Missä kohtaa Suomen ja Ruotsin välillä kulkee se esirippu jossa toisella puolella merta suve on tehokas ja toisella puolella periaatteessa vähemmän merkittävä lisä meripuolustukseen?
Katso syvyyskartasta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Missä kohtaa Suomen ja Ruotsin välillä kulkee se esirippu jossa toisella puolella merta suve on tehokas ja toisella puolella periaatteessa vähemmän merkittävä lisä meripuolustukseen?
Siltikin sen miehittämättömän vehkeen heikkoutena/havoittuvuutena on se tiedon siirto sekä se että edelleenkin se vaatii ihmisen siihen tekemään päätöksen. Kyllä miehitetyillä mennään vielä pitkälle tulevaisuuteen niin maalla, merellä, pinnan alla kuin ilmassakin mitä tulee taistutoimiin nykyaikaista vihollista vastaan.Esiripun nimi on Itämeren pääallas. Suomelle sukellusvene ei ole kustannustehokas lisä Merivoimille. Ehkä kolminkertaisella puolustusbudjetilla. Toinen asia puolestaan on, onko miehitetty sukellusvene edes Ruotsille tehokas lisä tulevaisuutta ajatellen. AI teknologia ja vedenalainen tiedonsiirto kehittyy kovaa vauhtia. Miehittämättömien laitteiden edut Itämeren syvyyksillä ja etäisyyksillä ovat huikeat miehitettyihin verrattuna.
Risteilyohjusten toimittaminen taas hoituu helpoiten maalaveteilta, ilmasta tai pinta-aluksilta.
Siltikin sen miehittämättömän vehkeen heikkoutena/havoittuvuutena on se tiedon siirto sekä se että edelleenkin se vaatii ihmisen siihen tekemään päätöksen. Kyllä miehitetyillä mennään vielä pitkälle tulevaisuuteen niin maalla, merellä, pinnan alla kuin ilmassakin mitä tulee taistutoimiin nykyaikaista vihollista vastaan.
Tarvitsiko todella noin pitkään ennen kuin hylkäsit ajatuksen?Edit. Kääk! Unohdetaan sittenkin koko juttu:
Deliveries of those new subs are scheduled to be completed by 2026. The planned contract is estimated to be worth some 10 billion zloty ($2.6 billion), according to data from the defense ministry.
Itse olen visioinut jotakin kontin kokoista ”pakettia” missä sensorit ja tusina kehittynyttä torpeedoa. Dumpataan sopivaan paikkaan väylän reunaan, jossa tuottaa integroitua tilannekuvaa ja pystyy käytännössä sulkemaan väylän torpeedoillaan, joko etäohjatusti tai automatisoidusti. Itse torpeedot olisivat kehittynyttä mallia, ja ideaalitilanteessa lipuisivat alle 10 solmun nopeutta törmäyskurssilla kun kohde havaittu ja sopivassa kohdassa, ja sprinttaisivat vasta viimeiset 100m tai aikaisemmin jos kohde muuttaisi oletettua kurssia tai nopeutta. Tuollainen vedenalainen systeemi olisi Suomelle lähes täydellinen.Miehittämättömiä aseita (miinoja) on käytetty merisodassa Krimin sodasta alkaen ja ilmassakin pudotukset tehdään miehittämättömillä aseilla eli ohjuksilla.
Miehittämätön vene pysyy paremmin piilossa, sen toiminta-aika on pidempi ja se kykenee nykyteknologialla joko välittämään maalitiedon ihmispäätöksentekijälle tai toimimaan speksien rajoissa (tietty alue, tietty ääni tms. heräte). Scifiä? CAPTOR-miina toimi tietyllä tapaa näin (tiedonsiirto pl.) jo 1980-luvulla. Itseliikkuvuus ja tiedonsiirto ovat seuraava askel.
Vaikea nähdä, mitä lisäarvoa miehitetty alus tuo tulevaisuudessa.
USA:lla, Kiinalla ym. tilanne on erilainen kun haetaan globaalia toimintakykyä. Itämerellä etäisyydet ovat lyhyet.
Tällainen systeemi toimisi melko hienosti, torpedon lähetys pitäisi tapahtua hiljaa ja hitaasti, sitten kun kohde on lähellä niin vasta nopeutta kehiin. Jonkun Matalikon kupeeseen tuollainen lähetysasema ja kaapeleilla viestintä, pika ankkurointi, että voisi näppärästi vaihtaa koko systeemin uuteen tarvittaessa.Itse olen visioinut jotakin kontin kokoista ”pakettia” missä sensorit ja tusina kehittynyttä torpeedoa. Dumpataan sopivaan paikkaan väylän reunaan, jossa tuottaa integroitua tilannekuvaa ja pystyy käytännössä sulkemaan väylän torpeedoillaan, joko etäohjatusti tai automatisoidusti. Itse torpeedot olisivat kehittynyttä mallia, ja ideaalitilanteessa lipuisivat alle 10 solmun nopeutta törmäyskurssilla kun kohde havaittu ja sopivassa kohdassa, ja sprinttaisivat vasta viimeiset 100m tai aikaisemmin jos kohde muuttaisi oletettua kurssia tai nopeutta. Tuollainen vedenalainen systeemi olisi Suomelle lähes täydellinen.
Itse olen visioinut jotakin kontin kokoista ”pakettia” missä sensorit ja tusina kehittynyttä torpeedoa. Dumpataan sopivaan paikkaan väylän reunaan, jossa tuottaa integroitua tilannekuvaa ja pystyy käytännössä sulkemaan väylän torpeedoillaan, joko etäohjatusti tai automatisoidusti. Itse torpeedot olisivat kehittynyttä mallia, ja ideaalitilanteessa lipuisivat alle 10 solmun nopeutta törmäyskurssilla kun kohde havaittu ja sopivassa kohdassa, ja sprinttaisivat vasta viimeiset 100m tai aikaisemmin jos kohde muuttaisi oletettua kurssia tai nopeutta. Tuollainen vedenalainen systeemi olisi Suomelle lähes täydellinen.
Saab-Patria-yhteistyönä Torped 47:n ja kotimaisten merimiinojen pohjalta?
Seuraavakin voisi olla aika mielenkiintoinen. Harmi vain, että meikäläinen rannikko on niin rikkonainen - systeemi toimisi paremmin esim. Suomenlahden eteläpuolelta ammuttuna.
U-Boote: Torpedo Seehecht startet vom Lkw - WELT
Reichweite: 140 Kilometer. Tempo: 50 Knoten. Atlas Elektronik baut einen neuen Schwergewichtstorpedo. Doch zugleich kämpft das Unternehmen mit Problemen. Es geht um geplatzte Deals – und Korruption.www.welt.de
Katso liite: 34943
Katso liite: 34944
Miehittämättömien laitteiden edut Itämeren syvyyksillä ja etäisyyksillä ovat huikeat miehitettyihin verrattuna.
Se vaikeus on maalin tunnistus. Miina estää omaa liikettä melkein yhtä paljon kuin vihoillisen liikettä. Niin myös miehittämätön sukellusvene.Miehittämättömiä aseita (miinoja) on käytetty merisodassa Krimin sodasta alkaen ja ilmassakin pudotukset tehdään miehittämättömillä aseilla eli ohjuksilla.
Miehittämätön vene pysyy paremmin piilossa, sen toiminta-aika on pidempi ja se kykenee nykyteknologialla joko välittämään maalitiedon ihmispäätöksentekijälle tai toimimaan speksien rajoissa (tietty alue, tietty ääni tms. heräte). Scifiä? CAPTOR-miina toimi tietyllä tapaa näin (tiedonsiirto pl.) jo 1980-luvulla. Itseliikkuvuus ja tiedonsiirto ovat seuraava askel.
Vaikea nähdä, mitä lisäarvoa miehitetty alus tuo tulevaisuudessa.
USA:lla, Kiinalla ym. tilanne on erilainen kun haetaan globaalia toimintakykyä. Itämerellä etäisyydet ovat lyhyet.
Miehittämättömiä aseita (miinoja) on käytetty merisodassa Krimin sodasta alkaen ja ilmassakin pudotukset tehdään miehittämättömillä aseilla eli ohjuksilla.
Miehittämätön vene pysyy paremmin piilossa, sen toiminta-aika on pidempi ja se kykenee nykyteknologialla joko välittämään maalitiedon ihmispäätöksentekijälle tai toimimaan speksien rajoissa (tietty alue, tietty ääni tms. heräte). Scifiä? CAPTOR-miina toimi tietyllä tapaa näin (tiedonsiirto pl.) jo 1980-luvulla. Itseliikkuvuus ja tiedonsiirto ovat seuraava askel.
Vaikea nähdä, mitä lisäarvoa miehitetty alus tuo tulevaisuudessa.
USA:lla, Kiinalla ym. tilanne on erilainen kun haetaan globaalia toimintakykyä. Itämerellä etäisyydet ovat lyhyet.
Luotettavaa vedenalaisesta tiedonsiirtoa ei taida olla kehitetty.
UUV-vallankumous ei ole toistaiseksi lähtenyt samalla tavoin käyntiin kuin lennokit. Vesi on haastavampi elementti, ilmassa kevytkin drone voi kyetä hyvään toimintamatkaan, veden alla se on paljon vaikeampaa sekä varsinaisen hydrodynamiikan että ohjausmetodien osalta. Ja kun sama helposti koskee hyötykuormaa niin ongelma skaalautuu. Vedessä iso on kaunista eikä se sovellu U*V -filosofiaan.
On toki totta että oikeat sukellusveneet ovat vuosikymmenien varrella kallistuneet ja monimutkaistuneet niin että harvalla laivastolla niihin on enää varaa ja pienen lukumäärän myötä käyttökin on väkisinkin muuttunut varovaisemmaksi.
20 vuoden päästä sukellusvene Itämerellä saattaa olla yhtä turvassa kuin kutuhauki purossa jossa puoli selkää on pinnalla. Näin pohdin.
Voihan perskeles! Merivoimat viivytteli ja tuo optio meni meiltä sivusuun. Noilla olisi saatu herätettyä henkiin unohdettu aselaji ja haudattua viimein Pariisin rauhansopimuksen turhat lausekkeet.
Edit. Kääk! Unohdetaan sittenkin koko juttu:
Deliveries of those new subs are scheduled to be completed by 2026. The planned contract is estimated to be worth some 10 billion zloty ($2.6 billion), according to data from the defense ministry.
Boeing tekee parhaillaan XLUUV'eja USN:lle, epäilen kovasti eri merivoimilla olevan myös mustia projekteja:
Juu onhan niitä, mutta kehitys on sellaisen neljännesvuosisadan jäljessä lennokkipuolta. Eli todellisia taktisia UUV (tai AUV)-ratkaisuja on vasta alettu kokeilla.
Olen ajatellut että hyökkäyksellisessä miinoituskäytössä tällainen voisi olla mainio - ennalta ohjelmoitu reitti miinoitettavaan kapeikkoon, pinnalla ei tarvitse käydä eikä ihmisen tarvitse puuttua vekottimen toimintaan tehtävän aikana. Uiskentelee alueelle ja tiputtaa miinan sinne ja ajelee kotiin, hakemaan uuden.