Sotilasura (ent. Sotilasuran suosio eri puolilla Suomea - Ahvenanmaa militanteimpien joukossa)

Toinen asia on, että se kadis ei ole kovinkaan vetävä. Nuorena se on kiinnostava, mutta se tulevaisuus, työ ja palkka. Tämä ihan vaan parin kadiksen käyneen kanssa saunailtana keskusteltua. Ne kellä on kykyä/halua pärjätäkseen siellä, pärjäisivät muissakin opistoissa. Enemmänkin sellainen ammatillinen valinta. Toisaalta hyvä että sinne mennään halun eikä palkan takia, toisaalta se saadaanko silloin parasta.

Mikä vika upseerien palkoissa on? Entä työehdoissa? Virka ainakin on 100 % varma olipa lama tai ei.

Sotaherrat toki saunassa palkkojaan paskoiksi haukkuvatkin, mutta se nyt vaan ei pidä paikkaansa. Kyse on varmasti osittain armeijaan kuuluvasta ja jo alokastuvasta tutusta purnaamisesta, mutta myös aidosta tietämättömyydestä. Upseerit kun ovat koko ikänsä olleet sidoksissa yhteen koulutukseen ja yhteen työnantajaan, joten havainnot vapailta työmarkkinoilta ovat hyvin vähäisiä ja omakohtaiset kokemukset sitäkin vähemmässä.

Katsotaan lyhyesti Tilastokeskuksen sivuilta olevia valtion palkkatilastojen tulomediaaneja vuodelta 2012:

kenraali 8228,-
eversti/kommodori 6259,-
esiupseeri 5918,-
upseeri 4743,-
nuorempi upseeri 3970,-
opistoupseeri 3870,-
määraik. res.ups. 3439,-

Jos noita palkkoja pitää paskoina, niin on kyllä pahasti irtaantunut todellisuudesta suomalaisista työmarkkinoilla.

Toki palkat tuntuvat pieneltä, jos niitä vertaa lääkäreiden ja lakimiesten huipputuloihin, mutta miksi ihmeessä upseerin palkkoja pitäisi niihin verrata? Ei lakimiehet eikä oikein lääkäritkään virkamiehinä enempää tienaa. Yksityinen sektori on sitten oma lukunsa ja lääkärit tienaavat päivystyksillään oikeastikin hyvin.
 
Palkkauksen sijaan varmaan suurin syy miksi upseerin ura ei houkuttele on työn sisältö, jota tuskin moni kokee kiinnostavaksi. Toinen tietysti voi olla myös se millaisia mahdollisuuksia upseerin ura tarjoaa vs. monet muut vaihtoehdot.
 
Palkkauksen sijaan varmaan suurin syy miksi upseerin ura ei houkuttele on työn sisältö, jota tuskin moni kokee kiinnostavaksi. Toinen tietysti voi olla myös se millaisia mahdollisuuksia upseerin ura tarjoaa vs. monet muut vaihtoehdot.

Tuo on varmasti totta. Miksi menestynyt ja nälkäinen ylioppilas valitsisi sotilasuran, kun pääsee valitsemaan kaikista siviiliyliopistoista. Yleensä se valinta on jo tehty ennen varusmiespalvelusta, joka sekin alkaa mopin varressa ja ruutupeittoja särmäten amissällien kanssa. Okei, tasa-arvoisella varusmiespalveluksella on arvonsa, mutta ei se ainakaan parasta ainesta saa viehättymään sotilasurasta jos ovat jo maistaneet yliopistojen vapautta.
 
Mikä vika upseerien palkoissa on? Entä työehdoissa? Virka ainakin on 100 % varma olipa lama tai ei.

Sotaherrat toki saunassa palkkojaan paskoiksi haukkuvatkin, mutta se nyt vaan ei pidä paikkaansa. Kyse on varmasti osittain armeijaan kuuluvasta ja jo alokastuvasta tutusta purnaamisesta, mutta myös aidosta tietämättömyydestä. Upseerit kun ovat koko ikänsä olleet sidoksissa yhteen koulutukseen ja yhteen työnantajaan, joten havainnot vapailta työmarkkinoilta ovat hyvin vähäisiä ja omakohtaiset kokemukset sitäkin vähemmässä.

Katsotaan lyhyesti Tilastokeskuksen sivuilta olevia valtion palkkatilastojen tulomediaaneja vuodelta 2012:

kenraali 8228,-
eversti/kommodori 6259,-
esiupseeri 5918,-
upseeri 4743,-
nuorempi upseeri 3970,-
opistoupseeri 3870,-
määraik. res.ups. 3439,-

Jos noita palkkoja pitää paskoina, niin on kyllä pahasti irtaantunut todellisuudesta suomalaisista työmarkkinoilla.

Toki palkat tuntuvat pieneltä, jos niitä vertaa lääkäreiden ja lakimiesten huipputuloihin, mutta miksi ihmeessä upseerin palkkoja pitäisi niihin verrata? Ei lakimiehet eikä oikein lääkäritkään virkamiehinä enempää tienaa. Yksityinen sektori on sitten oma lukunsa ja lääkärit tienaavat päivystyksillään oikeastikin hyvin.
Olen samaa mieltä, paitsi että siinä, että yläpäästä palkat on suoraan sanottuna paskoja. Hommat on vastuullisia vaikkapa kenraalina, luulen, ja hommaan vaaditaan kohtuullisesti työkokemusta, mutta sitten saadaankin vain sama mitä taitava keskitason johtaja saa yksityisellä kolmekymppisenä. Tosin ei se palkka ole kaikki kaikessa, myös aseman tuoma status voi miellyttää monia...
 
Olen samaa mieltä, paitsi että siinä, että yläpäästä palkat on suoraan sanottuna paskoja. Hommat on vastuullisia vaikkapa kenraalina, luulen, ja hommaan vaaditaan kohtuullisesti työkokemusta, mutta sitten saadaankin vain sama mitä taitava keskitason johtaja saa yksityisellä kolmekymppisenä. Tosin ei se palkka ole kaikki kaikessa, myös aseman tuoma status voi miellyttää monia...

Totta, mutta moniko kadetti kenraaliksi etenee?

Moniko kenraali irtisanoutuu huonon palkkansa tähden?

Miksi sotilaiden palkkakehitys pitäisi erota jotenkin radikaalisti muista virkamiehiestä? Kyllähän upseerikin voi lähteä bisnesmaailmaan kultaa vuolemaan, jos vaan rahkeet riittävät. Siellä ei sitten olekaan tarjolla vakivirkaa, eikä tuhat miestä huuda eläköötä.

Linjassa nuo kenraalikunnankin palkat ovat valtion muiden virkamiesjohtajien kanssa. Valtion firmat ja laitokset ovat sitten jo täysin erisarjassa, kuten mediasta poimittuna Oy Alko Ab:n toimitusjohtajan 36.000 €/kk ja Ypäjän hevosopiston rehtorin 11.000 €/kk. Erityisesti tuo Ypäjän hevosopiston rehtorin palkka oli esillä, kun palkka on suurempi kuin pääministerillä. Hevosopisto on valtion omistama.
 
Tuo on varmasti totta. Miksi menestynyt ja nälkäinen ylioppilas valitsisi sotilasuran, kun pääsee valitsemaan kaikista siviiliyliopistoista. Yleensä se valinta on jo tehty ennen varusmiespalvelusta, joka sekin alkaa mopin varressa ja ruutupeittoja särmäten amissällien kanssa. Okei, tasa-arvoisella varusmiespalveluksella on arvonsa, mutta ei se ainakaan parasta ainesta saa viehättymään sotilasurasta jos ovat jo maistaneet yliopistojen vapautta.
Niin. Palkkaus on suomalaisittain ihan hyvä, mutta MPKK ei avaa kaikkein monipuolisimmin ovia. Sen sijaan ahkerilla korkeasti koulutetuilla on oikeasti ihan hyvin vaihtoehtoja tarjolla niin koti- kuin ulkomailla, ja ulkomaidenkaan osalta ei puhuta mistään hanttihommista britannialaisessa kivihiilikylässä. Puhumattakaan tosiaan siitä, että se sotilasuran sisältö itsessään ei välttämättä ole kaikille se kiinnostavin vaihtoehto.

Sotilasura ole kaikkien juttu. Ei ole matematiikkakaan, muttei se tee matematiikasta tai matemaatikoista sen huonompia.
 
No ensinnäkin on pakko sanoa reservistä että olen sen ikäinen että meillä oli AUK 1 ja sitten RUK valinnat.
Mutta kyllä mä hyvin muistan kuinka tuloksella 189.5 pääsin vasta sijalle 4, linjan KA:n ollessa 180.5. 3 parasta meni RUK:n (+190) ja siinä sitä katseli paperia seinällä josta näki tulokset kuinka kiväärilinjalta pääsi RUK:n tuloksella 156. Niih...

Toinen asia on, että se kadis ei ole kovinkaan vetävä. Nuorena se on kiinnostava, mutta se tulevaisuus, työ ja palkka. Tämä ihan vaan parin kadiksen käyneen kanssa saunailtana keskusteltua. Ne kellä on kykyä/halua pärjätäkseen siellä, pärjäisivät muissakin opistoissa. Enemmänkin sellainen ammatillinen valinta. Toisaalta hyvä että sinne mennään halun eikä palkan takia, toisaalta se saadaanko silloin parasta.

Tuo lainaushan koskee vain siis kadettikouluun hakijoita, ei siinä RUK:n käyneitä moitita. Itsellä on samat kokemukset kuin sinulla pioneeri-RUK:kiin pyrkimisestä. Koko AUK-kurssi käytännössä halusi sinne, mutta pääsi vain tietyt. En sitten tiedä miksi halusi, kun oli ainakin allekirjoittaneelle niin **ttumainen paikka.

Sinänsä oli järkytys tuosta väikkäristä lukea, että kadettikouluun voi nykyään päästä pelkän AUK:n suorittaneet. Niin se taso laskee. Tsot tsot. Silloin kun minä olin nuori...
 
Mikä vika upseerien palkoissa on? Entä työehdoissa? Virka ainakin on 100 % varma olipa lama tai ei.
Jos noita palkkoja pitää paskoina, niin on kyllä pahasti irtaantunut todellisuudesta suomalaisista työmarkkinoilla.
Totta! Mutta pitää myös huomata että huippu palkatut lentäjän vääristävät tilastoa. Siksi mm. Upseeriliitto ilmoittaa erikseen ka:t myös ilman lentäjiä.

Työehdoissa lähinnä närästää se, että Sotaharjoituksista ei makseta tehtyjen tuntien mukaan vaan erillinen haittatyökorvaus ja merkitään vain 8h vaikka todellinen työaika on helposti 16-20h/vrk. Toinen närästävä asia on siirtovelvollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Ypäjän hevosopiston rehtorin 11.000 €/kk. Erityisesti tuo Ypäjän hevosopiston rehtorin palkka oli esillä, kun palkka on suurempi kuin pääministerillä. Hevosopisto on valtion omistama.
Tuo on muuten ihan järjetön palkkaus oppilaitoksen johtajalla eli rehtorille.
Ei puhettakaan että kuntapuolella vois koulun johtaja unelmoida tuollaisesta palkkatasosta.
 
Totta, mutta moniko kadetti kenraaliksi etenee?

Moniko kenraali irtisanoutuu huonon palkkansa tähden?

Toi eka kysymys on oikeastaan osa mun pointtia: Että saisit "ison" palkan, pitäisi yletä kenraaliksi ja se ei ole helppoa vakanssien vähyydestä johtuen (toki vain yksi syy). Ja tehdä töitä hyvin ainakin se parikymmentä vuotta, eikös ne aina ole yli nelivitosia. Saman saa helpommin yksityisellä. Näin ollen mielestäni yläpään palkat on pieniä vaativuuteen/tavoitettavuuden hankaluuteen nähden.

Toinen kysymys oli se kirjoitukseni toinen pointti: Kenraalin asema on varmasti ihan kiva tuollakin palkalla :)
 
Mikä vika upseerien palkoissa on? Entä työehdoissa? Virka ainakin on 100 % varma olipa lama tai ei.
upseeri 4743,-
nuorempi upseeri 3970,-
opistoupseeri 3870,-
määraik. res.ups. 3439,-

Korkeakoulututkinto, fyysinen tehtävä jossa ei oikein ne perinteiset ylityötuntienlaskelmat käy. Eläkeikä matala, menet sinne minne sanotaan tai kortistoon. Plus jotain ölinää vastuusta.

Ehkäpä minä sitten olen irtautunut palkkatasosta, kun nojatuolitehtävä, 7,5h työaika hälyvarauksella ja silti palkka, kaikkine lisineen, yksityisellä on isompi kuin tuon upseerin.

Edit: Kyllä minä tiedän virkamiesten palkan. Appiukko 3:n hallintoalan päällikönä sai pieneltä kunnalta palkkaa tuon opistoupseerin verran. Vaikka olikin 20+ vuotta siellä töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Työehdoissa lähinnä närästää se, että Sotaharjoituksista ei makseta tehtyjen tuntien mukaan vaan erillinen haittatyökorvaus ja merkitään vain 8h vaikka todellinen työaika on helposti 16-20h/vrk. Toinen närästävä asia on siirtovelvollisuus.

Itse asiassa siviilipuolella on toimihenkilöillä asiat vielä huonommin mitä työmatkoihin tulee. Niistä ei saa peruspalkan päälle kuin päivärahan vaikka se työpäivä helposti sen 16h kestääkin. Ja viikonloppuun osuvalta matkapäivältä ei kuukausipalkkainen saa periaatteessa kuin päivärahan.

Närästyksen siirtovelvollisuudesta ymmärrän kyllä. Samoin näistä uusista puolustusministerin kotkotuksista liittyen pakollisiin ulkomaankeikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa siviilipuolella on toimihenkilöillä asiat vielä huonommin mitä työmatkoihin tulee. Niistä ei saa peruspalkan päälle kuin päivärahan vaikka se työpäivä helposti sen 16h kestääkin. Ja viikonloppuun osuvalta matkapäivältä ei kuukausipalkkainen saa periaatteessa kuin päivärahan.
Sama periaate on valtion virkamatkojen osalta. Tosin La-Su tunnit maksetaan jos matka on viikoloppuna.
 
Työehdoissa lähinnä närästää se, että Sotaharjoituksista ei makseta tehtyjen tuntien mukaan vaan erillinen haittatyökorvaus ja merkitään vain 8h vaikka todellinen työaika on helposti 16-20h/vrk. Toinen närästävä asia on siirtovelvollisuus.

Siviilissäkö sitten maksetaan? Siis kun ollaan upseerien tasolla ylempinä toimihenkilöinä? Ei todellakaan makseta..

Itse tuli viime yönä kotiin 01:30 ja työpäivä oli alkanut 07:00 junamatkalla Tampereelta Helsinkiin. Ilta meni sidosryhmätyössä eli seurustelu-upseerina, mutta pakko siellä oli paikalla olla. Okei, ruoka oli hyvää ja saunasta pääsi heittämään talviturkin Suomenlahteen, mutta töissä minä kuitenkin olin. Maksettiinko siitä ylimääräistä palkkaa? No ei..

Vaimo lähti sunnuntaina jälleen työmatkalle Ruotsiin, jossa pitää käkkiä hotellissa koko viikko. On muuten neljäs viikko jo tänä vuonna eli on asunut jo kuukauden Ruotsissa! Maksetaanko päivärahojen päälle extraa? Ei..

Siirtovelvollisuus se on siviilissäkin. Ainakin jos haluaa edetä urallaan. Nyt istun junassa Tampereelta Kuopioon, jossa minun pitää käydä parina päivänä viikossa vetämässä sikäläistä sivukonttoria. Pari vuotta olen nyt pendelöinyt ja vasta hiljattain pystyin luopumaan viikkokämpästä kalakukkokaupungissa. Arvaa osallistuiko työnantaja näihin kuluihin? No ei..

Tällaista se on työelämä siviilissä. Ei tietysti ole pakkoa mennä ja lähteä, mutta ei huvita työttömyyskortistoonkaan ilmoittautua.

Melkoista tuubaa upseereilta itkeä noista "epäkohdistaan", kun vastaavat asiat ovat täysin arkipäivää upseerien tasoisissa tehtävissä siviilissä. Jos olisi hitsarina telakalla, niin silloin olisi elämä järjestyksessä, ei tarvitsisi tehdä minuuttiakaan ylitöitä - ei ainakaan korvauksetta, ei tarvitsi siirtyä milloin minnekin. Telakka voisi tosin mennä alta ja työttömyyskortisto kutsua.

Tuosta jo kirjoitinkin eli upseerien ongelma on siinä, ettei ole kokemusta siviilitehtävistä kuin korkeintaan jostakin kesäesan tehtävistä 20 vuotta sitten.
 
Joo ei taida olla kyllä enää lokoisia, turvattuja ja hyvinpalkattuja työpaikkoja oikein missään. Ittellenikin 12-tuntiset päivät ja kuusipäiväiset työviikot ilman eri korvausta ovat sattuneesta syystä käyneet kovin tutuiksi, onneksi tällä hetkellä noita vähemmän.

Työstä pitää maksaa asiallinen ja kilpailukykyinen korvaus, mutta vierastan kyllä ajattelua siitä, että parhaat osaajat saisi rahalla. Väitän, että nimenomaan ei saa. (Kunhan korvaus on asianmukainen, ei osaajia ilman rahaakaan saa ja ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen palkka.) Rahalla saa rahan perässä juoksijoita kylläkin, ja joissain tehtävissä nämä ovat ihan käyttökelpoisia. Kunhan homma on yksinkertaista ja helposti mitattavaa. Jos ei ole, niin rahalla houkuttelu likimain varmasti tulee kolahtamaan omaan nilkkaan, kun nämä tyypit osaavat yleensä pelata järjestelmää aika hyvin.
 
Siviilissäkö sitten maksetaan? Siis kun ollaan upseerien tasolla ylempinä toimihenkilöinä? Ei todellakaan makseta..

Itse tuli viime yönä kotiin 01:30 ja työpäivä oli alkanut 07:00 junamatkalla Tampereelta Helsinkiin. Ilta meni sidosryhmätyössä eli seurustelu-upseerina, mutta pakko siellä oli paikalla olla. Okei, ruoka oli hyvää ja saunasta pääsi heittämään talviturkin Suomenlahteen, mutta töissä minä kuitenkin olin. Maksettiinko siitä ylimääräistä palkkaa? No ei..

Vaimo lähti sunnuntaina jälleen työmatkalle Ruotsiin, jossa pitää käkkiä hotellissa koko viikko. On muuten neljäs viikko jo tänä vuonna eli on asunut jo kuukauden Ruotsissa! Maksetaanko päivärahojen päälle extraa? Ei..

Siirtovelvollisuus se on siviilissäkin. Ainakin jos haluaa edetä urallaan. Nyt istun junassa Tampereelta Kuopioon, jossa minun pitää käydä parina päivänä viikossa vetämässä sikäläistä sivukonttoria. Pari vuotta olen nyt pendelöinyt ja vasta hiljattain pystyin luopumaan viikkokämpästä kalakukkokaupungissa. Arvaa osallistuiko työnantaja näihin kuluihin? No ei..

Tällaista se on työelämä siviilissä. Ei tietysti ole pakkoa mennä ja lähteä, mutta ei huvita työttömyyskortistoonkaan ilmoittautua.

Melkoista tuubaa upseereilta itkeä noista "epäkohdistaan", kun vastaavat asiat ovat täysin arkipäivää upseerien tasoisissa tehtävissä siviilissä. Jos olisi hitsarina telakalla, niin silloin olisi elämä järjestyksessä, ei tarvitsisi tehdä minuuttiakaan ylitöitä - ei ainakaan korvauksetta, ei tarvitsi siirtyä milloin minnekin. Telakka voisi tosin mennä alta ja työttömyyskortisto kutsua.

Tuosta jo kirjoitinkin eli upseerien ongelma on siinä, ettei ole kokemusta siviilitehtävistä kuin korkeintaan jostakin kesäesan tehtävistä 20 vuotta sitten.

Minä katkaisin 2004 tuon sirkuksen kohdallani ja päivääkään en ole katunut. Tuli vain mitta täyteen. Jouduin sairaalaan punkinpureman takia ja muutama päivä oli aikaa miettiä. Naps kuului ja napanuora katkesi. Joka päivä olen syönyt senkin jälkeen ja usein vieläpä aika hyvin, mökki ja autonropponen alla, olen kokenut työttömyydenkin fantastiset riemut aikanaan, opetellut uusia asioita jatkuvasti kasvattanut pirttiviljaa ja pitänyt huolta myös itsestäni. Eli omillaan tässä edelleen on toimeen tultu, mutta työ ei tasan varmasti ota minulta säännönmukaisesti yli 8 tuntia päivässä ja viikonloput ovat minun. Tämä on mun elämä, yhteiskunnan tukipylvään roolin ja sillä patsastelun ja itsensä kirkastamiset jätän suosiolla muille. Kukin valitsee osansa ja minä olen omaani saatanan tyytyväinen. Minun oli pakko vaan panna naps, jotta tähän pääsin. Hassua, eikö vain.

Kappareiden työ on välillä kyllä melkoista hommaa. Sh:ssa järjettömän pitkiä työpäiviä, vastuut kovia ja muistettavaa ja huolehdittavaa paljon, hommaa tehdään joka säässä ja esimiesten vaatimukset eivät ole aina ihan sitä samaa kuin siviilissä ollaan totuttu. Erityisesti varusmiesten kanssa toimittaessa on huomattava sekin, että jätkillä on tappovehkeitä käytössään ja jo yksistään ajoneuvotouhut melkoista hallittavaa sirkusta ja tämä kaikki väsyneenä, pimeässä, pakkasessa, vesisateessa......ei käy kateeksi ja varmasti ovat joka jeninsä ansainneet. Olen sivusta sh:ssa nähnyt, miten kapparit ovat vetäneet työnsä läpi kuumeessa, ripulissa jne. ja jos jäät veksiin, niin mistä otat sijaisen? Hlöstöä on varsin rajallinen määrä per harjoitus jne. Eli ei ihan leikkiä. Sitten on vielä työnantajan vaatimukset fysiikan yms. suhteen, ei kärsi lihottaa itseään aivan mätisäkiksi ja koetapa olla viran ulkopuolellakin ihmisiksi ja mieluummin vielä esimerkillisesti.......
 
Koetetaan sitaista näitä palkkauskysymyksiä jotenkin vähän lisää ketjun aiheeseen. Maakuntajoukkojen joissakin harjoituksissa tapahtui jossain vaiheessa mystistä suuntaissiirtymää viikonlopuilta viikolle. Pullakahvista voisi melkein laittaa veikat, että asiaan vaikutti isosti kantahenkilökuntaa koskeva jonkinlainen ylityö- ja viikonlopputyökielto.
---
Kokonaispalkkauksessa yksityissektorilla "sorvia pyörittävänä" en saa minään vuorokauden aikana missään päin maailmaa tehdystä työstä ootnan kopeekkaa enempää vaikka päälläni seisoisin. Päivärahat maksetaan matkapäiviltä jos intressipiirin (n. 100km) ulkopuolella liikutaan. Lomaa on ehkä laskennallisesti olemassa, mutta tilanteen mukaan täytyy taaplata ja sumplia silläkin puolella. Ihminen on nykyään sähköisesti aika hyvin tavoitettavissa.

Eilaisissa töissä maksetaan eri tavalla palkkaa ja muita korvauksia. Työn sisältö ja erilaiset vastuut vaikuttavat usein palkkaukseen. Vakka kantensa valitsee ja jokainen laskee oman kannattavuustilanteensa henkilökohtaisten parametrien mukaan.
 
Näinhän tää on että "ammatinvalintakysymyksiä," mutta kokonaisuutena en kyllä kapiaisten asemaa millään lailla kadehdi. On sitä joskus itelläänkin tiettyjä hommia mitkä pitää eräistä syistä hoitaa Hyvin (tm), mutta mitään semmoista että päivittäin ja öittäin olisi vastuussa teini-ikäisistä julleista JA tappovehkeistä... joo ei mulle, siinä on syynsä miksi tän herran sotapäällikön ura päättyi korpinnatsoihin vaikka periaatteen tasolla mielenkiintoa on edelleen. Jos jotain viisautta on niin sitä, että osaan jättää sentään jotkut hommat ne paremmin hanskaaville.

Ja mitä kapiukkoja tiedän niin sympatiseeraan kyllä sekä heitä että perheitä. On se totta että muillakin elämänaloilla joutuu joustamaan, mutta harvassa niin kokonaisvaltaisesti ja moneen suuntaan yhtäaikaa kuin kadettilupausta täytettäessä tai muuten vihreissä hommissa. Harmi että taitaa olla vähän niitä ammatteja, mitä "tehdään niin kauan kun rahat riittää."
 
Palkka ja muut rahalla maksettavat korvaukset tuskin ovat yhdelläkään kapiaisella ollut syynä alalle lähtöön. 99.9% on varmasti halu palvella isänmaata.

Täällä on levitelty jonkun väitöskirjan väittämiä, jonka mukaan MPKK ei houkuta ikäluokkien nohevimpia nuoria. Tuossa tutkimuksessa tuskin otetaan kantaa isänmaallisuuteen, haluun sitoutua isänmaan puolustukseen?
Sama koskee varmasti ali- ja erikoisupseereiksi hakeutuvia.
Kouluttavista sotilaista (kers -ylil) moni keräää vuosiansioonsa ison osan sh-korvauksista, n 125 €/ sh-vrk. Se maksetaan niistä 8 työtunnin lisäksi tehtävistä tunneista, joten sh:lla laskennallinen tuntipalkka on noin 10 €.

Siihen lisäksi kaikki muut vaatimukset, jotka laki ja PV asettavat.

Vakiviran upseeri saa nykyisin vasta maistrikurssin läpäistyään, aliupseeritkin palvelevat määräaikaisina, kunnes ovat suorittaneet vakinaistamiseen vaadittavat opinnot.
 
Back
Top