Potkurikoneet ovat edullisia lentää, pilotti voi treenata muuallakin kuin simulaattorissa.
Nopeutta saa helposti 700 km/h (P-51 Mustang) tai 750 km/h (P-47 Thunderbolt) ja Dornier Do 335 lensi 765 km/h jo 70 vuotta sitten. Eikö se vauhti riitä? Nikunen kirjoitti että tuo olisi Hornetillekin paras taistelunopeus koska kääntymisvauhti on maksimoitu.
Potkurikoneet on halpoja ostaa ja omistaa. Thunderboltteja tehtiin 60 000 kpl, Mersuja 33 000, Spitfirejä 20 000, Mustangeja 16 000, Hurricane 14 000 jne
Otetaan esimerkiksi F6F Hellcat. Se oli pieni ja halpa tukialuskone mutta niitä valmistetiin 20 konetta päivässä, ja ne pudottivat 5300 japanilaista lentokonetta. Koneita tehtiin 12 000 kpl sillä hintaa millä saisi pari modernia suihkupaskaa.
Mikä vihollinen kestäisi menettää 5300 konetta? Tarvimme kevyen 1-paikkaisen koneen. Se pomppaa ylös lyhyeltä kiitotieltä ja käy ampumassa 4 amraamia. Laskeutuu ennen kuin ohjukset ovat edes osuneet, eli vastatoimia ei tule. Tutkaa ei todellakaan tarvita, sehän paljastaa koneen. Maalitiedot saadaan taistelujohtosysteemistä.
Saksan lamautti muutama pistemäinen lentopommitus 1944 eli ne jotka tuhosivat synteettisen polttoaineen tehtaan. Äly on tärkeämpää kuin suorituskyky. Miksi puolustusvoimamme puhuu aina vain suorituskyvyistä? Yksi kone voitti sodan.
Nopeutta saa helposti 700 km/h (P-51 Mustang) tai 750 km/h (P-47 Thunderbolt) ja Dornier Do 335 lensi 765 km/h jo 70 vuotta sitten. Eikö se vauhti riitä? Nikunen kirjoitti että tuo olisi Hornetillekin paras taistelunopeus koska kääntymisvauhti on maksimoitu.
Potkurikoneet on halpoja ostaa ja omistaa. Thunderboltteja tehtiin 60 000 kpl, Mersuja 33 000, Spitfirejä 20 000, Mustangeja 16 000, Hurricane 14 000 jne
Otetaan esimerkiksi F6F Hellcat. Se oli pieni ja halpa tukialuskone mutta niitä valmistetiin 20 konetta päivässä, ja ne pudottivat 5300 japanilaista lentokonetta. Koneita tehtiin 12 000 kpl sillä hintaa millä saisi pari modernia suihkupaskaa.
Mikä vihollinen kestäisi menettää 5300 konetta? Tarvimme kevyen 1-paikkaisen koneen. Se pomppaa ylös lyhyeltä kiitotieltä ja käy ampumassa 4 amraamia. Laskeutuu ennen kuin ohjukset ovat edes osuneet, eli vastatoimia ei tule. Tutkaa ei todellakaan tarvita, sehän paljastaa koneen. Maalitiedot saadaan taistelujohtosysteemistä.
Saksan lamautti muutama pistemäinen lentopommitus 1944 eli ne jotka tuhosivat synteettisen polttoaineen tehtaan. Äly on tärkeämpää kuin suorituskyky. Miksi puolustusvoimamme puhuu aina vain suorituskyvyistä? Yksi kone voitti sodan.