Sukellusveneet

Juuri näin. Tässä nyt kävi niin kuin näissä keskusteluissa usein, että ehdotetaan (skenario) jotakin ja sen tyrmätään vastaten eri asiaan. Eli sukellusveneistä ei ole kyse vaan miehittämättömistä pienoissukellusveneistä eli vedenalaisista droneista, roboteista.
Mikä energialähde tuollaisessa laitteessa olisi?

Minun tarkoitus ei ole tyrmätä mitään, mutta on hyvä kysyä perustavaa laatua olevat tekniset kysymykset ensin. Tuollaisen virtalähteenä ei oikein kelpaa muu kuin ydinparisto perusvirran ylläpitoon. Ja millähän se aktivoidaan? Radiosignaaleista vain matalimmat MF-taajuudet menee tuonne syvyyksiiin ja siinä tiedonsiirtonopeus voi olla esim merkki per 30 sek... jne jne....
 
Ruotsin perinteinen sukellusveneteollisuus takkuaa pahasti, koska tilausvälit eri luokkien välillä on pitkät. Gotlannit suunniteltiin 90-luvun alkupuolella ja laskettiin vesille 1995-1996. Blekinge-luokka näillä näkymin lasketaan vesille joskus 2030-luvulla. Olisi hyvä olla insinöörejä, jotka ovat olleet vahvasti mukana molemmissa projekteissa. Ne Gotlannin suunnitelleet insinöörit ovat jo kaikki suurin piirtein haudassa.

Blekingen toimitusaikataulu on yli tuplaantunut kun se alunperin suunniteltiin toimitettavan 7 vuodessa kun soppari allekirjoitettiin 2015. Nyt budjetti on myös vastaavasti paukkunut yli kaksinkertaisesti.

Ruotsin kannalta ihanteellisesti Suomen olisi pitänyt tilata Ruotsilta kehitelty versio Gotlannista 00-luvulla/toimitettu 2010-luvulla, niin ei olisi tietotaito hävinny. Ruotsi on rakentanut/operoinut tusinan verran eri sukellusveneluokkia yli sadan vuoden ajan, mutta silti on nyt vaikeuksissa. Ei Suomella ole mitään jakoa aloittaa omaa sukellusvenetuotantoa. Ehkä tulevaisuudessa, jos Wärtsilästä kasvaa 10x isompi firma ja on varaa laittaa muutama sata miljoonaa R&D-kehitykseen. Silloin voisi lyödä hynttyyt yhteen Saabin kanssa.
Milloinkas se Blekinge-luokan suunnittelu alkoikaan... olikos se peräti 1980-luvun puolella. No ei ihan, oli se jo 1990-luvun puolella. Taitaa käydä niin, että kokonaista kaksi insinöörisukupolvea sai työllistettyä itsensä koko virkauran ajan tuossa hommassa... Ei elämän kevät tuota länsinaapurin touhua. Ja meillä riekutaan jos joku täysin uusi fregattihanke ajaa pari - kolme vuotta pitkäksi.
 
Mikä energialähde tuollaisessa laitteessa olisi?

Minun tarkoitus ei ole tyrmätä mitään, mutta on hyvä kysyä perustavaa laatua olevat tekniset kysymykset ensin. Tuollaisen virtalähteenä ei oikein kelpaa muu kuin ydinparisto perusvirran ylläpitoon. Ja millähän se aktivoidaan? Radiosignaaleista vain matalimmat MF-taajuudet menee tuonne syvyyksiiin ja siinä tiedonsiirtonopeus voi olla esim merkki per 30 sek... jne jne....
No minä kun olen sukellusten tiimoilta aivan amatööri, niin ehdotan jotain hmmm, voisiko joku Lithium tai metalli tai joku hybridi liene säilyttää pitkään varausta ja sitten se herätetään ja käy pinnalta hakemassa jonkun "viestin radiolla" tai jollain muulla jutulla ja sitten voisi lähettää kaikki tiedot mitä on tallentanut mukaisesta pohjasta meren?
Aika hullu ajatus kyllä, mutta voiko sukellusdronen persiistä roikkua joku valokuitu? Vaikka 50 km ja siellä pieni poiju, joka lataa aurinkokennolla droneja ja vastaanottaa ja lähettää dronelle menevät viestit?
 
Tämä on mielenkiintoinen proto. Kuinkahan tuo virtalähde ja viestitys on hoidettu?



Älkää nyt ensimmäiseksi ala tyrmäämään, että meillä ei ole fyffee moiseen... tekniset ratkaisut ovat se, mitkä kiinnostavat!
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen hyvin lyhyt maininta löytyy:

Jos tuo SM 80/2 merkitsee jollekulle yhtään mitään niin ehkä sen perusteella voi jatkaa etsintöjä.
Kuutin metsästys :uzi:oli yllättävän lyhyt mutta antoisa seikkailu. Osuttuani hyvään hakulauseeseen (sukellusalus kuutti) löytyi hesarin uutinen laitteen käyttöönotosta ÖTA Hallilla. Digiarkistosta tosin löytyi pelkkä otsikko, mutta 21.4.1990 näköislehdestä löytyi itse juttukin. Ja sanomalehtilaatuinen kuva, eli rakeinen ja sumea. Liitän tähän lainausoikeuden perusteella kuvasta leikatun osan itse keskustelun kohteesta, amatöörimaisesti käsittelemänäni rasteroinnin häivyttämiseksi. Lisäksi poimin alle tekstistä itse laitteen teknisiä tietoja ja muuta mielenkiintoista.

Mutta ei seikkailu siihen loppunut. Uutisessa mainittiin laitteen valmistaja eli "raisiolainen Sub Marine." Hakemalla tuolla tiedolla löytyi paljonkin relevantin oloisia osumia, tärkeimpinä tieto firman konkurssista, ja ilmeisesti sen perintöä jatkavasta yrityksestä Tarw Trading Oy. Jälkimmäisen monitoimisia sukellusaluksia esittelevältä sivulla yllättäen esille hyppäsi värillinen sivukuva aluksesta, jonka muoto vastaa lehtikuvan laitteen muotoa. Vielä parempi tunniste on kuitenkin kuvan aluksen kansirakenteen sivuun kirjoitettu nimi "Kuutti!" Joten, olkaapa hyvät:

Tekniset tiedot (vuodelta '90) ym.:
  • Paino 3,5t
  • Miehistö 2hlö
  • Sukellussyvyys 80m
  • Nopeus 1,5kn
  • Kääntyvyys 50°/s
  • Työskentelyaika 8h
  • Valoa vahvistava kamera
  • Manipulaattori pohjanäytteiden ja pienien esineiden käsittelyyn
  • Näytelaite
  • UÄ-anturi esim. hylkyjen teräslevyjen paksuuden mittaamiseen
  • Modulaarinen rakenne erilaisten laitteiden lisäämisen helpottamiseksi
  • Hätätilassa miehistö selviää hengissä 3vrk
1762253852354.webp 1762253868651.webp
Kuvat https://nakoislehti.hs.fi/e2c709f9-89b2-4275-ae07-e5cc5cb9b201/10 (vaatii tilauksen)
ja http://tarwtrading.com/products/multifunctional-manned-submersible/
 
Kuutin metsästys :uzi:oli yllättävän lyhyt mutta antoisa seikkailu. Osuttuani hyvään hakulauseeseen (sukellusalus kuutti) löytyi hesarin uutinen laitteen käyttöönotosta ÖTA Hallilla. Digiarkistosta tosin löytyi pelkkä otsikko, mutta 21.4.1990 näköislehdestä löytyi itse juttukin. Ja sanomalehtilaatuinen kuva, eli rakeinen ja sumea. Liitän tähän lainausoikeuden perusteella kuvasta leikatun osan itse keskustelun kohteesta, amatöörimaisesti käsittelemänäni rasteroinnin häivyttämiseksi. Lisäksi poimin alle tekstistä itse laitteen teknisiä tietoja ja muuta mielenkiintoista.

Mutta ei seikkailu siihen loppunut. Uutisessa mainittiin laitteen valmistaja eli "raisiolainen Sub Marine." Hakemalla tuolla tiedolla löytyi paljonkin relevantin oloisia osumia, tärkeimpinä tieto firman konkurssista, ja ilmeisesti sen perintöä jatkavasta yrityksestä Tarw Trading Oy. Jälkimmäisen monitoimisia sukellusaluksia esittelevältä sivulla yllättäen esille hyppäsi värillinen sivukuva aluksesta, jonka muoto vastaa lehtikuvan laitteen muotoa. Vielä parempi tunniste on kuitenkin kuvan aluksen kansirakenteen sivuun kirjoitettu nimi "Kuutti!" Joten, olkaapa hyvät:

Tekniset tiedot (vuodelta '90) ym.:
  • Paino 3,5t
  • Miehistö 2hlö
  • Sukellussyvyys 80m
  • Nopeus 1,5kn
  • Kääntyvyys 50°/s
  • Työskentelyaika 8h
  • Valoa vahvistava kamera
  • Manipulaattori pohjanäytteiden ja pienien esineiden käsittelyyn
  • Näytelaite
  • UÄ-anturi esim. hylkyjen teräslevyjen paksuuden mittaamiseen
  • Modulaarinen rakenne erilaisten laitteiden lisäämisen helpottamiseksi
  • Hätätilassa miehistö selviää hengissä 3vrk
Katso liite: 126043 Katso liite: 126044
Kuvat https://nakoislehti.hs.fi/e2c709f9-89b2-4275-ae07-e5cc5cb9b201/10 (vaatii tilauksen)
ja http://tarwtrading.com/products/multifunctional-manned-submersible/
Kiitos! :love:

Eli merivoimien vahvuudessa on ollut noinkin hiljattain useita sukellusvenemiehiä. Sitä ei varmaan ollut lupa julkisesti kertoa etteivät kotimaiset kommarit revi pelihousujaan. Varsin pöyristyttävä rauhansopimuksen rikkomus kuitenkin kyseessä. :D
 
Kiitos! :love:

Eli merivoimien vahvuudessa on ollut noinkin hiljattain useita sukellusvenemiehiä. Sitä ei varmaan ollut lupa julkisesti kertoa etteivät kotimaiset kommarit revi pelihousujaan. Varsin pöyristyttävä rauhansopimuksen rikkomus kuitenkin kyseessä. :D
Uutisessa mainittiin vielä aluksen ohjaajiksi koulutettavan 6 henkilöä; 3 merivoimista, 2 vesi- ja ympäristöhallituksesta sekä 1 rajavartiolaitokselta. Oletettavasti vuosien aikana noita on koulutettu vielä lisääkin, jos alusta on käytetty aktiivisesti. Hyvin vähän löytyy uutisia aiheesta, joten epäilen että ympäristökeskuksen toiminnot ovat olleet loppujen lopuksi hyvin pieni osa aktiviteetteja...

Nykyään luultavasti pinnalta ohjattava UUV hoitaa samat tehtävät helpommin, nopeammin, ja halvemmin.
 
Back
Top