Suojalasit

Sankojen sopiviksi vääntely on optikkoliikkeiden erikoisalaa. Todellinen tuhattaituri tekee sen itsekin.

19721239_190_uu.jpg


"Tiistaina Sipilä kyllästyi nenälle valuviin silmälaseihinsa ja niiden jatkuvasta ylöspäin nostelusta tulleeseen palautteeseen. Hän korjasi muovisten silmälasiensa vääntyneen sangan kuumentamalla sitä hiustenkuivaajalla ja muovaamalla sangan parempaan asentoon."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015052019723686_uu.shtml

Olet oikeassa. Keskivaikea suomalaisuuteni vain tuli tielle: "Kyllä tämä mulle riittää. Ei se niin paljoa parane."

Vakavasti ottaen: pitäisi kyllä kokeilla jossakin vaiheessa tuota hiustenkuivaajaa. Tuskin se sankoja ainakaan pahemmiksi muuttaa. Mutta kun ne toiset kehykset ovat menetelleet, niin laiskuus on voittanut. :D
 
Tulipas ketjusta mieleen että pari viikkoa sitten tuli vahingossa raapaistua itseään kynnellä silmään, kun jotain värkkäili. Oli pari-kolme päivää sen verran kipeä ja ärtynyt, että peräti turposi puoliksi umpeen, eikä tarvittu kun kevyt osuma sormella. Suosittelen kyllä lämpimästi suojalaseja kaikkeen toimintaan missä voi paskaa lentää ilmassa, vittumainen olisi ollut lähteä ampumaradalle kun tähtäinsilmä vedestää niin ettei meinaa eteen nähdä :D
 
Tulipas ketjusta mieleen että pari viikkoa sitten tuli vahingossa raapaistua itseään kynnellä silmään, kun jotain värkkäili. Oli pari-kolme päivää sen verran kipeä ja ärtynyt, että peräti turposi puoliksi umpeen, eikä tarvittu kun kevyt osuma sormella. Suosittelen kyllä lämpimästi suojalaseja kaikkeen toimintaan missä voi paskaa lentää ilmassa, vittumainen olisi ollut lähteä ampumaradalle kun tähtäinsilmä vedestää niin ettei meinaa eteen nähdä :D
Itse olen jo oppinut 20v jälkeen käyttämään suojia, niin lasi, hengitys, hanskat yms.
Varsinkin kun ropaa -70 autoja, joita ennen käsitteli mitään, niin nykyään on hengitys suojaimet yms jarru ja kytkin rempoissa. Eikä ne jarru- yms nesteetkään tee hyvää ihon läpi.
Sama myös ampuma hommissa, sisäradoilla syytä katsoa mitä ampuu ja miten. Tai ulkona. Meillä vanhoilla pieruilla joilla jo lisääntymisaika on mennyt ohi lompakon ohuuden takia, niin väliä. Mutta nuoret välttäkää ylimääräisiä kemikaali altistuksia.
 
Itse olen jo oppinut 20v jälkeen käyttämään suojia, niin lasi, hengitys, hanskat yms.

Parasta on se, että asialliset ja käytännölliset suojaimet eivät edes maksa juuri mitään.

Kuulosuojainten kanssa hienosti toimivia EN166 standardin mukaisia suojalaseja laatuvalmistajilta saa 10-20€ hintaan. Kuppikuulosuojaimet maksavat parisenkymppiä halvimmillaan, kertakäyttökorvatulppia saa samalla hinnalla jo melkoisen kasan. Asialliset nitriihanskat 3-5€ pari halvimmillaan ja nitriisiset asentajahanskat saman hintaisia. Lvl 5 viiltosuojahanskoja saa alle kolmella kympillä ja matalampia suojaluokkia jopa alle viitosella.

Moni noista raksapuolen suojaimista on oikein sopivia myös reserviläisharjoittelun ja muissa sotaväen hommissa kunhan vähän paneutuu valintoihinsa.
 
Tilasin kesällä mm. APEL-listalla olevat amerikkalaiset Wiley X Valor -lasit yksitehoisilla XTRActive-linsseillä ja heijastuksenestopäällysteellä. Kokonaishinnaksi tuli postikuluineen vähän alta 450 euroa, josta kehysten osuus oli satasen luokkaa.

Mietin jonkin aikaa kirkkaiden ja XTRActive-linssien välillä. Kirkkailla linsseillä hinta olisi ollut lähempänä 250 euroa, heijastuksenestopäällysteellä 300 euroa, mutta päädyin ostamaan kerralla parasta, kun kerran rahaa poltetaan.

Koen saaneeni vastinetta rahalle. Lasien mukana toimitetaan kova suojakotelo, linssinpuhdistusliina ja hihna lasien pitämiseksi paikoillaan kaikissa rajuimmissa aktiviteeteissa. (Itselläni ei toistaiseksi ole ollut hihnalle käyttöä.)

Kehys on aavistuksen, mutta vain aavistuksen, tiukka päässä. Ei lähellekään edellisen sivun kokemustani ESS:stä. 6-8 tunnin jälkeen alkaa tuntua jotakin, mutta kokonaisuus huomioiden se on ihan ok. Näkökenttä ja suoja on laaja sekä ulkonäkö on insertteihin verrattuna toiselta planeetalta, suorastaan tyylikäs. Linssit tummenevat autossa jonkin verran, ihan kuten mainospuheissa luvattiin, mikä on itselleni jotakuinkin riittävästi. Voimakkaampi tummuminen olisi joskus suotavaa, mutta nämä päässä en silti ole vielä tarvinnut erillisiä aurinkolaseja. Ulkona linssien tummuminen on voimakasta ja lasit käyvät täydellisesti aurinkolaseista.

Pieni miinus tulee toisen sangan saranan huolestuttavasta natinasta suoristettaessa sankaa. Myös kiinteiden nenätyynyjen kesto on epäilyksenalainen. Joku valitti amerikkalaisen verkkokaupan kommenteissa, että alle vuoden käytössä ne olivat järkyttävässä kunnossa. Joudun olemaan samoilla linjoilla, nenätyynyt eivät näytä enää täysin uuden veroisilta, vaikkakin ovat vielä hyvässä kunnossa. Voi olla, että vuoden sisällä saan itsekin pohtia sankojen uusimista. Toisaalta, linsseihin suhteutettuna se ei ole kohtuuton kustannus.

Täytyy sanoa, että kokonaisuutena olen vaikuttunut! Enää ei ole tarvetta vaihtaa kaksien lasien välillä edes autossa, tummuminen ja kirkastuminen tapahtuvat nopeasti ja huomaamatta. Hintaa oli, mutta sillä saa myös laatua.
 
Näkökyky on luokkaa puolisokea myyrä: Vasen -6.5 ja oikea -6.

Ampujanlasit vahvuuksilla on siis hakusessa. Ymmärtääkseni miltei kaikki lasit ovat inserteillä. Harvoin itse suojalaseja hiotaan vahvuuksiin, ainakaan näillä voimakkuuksilla. Sitten on tietty näitä normirillien päälle tulevia suojalaseja mutta niistä en hirveästi pidä. Huurtuminen ja heijastumat linssien välissä ovat suurimmat miinukset.

Onko täällä yhtä likinäköisiä kohtalotovereita? Miten olette itse ratkoneet asian, oletteko tyytyväisiä ratkaisuun ja paljonko kustansi?
 
Näkökyky on luokkaa puolisokea myyrä: Vasen -6.5 ja oikea -6.

Ampujanlasit vahvuuksilla on siis hakusessa. Ymmärtääkseni miltei kaikki lasit ovat inserteillä. Harvoin itse suojalaseja hiotaan vahvuuksiin, ainakaan näillä voimakkuuksilla. Sitten on tietty näitä normirillien päälle tulevia suojalaseja mutta niistä en hirveästi pidä. Huurtuminen ja heijastumat linssien välissä ovat suurimmat miinukset.

Onko täällä yhtä likinäköisiä kohtalotovereita? Miten olette itse ratkoneet asian, oletteko tyytyväisiä ratkaisuun ja paljonko kustansi?
ESS Crossbow suppressor itsellä käytössä, Specsavers teki linssit ESS:n insertteihin. Toimiva yhdistelmä, mutta huurtumisongelma sykkiessa on olemassa.
Edit: Insertti tuo painoa laseihin, joten ne valuvat helpommin nokan vartta pitkin alas. Ainakin itselläni retention strap on pakollinen.
 
Näkökyky on luokkaa puolisokea myyrä: Vasen -6.5 ja oikea -6.

Ampujanlasit vahvuuksilla on siis hakusessa. Ymmärtääkseni miltei kaikki lasit ovat inserteillä. Harvoin itse suojalaseja hiotaan vahvuuksiin, ainakaan näillä voimakkuuksilla. Sitten on tietty näitä normirillien päälle tulevia suojalaseja mutta niistä en hirveästi pidä. Huurtuminen ja heijastumat linssien välissä ovat suurimmat miinukset.

Onko täällä yhtä likinäköisiä kohtalotovereita? Miten olette itse ratkoneet asian, oletteko tyytyväisiä ratkaisuun ja paljonko kustansi?
Jos asioit Helsingissä, niin työkaveri (joka on huipputason practical-ampuja), on hankkinut omat suojalasit vahvuuksilla Esan Optiikasta, Mannerheimintie 49.

www.Esanoptiikka.fi

Hinnoista ja muista yksityiskohdista en osaa sanoa.
 
Instrumentariumin sivuilta suojalaseista voimakkuuksilla, varmaan noita on muualtakin saatavilla.

"Instrumentariumin työlasimallistosta yrityksenne työntekijät löytävät lain mukaiset työlasit ja suojalasit voimakkuuksilla."


 
Näkökyky on luokkaa puolisokea myyrä: Vasen -6.5 ja oikea -6.

Ampujanlasit vahvuuksilla on siis hakusessa. Ymmärtääkseni miltei kaikki lasit ovat inserteillä. Harvoin itse suojalaseja hiotaan vahvuuksiin, ainakaan näillä voimakkuuksilla. Sitten on tietty näitä normirillien päälle tulevia suojalaseja mutta niistä en hirveästi pidä. Huurtuminen ja heijastumat linssien välissä ovat suurimmat miinukset.

Onko täällä yhtä likinäköisiä kohtalotovereita? Miten olette itse ratkoneet asian, oletteko tyytyväisiä ratkaisuun ja paljonko kustansi?
Jos ei tarvi olla ”ampujanlasit” niin EN166 F luokan rillejä saa optikoilta/silmälasiliikkeestä suojalaseina ainakin -6 asti, halvimmillaan luokkaa satasen.

(F on lujemmalla polykarbonaattilinssillä, eivät kuitenkaan vastaa parempia STANAG ballistisia sotimislaseja tai kuulapyssylaseja)
 
Kiitos vastauksista.

Kävinkin tässä taannoin Helsingissä yhdellä optikolla joka oli vihkiytynyt ampumauheiluun. Hän suositteli eri lajeille omia laseja. Hinnasta voi karkeasti sanoa, että oltiin lähellä nelinumeroisia summia. Optikko oli varmasti asiantuntija ja mittalaitteet viimeistä huutoa. Itselleni ampumaharrastus ei ole kuitenkaan niin vakavaa, että olisin valmis tällaisia summia satsaamaan.

Instrulla ja muilla on myös hyviä vaihtoehtoja. Monesti eri optikoilta löytyy "varastovahvuuksin" huokean hintaisia "yleis"suojalaseja, mutta ei omilla vahvuuksillani ja hajataittoarvoilla.

Päädyin lopulta samaan kuin kimmo.j: ESS Crossbow Suppressoreihin insertein hintaan 110€. Insertteihin saa linssit aina -11-vahvuuteen asti . Alustavan hintatiedustelun mukaan linssit insertteihin maksaa 160€-300€, riippuen ohennuksista ja pinnotteista. Saapahan vaikka haulisade tai 9 millinen tulla päin näköä, jos Youtube-videoita uskoo :cool:

Sievoisia summia olen vuosien varrella saanut laittaa rahaa näkökykyyn. Laser-leikkaus olisi maksanut itsensä takaisin ajat sitten. Mutta sitäkään ei voi minulle tehdä.

Nämä on näitä ensimmäisen maailman ongelmia. Jossain kurjemmissa oloissa tai sata vuotta takaperin olisin joutunut tyytymään olemaan pysyvästi "puolisokea". Eikä se ole harrastus eikä mikään, jos liian halvaksi tulee:)
 
Nämä on näitä ensimmäisen maailman ongelmia. Jossain kurjemmissa oloissa tai sata vuotta takaperin olisin joutunut tyytymään olemaan pysyvästi "puolisokea". Eikä se ole harrastus eikä mikään, jos liian halvaksi tulee:)
Ei tartte olle edes niin pitkä aikaa, itselle lääkäri sanoin että 3-4 vuotta sitten olis mennyt näkö. nyt selvisi reilun 2 viikon 1/2 sokeudella.
 
Back
Top