Minkä arvelette tämän olevan?
Katso liite: 123842
No sehän on hiilidioksidipoistolaite, jonka Stockton Rush suunnitteli Titan-sukellusveneeseen. Oceangaten pääinsinööri yritti taivutella Rushia pitkään laittamaan tilalle paremman laitteen, mutta Rushin mielestä tuo oli ihan hyvä. Jossain välissä sitten viimein suostui vaihtamaan sen vähän ammattimaisempaan ratkaisuun.
Amerikan rannikkovartioston
tutkinnan loppuraportti Oceangaten Titan-sukellusveneen tuhoutumisesta on julkaistu. Plarailin sitä läpi, ja melkoista settiähän sieltä paljastui. Voi olla että jotkut muut vastuulliset ehkä jälkikäteen tuuppasivat syytä Rushin niskaan, mutta jo henkilöstön valtava vaihtuvuus kertoo kelvottomasta työkulttuurista. Joitain namupaloja:
-Titanin ensimmäinen versio valmistui 2018. Testitankeissa 1/3 -mallit eivät olleet kestäneet kovin hyvin, lähinnä hiilikuidun valmistusvikojen vuoksi. Laitetta testattiin Bahamalla 2018 ja 2019 aina neljään kilometriin asti, mutta insinöörit olivat huolissaan Rushin suunnitteleman akustisen valvontasysteemin (RTM) tallentamista äänistä. Runko siis 'rutisi' paineen alla, ja välistä mukanaolijat kuulivat näitä itsekin. 2019 sukellusveneen ohjaaja huomasi esitarkistuksessa halkeaman hiilikuiturungossa. Rush halusi hioa halkeaman pois ja jatkaa sukelluksia julkisuuskuvan vuoksi, mutta muut ei suostuneet. Painerunkoa kokeiltiin kammiossa 3700 metriin asti, ja pääteltiin ettei rungolla uskalleta sukeltaa 3 kilsaa syvemmälle, joten Titanicille sillä ei päästäisi.
-Tämän jälkeen teetettiin uusi runko. Titaaniset päättörenkaat haluttiin säilyttää, koska ne oli kalliita, joten ne hiottiin irti vanhasta rungosta ja liimasta. Hiomaprosessi jätti niihin rumat jäljet jotka mahdollisesti heikensi niiden liitosta uuteen runkoon. Näitäkään renkaita ei teetetty vahvimmasta saatavilla olevasta titaanista, kun rahaa piti säästää.
-Titanin ikkuna. Tästä liikkui julkisuudessa vähän harhaanjohtavaa tietoa. Sukellusalusten akryyli-ikkunoille hyväksytyt standardit koskevat joko levymäistä tai pallomaista ikkunaa. Oceangate tilasi ikkunan jossa oli pallomainen ulkopinta, ja suora sisäpinta. Tämä siksi että optiset vääristymät vähenisivät.
Katso liite: 123843
Tällaiselle ikkunalle ei ollut olemassa hyväksyttyjä varmuuskertoimia, ja testaaminen olisi kestänyt vuosia. Niinpä valmistaja suostui luokittelemaan sen vain niinkuin suoran levymäisen ikkunan, eli 650 metriin. Tätä ikkunaa käytettiin ensimmäisessä Titanissa, mutta rungon purkamisen yhteydessä joku mämmikoura pudotti sen, eikä sitä uskallettu enää käyttää. Toiselta firmalta tilattiin uusi ikkuna, joka tehtiin ns. taiteen sääntöjen mukaan, mutta Oceangate ei maksanut ekstraa sen virallisesta hyväksymisestä. Ikkunan jäänteitä ei löydetty romun seasta ollenkaan, joten ilmeisesti se irtosi ulospäin enemmän tai vähemmän kokonaisena ja hautautui mutaan.
-Rushin kehittelemä akustinen 'reaaliaikainen valvontajärjestelmä' (RTM): tästä oli itse asiassa jonkun verran hyötyä jälkikäteen rungon väsymisen mittaamisessa. Rush oli kuitenkin itse asettanut kynnysarvot, eikä avannut niiden logiikkaa kellekään, joten siitä ei ollut mitään hyötyä rungon reaaliaikaisessa seurannassa tai miehistön varoittamisessa. Lisäksi jossain vaiheessa osa sensoreista lakkasi toimimasta, eikä niitä koskaan korjattu. Kakkos-Titanin sisärunkoa ei ilmeisesti poistettu kertaakaan valmistumisen jälkeen, joten jos painerunkoon tuli jotain vaurioita sisälle (vrt. edellinen runko) niin niitä ei havaittu.
-Uutta Titania kokeiltiin painekammiossa neljään kilometriin, mutta merellä vain 170 metriin ennen kaupallisten sukellusten aloittamista 2021. Moni sukellus meni pieleen laitteisto-ongelmien tai sään vuoksi. Kuudesti päästiin Titanicille, mutta näistä ensimmäisellä kerralla hylkyä ei löydetty. Titanin sonarin kantama oli alle 100 metriä. Kommunikaatio tehtiin epäluotettavalla tekstiviestijärjestelmällä, koska akustinen vedenalainen puhelin olisi maksanut liikaa.
-2021 kauden jälkeen Titan kiersi ympäri Amerikkaa kuorma-auton kyydissä esittelytapahtumissa. Aluksen huoltoon seuraavaa kautta varten jäi vain 8 viikkoa.
-2022 tehtiin 7 onnistunutta sukellusta Titanicille, ja yksi biologinen tutkimusretki. Näistä neljännellä kuului voimakas pamaus kun alus oli jo lähestymässä pintaa. Oceangaten pääjehut selittivät että Titanin sisärunko oli vain liikahtanut hiukan. Jälkikäteen analysoidussa datassa kuitenkin näkyy, että rungon käytös paineen alla selvästi muuttui seuraavilla sukelluksilla.
-yksi työntekijä nosti pamauksesta kissan pöydälle Oceangaten hallintopäällikön kanssa. Tästä hyvästä hän sai potkut, ja alentuvan luennon siitä miten hänellä on huono asenne koko hommaan, eikä ole riittävän cowboy-tyyppi rankkaan tutkimusmatkailuun.
-Kauden -22 jälkeen Titania ei tarkastettu ollenkaan vaan se jätettiin Newfoundlandilaisen satamaoperaattorin parkkipaikalle ilman suojaa. Lopulta paikkaa pyörittävä firma itse kysyi Oceangatelta, eikö uppopaattinne päälle laiteta edes pressua? Ei vastausta. Titan vietti koko Kanadan talven taivasalla.
-Monien epäonnistuneiden sukellusten ja vastoinkäymisten vuoksi firma oli 2023 niin P.A, että työntekijöitä pyydettiin unohtamaan palkanmaksu toistaiseksi.
-Seuraavalle sukelluskaudelle oli varaa vuokrata vain pienempi tukialus. Aikaisemmin Titan ja sen telakka olivat olleet laivan kannella, mutta nyt ne piti hinata perässä kaapelilla. Titan rynkytti aallokossa telakkaansa vastaan, kaapeli sotkeutui potkureihin, huolto oli melkein mahdotonta...mukana olleet matkustajat kuvailivat, että Oceangaten henkilökunta vaikutti harrastelijamaiselta ja kokemattomalta. Kaikki sukellusyritykset menivät myttyyn huonon sään tai teknisten vaikeuksien vuoksi, ja kesäkuun alussa Rushin kuultiin sanovan että kohta on saatava onnistunut sukellus, vaikka henki menisi.
-tutkimus tuli siihen tulokseen, että hiilikuiturungon laminaattikerrokset olivat jostain kohtaa irronneet kesän 2022 'pamauksessa'. Huono ylläpito saattoi pahentaa asiaa. Noin 3350 metrin syyvydessä joko titaanirenkaiden liimaus, tai runko itse petti katastrofaalisesti.