Kuten joku tuossa totesikin JOKO-ohjelma eli SYJO eli Syväjohtaminen ei olekaan mitään Amerikan ihmettä (vaan itse asiassa Israelilaista ) vaan juuri niitä asioita joita hyvät johtajat ovat aina tehneet. Miksi siis otettiin käyttöön jotain joka on jo ollut olemassa ns. hiljaisessa tiedossa ja kaikkien saatavilla ennekin? Siksi että saadaan tuettua nuoria johtajan taimia johtajaksi kasvamisessa - osa niistä johtamista opettavista kapiaisistakin on vasta kasvamassa johtajina joten hekin tarvitsevat opetusmateriaalia johon tukeutua opettamisessaan kun ei sitä omaa kokemusta ole riittävästi. SYJO:ssa keskeisintä on palaute ja palautteesta oppiminen. Keskeisintä mitä Nissinen toi käyttöön on siis työkalut kehittymistä varten: palautetyökalu (ns. SYJO-profiili) sekä niistä johdetut kehittymissuunnitelmat. Tämä mahdollistaa suunnitelmallisen itsensä kehittämisen, jos johtaja näin itse haluaa. Ei mitään johtamisoppia voi äksiisillä päähän työntää.
Joku tuossa sanoi että SYJO:ssa paketoitiin vain hienoihin sanoihin ja "tekotieteellisyyteen" vanhaa kansan viisautta; juuri näin! Siksi lanseeraus aikanaan ontuikin. Vanhemmat kapiaiset, joiden olisi pitänyt asiaa opettaa tuppasivat saamaan liioista sivistyssanoista sellaista allergiaa, että moni totesi koko jutun vitsiksi. Tuossa muutama vuosi sitten pakettia uudistettiin nimenomaan "kansanomaistamalla" nimiä ja esittämällä teoriapohja yksinkertaisemmin. Nykymalliin voi tutustua vaikka Johtajan käsikirjasta, joka muuten antaa hyvän kuvan kuinka moniulotteinen nykyinen JOKO-ohjelma on. Itse asiassa JOKO-ohjelma on paljon muutakin kun SYJO, vaikka itsekin tuossa yllä ne tavallaan niputin yhdeksi.
No miten se sodan kaltaisissa oloissa olo näkyy arjessa. Siten että nuoretkin kouluttajat ovat itse parempia johtajia kun ovat päässeet johtamaan paineen alla...moni on muokannut omaa johtamistaan myös kotimaassa ja se näkyy positiivisena ilmiönä; kouluttajat ovat kypsempiä kouluttamaan johtajuutta ja monen nuoren kouluttaja kouluttamis- ja johtamisote on jotain ihan muuta kun se perinteinen kuva sotilasjohtajuudesta. Nuoren kouluttajan ongelma on perinteisesti ollut se, että hän toimii kouluttajana eikä saa tilaisuuksia toimia johtajana ja kehittää omaa johtamistaitoaan. Näin hän ei pysty myöskään kehittymään paremmaksi sotilasjohtamisen kouluttajaksi tai ylipäätään paremmaksi kouluttajaksi. Toki yksikössä liikkuva hiljainen tieto ja vanhempien menttorointi auttaa, mutta kokemusta ei mikään korvaa! Hyvänä esimerkkinä voisi pitää sitä, että vielä 10 vuotta sitten muodissa ollut amerikkalaisten elokuvien Drill Sergeant -apinointi ja koulutuksen ns. "koventaminen" kaikella ns. asiaan kuulumattomuudella on vähentynyt selvästi nuorten kouluttajien keinovalikoimassa. Hassua kyllä, mutta voisi sanoa että nuorille kouluttajille jo varusmiehinä kylvetty ja sotakoulussa syvennetty johtamisopin siemen on paineen alla johtaessa muokannut johtamista syväjohtamisen kaavaa käyttäen; palaute (toiminta paineen alla) - kehittyminen (parempi kouluttaja) - hyöty johtajalle (PV:lle).
Kouluttamisen puolella tuntuu että ulkomaan keikkojen jälkeen on löydetty uudelleen äksiisikouluttaminen ja perusasioiden vaatiminen automaatiotasolle. Myös aselajiyksiköissä jalkaväen perustaitojen merkitys on nostamassa päätään, uskon että tälläkin on tekemistä niiden ulkomaaoperaatioiden kanssa joissa on todettu jokaisen miehen (naisen) olevan ensisijassa jalkaväkimies kun SHTF...
Joku tuossa sanoi että SYJO:ssa paketoitiin vain hienoihin sanoihin ja "tekotieteellisyyteen" vanhaa kansan viisautta; juuri näin! Siksi lanseeraus aikanaan ontuikin. Vanhemmat kapiaiset, joiden olisi pitänyt asiaa opettaa tuppasivat saamaan liioista sivistyssanoista sellaista allergiaa, että moni totesi koko jutun vitsiksi. Tuossa muutama vuosi sitten pakettia uudistettiin nimenomaan "kansanomaistamalla" nimiä ja esittämällä teoriapohja yksinkertaisemmin. Nykymalliin voi tutustua vaikka Johtajan käsikirjasta, joka muuten antaa hyvän kuvan kuinka moniulotteinen nykyinen JOKO-ohjelma on. Itse asiassa JOKO-ohjelma on paljon muutakin kun SYJO, vaikka itsekin tuossa yllä ne tavallaan niputin yhdeksi.
No miten se sodan kaltaisissa oloissa olo näkyy arjessa. Siten että nuoretkin kouluttajat ovat itse parempia johtajia kun ovat päässeet johtamaan paineen alla...moni on muokannut omaa johtamistaan myös kotimaassa ja se näkyy positiivisena ilmiönä; kouluttajat ovat kypsempiä kouluttamaan johtajuutta ja monen nuoren kouluttaja kouluttamis- ja johtamisote on jotain ihan muuta kun se perinteinen kuva sotilasjohtajuudesta. Nuoren kouluttajan ongelma on perinteisesti ollut se, että hän toimii kouluttajana eikä saa tilaisuuksia toimia johtajana ja kehittää omaa johtamistaitoaan. Näin hän ei pysty myöskään kehittymään paremmaksi sotilasjohtamisen kouluttajaksi tai ylipäätään paremmaksi kouluttajaksi. Toki yksikössä liikkuva hiljainen tieto ja vanhempien menttorointi auttaa, mutta kokemusta ei mikään korvaa! Hyvänä esimerkkinä voisi pitää sitä, että vielä 10 vuotta sitten muodissa ollut amerikkalaisten elokuvien Drill Sergeant -apinointi ja koulutuksen ns. "koventaminen" kaikella ns. asiaan kuulumattomuudella on vähentynyt selvästi nuorten kouluttajien keinovalikoimassa. Hassua kyllä, mutta voisi sanoa että nuorille kouluttajille jo varusmiehinä kylvetty ja sotakoulussa syvennetty johtamisopin siemen on paineen alla johtaessa muokannut johtamista syväjohtamisen kaavaa käyttäen; palaute (toiminta paineen alla) - kehittyminen (parempi kouluttaja) - hyöty johtajalle (PV:lle).
Kouluttamisen puolella tuntuu että ulkomaan keikkojen jälkeen on löydetty uudelleen äksiisikouluttaminen ja perusasioiden vaatiminen automaatiotasolle. Myös aselajiyksiköissä jalkaväen perustaitojen merkitys on nostamassa päätään, uskon että tälläkin on tekemistä niiden ulkomaaoperaatioiden kanssa joissa on todettu jokaisen miehen (naisen) olevan ensisijassa jalkaväkimies kun SHTF...
Viimeksi muokattu: