Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jaahas. Pohjanmaalta tuli puolikas sika. Ja tällä kertaa näköjään kirjaimellisesti puolikas, eli mitään paloittelua ei ole tehty. Aiemmin on sentään neljännekset eroteltu ja samalla fileet pelastettu.

No, nyt saa potsiotteri odotella autossa, kun pakkasta on vain pari astetta. Huomenna sitten paloiksi, vakuumiin ja pakkaseen.

Pitää naapurilta kysyä, suolaako se kinkun ja meinaako se palvata tänä vuonna. Jos palvaa, niin vähintään puolet kyljestä lähtee palvaamoon. Kinkku paistuu jouluna ja palvikylkeä syödään hernekeitossa ja leikkeleenä pitkin vuotta. Viime vuotisesta sianpuolikkaasta löytyi pari viikkoa sitten pakastinta siivotessa yksi ribs-paketti, eli aika hyvin on tullut syötyä.

Suosittelen lämpimästi semmoista einestä, että nakkaa syvään vuokaan (meillä käytetään uuninkestävää syvää "wok-"/"paella-"/"muu vastaava" pannua) syöjien mukaan perunasuikaletta (joko itse tehtyä tai pakastealtaasta), jossa on maun mukaan sipulia tai sitten ei. Rohkeimmat voivat laittaa valkosipuliakin. Reippaasti suolaa ja maun mukaan pippuria. Loraus vettä. Kermaakin voisi varmaan kokeilla, mutta itse olen mennyt vedellä. Tuohon päälle kassleria tms. possua, tai oikeastaan mikä liha tahansa. Asteita joku 175 ja sitten voi halutessaan vähän pienentää.

Kypsennä niin kauan, että liha on kypsää. Paistomittari on vähän helkkarin hyvä kaveri tämän selvittämiseen. Kun on valmista, ota uunista. Anna lihan levätä, jos jaksat hifistellä. Potut voi laittaa vuokassa takaisin sammutettuun uuniin, niin pysyvät lämpiminä jälkilämmössä. Leikkaa liha annospaloiksi ja nosta koko roska tarjolle.

Potut ovat maustuneet lihan nesteillä ja laittamillasi mausteilla. Lopputulos on lähes muussia, mutta ei ihan. Joka tapauksessa oikein suunmyötäinen sapuska. Meillä vanhemman tyttären pitäisi varmaan olla kasvissyöjä, kun on vähän tiedostava, mutta näillä tarjoomuksilla ei ole edes yrittänyt.
Lapa kannattaa valmistaa näin:https://foodwishes.blogspot.com/2017/09/cider-braised-pork-shoulder-and-by.html

• Tykkää
Reactions: EK
Just otin uunista elämäni ekan hapanjuurileivän, en oo vielä maistanut.
Ei taida olla mun juttu tämä hapanjuuri.
Tuntuu että taikina ei lähtenyt ikinä käyntiin, juuren tein tässä ketjussa olleella ohjeella.
Eilen iski jo epätoivo ja meinasin kuivahiivalla laittaa käyntiin, mutta @Baltriber uhrautui neuvomaan minua prosessissa ja nyt maistamista vaille valmis.

Älä nyt kerrasta heitä pois, minulla tuo toimi jostain syystä kerrasta ja useampi leipä on tullut.

Ehkä parempiakin ohjeita tuohon löytyy, mm.

Ei kai siinä muuta eroa normaali suolaan ole kuin muoto joka ainakin tilavuusmitoissa sotkee mukavasti jos laitat saman määrän normi suolaa, menee reilusti suolaisen puolelle.
Nuo suolahifistelyt on jotain, mikä menee tämmöisen kokkikoulun käyneen juntin käsityskyvyn ulkopuolelle.

Enkä siis pilkkaa ohjetta sinänsä. Huvittaa vain sika ja koshersuola samassa paketissa. Ja siis selityksenä tietämättömille (ei @Jorde ) se, että kosher tarkoittaa juutalaisten uskonnollisten ohjeiden mukaan valmistettua ruokaa ja sika on totaalisen kielletty juutalaisilta.

Back