Space X Falcon Heavy Lift Vehicle ja avaruustekniikan tulevaisuus

#21
Homman nimi on kuitenkin asteroidi bisneksessä, ja heavyllä on mahdollista kuskata tavaraa pysyvälle kuun kiertoradalle, mahdollisesti paljon kauemmas. Mitä tarvitaan on kiertoradalle rakennettava alus millä sitten kulkea maan lähiavaruudessa. NASA, Roscosmos, ESA taikka kukaan muu ei ole esitellyt kyseenomaista alusta. Edes sen konseptia

Nasan deep space gateway projektissa ei mainita falcon heavya, kaikissa lähteissä mainitaan tuo SLS joka on kumminkin paljon suurempi kuin tuo heavy. Tuskin mitää muuta projektia on tulossa kuin tuo nasan projekti,jossa on mukana muutkin avaruusjärjestöt. ESA, NASA, Roscosmos, JAXA and CSA

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Space_Gateway

17.1-2018
https://www.nbcnews.com/mach/science/nasa-s-deep-space-gateway-seen-key-bold-plan-mars-ncna838056
Even getting to the DSG will be a challenge. It will require a new heavy-launch vehicle, known as the Space Launch System. Now under development, the SLS will be the most powerful rocket ever built, producing more thrust than the Saturn V rocket used for the Apollo missions

23.1-2018
https://www.popularmechanics.com/space/moon-mars/a15855983/nasa-roscosmos-tokyo-talks/
This Was a Huge Week for the NASA-Russia Lunar Space Station and the Future of Spaceflight
RKK Energia thinks this module will cost upwards of 40 billion rubles, or about $706 million. That price assumes that the multipurpose module will be launched on NASA’s giant SLS rocket, piggybacking with the Orion crew vehicle. But as a precaution, Russian engineers are trying to keep the module slim so it can be ferried to the station by a pair of smaller Russian rockets if needed.
During the second phase of this proposed Russian lunar exploration plan, RKK Energia will launch its own crew vehicle into an orbit around the moon as early as 2026. That craft is currently in development and would use a pair of yet-to-be-developed rockets for the task.

27.09-17
https://www.engadget.com/2017/09/27/russia-us-cooperate-on-lunar-base/
ASA's relying on its delayed heavy lift rocket the SLS, to build the Deep Space Gateway, but they're only planning on launching it once a year. That timeline didn't seem feasible, and now Roscosmos's statement sheds some light: Russia's rockets will help out with the construction
 
#22
Niin, luin vaan että Falconin laukaisukustannukset olisi vain n. 90 milj USD, mikä on moninkertaisesti vähemmän kuin SLS:n. Tiedä häntä sitten...

Olen nähnyt tuon hinnan joo, mutta tiedä sitte mihinkä se perustuu.

Esim ULA:n laukaisuissa myös laukaisu kulut on isoja joihin kierrätettävät boosterit ei auta.



Muutamassa vuodessahan tuo nähdään pääseekö markkinoille. Nyt tilauskirja ei näytä kummoiselta. Tuo seuraava laukaisu on vissiin joku sertifiointi että pääsee usafin toimijaksi.

kkkkkkk.png




Tuossa ennen laittamassani linkissä kerrottiin tuosta "heavyn" ongelmista.

The heavy-lift vehicle appears to be too small for ferrying crews or delivering major cargo packages into deep space, said executives attending a commercial space conference here Wednesday. At the same time, it seems too big to serve today’s generation of smaller satellites, they added.
“I don’t understand what their plan is” to overcome those challenges, said John Mulholland
https://www.wsj.com/articles/the-fa...but-not-necessarily-great-business-1518047939

Vähä tommonen välikoko mikä ei käy oikein mihinkää.
 

ctg

Ylipäällikkö
#23
Nasan deep space gateway projektissa ei mainita falcon heavya
Ei mainita koska se on valtiollisten projekti. Space-Xllä on muita suunnitelmia. Odotan yksityisen käyttävän space-x kuskaamaan asteroidikaappaukseen soveltuvaa kamaa sekä mahdollisesti niitä yksityisiä jotka haluavat kuuhun. Musk on myös puhunut avaruusperäisestä netistä mitä hän aikoo väsäillä.
 
#25
Ei mainita koska se on valtiollisten projekti. Space-Xllä on muita suunnitelmia. Odotan yksityisen käyttävän space-x kuskaamaan asteroidikaappaukseen soveltuvaa kamaa sekä mahdollisesti niitä yksityisiä jotka haluavat kuuhun. Musk on myös puhunut avaruusperäisestä netistä mitä hän aikoo väsäillä.
Tietysti nämä mahdollista on, mutta pidän vielä vähän liian hapokkaana. Noissahan täyttyisi löytyä se ansainta logiikka niille yksityisille, kustannukset kun on joka tapauksessa valtavia. Kuumatkailuun ei taida lompakon paksuus piisata kuin joillain kymmenillä ihmisillä. Koko projekti pitäis pistää pystyyn ja siitä tulee väkisinkin valtavat kulut, pitäis olla laskeutujaa, miehitettyäalusta, avaruuspukua....

Siinä vaiheessa kun turistin kenkä osuu kuun kamaralle space-x toimesta niin rahaa on palanu miljardeja. LentoLipun hintaki on sitte aika komia. Sitte pitäis tosiaan vielä tienatakki.

Muskillahan oli tämä mars projekti joka kuopattiin viime vuonna. Raha ei vain piisaa, kun ei ole valtiollisia toimijoita takana.

SpaceX appears to have pulled the plug on its Red Dragon plans
One of the main criticisms of his initial plan, including that of a review by Ars, is that although the concept may have been technically sound, it was not backed by the financial or political resources to see it through development
https://www.google.fi/amp/s/arstech...ulled-the-plug-on-its-red-dragon-plans/?amp=1
 
#27
Toinen puhuu kokanaisuuksien kuskaamisesta, miksi niitä kapineita ei voi kuskata paikalle pienempinä osina odottamaan kasausta isompaan vehkeeseen?
Tämähän se on SpaceX:n tarkoitus. Kasata Mars alus kiertoradalla.

Tietysti nämä mahdollista on, mutta pidän vielä vähän liian hapokkaana. Noissahan täyttyisi löytyä se ansainta logiikka niille yksityisille, kustannukset kun on joka tapauksessa valtavia. Kuumatkailuun ei taida lompakon paksuus piisata kuin joillain kymmenillä ihmisillä. Koko projekti pitäis pistää pystyyn ja siitä tulee väkisinkin valtavat kulut, pitäis olla laskeutujaa, miehitettyäalusta, avaruuspukua....

Siinä vaiheessa kun turistin kenkä osuu kuun kamaralle space-x toimesta niin rahaa on palanu miljardeja. LentoLipun hintaki on sitte aika komia. Sitte pitäis tosiaan vielä tienatakki.

Muskillahan oli tämä mars projekti joka kuopattiin viime vuonna. Raha ei vain piisaa, kun ei ole valtiollisia toimijoita takana.

SpaceX appears to have pulled the plug on its Red Dragon plans
One of the main criticisms of his initial plan, including that of a review by Ars, is that although the concept may have been technically sound, it was not backed by the financial or political resources to see it through development
https://www.google.fi/amp/s/arstechnica.com/science/2017/07/spacex-appears-to-have-pulled-the-plug-on-its-red-dragon-plans/?amp=1
Ei liittynyt siihen että ei olisi rahaa, vaan että keksivät paremman tavan laskeutua Marsiin.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
#28
Toinen puhuu kokanaisuuksien kuskaamisesta, miksi niitä kapineita ei voi kuskata paikalle pienempinä osina odottamaan kasausta isompaan vehkeeseen?
Voi ja tällaisia suunnitelmia aina välistä tehdäänkin, ongelma on että se on usein se kalliimpi ja epävarmempi tie. Avaruustelakointi maksaa sekin eikä ole riskitöntä, lisäksi useammasta palasta kasattu asema/alus on aina huonompi ja tehottomampi kuin kerralla roudattu. ISS olisi paljon parempi jos käytössä olisi ollut Saturn V:n, tai edes Falcon Heavyn tasoinen raketti.
 
#29
Voi ja tällaisia suunnitelmia aina välistä tehdäänkin, ongelma on että se on usein se kalliimpi ja epävarmempi tie. Avaruustelakointi maksaa sekin eikä ole riskitöntä, lisäksi useammasta palasta kasattu asema/alus on aina huonompi ja tehottomampi kuin kerralla roudattu. ISS olisi paljon parempi jos käytössä olisi ollut Saturn V:n, tai edes Falcon Heavyn tasoinen raketti.
Tämä on kyllä ihan mutua.
 
#30
Elon Musk saa aikaan käsittämättömän hienoja laitteita, mutta itseäni on alkanut yhä enemmän ihmetyttää Muskin bisneslogiikka.

Alan hiljalleen kallistua sille kannalle, että Musk ei ehkä edes yritä rahoittaa toimintoja tulorahoituksen kassavirralla. Koko konserni toimii sen sijaan startupin logiikalla, jossa hieno teknologia ja ylivertainen markkinointi lypsää rahaa omistajilta/sijoittajilta.
 
#31
Elon Musk saa aikaan käsittämättömän hienoja laitteita, mutta itseäni on alkanut yhä enemmän ihmetyttää Muskin bisneslogiikka.

Alan hiljalleen kallistua sille kannalle, että Musk ei ehkä edes yritä rahoittaa toimintoja tulorahoituksen kassavirralla. Koko konserni toimii sen sijaan startupin logiikalla, jossa hieno teknologia ja ylivertainen markkinointi lypsää rahaa omistajilta/sijoittajilta.
Miten niin ei yritä rahoittaa toimintoja tuloilla?`Nehän vetää aivan järjettömästi rahaa siitä että ne laukaisee satelliitteja avaruuteen asiakkaille.
 
#32
Miten niin ei yritä rahoittaa toimintoja tuloilla?`Nehän vetää aivan järjettömästi rahaa siitä että ne laukaisee satelliitteja avaruuteen asiakkaille.
Teslan tappiot vaan kasvaa, ja Falcon heavyn ansaintalogiikka on vielä epäselvä.

Näistä kahdesta SpaceX tuntuu olevan vakaammalla pohjalla kuin Tesla
 

fulcrum

Ylipäällikkö
#33
Miten niin ei yritä rahoittaa toimintoja tuloilla?`Nehän vetää aivan järjettömästi rahaa siitä että ne laukaisee satelliitteja avaruuteen asiakkaille.
SpaceX toimii dotcom-yhtiöiden "get big or get lost" -logiikalla eli se pyrkii varmistamaan mahdollisimman suuren käyttäjäkunnan ja luottaa siihen että tulos jossain vaiheessa muuttuu voitolliseksi. SpaceX:n hinnat ovat halvat ja yhtiö pyörii asiakkaiden maksamilla ennakkomaksuilla. Homma toimii niin kauan kun uusia asiakkaita riittää eikä laukaisukalenteriin tule isoja katkoksia. Toistaiseksi sattuneet pari katkosta eivät ole olleet niin pitkiä että firman kassavirta olisi ottanut liian isoa osumaa. Falcon1:n kanssa tosin meni täpärälle, jos vielä yksi raketti olisi menetetty niin asiakkaat olisivat kaikonneet.

Useimpien arvioiden mukaan F9 ykkösvaiheiden kierrätys ei ole SpaceX:lle kannattavaa toimintaa vaikka teknisesti vaikuttavaa onkin.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
#35
Voihan tuossa käyttää perusteena sitä, että useammasta modulista kasattessa massaa ja tilavuutta kuluu aina liitoskohtiin?
Juuri näin, lisäksi telakointi on aina riskitekijä ja telakointijärjestelmät itsessään maksavat ja vievät tilaa ja painoa. Lisäksi erilaisten raskaiden laitteiden suunnittelu esimerkiksi tieteellisiin tarkoituksiin on hankalaa jos painorajat ovat tiukkoja.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
#36
Vähä tommonen välikoko mikä ei käy oikein mihinkää.
Falcon Heavyn ongelma on että vaikka kantokykyä on paljon niin nokkaosan maksimi läpimitta on sama kuin Falcon9:ssä, eli 5.2 metriä. Tämä rajoittaa kantokyvyn hyväksikäyttöä kun kuorma ei voi olla sen isompi kuin nykyisin käytettävissä olevissa raketeissa. Falcon 9:n nokkaosaa on jo kerran levennetty, en ole asiantuntija mutta voisi kuvitella ettei paljon laajennusvaraa enää olisi.

Falcon Heavyn alkuperäinen tarkoitus oli uudelleenkäytettävä raskaan sarjan raketti valloittamaan markkinat Protonilta. Falcon 9 Full Thrust kuitenkin jo pystyy tarjoamaan tämän suorituskyvyn joten SpaceX:n omassakin kataloogissa Falcon Heavyn tarpeellisuus on vähän niin ja näin.
Musk uskoo että kun järeämpi raketti on tarjolla järkevään hintaan niin kyllä sille käyttöä keksitään eikä se ehkä ihan perätöntä olekaan (kun kaikki ovat tottuneet veneisiin niin kukaan ei ymmärrä mitä laivalla voisi tehdä). Luotaimien lähettämiseen FH voisi tarjota uusia mahdollisuuksia. Mutta käykö sille sitten vähän niinkuin Atlaksen ja Deltan raskaimmille versioille, että onhan ne olemassa mutta harvoin jos koskaan ne lentää.
 

ctg

Ylipäällikkö
#37
SpaceX moved closer to another orbital frontier as regulators advanced its application to launch a low-orbit constellation of satellites and join a jostling field of operators trying to cash in on broadband service from space.

Federal Communications Commission Chairman Ajit Pai on Wednesday recommended the agency approve Space Exploration Technologies Corp.’s application to provide broadband services using satellite technologies in the U.S. and on a global basis. The proposal now goes to Pai’s four fellow commissioners for consideration at the agency which earlier approved three international operators for satellite-broadband operations: OneWeb, Space Norway AS and Telesat Canada.

“To bridge America’s digital divide, we’ll have to use innovative technologies,” Pai said in an emailed statement. “Satellite technology can help reach Americans who live in rural or hard-to-serve places where fiber optic cables and cell towers do not reach.
https://www.bloomberg.com/news/arti...roadband-via-satellite-backed-by-fcc-chairman

John Taylor, a SpaceX spokesman, didn’t immediately comment or give further details on the company’s plans, but the FCC last year said SpaceX had requested authority to deploy and operate a constellation of 4,425 satellites operating roughly 700 to 800 miles above the Earth (or 1,110-to-1325 kilometers).
Oma käsitykseni on että hänen suunnitelmansa eivät jää pelkästään maan kiertoradalla, vaan suunnitelmat on laajentaa tuota kattamaan iso osa maan ja kuun välisestä osasta nopealla lankattomalla satelliitti verkolla, sekä parantamaan yhteyksiä Marssiin päin. Nopein tämän hetkinen yhteys on 5.22 Mbps MRO satelliitilla. Jos matka marssiin on kivitetty kunnon verkkoyhteydellä niin uskon että jotkin psykologisista jutuista katoaa sen tien.
 
#38
Missä kaikki tähdet on?
Mutta maan pinnalta sitten erottuvatkin. Okay then. Carry on.
Tähtien valo on noin 10 000+ kertaa himmeämpää kuin auringonvalo. Ihmissilmän sopeutumiskyky ei riitä noin suureen eroon valoisuudessa. Kameran valotusajan säädöllä voidaan valita mitä halutaan kuvata: himmeille kohteille pitkä valotusaika, kirkkaille lyhyt.

Kuvassa näkyy auringonvalon valaisema Maa ja Tesla, jolloin valotusaika on lyhyt ja tähdet eivät rekisteröidy. Jos tähtiä halutaan nähdä, pidennetään valotusaikaa jolloin tähdet tulevat esiin, mutta Maa ja auto muuttuvat ylivalottuneiksi läiskiksi.

Jos et usko, kokeile näitä: mene ilta-aikaan järjestettävään jalkapallo-otteluun ja kesken ottelun seuraamisen katso taivaalle. Tähdet alkavat näkyä vasta kun olet katsonut pidempään taivaalle ja silmäsi alkavat tottua pimeyteen. Voit myös tulla kirkkaasti valaistusta asunnosta ulos ja katsoa yötaivalle, tähdet näkyvät vasta kun silmäsi tottuvat.
 

ctg

Ylipäällikkö
#39

SpaceX CEO Elon Musk said a rocket that’s intended to put humans on Mars could launch in early 2019.

“We are building the first ship, the first Mars or interplanetary ship, right now,” Musk told screenwriter Jonathan Nolan on stage at the South By Southwest conference in Austin Sunday. “I think we’ll be able to do short flights, short up and down flights, sometime in the first half of next year.”
http://fortune.com/2018/03/11/elon-musk-spacex-mars-rocket-bfr-launch-timeline/
 
Viimeksi muokattu:

ctg

Ylipäällikkö
#40
Since the launch of the Falcon Heavy rocket in February, NASA has faced some uncomfortable questions about the affordability of its own Space Launch System rocket. By some estimates, NASA could afford 17 to 27 Falcon Heavy launches a year for what it is paying annually to develop the SLS rocket, which won't fly before 2020. Even President Trump has mused about the high costs of NASA's rocket.

On Monday, during a committee meeting of NASA's Advisory Council, former Space Shuttle Program Manager Wayne Hale raised this issue. Following a presentation by Bill Gerstenmaier, chief of human spaceflight for NASA, Hale asked whether the space agency wouldn't be better off going with the cheaper commercial rocket.

"Now that the Falcon Heavy has flown and been demonstrated, the advertised cost for that is quite low," Hale said. "So there are a lot of folks who ask why don't we just buy four or five or six of those and do what we need to do without building this big, heavy rocket and assemble things like we did with the space station?"
https://arstechnica.com/science/201...ncy-wont-buy-a-bunch-of-falcon-heavy-rockets/
 
Top