Steroidi maakuntajoukot perustetaan?

Tutkija: Suomen armeijalle nopea nyrkki - varustus valmiina kotona

Torstai 5.2.2015 klo 07.52

(KARI KUUKKA)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Suomalaisten taistelujoukkojen valmiudessa on puutteita, väittää tutkija. (KARI KUUKKA)



Sotilaat, tutkijat ja päättäjät miettivät Ukrainan sodan opetuksia Suomelle.

Suomi tarvitsee kahden pataljoonan vahvuiset korkean valmiuden joukot, jotka saadaan toimintakykyiseksi vuorokaudessa. Tätä mieltä on Ukrainan sodan opetuksia pohtinut Ulkopoliittisen instituutin (UPI) vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak.

Pataljooniin kuuluisi sekä kantahenkilökuntaa että reserviläisiä.

- Joukoilla olisi kaikki paitsi asevarustus valmiina kotona, ja sen pitää olla sitoutunut koulutukseen samalla intensiteetillä kuin moni kilpaurheilija, tutkija kirjoittaa UPI:n nettisivuilla.

Valmiudessa oleva ei esimerkiksi juhlisi tai matkustaisi tavoittamattomiin. Salonius-Pasternak korostaa, että hän ei tarkoita nyt vain vähän useammin kertaamassa käyvää reserviläisporukkaa.

- Kaiken A ja O olisi että joukon koulutus olisi vaativaa ja jatkuvaa, kaikki tuntisivat toisensa ja joukko olisi oikeasti raskaisiin taistelutehtäviin kykenevä kokonaisuus, tutkija lisää Iltalehdelle.

Reserviläisille voitaisiin maksaa pieni korvaus, mutta rahalla väkeä ei joukkoihin houkuteltaisi.

Torjuntakärki

Ukrainan sodan opetuksia on mietitty myös armeijan johdossa. Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg on korostanut terävän torjuntakärjen tarvetta. Muuten puolustaja joutuu heti altavastaajaksi.

- Lyhyesti sanottuna: tarvitsemme terävän torjuntakärjen ja riittoisan reservin. Nämä kaksi elementtiä muodostavat ennaltaehkäisevästi uskottavan maanpuolustuksen ytimen, Lindberg sanoi maanpuolustuskurssin avajaisissa syksyllä.

Suomella on suuri reserviläisarmeija, mutta sen liikekannallepanon suojaaminen on puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Jussi Niinistön (ps) mukaan ongelma.

- Vihollinen tietysti pyrkii häiritsemään liikekannallepanoa kaikin mahdollisin keinoin ja sen suojaamiseksi tarvitaan erikoisjoukkoja, jotka toimivat vihollisen erikoisjoukkoja vastaan, Niinistö säestää tutkijaa.

Rahasta kiinni

Niinistö muistuttaa, että korkean valmiuden joukkojen ylläpito tulee kalliiksi. Armeijalla on nyt muutenkin ankara rahapula.

- Tällä hetkellä syödään sota-ajan varastoja. Meillä on vakavaa puutetta rynnäkkökiväärin panoksista, raskaan tykistön ammuksista ja kaikesta siltä väliltä.

Ensi vaalikaudella armeijalle on luvattu lisää varoja. Mutta ei niin paljon, että niillä perustettaisiin kahden pataljoonan vahvuiset erikoisjoukot.

PEKKA TIINANEN


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020419146558_uu.shtml

LUE MYÖS
Lindberg ei tyrmää tutkijan ehdotusta armeijan kotivarustuksesta
 
Niinpä... toinen syy joka puoltaa vähän eri tulokulmaa on se, että MAAKKit ovat kukin oman aluetoimistonsa joukkoja ja niillä on omat tonttinsa paikallispuolustuksen perusteiden mukaisesti. Tässä ei ehkä haettu niin voimakkaasti hajautettua ratkaisua vaan jotakin jota voidaan keskittää tarpeen mukaan. Toki sen keihäänkärkijoukon toiminta-alueen MAAKKille varmaan napsahtaa joku sille sopiva nakki samaan aikaan. Tämä siis MAAKKin ikärakenteeseen ja sitoutumisen asteeseen katsomatta ja ketään mollaamatta.

MAAKIT ovat PAIKP:n osa ja sen alaisia, ei ALTSTO:n. PAIKP runko on töissä ma-pe 8-16. ALTSTO nyt vaan sattuu rauhan aikana hoitamaan ressujen asioita, esim kertausharjoituksia / vast, josta ilmeisesti tälläinen harhakuvitelma?

No onko sitten tarvetta tehdä mitään muutoksia? Noinhan sitä nykyäänkin toimitaan? Mikä ihmeen "valmiusjoukko" on sellainen joka saadaan kasaan viikoissa? Joukkojen perustaminenhan on prosessi joka jatkuu jatkuu. Vaikka Suomi joutuisi sotaan ja sitä sotaa jatkuisi vuoden verran niin varmaankin viimeisenä sotapäivänä perustettaisiin edelleenkin joukkoja.

Herää nyt taas kysymys miten paljon siitä pv-komentajan viestistä mahtoi hukkua matkalla?

On koska nyt ei ole sellaisia joukkoja nopeassa valmiudessa, jotka sopivat suunniteltuun tehtävään.
Pääasiallisesti traktorivetoinen MAAKK ei sovellu hyökkäystehtäviin, sillä ei ole yhtenäistä koulutusta oikeastaan mihinkään tehtävään. Joukossa on paljon "opiskelleita" ressuveteraaneja, mutta myös niitä joille esim MAAKK käyttöperiaatteen mukaisetkin tehtävät ovat täysin outoja. MAAKK runko pitäisi olla joku toisen sijoituskierroksen SPOLK, jota täydennetään sopivilla muuten koulutetuilla reseviläisillä. Jokaisen johtajan tulisi olla SPOL-koulutettu, ja usein SOPLK:n mukana kerrannut. MPK:n millään kurssilla ei saa sellaista osaamista, koska siellä ei esim kukaan johda oikeata komppania.

Tätä kannattaa nyt tarkkaan miettiä. Ja sitä kuinka paljon tähän juttuun nyt lisätään löylyä reserviläisaktiivien fantasioista aseista kotona tai ERIKJMAAKK:sta tai...

Melkoisia fantasioita tuntuu porukalla olevan. MAAKK:ia väheksymättä, se on vain yksi PAIKP perusyksikkö, eikä varmastikkaan se pataljoonan keihäänkärki, ainakaan silloin kun pataljoonaan kuuluu hiljattain kotiutuneita SPOLK A- ja B- tyypin koulutuksen saaneita yksiköitä. Kaikkia PAIKP SPOLK:ja ei ole vielä edes joukkotuotettu.

Ihan samaa mietin itsekin. Liekö ero sitten lähinnä tehtävissä, kantahenkilökunnanna valmiustasossa, varusteissa ja niiden varastoinnissa/jaossa tms? Turha kuitenkaan spekuloida näin vähäisen tiedon varassa enempää. Ken elää, se näkee.

Välittömässä valmiudessa aikanaan olevien joukkojen varustuksesta, varustamisesta, valmiusjärjestelyistä voi tietysti koittaa arvuutella vanhan tiedon perusteella, mutta se on totaalisen turhaa. Joukoista ei tiedoteta edes PV:n sisällä muille kuin niihin sijoitetuille tai suunnittelussa mukana olleille.
Eli oikeata tietoa tuskin tulee mistään löytymään ihan heti, eikä kuulukkaan löytyä. Onhan noita spekulaatioita hauska lukea.
MAAKK sijoitettujen ei tarvitse kuitenkaan olla huolissaan, nämä uudet joukot eivät syö teidän leipäänne. Saatte edelleen pitää maastopuvun ja makuupussin kotona.
 
Eli oikeata tietoa tuskin tulee mistään löytymään ihan heti, eikä kuulukkaan löytyä. Onhan noita spekulaatioita hauska lukea.

Ai ei kuulukkaan löytyä? Minusta ei ole yhtään hauska lukea ihmisten spekulaatioita PVn kyvystä hoitaa tehtäviään, kun suurimmassa osassa näistä spekulaatioista käsitys suorituskyvystä on väittäisin heikompi kuin todellinen tilanne on.

Tiedottamisen tulee olla sellaista että suomalaisilla (siviili/ressukka) on mahdollisimman oikeanlainen kuva suorituskyvystä. Tässä ei huijata ketään muita kuin suomalaisia itseään. Kansalaisten tietämys siis tasolle joka parantaa maanpuolustustahtoa.
 
Uteliaat naapurit myös varmasti tahtoo tietää mitä täällä touhutaan, alkaen ihan perusjannujen sijoituksesta Sa-organisaatiossa. Vähäpätöiseltäkin vaikuttava tieto varmasti kelpaa, valmiushommista puhumattakaan..
Maanpuolustusahto sitten ei ainakaan itselläni ole kalustosta eikä mututuntumasta kiinni oleva asia :solthum:
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Ai ei kuulukkaan löytyä? Minusta ei ole yhtään hauska lukea ihmisten spekulaatioita PVn kyvystä hoitaa tehtäviään, kun suurimmassa osassa näistä spekulaatioista käsitys suorituskyvystä on väittäisin heikompi kuin todellinen tilanne on.

Tiedottamisen tulee olla sellaista että suomalaisilla (siviili/ressukka) on mahdollisimman oikeanlainen kuva suorituskyvystä. Tässä ei huijata ketään muita kuin suomalaisia itseään. Kansalaisten tietämys siis tasolle joka parantaa maanpuolustustahtoa.

Vahvensin. Mitä olen oppinut ymmärtämään, juuri tuo on tarkoituskin. Lähialueillamme meidän potentiaalia mitataan panemalla rojut riviin kalkyylitaulukkoon ja siihen nakataan joku piste koulutus- ja tahtotasosta. Suomalaisten eli asianosaisten pimennossa pitäminen ei palvele suomalaisten etua, mutta se nyt on vaan maan tapa. Maanpuolustusasioissa riittää mainiosti se, että kysyttäessä osaa piirtää rastin oikeaan ruutuun kysyttäessä: "oletko valmis taistelemaan, vaikka lopputulos olisi epävarma". Täts it.
 
On koska nyt ei ole sellaisia joukkoja nopeassa valmiudessa, jotka sopivat suunniteltuun tehtävään.
Pääasiallisesti traktorivetoinen MAAKK ei sovellu hyökkäystehtäviin, sillä ei ole yhtenäistä koulutusta oikeastaan mihinkään tehtävään. Joukossa on paljon "opiskelleita" ressuveteraaneja, mutta myös niitä joille esim MAAKK käyttöperiaatteen mukaisetkin tehtävät ovat täysin outoja. MAAKK runko pitäisi olla joku toisen sijoituskierroksen SPOLK, jota täydennetään sopivilla muuten koulutetuilla reseviläisillä. Jokaisen johtajan tulisi olla SPOL-koulutettu, ja usein SOPLK:n mukana kerrannut. MPK:n millään kurssilla ei saa sellaista osaamista, koska siellä ei esim kukaan johda oikeata komppania.
MAAKK:lla on erillaisia tehtäviä riippuen, missä päin Suomea ollaan. Joten en lähtisi yleistemään SPOL-koulutuksen tärkeyttä. Ja sitä vartenhan PAIKP:n kuuluu SPOLK, että se hoitaa ne tehtävät mihin se "vaativa" SPOL-koulutus tarvitaan...
 
MAAKK:lla on erillaisia tehtäviä riippuen, missä päin Suomea ollaan. Joten en lähtisi yleistemään SPOL-koulutuksen tärkeyttä. Ja sitä vartenhan PAIKP:n kuuluu SPOLK, että se hoitaa ne tehtävät mihin se "vaativa" SPOL-koulutus tarvitaan...
Väitätkö ettei spol-koulutus olisi paras pohja MAAKK sijoitukselle, pois lukien heitinjoukkue? Jos olet eri mieltä, niin kerro mikä koulutustausta olisi parempi.
Missä MAAKK:lla on sellainen tehtävä, ettei spol-koulutetuista olisi helpoin jatkokouluttaa siihen tehtävään?
 
Väitätkö ettei spol-koulutus olisi paras pohja MAAKK sijoitukselle, pois lukien heitinjoukkue?
Väitän.
Missä MAAKK:lla on sellainen tehtävä, ettei spol-koulutetuista olisi helpoin jatkokouluttaa siihen tehtävään?
Väitän että Itä-Suomessa on aivan erillaiset tehtävät MAAKK:lla, kuin Länsi-Suomessa.

Ja se mitä SPOL-koulutusta PV antaa on mielestäni hyvin RA-vartioviikko painotteista. Lukuunottamatta Kaartin Jääkärirykmenttiä SPOL-koulutettavien määrä per saapumiserä on niin pieni, että se ei mahdollista perusyksikön harjoittamista, eikä välttämättä edes joukkueen.

En ole koskaan kouluttanut SPOL-joukkoja, mutta olen kouluttanut kertausharjoituksissa jalkaväkipataljoonaan/taisteluosastoon jatkosijoitettuja SPOL-joukkoja. Sekä olen kouluttanut maakuntajoukkoja, mihin oli sijoitettu joukkeenjohtajiksi nuorehkoja SPOL-vänrikkejä. Molemmissa tapauksissa joutui aloittamaan koulutuksen aivan perusasioista esim. toimenpiteet joukkueen puolustukseen rymittymisessä. Jos asiaan ei puuttunut, niin lopputulos oli teltat pystyssä, miehillä lähipuolustusasemat teltan ympärillä ja voimakone surimessa jossain montussa. Koska näin on aina tehty... Kun asiaan oli pakko puuttua, niin lopputulos muistutti enemmän P-kauden puolutukseen ryhmittymistä, kuin SA-joukon temppuja. Miehet suorassa linjassa, eturinteessä, vierekkäin, piiput samaan suuntaan............ Mielestäni on paljon helpompi kouluttaa jääkärille kulunvalvontapaikan perustaminen ja toiminta siellä.
 
Kun asiaan oli pakko puuttua, niin lopputulos muistutti enemmän P-kauden puolutukseen ryhmittymistä, kuin SA-joukon temppuja. Miehet suorassa linjassa, eturinteessä, vierekkäin, piiput samaan suuntaan............

Paljon asiaa, mutta jos asiat on todella näin ollut, niin silloin on jo tarpeellista epäillä joukon johtajien älykkyyttä ja soveltuvuutta tehtäväänsä, kuin pelkästään koulutuksen puutteellisuutta.
 
MAkkAranpaistoKaveriKerhon (tm) kouluttamisen haasteena ja toisaalta myös rikkautena on joukkoihin sitoutuneiden usein kirjava sotilaskoulutustausta. Sama kirjavuus tai oikeastaan monipuolisuus tulee esille henkilöiden (siviili)ammatillisen taustan ja osaamisen kirjossa, joka tukee myös omalta osaltaan kokonaisuutta kaikenlaisissa hommissa, joita saattaa eteen tulla.

Eri alueilla toimivien MAAKK -porukoiden tehtäväprofiili on myös juuri sen oman alueen erityisolosuhteiden mukaiseksi sovitettu. Mielestäni yhtä ihanteellista ja ainoaa oikeaa yleispätevää sotilaskoulutustaustaa ei sinänsä ole, mutta olisi tärkeää, että joukoilla olisi oikeissa tehtävissä riittävästi kokoonpanon mukaista erikoisalan osaamista (epäreilu tuli, SPOL, viesti, jne.) ja tossuporukoissa riittävästi sissi/tiedustelukoulutuksen saaneita kavereita (PV/RVL tausta) kivääripuolen yms. koulutuksen saaneiden osaamista täydentämään. (Tämä siis ainakin omalla alueella about näin) Harjoituksissa tulisi pyrkiä tiedon ja osaamisen jakamiseen myös oma-aloitteisesti mikrotasolla eli siellä varpujen ja havunneulasten tuntumassa ilman eri käskyä tai ohjeistusta.

Sen vielä haluan sanoa, että suunnistustaito ja maastossa liikkuminen kaikissa olosuhteissa olipa apuvälinevalikoimaa käytettävissä/toiminnassa tai ei on asia, jonka merkitystä koulutuksessa ja sen järjestämisessä haluaisin korostaa. (T. Nimim. Pihkaniskana joka ikinen kerta) Olennaisen tärkeä on kouluttaa myös kykyä määrittää ja välittää koordinaattitietoja esim. epäreilulle tulelle tai muille joukon osille. Näitä pitäisi harjoitella kovasti.
 
KAJK taitaisi olla monipuolisin koulutustausta, joka soveltuu suoraan MAAKK koulutuspohjaksi. KAJK:lle olisi sopiva jatkosijoitus paikallisjoukoissa

Riippuu mistä MaaKista puhutaan. Helsingin MaaKissa näin varmaankin onkin.
 
Viimeksi muokattu:
KAJK-koulutetut ovat ovat lähestulkoon 100%:sti pääkaupunkiseutulaisia ja jos näitä ruvettaisiin jatkosijoittamaan ympäri Suomea oleveniin maakuntakomppanioihin, niin mielestäni MAAKKien paikallistuntemus kärsisi rajusti. Mielummin käyttäisin eläköityvät KAJKt pääkaupunkiseudun paikallispuolustukseen, koska kyseinen koulutus tukee erityisesti kyseisellä alueella toimimista. Samaan paikaan jatkosijoittaisin myö eläköityvät SPOLK:t, jotka on koulutettu siellä päin.
 

KAJK on joukkotyyppi jota voidaan tarvita muuallakin kuin pk-seudulla, ja tässä harjoiteltiin koko joukon siirtoa.

Nyt keskustelun aiheena oli yksittäisen taistelijan vm-koulutuksen soveltuvuus Maakin käyttöön eri toiminta-alueilla.

Ei niin etteikö kaupjääk kelpaisi vaikka Kainuun Maakkiin, mutta kaikkein ihanteellisin vm-pohjakoulutus saattaa Kuhmon korvessa olla jokin muu.

No, eipä sillä vm-koulutuksella nyt välttämättä ratkaisevaa merkitystä ole. Pari tuntemaani nohevaa maakkitaistelijaa ovat vm-koulutuksiltaan toinen panssarivaunun johtaja ja toinen ilmavoimien apumeisseli. Hyvin he pärjäävät. Asenne ratkaisee.
 
Välittömänvalmiuden joukkojen varustuksesta oli vihjaus Ruotuväessä varsikenkien osalta. Varmaan muutakin hommataan kuin kengät?
 
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/poliisi vihreat-57218


Entä jos Suomeen tulee 'pieniä vihreitä miehiä'? Heidän hoitamisensa kuuluu... poliisille


Uhkan muuttuessa todelliseksi tulee heidän mukaansa ensimmäiseksi ongelmaksi sen määrittely, kuuluuko ongelman hoitaminen poliisin vai puolustusvoimien vastuulle.

"Jos aseilla varustautuneet henkilöt ovat tunnuksettomia, asia kuuluu nykyisen lainsäädännön mukaan poliisille. Voi osoittautua, että kyseessä ovatkin koulutetut erikoisjoukot ja niiden interventio kuuluu laaja-alaisen operaation ensimmäiseen vaiheeseen. Tällöin ongelman hoito tosiasiallisesti kuuluisi puolustusvoimille", kysymyksessä todetaan.

Suomen haasteet liittyvät kansanedustajien mukaan vastatoimien käynnistämisen ja päätöksenteon nopeuteen.

"On valtava riski, jos tulivoimainen ja tuntematon uhka jää vain poliisin hoidettavaksi siihen saakka, että uhkan todellinen luonne paljastuu. Uhkan torjunnassa vastatoimien nopeus ja tehokkuus ovat ratkaisevia. Valmiuslain mukainen päätöksentekovastuu on valtioneuvostolla yhdessä tasavallan presidentin kanssa. Oikean ja riittävän tiedon kulku ja päätöksenteon hitaus voivat osoittautua ongelmiksi".


Vihollisen erikoisjoukkojen, varsinkaan tunnuksettomien todellisten ammattilaisten vastainen toiminta saattaa vaatia jo osaamista, jota ei löydä kaikilta JP:n partioilta eikä edes maakuntakomppanioilta.
 
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/poliisi vihreat-57218


Entä jos Suomeen tulee 'pieniä vihreitä miehiä'? Heidän hoitamisensa kuuluu... poliisille


Uhkan muuttuessa todelliseksi tulee heidän mukaansa ensimmäiseksi ongelmaksi sen määrittely, kuuluuko ongelman hoitaminen poliisin vai puolustusvoimien vastuulle.

"Jos aseilla varustautuneet henkilöt ovat tunnuksettomia, asia kuuluu nykyisen lainsäädännön mukaan poliisille. Voi osoittautua, että kyseessä ovatkin koulutetut erikoisjoukot ja niiden interventio kuuluu laaja-alaisen operaation ensimmäiseen vaiheeseen. Tällöin ongelman hoito tosiasiallisesti kuuluisi puolustusvoimille", kysymyksessä todetaan.

Suomen haasteet liittyvät kansanedustajien mukaan vastatoimien käynnistämisen ja päätöksenteon nopeuteen.

"On valtava riski, jos tulivoimainen ja tuntematon uhka jää vain poliisin hoidettavaksi siihen saakka, että uhkan todellinen luonne paljastuu. Uhkan torjunnassa vastatoimien nopeus ja tehokkuus ovat ratkaisevia. Valmiuslain mukainen päätöksentekovastuu on valtioneuvostolla yhdessä tasavallan presidentin kanssa. Oikean ja riittävän tiedon kulku ja päätöksenteon hitaus voivat osoittautua ongelmiksi".


Vihollisen erikoisjoukkojen, varsinkaan tunnuksettomien todellisten ammattilaisten vastainen toiminta saattaa vaatia jo osaamista, jota ei löydä kaikilta JP:n partioilta eikä edes maakuntakomppanioilta.

Tässä ei ole mitään ongelmaa. Virka-apupyyntö PV:lle.
 
Back
Top