Bodyguard kirjoitti:
Veli noska ihmetteli, mikä mun pointtini on? Perusviesti mun postauksissa on ollut se, että se sotatieteen maisterin tutkinto ei ole mikään autuaaksi tekevä tutkinto, kuten ei mikään muukaan maisterin tutkinto. Itse STM tutkinto on siinä mielessä verrattavissa esim. insinööriin, kauppatieteen maisteriin tai lääkäriin, että se valmistaa jopa edellä mainittuja enemmän suoraan ammattiin. Upseeriksi, sodankäynnin ammattilaiseksi. Se on juurikin se STM-tutkinnon päätavoite. Toki se antaa, kuten moni muukin ylempi korkeakoulutukinto, valmiuksia muunkinlaisiin tehtäviin.
Nykymallinen sotatieteen maisterintutkinto ei ehkä kuitenkaan tähtää välttämättä ihan niin suoraan "sodankäynnin ammattilaiseksi" kuin ehkä joskus aiemmin. Esim taktiikan opiskelijoita on nykyään suhteellisen vähän..voisi ehkä sanoa jopa pelottavankin vähän.
Toinen asia joka tässä on huomioitava on se, että Suomalainen ammattisotilaan koulutus eroaa aika paljonkin monista muiden maiden koulutuksista sisällön ja tavoitteiden puolesta. Useimmissa armeijoissa sotilas on sotilas..ja nimenomaan se "taistelukentän sotilas". Suomessa ammattisotilaan tehtävä..tai "rooli"..on hyvin selkeästi kaksijakoinen: Hän on rauhanajan armeijassa opettaja/ kouluttaja - sodanajan armeijassa hän on sitten se "taistelukentän sotilas".
Tämä on hyvin olennainen ero useimpien muiden armeijoiden ammattisotilaisiin nähden. Se näkyy vahvasti myös koulutuksessa ja sen myötä osaamisessa..ja se rauhanajan tehtäviin valmentava koulutus on sitä koulutusta jota voi hyvin hyödyntää siviilimarkkinoilla. Ja yhä enenevässä määrin siellä siviilisektorilla myöskin aletaan nykyisin ymmärtämään se, että sotilaan koulutus pitää sisällään PALJON muutakin kuin vain sitä "sotimisen taitoa"..jopa jalkaväkisotilaan koulutus sisältää hyvin paljon mm. opettamiseen ja kouluttamiseen liittyvää opetusta/ opiskelua. Kyllähän se vain niin on, että jos tarkastellaan vaikkapa upseerin nykymallista peruskoulutusta maisteriksi asti, niin saattaa olla että ehkä jopa alle puolet siitä tähtää suoraan SA-tehtävään..loput liittyy opettamiseen, kouluttamiseen, johtamiseen yleensä jne jne asioihin, jotka ovat suoraan käytettävissä myös siviilisektorin työpaikoissa.
Tietenkään upseerintutkinto ei pätevöitä kaikkiin mahdollisiin ammatteihin ja työtehtäviin - mutta ei niin tee mikään muukaan koulutus tai tutkinto. Sen puoleen sotilaat ovat aikalailla samassa veneessä muiden kanssa työmarkkinoilla. Heillä on koulutus joka antaa vähintään hyvät valmiudet yhteen ammattiin..kuten on lääkärillä tai insinöörilläkin..ja sen lisäksi iso liuta valmiuksia, joita voi hyödyntää muissa tehtävissä.
En minä pysty näkemään asiaa siten, että esimerkiksi nyt sitten upseeri olisi kokonaisuutena sen huonommassa asemassa työmarkkinoilla kuin mitä ovat muutkaan korkeakoulututkinnon suorittaneet.