Stalingradin motti

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Mietin tänään sellaista, että keitä etunenässä evakuoitiin motista pois viimeisillä lennoilla?

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Asevoimien -spesialistit-, erikoisalojen kouluttajat, haavoittuneet, sairaat, ruskeapukuisia, kirkonmiehiä, oliko muutama esikunta en muista.....

Saksalainen upseerikunnia merkkasi kuitenkin paljon. Populaarikulttuurissa on haluttu nähdä asia välillä siten, että upseerit lähtivät ensimmäisinä, noin karkeasti, mutta se ei pidä kyllä paikkaansa.

Mitä minä olen asiaan tutustunut, niin tuossa sekasorrossakin saksalainen sotakone mm. evakuoinneissa toimi paremmin kuin voisi luulla.

tulikomento

Ylipäällikkö
Asevoimien -spesialistit-, erikoisalojen kouluttajat, haavoittuneet, sairaat, ruskeapukuisia, kirkonmiehiä, oliko muutama esikunta en muista.....

Saksalainen upseerikunnia merkkasi kuitenkin paljon. Populaarikulttuurissa on haluttu nähdä asia välillä siten, että upseerit lähtivät ensimmäisinä, noin karkeasti, mutta se ei pidä kyllä paikkaansa.

Mitä minä olen asiaan tutustunut, niin tuossa sekasorrossakin saksalainen sotakone mm. evakuoinneissa toimi paremmin kuin voisi luulla.
Beevorin kirjassa muistaakseni mainittiin että pääsääntöisesti evakuoitiin haavoittuneita. Loppuvaiheessa sitten tosiaan spesialisteja. Yleisesikuntakoulutuksen saaneita upseereitakin.

Loyd

Kapteeni
Lahjoittaja
Sairaanhoitajia ja upseerien tyttöystäviä, etteivät jäisi venäläisten käsiin.
Muistaakseni sanottiin beevorin kirjassa

tulikomento

Ylipäällikkö
Mielenkiintoinen.
Voitko laittaa pääkohdat videosta? Uusia teorioita? Katson kun kerkiän.
Lyhyesti: 6. armeija oli pahasti kulunut kuukausien katutaisteluissa. Huolto takkuili reilusti jo ennen puna-armeijan vastaiskua. Minun käsittääkseni motista ulosmurtautuminen olisi vaatinut erittäin nopeaa reagointia. Mutta tähän saksalaiset eivät missään vaiheessa kyenneet. Armeijan komentaja Friedrich Paulus epäröi. Hitler antoi käskynsä pitää asemat ja Erich von Mansteinin käynnistämä pelastusoperaatio "Talvimyrsky" lähti liikkeelle liian myöhään.

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Mielestäni paras Stalingrad dokkari on extrana kyseisen elokuvan DVD versiossa. Siinä motista viimeisillä lentokoneilla evakuoidut veteraanit muistelevat tapahtumia.
”Koneen noustessa pilvien ylle ja auringon näkeminen kuukausien jälkeen oli unohtumaton kokemus”

tulikomento

Ylipäällikkö
Mielestäni paras Stalingrad dokkari on extrana kyseisen elokuvan DVD versiossa. Siinä motista viimeisillä lentokoneilla evakuoidut veteraanit muistelevat tapahtumia.
”Koneen noustessa pilvien ylle ja auringon näkeminen kuukausien jälkeen oli unohtumaton kokemus”
Taitaapa olla tämä. Minusta paras aiheesta tehty historiadokkari.