Sukellusveneet

Ulkomaat 13.3.2016 klo 16:32
Boeing esitteli uuden miehittämättömän sukellusveneensä – toimii kuukausia pinnan alla
Echo Voyager pystyy toimimaan merellä ilman tukilaivaa kuukausien ajan kerrallaan. Alus soveltuu sekä siviili- että sotilaskäyttöön.

Kuva: Boeing

Lentokonevalmistaja Boeing esitteli torstaina Echo Voyager -nimisen uudenlaisen miehittämättömän sukellusveneen, joka voi suorittaa esimerkiksi tutkimus- ja sotilastehtäviä nykyisiä aluksia edullisemmin ja nopeammin.

Yhtiön tiedotteen mukaan 15 metrinen alus, jota se kutsuu miehittämättömäksi merenalaiseksi ajoneuvoksi (Unmanned undersea vehicle eli UUV), pystyy toimimaan omatoimisesti kuukausien ajan uudelleenladattavan hybridivoimanlähteen ansiosta.

– Echo Voyager on uusi lähestysmistapa siihen, kuinka miehittämättömät merenalaiset ajoneuvot tulevat toimimaan tulevaisuudessa, sanoo Boeing Phantom Worksin hallituksen puheenjohtaja Darryl Davis.

Toimii ilman pinta-aluksen tukea
Alus on uusin tulokas Boeingin UUV-mallistoon. Yhtiö on aiemmin tuonut markkinoille kaksi pienempää miehittämätöntä sukellusvenettä, noin 10 metriä pitkän Echo Seekerin ja noin 5,5 metrisen Echo Rangerin.

Boeing Phantom Worksin meri- ja maaosaston johtajan Lance Towersin mukaan nykyiset UUV:t tarvitsevat pinnalla olevan laivan ja miehistön tukea päivittäisiin operaatioihinsa. Hänen mukaansa Echo Voyager poistaa tuon tarpeen ja siihen liittyvät kustannukset.

Los Angelesissa toimivan uutiskanava ABC7:n mukaan Echo Voyager pystyy sukeltamaan noin 3 350 metrin syvyyteen.

Echo Voyager etsii ja tuhoaa
Boeingin julkaiseman videon mukaan alusta voidaan hyödyntää monenlaisissa siviili- ja sotilastehtävissä. Alus on varustettu moduuleista koostuvalla kuormaosastolla.

Echo Voyager soveltuu muun muassa tiedusteluun, lastin kuljetukseen, aseiden laukaisualustaksi, miehittämättömien lennokkien tukioperaatioihin, vedenalaisiin etsintä- ja tutkimustehtäviin sekä sukellusveneiden ja merimiinojen torjuntaan.

Lisäksi alus voi kerätä dataa, nousta pintaan ja lähettää tietoa käyttäjille lähes reaaliajassa. Tätä ominaisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi öljyvuotojen selvittämisessä nopeasti.

Boeingin mukaan Echo Voyagerin on määrä aloittaa testiajot merivedessä Kalifornian rannikon edustalla kesällä 2016.
 
Tuollainen miehittämätön "pieni" sukellusvene voisi olla passeli suomen tarpeisiin.
Tosin hinta on varmasti niin korkea että ei kannatta suuremmin haaveilla
 
Tuollainen miehittämätön "pieni" sukellusvene voisi olla passeli suomen tarpeisiin.
Tosin hinta on varmasti niin korkea että ei kannatta suuremmin haaveilla

Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin oikea vedenalainen. Suomen, ja ylipäätään Itämeren, oloihin miehitämättömät sukellusveneet sopivat erinomaisesti. Syvyydet ovat pieniä, etäisyydet ovat pieniä. Pienet etäisyydet mahdollistavat lukuisat eri tiedonsiirtokeinot. Vene voi vaikka fyysisesti telakoitua saunaillassa, anteeksi syvyyksissä, siijaitsevaan tietoliikenneterminaaliin, välittää informaatiota useiden eri taajuusalueiden radioilla tai vaikkapa akustisella modeemilla lähellä olevalle tukiasemalle.

Suomella on jo käytössään Katainen -luokan aluksilla HUGIN-AUV:ta jotka ovat Kongsbergin valmistamia.

Miehitettyjä sukellusveneitä Suomen ei ole mitään järkeä hankkia enää teknologisen kehityksen nykyvaiheessa. Miehittämättömillä voidaan hoitaa miinoitusta, tiedustelua, valvontaa, pinta- ja sukellusveneentorjuntaa sekä miinatiedustelua ja miinantorjuntaa. Tietyin edellytyksin miksipä ei vaikka ilmatorjuntaakin tai mitä nyt tulee mieleen.
 
Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin oikea vedenalainen. Suomen, ja ylipäätään Itämeren, oloihin miehitämättömät sukellusveneet sopivat erinomaisesti. Syvyydet ovat pieniä, etäisyydet ovat pieniä. Pienet etäisyydet mahdollistavat lukuisat eri tiedonsiirtokeinot. Vene voi vaikka fyysisesti telakoitua saunaillassa, anteeksi syvyyksissä, siijaitsevaan tietoliikenneterminaaliin, välittää informaatiota useiden eri taajuusalueiden radioilla tai vaikkapa akustisella modeemilla lähellä olevalle tukiasemalle.

Suomella on jo käytössään Katainen -luokan aluksilla HUGIN-AUV:ta jotka ovat Kongsbergin valmistamia.

Miehitettyjä sukellusveneitä Suomen ei ole mitään järkeä hankkia enää teknologisen kehityksen nykyvaiheessa. Miehittämättömillä voidaan hoitaa miinoitusta, tiedustelua, valvontaa, pinta- ja sukellusveneentorjuntaa sekä miinatiedustelua ja miinantorjuntaa. Tietyin edellytyksin miksipä ei vaikka ilmatorjuntaakin tai mitä nyt tulee mieleen.
Tullainen olisi aika lailla täydellinen laite meritorjuntaohjusten maalinosoitukseen. Hinta on varmasti tähtitieteellinen, mutta tulee kyllä aikanaan alaspäin.
 
Tullainen olisi aika lailla täydellinen laite meritorjuntaohjusten maalinosoitukseen. Hinta on varmasti tähtitieteellinen, mutta tulee kyllä aikanaan alaspäin.

Sanopa muuta. Itse asiassa kaikkia funktioita ei tarvitse laittaa samaan runkoon. Esimerkiksi juurikin maalinosoitukseen voisi käyttää pieniä, jopa kuukausikaupalla toimivia aluksia jotka voivat vaikka valtaosan ajasta lymytä pohjassa kuunnellen. Joku toinen AUV voi toimia pinnan tuntumassa pitäen SIGINT/ELINT -antennia jatkuvasti pinnalla. Tai vaikkapa lämpökameralla varustettua periskooppia jossain rantavitikossa. Tiedonsiirto joko taajuushyppivää HF:ää tai vaikkapa kaupallista satelliittilinkkiä käyttäen jolloin suuntiminen on käytännössä mahdotonta.
 
Next-generation Russian nuclear submarines may use composite structures — imagine something akin to a cutting-edge carbon fiber — in an attempt to drastically reduce their acoustical signatures.

But this wouldn’t be the first time Moscow has experimented with novel materials to build submarines. Before its collapse, the Soviet Union pioneered the use of titanium hulls to increase the hydrodynamic performance of its boats.
http://warisboring.com/articles/next-gen-russian-subs-to-have-stealthier-composite-materials/
 
Ydinsukellusvene nousee paksun jään alta – video

20.3.2016 21:30

Kaislikossa saattaa suhista, mutta jään alta löytyy jotain voimakkaampaa.

Yhdysvaltain asevoimien toimintaa taltioiva AiirSource Military on julkaissut muutama päivä sitten mielenkiintoisen videon, jossa ydinsukellusvene USS Hartford nousee paksun jääkerroksen alta jossain päin planeettamme pohjoisnavan lähimaaston jäätiköitä.

Kyseinen Los Angeles -luokan sukellusvene kuuluu Yhdysvaltain laivastolle.


USS Harford on osana tieteelliseen tutkimukseen ja haastavissa olosuhteissa toimimiseen keskittynyttä Ice Exercise -harjoitusta.


 

France has beaten Japan and Germany to win an Australian mega-deal to build a fleet of 12 new submarines in Australia, for the Australian Navy SEA 1000 program. The decision was formally announced by Australian Prime Minister Malcolm Turnbull today. The SEA 1000 program is the largest acquisition program in the history of Australian defense, representing an investment of around $50 billion. The submarines will replace the six Collins class submarines (Kockums’ Type 471 submarine) commissioned between 1996 and 2003. The lead ship of the Collins class is expected to retire by the early 2030s.
http://defense-update.com/20160426_barracuda_for_sea_1000.html

Aussit sitten eivät halunneet japanilaista.

According to the designers, the boat will be powered by new ‘Pump jet’ propulsion, to further reduce the acoustic signature much further than conventional propeller technology. The new submarine will be offered with a ‘quiet sonar suite’ provided by Thales, considered be the best available ever for a submarine this size.
 
History’s three great submarine campaigns include the First Battle of the Atlantic, the Second Battle of the Atlantic, and the U.S. Navy’s war against Japanese commerce in World War II. The contestants fought these campaigns through asymmetrical means, with submarines doing battle against aircraft and surface escorts.

But the greatest true submarine campaign never (or only intermittently) went “hot.” Waged with advanced, streamlined submarines, hunting each other from the polar ice cap to the Eastern seaboard, the Cold War undersea “game” lasted for over three decades.

In case of real war, these submarines would safeguard — or destroy — NATO’s trans-Atlantic lifeline, and would protect or sink much of the nuclear deterrent of America, Russia, Britain, and France.

So what were the best submarines of the Cold War era? For the purposes of this list, we’re excluding ballistic missiles submarines or boomers, which have an entirely different mission from attack boats, built for different requirements.

Instead, this list will focus on submarines optimized for killing surface ships or other submarines.
https://warisboring.com/the-best-cold-war-attack-submarines-9b2e9aa7f525#.o8m4gmoco
 
The submarine, designated O-12 in U.S. Naval lingo, measured in at 175 feet long. She was, even by the standards of the early 1930’s, not a particularly impressive sight, with a brief career spent meandering about the then-quiet Panama Canal Zone. Decommissioned on 17 June 1924, she was consigned to the Philadelphia Navy Yard to await scrapping. It was an unremarkable fate for a relatively unremarkable vessel, and were events indeed to play out in this particular fashion, it is doubtful the memory of O-12 would live on past some musty Naval archive. This early and rickety contraption for sailing beneath the waves was, however, destined for greater things, as she became the first machine to take humans past—or rather, beneath—one the last great unexplored frontiers the Earth has to offer.

The boat in question was a near-antique. Predating the American entry into World War I, she had been built in 1916 by the Lake Torpedo Boat Company of Bridgeport, Connecticut, designated with the hull number SS-73. Unexpectedly, her ultimate fate in the hands of Philadelphia’s scrappers was sidelined by an eccentric Australian gentleman, though it is safe to assume that no tears were shed in the U.S. Naval headquarters when he offered to take her off the Navy’s hands. O-12 was given a new, though ultimately brief, lease on life, in a journey that was to span the breadth of the Atlantic Ocean and past the rim of the Arctic Circle. It was an expedition that in the literal sense would go where no man had gone before, furthering the frontiers of science…while simultaneously threatening everyone involved with watery graves and financial ruin.
https://www.damninteresting.com/mobilis-in-mobili/ :solthum:
 
The Indian navy took possession of the indigenously made, anti-submarine Varunastra electric torpedo from the Ministry of Defense during a ceremony Thursday, the sea service announced.

Varunastra is the first indigenous state-of-the-art heavyweight torpedo designed by the country's Defense Research and Development Organization, or DRDO, the organization said on its Facebook page.

The missile can target submarines in deep and littoral waters.

It also features high-speed, long-endurance propulsion and can operate in various combat scenarios, DRDO said, and features more than 95 percent native content.

The navy is planning to produce 73 of the missiles.

It can be fired from Rajput-class and Delhi-class destroyers, and future anti-submarine warfare ships.
http://www.spacedaily.com/reports/Varunastra_missile_handed_over_to_Indian_navy_999.html
 
Ulkomaat 13.3.2016 klo 16:32
Boeing esitteli uuden miehittämättömän sukellusveneensä – toimii kuukausia pinnan alla
Echo Voyager pystyy toimimaan merellä ilman tukilaivaa kuukausien ajan kerrallaan. Alus soveltuu sekä siviili- että sotilaskäyttöön.

Kuva: Boeing

Lentokonevalmistaja Boeing esitteli torstaina Echo Voyager -nimisen uudenlaisen miehittämättömän sukellusveneen, joka voi suorittaa esimerkiksi tutkimus- ja sotilastehtäviä nykyisiä aluksia edullisemmin ja nopeammin.

Yhtiön tiedotteen mukaan 15 metrinen alus, jota se kutsuu miehittämättömäksi merenalaiseksi ajoneuvoksi (Unmanned undersea vehicle eli UUV), pystyy toimimaan omatoimisesti kuukausien ajan uudelleenladattavan hybridivoimanlähteen ansiosta.

– Echo Voyager on uusi lähestysmistapa siihen, kuinka miehittämättömät merenalaiset ajoneuvot tulevat toimimaan tulevaisuudessa, sanoo Boeing Phantom Worksin hallituksen puheenjohtaja Darryl Davis.

Toimii ilman pinta-aluksen tukea
Alus on uusin tulokas Boeingin UUV-mallistoon. Yhtiö on aiemmin tuonut markkinoille kaksi pienempää miehittämätöntä sukellusvenettä, noin 10 metriä pitkän Echo Seekerin ja noin 5,5 metrisen Echo Rangerin.

Boeing Phantom Worksin meri- ja maaosaston johtajan Lance Towersin mukaan nykyiset UUV:t tarvitsevat pinnalla olevan laivan ja miehistön tukea päivittäisiin operaatioihinsa. Hänen mukaansa Echo Voyager poistaa tuon tarpeen ja siihen liittyvät kustannukset.

Los Angelesissa toimivan uutiskanava ABC7:n mukaan Echo Voyager pystyy sukeltamaan noin 3 350 metrin syvyyteen.

Echo Voyager etsii ja tuhoaa
Boeingin julkaiseman videon mukaan alusta voidaan hyödyntää monenlaisissa siviili- ja sotilastehtävissä. Alus on varustettu moduuleista koostuvalla kuormaosastolla.

Echo Voyager soveltuu muun muassa tiedusteluun, lastin kuljetukseen, aseiden laukaisualustaksi, miehittämättömien lennokkien tukioperaatioihin, vedenalaisiin etsintä- ja tutkimustehtäviin sekä sukellusveneiden ja merimiinojen torjuntaan.

Lisäksi alus voi kerätä dataa, nousta pintaan ja lähettää tietoa käyttäjille lähes reaaliajassa. Tätä ominaisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi öljyvuotojen selvittämisessä nopeasti.

Boeingin mukaan Echo Voyagerin on määrä aloittaa testiajot merivedessä Kalifornian rannikon edustalla kesällä 2016.

Tämä sopisi osaksi järjestelmää jossa ehdotin Hämeenmaa-luokan muuntamista komento- ja emäaluksiksi miehittämättömille ilma- ja pinta-aluksille.

 
1*Ze49HTlhc-Ywr_uiRRKpzg.jpeg

Yasen luokka

The Russian attack submarine K-560 Severodvinsk has completed her first operational mission. The powerful new boat — the first of the Project 885 Yasen class  — embarked on her first mission earlier this year despite having been accepted into service with the Russian navy in 2014 due to ongoing sea trials.

Indeed, Severodvinsk has been in sea trials since 2011 as the Russian navy and contractors struggled to correct technical issues on the new submarines.

“Congratulations to the crew of ASMC Severodvinsk on the successful implementation of the objectives of military service and return to home base — the city of Zaozersk!” reads an Aug. 1, 2016 post on the Russian Submariners page on the Russian social media network VK. “The event is significant not only for the submarine fleet, but for the entire naval fleet of Russia!”
https://warisboring.com/dont-worry-...nal-attack-submarines-790a8250822e#.9vmanb7ln
 
Olen tyytyväinen että Britit luovat lisää ohjusveneitä entisten seuraksi, mutta hyökkäysveneitä heillä ei ole ollenkaan. Jenkit ovat taas suunnitelleet laajentavansa Virginia luokkaa ja tuovan niihin miehittämättömiä mukaan matkalle. Sopiiko parvi ajattelutapa sukellusvene toimintaan?

The United Kingdom is to get a new fleet of nuclear-powered submarines to deter Soviet President Brezhnev from invading West Germany, the Defence Secretary announced on Saturday.

While Sir Michael Fallon didn't quite say that, what he did say was this:

Britain’s ballistic missile submarines are the ultimate guarantee of our nation’s safety – we use them every day to deter the most extreme threats. We cannot know what new dangers we might face in the 2030s, 2040s and 2050s so we are acting now to replace them.

The current carriers of Britain's nuclear deterrent, the Vanguard-class ballistic missile boats HMS Vanguard, Victorious, Vigilant and Vengeance, are due for replacement by the late 2020s.

This leaves just under 15 years to build the four new submarines, packed with the very latest in stealth and nuclear propulsion technology (and yes, including a modded version of Windows for Warships*), commission them, and get them into frontline service.
http://www.theregister.co.uk/2016/10/04/uk_nuclear_deterrent_submarines_start_construction/
 
US defence contractor Lockheed Martin will supply the combat systems for Australia's new fleet of 12 French submarines, Defence Industry Minister Christopher Pyne said Friday.

The Australian arm of the American defence giant defeated US rival Raytheon in a deal to fit out the Aus$50 billion (US$38 billion) vessels.

"Lockheed Martin have won the tender for the combat system integrator role with the submarines," Pyne told reporters, adding that it was worth Aus$1.4 billion dollars.

Australia awarded French contractor DCNS the main contract last April to design and build its next generation of submarines.

The vessels will be a scaled-down, conventionally powered version of France's 4,700-tonne nuclear-fuelled Barracuda.

Australia had also now agreed with DCNS to launch design and mobilisation work with a team heading to Cherbourg, France, while DNCS will boost its presence in Adelaide where the subs will be built.

"It's new jobs for Australians and new investment in our state," Pyne said. "Infrastructure will start being built in 2017."

Pyne said the Lockheed Martin contract will ensure around 200 skilled Australian jobs during the design and build phases while a total of 2,800 jobs will be linked to the overall Shortfin Barracuda programme.

Defence Minister Marise Payne released a statement saying: "By partnering with an Australian-based company with strong links to the US, we will ensure that we get the best Australian and US technology, while ensuring that our sensitive technology is protected."

DCNS last month suffered a major leak of secret data on its Scorpene subs supplied to the Indian navy.

But Pyne rebuffed concerns telling reporters: "We are absolutely comfortable around the security of our plans, designs and the build."

"We've made it very clear... certainly from the department of defence to the French government, that the very strict security arrangements we have over the Collins class submarines that satisfy both us and the United States will be in place for the Australian-designed new submarines."

The Barracudas are to replace Australia's ageing diesel and electric-powered Collins submarines.

France's Minister of Defence, Jean-Yves Le Drian, and the boss of DCNS both welcomed the decision.

Herve Guillou, DCNS chief executive, said: "DCNS is looking forward to a strategic and sustainable partnership with the Commonwealth of Australia, Lockheed Martin and Australian industry."

He added: "DCNS is committed to ensuring that Australia has a regionally superior submarine constructed in Adelaide and develops a sovereign naval industry."
http://www.spacewar.com/reports/Lockheed_to_fit_combat_systems_into_new_Australian_subs_999.html
 
Eli Collins-luokasta ei ole otettu opiksi. Sehän oli pitkään valkoinen elefantti (vai valkoinen valas?) kun ruotsalainen sukellusvene ja amerikkalaiset taistelunjohtojärjestelmät eivät toimineet kunnolla (vai ollenkaan?) yhteen.

Ehkä heillä on nyt hieman enemmän kokemusta noiden ongelmien ratkaisemisessa. Ja Aussit varmaan halusivat yhteen sovittaa kalustoaan jenkkien kanssa. Joten jos he ottavat sotatilanteessa jenkkien veneita vastaan niin jengi ei ole huuli pyöreenä ja joudu heti backenginöröimään kalustoa käyttäjille. Mitään kuitenkaan ei ole mainittu siitä että miten rovet tulevat heille käyttöön. Uskoa kuitenkin voi että he ovat varmaan valmiita suorittaamaan niiden kanssa operaatioita.
 
General Dynamics Electric Boat has been awarded a maximum $101 million contract modification for tactical missile tubes in support of the Ohio-class submarine replacement program.

The cost-plus-fixed-fee modification covers the manufacturing of 22 tactical missile tubes for the next-generation submarine set to replace Ohio-class ballistic missile submarines.

The tubes will support the manufacture of the common missile compartment for the replacement program.

Work will be performed in Rhode Island and is expected to be completed by December 2024.

Naval Sea Systems Command is the contracting entity.

The General Dynamics subsidiary is overseeing the program to provide 12 replacement submarines to replace the 14 Ohio-class vessels in today's fleet. The new class will be named Columbia, in honor of the U.S. capital.
http://www.spacewar.com/reports/Ele...b_missile_tube_contract_modification_999.html
 
Back
Top