Strategisen iskun torjuntakyky?

Kansalaisaloitteen valmisteluun pitää ottaa mukaan reservistä joku, joka osaa sorvata sen samantien lakialoitteeksi. Ei siitä muuten ole hyötyä, vaikka nimiä tulisi. Ei kannata jättää raporttivaiheeseen. Sehän on yleisin näiden aloitteiden vika, ne ovat vain intentioita.

Mitä lakia tässä pitää muuttaa? Ei kai valtioneuvosto päätä kertausmääristä vaan Puolustusvoimat.

Niin..

Jos kaikissa muissa päätöksissä kuunnellaan kansalaisjärjestöjä niin mites tässä. Selkeä vaatimuslista, perustelut, jonkin sortin kustannuslaskelma.

Ja poliittisesti korrektiksi muotoiltuja ajatuksia. Kuten ei esimerkiksi puhetta suojeluskuntien perustamisesta. Vaan puhutaan kertausharjoituskeskuksista joiden kautta PV ja aktiiviset kansalaiset voivat osallistua maakuntakomppanioiden ja paikallisosastojen kertausharjoituksiin. Näissä kertausharjoituskeskuksissa on sitten maakuntakomppanioiden ja paikallisosatojen aseet varastoituna. Muu materiaali on sitten kotona. Tämä siksi että harjoitteleminen on helpompaa ja halvempaa kuin se että maastopuvut pitäisi joka perjantai jakaa palkatulla työvoimalla sekä sunnuntaina kerätä takaisin.
 
Niin..

Jos kaikissa muissa päätöksissä kuunnellaan kansalaisjärjestöjä niin mites tässä. Selkeä vaatimuslista, perustelut, jonkin sortin kustannuslaskelma.

Ja poliittisesti korrektiksi muotoiltuja ajatuksia. Kuten ei esimerkiksi puhetta suojeluskuntien perustamisesta. Vaan puhutaan kertausharjoituskeskuksista joiden kautta PV ja aktiiviset kansalaiset voivat osallistua maakuntakomppanioiden ja paikallisosastojen kertausharjoituksiin. Näissä kertausharjoituskeskuksissa on sitten maakuntakomppanioiden ja paikallisosatojen aseet varastoituna. Muu materiaali on sitten kotona. Tämä siksi että harjoitteleminen on helpompaa ja halvempaa kuin se että maastopuvut pitäisi joka perjantai jakaa palkatulla työvoimalla sekä sunnuntaina kerätä takaisin.

Suojeluskunta = KRIHA-kunta tai Puolustuskunta (joo vaatii vähän hiomista). Joukko joka kriisinhallitsee metsissä ja puolustaa, kriisinhallinta työkaluja apunaan käyttäen.
 
Maanpuolustusvelvollisuus kaikille yhtäläisesti.
Velvollisuuteen kuuluu kansalaispalveluvelvoite
Kansalaispalvelun voi suorittaa:
-Osallistumalla SRP:n, VPK:n tai VAPEPA:n koulutukseen ja toimintaan erikseen säädetun ajan
-Osallistumalla MPKRY:n sotilaalliseen koulutukseen ja toimintaan erikseen säädetyn ajan (maakunta/kodinturvajoukot)
-Suorittamalla Siviilipalvelus
-Suorittamalla varusmiespalvelus

Kansalaispalveluvelvoitteesta rauhan aikana vapautetaan ne henkilöt, jotka voidaan katsoa alaikäisen lapsen pääasialliseksi huoltajaksi.
 
Suojeluskunta = KRIHA-kunta tai Puolustuskunta (joo vaatii vähän hiomista). Joukko joka kriisinhallitsee metsissä ja puolustaa, kriisinhallinta työkaluja apunaan käyttäen.

Itse käyttäisin luomaani termiä paikallisosasto.

Parempi aines menisi maakuntakomppanioihin. Ja sitten muodostettaisiin noin 26-28 kpl- paikallisosastoja. Joissa koulutettaisiin tietyn ikäisiä reserviläisiä, joko kaikki vartiokomppanioihin tai sitten osa muihin tehtäviin.
 
Mitteepäs jos?

Avataan uusi keskusteluketju, jossa keskitytään näiden hyvien ehdotusten muotoiluun sekä pilkunviilailuun. Kun ehdotelma on valmis niin siirretään se kansalaisaloite.fi -sivustolle ääntenkeräysvaiheeseen; 50 000 allekirjoitusta ja sitä edes tarjottaneen eduskunnan käsittelyyn.

Ottia tuota, että kuinkas oes?

Kansalaisaloite on yksi tapa yrittää vaikuttaa, mutta onnistuminen on eri asia. Varsin pieni osuus aloitteista yltää yli 50 000 kannattajaan, eikä eduskunta sittenkään välttämättä toimi kansan(osan) tahdon mukaisesti.

Aikaisemmat aloitteet antavat kuitenkin osviittaa, millaiset ehdotukset menestyvät. Verkostakin löytyy joitakin foorumeita, joilla ideoita voi hioa.

Yksinkertainen ja koko kansaa koskettava lakialoite saa usein kannatusta. Mutta vaikka kuvittelisi kansan karttuisan käden tukevan puolustusmäärärahojen nostoa kohtuulliselle tasolle, todellisuus on toisenlainen.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/puolustusrahat-18169
 
Pitänee joko alkaa pyrkimään puolustusministerin avustajaksi, tai puolustusministeriksi.

Tai kansalaisyhteiskuntana vaatia etujärjestöä joka tekisi alotteita maanpuolustuksen suuntaan.

Maanpuolustus.netin yli 100 000 kommentilla on varmasti annettavaa kansalaiskeskusteluun. Vahinko jos vaikuttavuus puuttuu.

Nopeasti ajatellen vaikutuskanavia kuitenkin olisi:

- Asiasta kiinnostuneet kansanedustajat ja avustajat (sähköpostia).
- Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja jäsenet.
- Poliittiset puolueet ja niiden ajatuspajat yms. - esim. vihreät ovat esittäneet oman mallinsa armeijan uudistamiseksi, mutta muiden puolueiden kilpailevat ehdotukset ja vaihtoehdot puuttuvat.
- Blogit, mielipidekirjoitukset sekä muu massa- ja sosiaalinen media.

Mutta ideat ja vaikutuskanavat sopivat paremmin omaan keskusteluketjuunsa.
 
Mitä lakia tässä pitää muuttaa? Ei kai valtioneuvosto päätä kertausmääristä vaan Puolustusvoimat.

Jos Poliisihallituksen tiedotuslinjan mukaan "poliitikot päättävät sakotusmääristä" (so. liikenteenvalvontaan käyttävät resurssit ovat virkamiesten sijaan suorassa poliittisessa ohjauksessa), niin voisihan sitä kuvitella ohjausta Puolustusvoimat-nimiselle virastollekin annettavan.

Vakavammin, kyllä päätöksentekokoneisto tekee ihan tietoista työtä siinä mihin asioita viedään.
 
Jos Poliisihallituksen tiedotuslinjan mukaan "poliitikot päättävät sakotusmääristä" (so. liikenteenvalvontaan käyttävät resurssit ovat virkamiesten sijaan suorassa poliittisessa ohjauksessa), niin voisihan sitä kuvitella ohjausta Puolustusvoimat-nimiselle virastollekin annettavan.

Vakavammin, kyllä päätöksentekokoneisto tekee ihan tietoista työtä siinä mihin asioita viedään.

Tällaistahan se aina on ollut. Uhkakuvat muuttuvat. Putinin linja alkoi selvimmin näkyä vasta toisen kautensa alusta. Vuosituhannen vaihteessa oli jotain toiveita demokratisoitumisesta, jolloin uhkakuvat määriteltiin uudelleen, tuli kansainvälisyysaspekti jne. PV:n nopea kehitystyö oli varmasti myös aivan välttämätöntä. Tuli Amerikan-malli, jossa hiekka pölisee pommeista, ja sitten panssaroitu merijalkaväki ajelee ja kävelee ja kalashnikoveissa on valkoinen lippu. Mutta se ei ole meidän juttumme. Tai on se osaksi tuokin sota olemassa, mutta muutakin on, eri tasoja, eri vaiheita.

Suomen pitää lähinnä muistaa, että tietyt jutut eivät muutu, vaikka voissa paistaisi. Idässä asiat voi keikahtaa suuntaan tai toiseen silmänräpäyksessä. Ja siihen pahimpaan skenaarioon tarvittaisiin koko kansan yhteinen ponnistus.

Emme ole purkaneet vielä liikaa, ja meillä on riittävästi peruskoulutettua reserviä tarvittaessa uusiin organisaatiomalleihin. Kärjestä on tietenkin pidettävä parasta huolta. On vain saatava koko kansa mukaan.

Reserville koulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top