Sukellusveneet

Eipä ollut kummoinen. Siis se suvenäyttely

Itsellä olli myös vähän samat fiilikset, kun tuolla kävin. Tuo suve-osuus oli vähän kevyt.

Ei tullut käytyä tuolla Forum Marinumissa mutta aika hyvä sukellisvenenäyttely oli muutama vuosi sitten Suomenlinnassa. Eihän meillä tietenkään ole isoa venettä jäljellä sisätiloissa kuten Tallinnan merimuseossa.
 
Norja uusii sukellusveneitään.

Sukellusvenelaivue on sijoitettu Haakonsvernin tukikohtaan Bergeniin. Sukellusveneet mahdollistavat laivaston operaatiot kauempana rannikosta ja ne toimivat pelotteena mahdolliselle rannikon edustalla toimivalle viholliselle. Laivue on osallistunut Active Endeavouriin. Sukellusvenemiehistöjen täydennyskoulutuskeskus tarjoaa sukellusvenemiehistöille niiden tarvitseman erikoiskoulutuksen. Sukellusvenelaivueen kuusi Ula-luokan alusta voidaan modernisoinnin jälkeen pitää palveluksessa aina vuoteen 2020 saakka. (Wiki)

To enhance its deterrence against Russia, Oslo is currently upgrading all of Norway’s armed forces. Part of that effort includes upgrading its entire submarine fleet and making it operational by 2025–2030. It also plans to purchase five P-8 Poseidon maritime surveillance aircrafts designated for anti-submarine warfare....

http://www.atlanticcouncil.org/blogs/natosource/norway-an-exemplar-of-nato-burden-sharing
 
1*fnAFa4bJ0lpnbSvORVXokQ.jpeg


Life expectancy varies between ships, but U.S. submarines generally stay in service for around 20 or 30 years or so. Taiwan, however, is planning for one of its submarines to reach age 80.

On Jan. 21, 2017, Taiwan announced that the 72-year-old SS-791 Hai Shih, or Sea Lion, will receive a retrofit allowing it to continue sailing until 2026. The $19 million retrofit will be to improve the hull and the diesel vessel’s “navigational elements,” Taiwan News reported.

Eight-zero. That’s a remarkable lifespan for a submarine, and the Hai Shih is already the oldest submarine still in service with a navy anywhere in the world — she looks like she traveled decades into the future through a wormhole.
https://warisboring.com/taiwans-anc...g-80-years-in-service-5b7ce1017f0b#.jj0v6rn81
 
Paitsi että näyttää ns.päheeltä, mitä Saab hakee tällä muotoilulla? Kaikki muut sukellusvenepajat tekee enemmän tai vähemmän toistensa tylsiä kopioita, mutta A26:sen torni näyttää virkistävän erilaiselta. Siihen on oltava käytännön syykin. Huomioitavaa on myös että thyssenkruppin aikaan torni oli vielä "normaali", Saabin hommattua Kockumsin muuttui A26 ulkonäkö aika radikaalisti.
a26-tower-underwater-main.jpg

Voisiko se olla stealth torni pinta-ajoon? Muualla se ei nykyään juuri ole ongelma, mutta Itämeren matalikoissa voi olla tarpeen ajaa joskus pinnallakin vielä 2000 luvulla. Ja silloin olisi ikävää jos tutka löytäisi sukellusveneen ja ilmoittaisi omille mistäpäin hakea.

Olen lukenut myös ruotsalaisten maininneen uuden veneen olevan niin lujaa tekoa että voisi ottaa osuman torpedosta uppoamatta...Mitenkähän on.
 
Viimeksi muokattu:
Olen lukenut myös ruotsalaisten maininneen uuden veneen olevan niin lujaa tekoa että voisi ottaa osuman torpedosta uppoamatta...Mitenkähän on.

Onhan noita ollut. Venäläisillä oli ja on kai edelleen taipumuksena rakentaa suklareihin useampia painerunkoja, ja pieni, ontelopanokseen luottava suto-torpedo voisi hyvinkin olla vielä selvittävissä jos osastot on osuman sattuessa valmiiksi eristetty eikä osuma tule syvässä vedessä kovan paineen alla - tai torpedo satu olennaiseen osaan kuten propulsiojärjestelmään. Mission kill tuosta kyllä melko varmasti tulee.

Täysikokoisen torpedon kestävää sukellusvenettä ei taida tulla. Osuma kun naksauttaa fregatinkin kokoisen sotalaivan keskeltä poikki. Vaikka sukellusveneessä saattaisikin joku osasto jäädä ehjäksi, niin veneen meno pohjaan on aika varmaa.
 
Huomasin tällaisen.

Norskit valitsivat TKMS:n kumppaniksi Ula-luokan korvaajaa rakentamaan. NR:n mukaan tulee perustumaan 212-malliin. (Kockumsiakin oli arvailtu mutta veikö natoisuus voiton vai ehtikö Ruotsista kadota osaaminen Saksan kanssa kärhämöidessä?)

Artikkeli ennustelee läheistä yhteistyötä Norjan ja Saksan välille huoltopuolella. Tarkoittaako tuo Itämeren kannalta mitään erikoista? Maakrapu kyselee. :D

http://www.navyrecognition.com/inde...tner-for-ula-class-submarine-replacement.html
 
Postasinkin jo samasta aiheesta sukellusveneketjuun.
Norja ja Saksa suunnittelevat uutta yhteistä sukellusveneluokkaa, joka tulee pohjautumaan Saksan TKMS:n (Thyssenkruppin) 212-sarjaan.

Norway Selects Germany & TKMS as Strategic Partner for Ula-class Submarine Replacement
http://www.navyrecognition.com/inde...tner-for-ula-class-submarine-replacement.html
Oliko Kockums sitten alun perin mukana tuossa Norjan sukellusvenekisassa? Tuossa artikkelissa mainitaan toiseksi ehdokkaaksi (jäljelle jääneistä?) Ranskan DCNS.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Huomasin tällaisen.

Norskit valitsivat TKMS:n kumppaniksi Ula-luokan korvaajaa rakentamaan. NR:n mukaan tulee perustumaan 212-malliin. (Kockumsiakin oli arvailtu mutta veikö natoisuus voiton vai ehtikö Ruotsista kadota osaaminen Saksan kanssa kärhämöidessä?)

Artikkeli ennustelee läheistä yhteistyötä Norjan ja Saksan välille huoltopuolella. Tarkoittaako tuo Itämeren kannalta mitään erikoista? Maakrapu kyselee. :D

http://www.navyrecognition.com/inde...tner-for-ula-class-submarine-replacement.html

Sitä ainakin että kohta on taas pientä ja näppärää suklaria käytettynä tarjolla. Norjan vanhoja veneitä voi tälläkin kertaa päätyä esim. Puolaan. Nyt käytössä olevat Norjan edellisen sukupolven veneet eivät varmaan enää pitkään palvele. Voi tietysti olla että polakit haluavat hankkia seuraavaksi uusia AIP-veneitä tms?
 
Sitä ainakin että kohta on taas pientä ja näppärää suklaria käytettynä tarjolla. Norjan vanhoja veneitä voi tälläkin kertaa päätyä esim. Puolaan. Nyt käytössä olevat Norjan edellisen sukupolven veneet eivät varmaan enää pitkään palvele. Voi tietysti olla että polakit haluavat hankkia seuraavaksi uusia AIP-veneitä tms?

Wikipediaa katsellessa saa vaikutelman, että Puolan pintalaivasto on varsin heikko (lukuunottamatta miinanraivaamiseen ja -laskuun liittyviä aluksia). Miten siihen sopii iso sukellusvenelaivasto? Onkohan kyse vain halusta ylläpitää aselajiylpeyttä aselajiosaamista vai onko suklareilla isompikin merkitys Puolalle?

Joitakin linkkejä löytyi Googlella, mutta kaikki tuntuivat olevan jo pari vuotta vanhoja:

http://dziennikzbrojny.pl/artykuly/...tus-of-the-polish-naval-modernization-program


2014-04-11 07:15:59
Current status of the Polish naval modernization program

An accelerated purchase of a second Coastal Missile Squadron with Kongsberg NSM missiles, the resignation from the cruise on new submarines or plans to carry out a tender to build Swordfish (Miecznik) missile corvettes and Heron (Czajka) patrol ships, are just some of the information that is shown on the first of April this year during a meeting of the parliamentary sub-committee for the defense industries and the modernization of the Polish army.

In a meeting, besides parliament members, took part : Deputy Defense Minister Czeslaw Mroczek (responsible for purchases for the Armed Forces), vice admiral Waldemar Gluszko (Deputy Chief of General Staff Polish Armed Forces) and commodore Dariusz Olejnik (responsible for marine tender procedures in the Inspectorate of Armaments).

In the case of submarines (codename Orca, Orka in Polish) it is estimated to acquire two units until 2022 and a third unit by 2025. Until the 15th of April the Inspectorate of Armaments is leading in this topic a technical dialogue with the potential bidders. The start of a tender procedure for the construction of new submarines is expected in the third quarter of the year 2014. According to the minister Mroczek, in the Polish requirements there is no plan to arm submarines with maneuvering missiles (cruise). The ships will also not be built in Poland.

SlazakfotzrdloThales.jpg


Last year signed contract to build ORP Slazak patrol ship. The most important foreign partner of the project is Thales (combat, communication and navigation systems).

The second project concerns the construction of a Kormoran II minehunter (the program assumes the construction of three ships). The contract for its construction was signed on the 23rd of September 2013 with the Polish consortium headed by Shipbuilding Repair Shipyard in Gdansk. The delivery of the prototype ship should occur until November 2016. From May 2014 the production process of components of the ship will begin. According to the commodore Olejnik, Shipbuilding Repair Shipyard and the Naval Shipyard Gdynia (also participating in the consortium) mastered the technology of non-magnetic steel. Vice admiral Waldemar Gluszko explained that an important reason for choosing steel and not composites were lower operating costs of ships. The construction costs of the ship are only 25 percent of the total cost, and 75 percent are the costs of maintaining the ship after its construction. Additionally, ships built with non-magnetic steel will be easier to modernise in the future.

The third very important part of the modernization program of the Navy was the delivery in June 2013 the Coastal Missile Squadron. Achieving its full combat readiness, after the delivery of the final number of missiles Kongsberg NSM (in 2014 and 2015, it is planned shipment of 12 missiles per year), is to take place by 2015. Deputy minister Mroczek additionally informed that later this year a proceeding of acquiring a second Coastal Missile Squadron is to begin.

Commodore Olejnik reminded the parliament members about the contracts signed last year to build ORP Slazak patrol ship (modified Gawron corvette type). The project has been implemented in accordance with the schedule and there have been no delays. Commissioned ship to service in October 2016 year will be realized.

NDRwyrzutniaBME2012fotMC.JPG


Poland will buy second Coastal Missile Squadron but has no plan to armed submarines with cruise.

As far as the plans of acquiring three Miecznik corvettes and three Czapla patrol ships (with mine countermeasures) are concerned, commodore Olejnik said that the beginning of the tender is scheduled for the end of the second and the third quarter of the year 2014. This is to be to be a single procedure with a single operator to get the ships based on one platform. The concept of a common platform is understood as the same type of engine, navigation and communication system, so that it could follow the interchangeability of crews between these types of ships, without the need for additional retraining. There was also a presentation of the timetable for acquiring ships. Initially it was planned that they are to be built by 2025. After the technical dialogue it was concluded that will be better to give ships in an annual cycle, at first in years 2017 , 2018 and 2019 Miecznik corvettes are to be given , and after them, in the years : 2020 , 2021 and 2022 Czapla patrol ships. With this change the Navy by 2022 is expected to receive six combat ships, and not four as it was previously assumed.

During the meeting it was also recalled that last year a contract with Americans for the repair of the frigate ORP Gen.K.Pułaski was signed . The works will be completed in 2015 and docking repairs to be carried out in the Polish shipyard. It was also confirmed that there are no plans to overhaul our second unit an Oliver Hazard Perry class - frigate ORP Gen. T. Kosciuszko.

During the meeting it was also discussed the method of financing the program "Fighting the threats at sea". This is one of the most expensive modernization programs conducted by the Polish Defense Ministry. Its funding has already began in 2013. By 2014, there is a plan to earn more than 600 million PLN (145 million euro), and next year it is more than a billion PLN (240 million euro). By 2022 it is planned to spend 15.2 billion PLN (3.7 billion euro). The concentration of the expenses will take place in the years 2018-2021. The maximum annual expenditures during this period to is to reach 2.5 billion PLN (600 million euro).

Poland wants to implement the program in Polish industry. The aim is of the Inspectorate of Armaments is to get the level of at least 70 percent of "polonization". Currently for a prototype Kormoran II minehunter, Poland obtained the indicator of polonization (the acquisition or imposition of Polish elements) more than 50 percent, which the military considered a success, taking into consideration the long-standing gap in the field of shipbuilding by the Polish shipyards.

Dziennik Zbrojny
 
Wikipediaa katsellessa saa vaikutelman, että Puolan pintalaivasto on varsin heikko (lukuunottamatta miinanraivaamiseen ja -laskuun liittyviä aluksia). Miten siihen sopii iso sukellusvenelaivasto? Onkohan kyse vain halusta ylläpitää aselajiylpeyttä aselajiosaamista vai onko suklareilla isompikin merkitys Puolalle?

Joitakin linkkejä löytyi Googlella, mutta kaikki tuntuivat olevan jo pari vuotta vanhoja:

http://dziennikzbrojny.pl/artykuly/...tus-of-the-polish-naval-modernization-program

Puolalla on "aina" ollut sukellusveneitä joten ilmeisesti siellä on arvioitu niiden sopivan heidän tarkoituksiinsa. Ihan niin kuin muissakin Itämeren rantavaltioissa. Kobbenit ovat joka tapauksessa jo ikivanhoja joten Puolankin on tehtävä päätös jatkosta suuntaan tai toiseen. Ulat ovat tietysti vain yksi mahdollisuus. Käytettyjen alusten osalta ehkä kuitenkin se paras.
 
Kuten tuolla rönsyssä jo laiteltiin, kelpaisiko nuo Ulat Puolalle jos ajattelee aikajännettä millä ne vapautuu? Vai mikähän sitten olisi todennäköinen ostaja?

Kertooko tämä ratkaisu Kockumsin kilpailukyvystä mitään merkittävää? Toisaalta (WP:n mukaan) Ulat olivat 210-pohjaisia joten ehkä Thyssen oli jo lähtökohtaisesti aika vahvoilla.
 
Postasinkin jo samasta aiheesta sukellusveneketjuun.

Oliko Kockums sitten alun perin mukana tuossa Norjan sukellusvenekisassa? Tuossa artikkelissa mainitaan toiseksi ehdokkaaksi (jäljelle jääneistä?) Ranskan DCNS.

Kockumsin sukellusvenebisnes ostettiin Saksaan aikanaan, mutta omistaja joka teki noita saksalaisia sukellsveneitä, ei halunnut satsata Ruotsin toimintaan. Teollisoikeudet omisti Ruotsin FMV ja Ruotsin valtio pakotti käytännössä saksalaiset myymään bisneksen SAAB:ille. Ja kyllä, ambiitioita oli Ruotsissa myydä veneitä Norjaan. Nyt oli kuitenkin niin, että Ruotsalainen A26, olikin enemmän suunniteltu krihatoimintaan, jossa etuosassa olisi 4 torpedoputkea ja iso monitoimiluukku sammakkomiehille. Saksan isommassa paatissa on enemmän putkia ja se on suunnattu ihan alusten upottamiseen. Ruotsi tippui siis aikaisin kisasta.

Puola seuraa luultavasti Norjaa ja hankkii saksalaisen tuotteenm, vaikka teollisuuspolitiikan Puolan tuntien, se saatetaan rakentaa Puolassa, vaikka tulee kalliimmaksi ja tulee lisäongelmia.

Sitä ainakin että kohta on taas pientä ja näppärää suklaria käytettynä tarjolla. Norjan vanhoja veneitä voi tälläkin kertaa päätyä esim. Puolaan. Nyt käytössä olevat Norjan edellisen sukupolven veneet eivät varmaan enää pitkään palvele. Voi tietysti olla että polakit haluavat hankkia seuraavaksi uusia AIP-veneitä tms?

Ei Norja ole luopumassa aiemmista sukellusveneistä. Käyttöikä menee 2025-2030 ajalle ja uusia veneitä tilattaneen ennen sitä.
 
Ei Norja ole luopumassa aiemmista sukellusveneistä. Käyttöikä menee 2025-2030 ajalle ja uusia veneitä tilattaneen ennen sitä.

Jos menee noin pitkälle niin eivät tosiaan ole enää vaihtoehto Puolalle. Vanhat paatit ovat jo niin iäkkäitä ettei niillä millään mennä enää seuraavaa vuosikymmentä. Sukellusvene tuntuu kylläkin olevan rungoltaan lähes ikuinen mutta sisuskalut happanevat pian lopullisesti. Ja kyllä kai Puola tosiaan haluaakin seuraavaksi jo uusia aluksia.
 
Puola seuraa luultavasti Norjaa ja hankkii saksalaisen tuotteen
Vaikka Ruotsi on polttanut ja ryövännyt Puolaa enemmän tai vähemmän, niin suklari-diili on näillä näkymin menossa heille:
http://www.defensenews.com/articles/poland-to-award-sub-deal-to-saab

Geopoliittisesti ajatellen Ruotsi on myös eniten Venäjä-vastainen, verrattuna Ranskaan tai Saksaan, jos se jotain Puolalle merkitsee. Niin ja perstuntuma, ihan mitään tilastoja on, että Norja ei mielellään tee mitään asekauppaa Ruotsin kanssa. Ensisijaisesti Norja tekee puolustusteollista yhteistyötä USA:n kanssa, toissijaisesti Eurooppalaisten Nato-maiden kanssa.
 
Jos menee noin pitkälle niin eivät tosiaan ole enää vaihtoehto Puolalle. Vanhat paatit ovat jo niin iäkkäitä ettei niillä millään mennä enää seuraavaa vuosikymmentä. Sukellusvene tuntuu kylläkin olevan rungoltaan lähes ikuinen mutta sisuskalut happanevat pian lopullisesti. Ja kyllä kai Puola tosiaan haluaakin seuraavaksi jo uusia aluksia.

o_O

Oletkos tarkastanut, kuinka vanhoja Kobbenit olivat, kun Puola niitä sai? Alusten valmistumisesta luovutukseen puolalaisille meni 35-39 vuotta, aluksesta riippuen. Tuohon peilattuna Ulat ovat hyvinkin käyttökelpoisia puolalaisille 2020-luvun puolivälissä ja pitkään sen jälkeenkin.

Toki se lienee ihan totta, että laivasto haluaa uusia veneitä. Vaan onko rahaa, se on eri kysymys. Minusta näyttää siltä, että Puolassakin ollaan menossa siihen suuntaan, jossa ilmavoimat/ilmapuolustus korjaa potin kotiin ja muut jakavat sitten murusia.
 
o_O

Oletkos tarkastanut, kuinka vanhoja Kobbenit olivat, kun Puola niitä sai? Alusten valmistumisesta luovutukseen puolalaisille meni 35-39 vuotta, aluksesta riippuen. Tuohon peilattuna Ulat ovat hyvinkin käyttökelpoisia puolalaisille 2020-luvun puolivälissä ja pitkään sen jälkeenkin.

Toki se lienee ihan totta, että laivasto haluaa uusia veneitä. Vaan onko rahaa, se on eri kysymys. Minusta näyttää siltä, että Puolassakin ollaan menossa siihen suuntaan, jossa ilmavoimat/ilmapuolustus korjaa potin kotiin ja muut jakavat sitten murusia.

Puolassa ollaan tosiaan pyrkimässä siihen suuntaan ettei riitä kun laiturissa on jotain kalustoa vaan halutaan kuranttia tavaraa. Kobbenit olivat hyvä tilapäisratkaisu mutta alkavat olla siinä kuosissa ettei niistä ole kohta iloa edes koulutuksessa. Ulat menisivät varmaan peruskorjauksen jälkeen vielä 20 vuotta. Tuon ikäiseen kalustoon voisi jopa järjestyä AIP-remontti.

Kyllä Puolalla on merivoimienkin puolella jotain rahoitusta tarjolla. Mikä sitten on painopiste merimaaliohjusten lisäksi? Sen aika näyttää. Saattaa olla sukellusvenekalusto tai sitten ei. Kun katsoo alueen NATO-laivastojen vahvuuksia niin uusille sukellusveneille kyllä olisi Itämerellä tarvetta.
 
No nyt vihdoinkin sain luettua lisätietoa. Haukuin Matomäkeä syyttä suotta. En tiennyt että Mirit olivatkin suurlujuusterästä eikä titaania. Kiitokset kärsivällisille linkkien laittelijoille toisessa vitjassa, myönnän äkkeyteni ja yritän taas kerran parantaa tapani.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top