Niin, se on kyllä totta, että ei sitä mopolla mahdottomia. Meidän tapauksessa kysymys onkin, että onko parempi olla myös ilman mopoa, jos ei ole harrikkaan varaa?
Drassillahan itseasiassa on mallistossaan useampi erilainen malli, ja tämä yllä mainittu on sieltä pienimmästä päästä. Muistankohan oikein, että se 550 tonninen oli alle puolet ”tavallisen” sukellusveneen hinnasta. Sillä oli jo 4000 merimailin kantama, ja kilkettä mahtuu kyytiin vaikka minkälaista. Italiassa on muistaakseni peräti kolme eri valmistajaa vastaaville tuotteille. Ja mitä natoon tulee, niin tuskin meiltä nyt oikeasti odotetaan, että kaikkien rannikkolaivaston alusten tulee olla valtamerikelpoisia. Jos sinne siirtomaasotiin apua kaivataan, niin sinne lähtee joku pohjanmaa-luokasta jos lähtee. Se on sitten asia erikseen, jos se operatio on itämerellä.
Meidän ykkösrasti natossa on kumminkin hoitaa tuo 1300km pitkä itäraja, ja laivaston tehtävä on suojata yhteyksiä ja suojata sivustaa. Onhan se Italia itsekkin natomaa, niin luulisi sielläkin standardit olevan jollakin tolalla, vaikkei mihinkään ihan pikkupurkkiin tietenkään kaikkea saa.
Itse kokisin, että jonkunlaisia vetenalaisia vehkeitä olisi hyvä meilläkin olla, mutta tuskinpa on tulossa niin paljoa löysää rahaa, että siihen olisi laittaa vähintään pohjanmaa-luokkaa vastaava summa. Jos välttämättä sen sukellusveneen on oltava se +1700 tonnia, niin yksi vaihtoehto olisi perustaa vaikkapa Ruotsin ja Tanskan kanssa yhteinen sukellusvene laivue. Ruotsissa olisi osaamista ja infrakin pitkälti valmiina, niin ihan kaikkea ei tarvitsisi nollasta starata.
Tämä nyt on tämmöistä setämiehen jossittelua, joka nyt ei oikeasti mistään tiedä mitään

On se puolustusvoimien hankintaosasto varmasti hereillä ja kartoittelee kokoajan, että mitä on missäkin tarjolla ja mihin hintaan.