Jaahas. Pohjanmaalta tuli puolikas sika. Ja tällä kertaa näköjään kirjaimellisesti puolikas, eli mitään paloittelua ei ole tehty. Aiemmin on sentään neljännekset eroteltu ja samalla fileet pelastettu.
No, nyt saa potsiotteri odotella autossa, kun pakkasta on vain pari astetta. Huomenna sitten paloiksi, vakuumiin ja pakkaseen.
Pitää naapurilta kysyä, suolaako se kinkun ja meinaako se palvata tänä vuonna. Jos palvaa, niin vähintään puolet kyljestä lähtee palvaamoon. Kinkku paistuu jouluna ja palvikylkeä syödään hernekeitossa ja leikkeleenä pitkin vuotta. Viime vuotisesta sianpuolikkaasta löytyi pari viikkoa sitten pakastinta siivotessa yksi ribs-paketti, eli aika hyvin on tullut syötyä.
Suosittelen lämpimästi semmoista einestä, että nakkaa syvään vuokaan (meillä käytetään uuninkestävää syvää "wok-"/"paella-"/"muu vastaava" pannua) syöjien mukaan perunasuikaletta (joko itse tehtyä tai pakastealtaasta), jossa on maun mukaan sipulia tai sitten ei. Rohkeimmat voivat laittaa valkosipuliakin. Reippaasti suolaa ja maun mukaan pippuria. Loraus vettä. Kermaakin voisi varmaan kokeilla, mutta itse olen mennyt vedellä. Tuohon päälle kassleria tms. possua, tai oikeastaan mikä liha tahansa. Asteita joku 175 ja sitten voi halutessaan vähän pienentää.
Kypsennä niin kauan, että liha on kypsää. Paistomittari on vähän helkkarin hyvä kaveri tämän selvittämiseen. Kun on valmista, ota uunista. Anna lihan levätä, jos jaksat hifistellä. Potut voi laittaa vuokassa takaisin sammutettuun uuniin, niin pysyvät lämpiminä jälkilämmössä. Leikkaa liha annospaloiksi ja nosta koko roska tarjolle.
Potut ovat maustuneet lihan nesteillä ja laittamillasi mausteilla. Lopputulos on lähes muussia, mutta ei ihan. Joka tapauksessa oikein suunmyötäinen sapuska. Meillä vanhemman tyttären pitäisi varmaan olla kasvissyöjä, kun on vähän tiedostava, mutta näillä tarjoomuksilla ei ole edes yrittänyt.