätellä takaoven sijaintia, mutta sanokaapa joku viestimies, että onko tuo tuossa viestiautossa siinä askelman vieressä jonkinlainen maadoitus kaapeli, vai mikä tuo on? Se saattaa olla jotakin muutakin, mutta näyttäisi vain kuin siellä olisi johdon päässä telttakeppi, joka on hakattu maahan.

Wikimedian yleisistä löytyy kuva samasta autosta toiselta kantilta.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Radio_relay_station_R-419A_(2).jpg

Tuo on jonkinlaisessa esittelyasennossa, joten johto voi olla vaikka ihan sähköjohto, ei tarvitse käyttää zilin moottoria ja akkuja.
Tuossa vasemmassa takanurkassa voi vaikka maadoitus ollakin. Kopin nurkasta tulee maahan jotain ja lapiokin on tuohon kaivetun kohdan paikkeille laitettu esille.
 
Wikimedian yleisistä löytyy kuva samasta autosta toiselta kantilta.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Radio_relay_station_R-419A_(2).jpg

Tuo on jonkinlaisessa esittelyasennossa, joten johto voi olla vaikka ihan sähköjohto, ei tarvitse käyttää zilin moottoria ja akkuja.
Tuossa vasemmassa takanurkassa voi vaikka maadoitus ollakin. Kopin nurkasta tulee maahan jotain ja lapiokin on tuohon kaivetun kohdan paikkeille laitettu esille.

Joo, näyttäisi, että tuo piuha on vain ankkuroitu maahan, jotta se ei ole missä sattuu tiellä.
 
Vanhana BTR60-taistelijana kävin hupailumielessä katsomassa, mitä naapuri on tehnyt vanhalle romulle. Olisihan se pitänyt arvata: sitä on säilytetty reservissä ja osa jopa modernisoitu. Wikin mukaan käytössä 17, mutta reservissä 3.663 kpl.
Modernisoinnin määrät eivät ole välttämättä isoja, mutta ovat onnistuneesti suunnitelleet mallin, josta on heivattu mäkeen se pahin kompastuskivi eli vanha bensiinimoottorit. Tilalle on ympätty BTR-80:n vastaava diesel-moottori.
Se on BTR-60PBM. Siitä en kuvia vielä löytänyt, mutta lienee tunnistettavissa jokseenkin samanlaisista pakoputkista kuin BTR-80. Voi olla, että on niin samannäköinen kuin PB, etten heti huomannut eroa. Ovat lisänneet kuitenkin yhden sivuluukun, sivuampuma-aukkoja vähennetty ja tavaraboksi lisätty.


Alla olevat kuvat esittävät jotain harvinaisempaa MWS-muunnosta, johon on lisätty 30 millin torni.

Eli periaatteessa on mahdollista, että vanhaa Petteriä tulisi vastaan, ja siihenhän meillä olisi valmiiksi koulutettua väkeä, tiedä vaikka MPnetistäkin joku saisi liikkeelle. Vaan kannattaako edes Venäjällä modernisoida vehjettä, jonka perusmalli tuli käyttöön 1961? Ruplia pino lisää pöytään ja uudempia saa tehtaalta.

Edit: mikäli vanhaa bensa-Petteriä jäisi sotasaaliiksi, niin voi olla, että ylempi taho antaa käskyn, jotta jättäkää siihen ruostumaan, emme ota käyttöön...

upload_2015-11-24_22-59-40.webp
upload_2015-11-24_23-0-51.webpupload_2015-11-24_23-1-3.webp
upload_2015-11-24_23-1-16.webp

https://en.wikipedia.org/wiki/BTR-60

  • BTR-60PBM – BTR-60PB modernization fitted with a new engine in a new, bigger engine compartment similar to the one in the BTR-80. The exhaust pipes are also similar, if not identical, to the ones in BTR-80s. The right side of the hull has been altered: a side door with a small hand rail for the troop compartment was added, four out of five handrails were removed (the exception being the lower front one), the firing ports were replaced with one located next to the gunner's station and a stowage box was added next to the engine compartment. The modernization is done by the Arzamas Engineering Plant.
  • MWS – Another upgrade of the BTR-60 was developed by Muromteplovoz JSC. This one is powered by the YaMZ-236A 195 hp diesel engine in a much bigger engine compartment, with a service hatch on the rear side and only one exhaust pipe, on the left side. The first prototype – sometimes called BTR-60BD – was in fact an upgraded R-145BM command vehicle. The vehicle that was shown during IDELF-2006 in Moscow was a modified BTR-60PB with the original machine gun turret replaced by the MB2 modular turret with a 2A42 30mm gun.
    • MWS-M – MWS with altered sides of the hull. On the left side, two handrails were removed (the center lower and the rear lower) and a stowage box was added in the center. On the right side, two handrails were removed (the center upper and lower), a new handrail was added to the upper rear. The firing ports were removed on both sides.
    • The latest upgrade was shown for the first time during MAKS-2011. This version also has a new diesel engine, the YaMZ-236D (as found on the BTR-70D upgrade), but here the engine compartment has been relocated to the center of the hull. The troop compartment with eight seats is now at the very end of the hull, has a raised roof line and two exit doors. There are no periscopes for the infantry squad and only two firing ports, in the rear doors. On top of the troop compartment is a new MA7-02 turret. This turret is fitted with a 1PZ-7A sight and armed with a 12.7 mm machine gun "Kord", an automatic grenade launcher AG-17, a coaxial machine gun PKTM 7.62 mm and 81mm smoke grenade launchers 902V.

The BTR-60PBM-A1 and BTR-70M-A1 wheeled amphibious armored personnel carriers are designated to transport infantry units providing them with direct fire support and fire-from-the-vehicle capability.

The upgrade package is essentially repowering of the vehicles with up-to-date diesel engines (replacing the outdated carburetor petrol ones) and corresponding adaptation of transmission elements and auxiliary systems with virtually no modifications of the hull — the vehicle most essential, expensive and laborous component.

Improvements over the basic versions include:
  • enhanced cross-country capability, especially over sand terrains, due to increased engine maximum torque
  • 10% endurance increase retaining same fuel volume due to dramatic reduction of fuel consumption
  • increased maximum road speed
  • introduction of electronic control enabling high synchronism of the engine crankshaft rotation
  • improved fire safety of the vehicles due to transition from petrol to diesel fuel
  • reduced operating costs
  • improved repairability
Weapon configuration includes standard 14.5mm KPVT / 7.62mm PKT machine-gun turret or CM30 one-man turret armed with 2A42 30mm automatic cannon with a coax 7.62 mm PKT.

CM30 one-man turret is designed for installation on a wide lange of light-weight armored vehicles:

BTR-60, BTR-70 and BTR-80 wheeled armored personnel carriers

BTR-50 PKM and OT-62 Topaz tracked armored personnel carriers
upload_2015-11-24_23-1-53.webp
  • combined (day, active-passive night) gunner sight
  • 2-plane stabilizer and stabilized weapon laying system
The CM30 control system ensures:
  • day/night target acquisition and identification
  • effective fire-on-the move ground target engagement capability


Mutta tämähän se todennäköisimmin tulisi vastaan, joku noista yli 3.000 säilytetyistä Pettereistä perusmallisena.

Huomatkaa nuo "käytännölliset" sivuluukut, eikä kannen kaksi miehistöluukkua tuon parempia ole.

upload_2015-11-24_23-2-15.webp
upload_2015-11-24_23-2-27.webp
 
Jos tulisi tieto, että tuollaisia olisi tulossa vastaan, niin tulisi kova kiire rakentaa tienvarsipommeja ottamaan löysät pois vihollisen kärjestä. Vihollinen ei nimittäin yrittäisi jalkautua tuollaisesta vaunusta tulen alla, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jalkaväki tulisi olemaan ilman panssarin suojaa.

Mutta on muutamia käyttötarkoituksia tuollaisille ajoneuvoille mikä takia noita voitaisiin kohdata. Eli lähinnä takalinjan suojajoukkojen kulkupelinä. Heille tärkeintä on saada pyörät alle ja nuo konekiväärit ovat sitten vain boonusta.
 
Jos tulisi tieto, että tuollaisia olisi tulossa vastaan, niin tulisi kova kiire rakentaa tienvarsipommeja ottamaan löysät pois vihollisen kärjestä. Vihollinen ei nimittäin yrittäisi jalkautua tuollaisesta vaunusta tulen alla, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jalkaväki tulisi olemaan ilman panssarin suojaa.

Mutta on muutamia käyttötarkoituksia tuollaisille ajoneuvoille mikä takia noita voitaisiin kohdata. Eli lähinnä takalinjan suojajoukkojen kulkupelinä. Heille tärkeintä on saada pyörät alle ja nuo konekiväärit ovat sitten vain boonusta.
Kyllä tuo niin maailmanlopun vehje oli viimeisinä vuosinaan, että kyllä vastustajalla pitää olla jo ne laajat reservit käytössä, että moisia näkisi.
Niin lähellä venäläistä perseensuristinta kuin voi olla, jo sähköjärjestelmän antamista sähköiskuista lähtien...
Tuosta ei tosiaan helposti jalkauduttu. Kaksi kerrallaan, vaunun kannelle tulen alle, ja kiinni juuttuminen luukkuihin uhkasi vielä koko ajan. Lapio varsinkin tarrasi kiinni helposti. Kookoon kanssa piti oikein pujotella ulos. Ja sivuluukku kaikkein ahtain. Yksi kaveri jäi oikeasti pitkäksi aikaa jumiin sisälle, kun saapas iski kiinni penkkien väliin.
 
Olisi hieman naurussa pitelemistä jos venäläinen mekanisoitu jalkaväki kokeilisi ajaa noissa...

Kuljetuspanssari josta ei millään järkevällä tavalla pääse ulos! :D
 
Olisi hieman naurussa pitelemistä jos venäläinen mekanisoitu jalkaväki kokeilisi ajaa noissa...

Kuljetuspanssari josta ei millään järkevällä tavalla pääse ulos! :D
Täytyypä hieman oikaista itseäni. Olihan siinä tosiaan kolmaskin luukku päällä. Oikeassa etukulmassa on johtajan luukku. Etusektorista tullutta tulitusta ajatellen johtaja johtaa tosiaan edestä punnertautuessaan "ketterästi" ulos ja laskeutuessaan kuin orava oikeaa kylkeä alas. Rapukävelyä yks, kaks, kolme, sanoi meidän kouluttaja.
Jos mietitään tuntemiani vanhempia reserviläisiä, luukkuun mahastaan juuttuminen ei ole kaukana tst-varusteiden kanssa :D. Oikeasti. Maailmalta kun katsoo kuvia, niin aika usein tämän mallin katolla matkustavat. Ei mikään ihme.
Vaan ehkä ajatus oli suunnittelijalla, että ampumaaukoista rynkkyjen piiput vaan pihalle ja katso; BTR-60 sylkee kyljestään tulta kuin taistelulaiva. Mitä sitä turhia jalkautumaan :eek:.
 
Vaan ehkä ajatus oli suunnittelijalla, että ampumaaukoista rynkkyjen piiput vaan pihalle ja katso; BTR-60 sylkee kyljestään tulta kuin taistelulaiva. Mitä sitä turhia jalkautumaan :eek:.

Kätevää, kyllä venäläiset osaa:)
Menikö muuten tämä BTR-60 meillä järven pohjaan miehistöineen?
Joku miehistönkuljetusvaunu meni. Kovin moni siitä ei ulos päässyt. Vuosia siitä on jo vierähtänyt.
 
@Sardaukar
Tässä esimerkki BTR:n sisätiloista, kovin nostalgista minun silmiini. Kannattaa ehdottomasti katsoa lopun esimerkki, kuinka venäläinen jalkaväki asian hoiti. Noin mekin, paitsi että ei liikkeestä.
On se hieman erilaista nopeudeltaan kuin Pasista jalkautuminen...:D:D

 
Kätevää, kyllä venäläiset osaa:)
Menikö muuten tämä BTR-60 meillä järven pohjaan miehistöineen?
Joku miehistönkuljetusvaunu meni. Kovin moni siitä ei ulos päässyt. Vuosia siitä on jo vierähtänyt.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Taipalsaaren_onnettomuus_1991

Aivan karmea onnettomuus. Arvuuttelimme aina -93, oliko ao. vaunu meillä koulutuskäytössä...
Poikaparoilla oli vielä pelastusliivit päällä, mutta paha kyllä vaunu kääntyi katolleen pohjaan mennessään. Raukoilla meni vähäinenkin teoreettinen pelastumisen mahdollisuus, kun liivit nostivat ylös lattiaan, joka oli muuttunut katoksi :(:(. Ehkä siitä kannelta pari pääsi pelastautumaan.
Tuo kosketti montaa pitäjää Savon suunnalla silloin.

Edit: joo, se upposi vielä mutaan ylösalaisin... 7 meni.:oops:
 
@Sardaukar
Tässä esimerkki BTR:n sisätiloista, kovin nostalgista minun silmiini. Kannattaa ehdottomasti katsoa lopun esimerkki, kuinka venäläinen jalkaväki asian hoiti. Noin mekin, paitsi että ei liikkeestä.
On se hieman erilaista nopeudeltaan kuin Pasista jalkautuminen...:D:D


Tuo on erityisen huvittavaa, että kun ukko tulee ulos, niin seuraavan pitää ojentaa tälle tämän ase ja oletettavasti viimeisen ukon pitää ojentaa myös oma aseensa ennen poistumistaan.
 
Vaan ehkä ajatus oli suunnittelijalla, että ampumaaukoista rynkkyjen piiput vaan pihalle ja katso; BTR-60 sylkee kyljestään tulta kuin taistelulaiva. Mitä sitä turhia jalkautumaan :eek:.

Itseasiassa tämähän se idea olikin. Pitää muistaa, että ajoneuvo suunniteltiin kylmän sodan aikana ja sitä suunniteltiin käytettävän sodassa, joka sodittaisiin ydinasein. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon tärkein määre oli oli liike NBC-oloissa.
 
Tuo on erityisen huvittavaa, että kun ukko tulee ulos, niin seuraavan pitää ojentaa tälle tämän ase ja oletettavasti viimeisen ukon pitää ojentaa myös oma aseensa ennen poistumistaan.
:D
Myös kohta 3:24, jossa jotain tärkeää irtoaa pojan käsiin, kuvaa täydellisesti BTR:ää. Sen viimeinen esiintyminen julkisesti oli jossain paraatissa, missä osa niistä hyytyi moottorien pettäessä yleisön eteen. Sotaharjoituksista niistä tuotiin osa aina lavetilla pois.
Kohta 3:50 yllätti. Luukku oli oikeastaan pienempi kuin muistin. Kuvitelkaa tuolle kaverille M85-tetsari täyteen pakattuna ja lapiolla/kirveellä varustettuna ja käteen Kvkk62. Siten varustettuna siitä ei solahdettukaan kuin hauki rannasta.
NBC-olosuhteet, roger. Ja aikaisemmat vaunut olivat päältä avoimia, joten olihan tuo siinä mielessä mullistava aikoinaan. Hämärästi muistelen, että jonkinlaista ylipaineistustakin oli mahdollista saada Petteriin. Jos se olisi toiminut, mihin kukaan ei luottanut.
Tämä on sellainen sotaverme, jonka stenaaminen ja poistaminen rahaa syömästä oli ehdottoman oikea ajatus. Jos näitä saataisiin sotasaaliiksi, sijoitus olisi korkeintaan takalinjojen joukoille, joita ei kuitenkaan Hiace-linja haittaisi tämän hyytyessä tienposkeen.
 
:D
Myös kohta 3:24, jossa jotain tärkeää irtoaa pojan käsiin, kuvaa täydellisesti BTR:ää. Sen viimeinen esiintyminen julkisesti oli jossain paraatissa, missä osa niistä hyytyi moottorien pettäessä yleisön eteen. Sotaharjoituksista niistä tuotiin osa aina lavetilla pois.
Kohta 3:50 yllätti. Luukku oli oikeastaan pienempi kuin muistin. Kuvitelkaa tuolle kaverille M85-tetsari täyteen pakattuna ja lapiolla/kirveellä varustettuna ja käteen Kvkk62. Siten varustettuna siitä ei solahdettukaan kuin hauki rannasta.
NBC-olosuhteet, roger. Ja aikaisemmat vaunut olivat päältä avoimia, joten olihan tuo siinä mielessä mullistava aikoinaan. Hämärästi muistelen, että jonkinlaista ylipaineistustakin oli mahdollista saada Petteriin. Jos se olisi toiminut, mihin kukaan ei luottanut.
Tämä on sellainen sotaverme, jonka stenaaminen ja poistaminen rahaa syömästä oli ehdottoman oikea ajatus. Jos näitä saataisiin sotasaaliiksi, sijoitus olisi korkeintaan takalinjojen joukoille, joita ei kuitenkaan Hiace-linja haittaisi tämän hyytyessä tienposkeen.

Pahinta tuossa luukussa lienee tuon sijainti. Meinaan, että se on justiinsa tuon tornin kohdalla, mikä arvatenkaan ei auta yhtään?

Mitä minä taas tekisin noille olisi, että otan tornin pois, naamioin noita hieman enemmän Pasia/AMV:tä muistuttavaksi ja käytän ne valemaaleina. Ei voi olla erityisen helppoa erottaa noita toisistaan miltään merkittävältä matkalta (pasin tapauksessa yksi puuttuva pyöräpari toki antaa vihjeen). Voisi pistää noiden valemaalien hoitamisesta vastaaville ukoille haasteen siitä, kuinka monta osumaa yhteen vaunuun voi saada ennen kuin se ajoneuvon raato pysyvästi tuhotaan.
 
Mitä minä taas tekisin noille olisi, että otan tornin pois, naamioin noita hieman enemmän Pasia/AMV:tä muistuttavaksi ja käytän ne valemaaleina. Ei voi olla erityisen helppoa erottaa noita toisistaan miltään merkittävältä matkalta (pasin tapauksessa yksi puuttuva pyöräpari toki antaa vihjeen). Voisi pistää noiden valemaalien hoitamisesta vastaaville ukoille haasteen siitä, kuinka monta osumaa yhteen vaunuun voi saada ennen kuin se ajoneuvon raato pysyvästi tuhotaan.
Löysit kuin löysitkin niille jotain asiallista käyttöä, ketjun henkeen sopien.
 
Löysit kuin löysitkin niille jotain asiallista käyttöä, ketjun henkeen sopien.

Älä ole minusta huolissasi, huomaa että noille talteen otetuille torneille pitää löytyä käyttöä ja taisin aikaisemmin ehdottaa yhtä konstia...

Edit: Vakavasti ottaen, niin oikeastaan kaikki vihollisajoneuvot mitä vain saadaan siirrettyä voidaan hyödyntää tuolla tavalla, sama koskee omia tappioita, ml. kuorma-autot. Siinäpähän alkavat arvailemaan mikä on hylky ja mikä ehjä. Ja etenkään ne ryssien käyttämät hakeutuvat sirotteet tuskin osaavat valikoida edes Bonus ammuksen vertaa, koska niissä on tietääkseni vain tutka sensori.
 
Back
Top