Suomalaiset jahtaamaan Somalian merirosvoja?

adam7 kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Mitä muuten luulette miinalaiva Pohjanmaalle tapahtuvan tuon keikan jälkeen? Jossain Intian valtamerellä puuhastelu ei voi tehdä hyvää tuon ikäiselle paatille.

olisiko tuon ikäiselle varteenotettava vaihtoehto ajaa suoraan bangladeshin rantaan? :D

Eiköhän se lahjoiteta Viron merivoimille ( jos enää huolivat ).
 
JOKO kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Pisti silmään tuo henkilöstömäärä: 120 sotilasta tuon kokoisella aluksella kolmen kuukauden operaatioon!

:huh: Tuommoisessa pikkukiulussa yli sata ukkoa! Miten ihmeellä?


Museo kirjoitti:
Mitä muuten luulette miinalaiva Pohjanmaalle tapahtuvan tuon keikan jälkeen? Jossain Intian valtamerellä puuhastelu ei voi tehdä hyvää tuon ikäiselle paatille.

Se lykätää Tuulen viereen rantakiville odottamaan peruskorjausta, jota ei koskaan tule.

Tuo 120 ukkoahan on koko kontingentin vahvuus, joista varmaan se 10-20 henkeä kuuluu tuonne Dijboutiin perustettavaan NSE:hen. Saa nähdä, että miten suomen meriseikkailujen käy, pysyyköhän tuo edes noiden saatettavien perässä, kun jossain toisella sivustolla oli että noiden isojen rahtilaivojen nopeus voi olla jopa 30 solmua?
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Atalanta

Ei ne nyt mitään formuloita nuo Karlskrona ja Johan de Wittkään näytä olevan.
 
Karlskronalla on kuitenkin se elintärkeä helikopteri.
Tämä Pohjanmaan lähtö Somaliaan on samaa luokaa Tuuli fiaskon kanssa. Ai niin, sitten vielä ne tulevat mitoalukset.
Järjetöntä toimintaa!
 
Hmm, vai onko tuolla Karlskronalla sittenkään hangaaria. Padi löytyy kyllä mutta ihan kunnon hangaaria ei taida löytyä. Merikelpoisempi ja nopeampihan tuo kuitenkin on kuin Pohjanmaa, nuo pari solmua ekstraa ovat ne kullanarvoiset ratkaisijat.

Enpä kyllä tiennytkään että Ruotsi olisi tuollaisen lähettänyt paikalle; luulin siellä olevan Visby- tms korvetin.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Tämä Pohjanmaan lähtö Somaliaan on samaa luokaa Tuuli fiaskon kanssa.
Ai niin, sitten vielä ne tulevat mitoalukset.
Järjetöntä toimintaa!

Aika lähellä ajatuksiani :a-angry:
Ehkä nyt ei Tuuli-hankkeeseen verrattava, mutta olisi vaan sama
raha laitettu varusteluun ja harjoituksiin täällä kotivesillä.
Kuten Tasavallan Presidentti totesi "Suomi on Itämerivaltio"
 
vehamala kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Tämä Pohjanmaan lähtö Somaliaan on samaa luokaa Tuuli fiaskon kanssa.
Ai niin, sitten vielä ne tulevat mitoalukset.
Järjetöntä toimintaa!

Aika lähellä ajatuksiani :a-angry:
Ehkä nyt ei Tuuli-hankkeeseen verrattava, mutta olisi vaan sama
raha laitettu varusteluun ja harjoituksiin täällä kotivesillä.
Kuten Tasavallan Presidentti totesi "Suomi on Itämerivaltio"

En ota kantaa tähän aloitettuun risteilyyn, mutta minun ymmärrykseni mukaan Itämeri on seuraavan isomman seikkailun päänäyttämö, siis jos sellainen seikkailu ylipäätään tulee. Itämeri on meidän "tärkein" lähialueemme strategisesti, taloudellisesti ja poliittisesti. Minun on erittäin vaikea kuvitella konfliktia, joka ei liittyisi vahvasti Itämereen altaana ja näyttämönä.

Ehkä tämä Atalanta-risteily kuitenkin tuo jotain lisäarvoa ja kokemusta? En osaa sanoa. Pojat purnaa tuon paatin takia, minusta se välttää merirosvojahtiin aivan hyvin. Veikkaan, että sen paatin puutteet kyllä tiedetään ja sitä mukaa toimitaan. Eli jonkun kaverin kanssahan tuo homma tullaan hoitamaan, aivan taatusti, kaverin, jolla on heittää peliin kopteria ja nopeampaa alusta. Pohjanmaalle on joku rooli, johon ei kenties tarvi mitään supercruisingvauhtia.

En tiedä, mitkä kulut tuosta hommasta koituvat? No, perästä ne kuullaan ja nähdään. Imaisuttaako tuo keissi Merivoimat suoritustilaan, en usko, mutta joitain vaikutuksia sillä on.
 
10 miljoonaa euroa taitaa olla budjetoituna tähän projektiin. Ei tosin tietoa, mitä kaikkea se kymppi pitää sisällään.

Itse operaatiossa ei todellakaan ole mitään vikaa, selvempää "kriisinhallinta" hommaa saa hakemalla hakea. Sen sijaan täytyy tosiaan myöntää, että kyllähän siellä mielen sopukoissa sellainen pieni toive on että toivon mukaan tämä keikka avaa todellakin silmät ja sopivampaa kalustoa muuttuneisiin tarpeisiin tullaan hankkimaan merivoimille mahdollisimman pian. Miinahommat on jo niin nähty.:cool:

Kun Raumoista aika jättää niin ei muuta kuin Pohjanmaa + Raumat historian lehdille ja tilalle ehkäpä 2-3 monitoimikorvettia. Miinantorjunta-alusten suhteen vahinko on jo tapahtunut, joten niitä täytynee katsella vielä piiiitkään sille mitään voimatta.
 
Hesarin palstoilla kyselee nimimerkki Ari:
=======================================
Mitä tehdään mahdollisesti haavoittuineille merirosvoille? Voiko merirosvo hakea turvapaikkaa miinalaiva Pohjanmaalta?
Saako miinalaiva Pohjanmaa edes käyttää asevoimia estääkseen meneillään olevan laivan kaappauksen - tähän kysymykseen en ole nähnyt missään vastausta!
=========================================

Ja samaa kyselen minäkin, ovatko voimakäyttösäännökset selvät, riittävät ja yksiselitteiset ?
 
Eiköhän ROE ole ihan asianmukainen ja vastaavanlainen kuin muissakin kriha-missioissa. Eli tarpeellista voimaa(tarvittaessa tappavaa, jos tilanne vaatii) saa käyttään itsensä, kaverin sekä suojattavien henkilöiden suojaamiseks. Sama homma jos saatetaan jossain afrikassa, kosovossa tai afganistanissa jotain avustusjärjestön porukkaa/muuta vastaavaa ja joku rosvojoukko hyökkää kimppuun, nyt vain ajoneuvojen tilalla on laiva/laivoja.

Haavoittuneille varmaan annetaan samanlainen ensiapu kuin muillekkin jos haavoittuu ja sen jälkeen heivataan sinne missä ne nyt onkaan tarkoitus tuomita (tietääkseni tuo on vielä suunnittelun alla). Turvapaikkaa tuskin on mahdollista hakea, koska lain mukaan sitä täytyy hakea suomesta eikä jostain ulkomailla seilaavasta suomen paatista.
 
vm78 kirjoitti:
Hmm, vai onko tuolla Karlskronalla sittenkään hangaaria. Padi löytyy kyllä mutta ihan kunnon hangaaria ei taida löytyä. Merikelpoisempi ja nopeampihan tuo kuitenkin on kuin Pohjanmaa, nuo pari solmua ekstraa ovat ne kullanarvoiset ratkaisijat.

Enpä kyllä tiennytkään että Ruotsi olisi tuollaisen lähettänyt paikalle; luulin siellä olevan Visby- tms korvetin.


Ruotsilla oli operaatiossa 2 Göteborg luokan korvettia ja näille tukialus. Onko kenties Tämä Karlskrona ollut toiseen aikaan samassa operaatiossa?

Olinpa muuten tutustumassa Visby-luokan aluksessa viime viikolla.
Esittely oli sisällä tilassa jossa rib vene. Meille esiteltiin pelkästään suojapalvelupukuun pukeutunut tyyppi sekä kevyt, että raskas konekivääri. Myös 57mm perus kranaatteja oli esillä (ei älykkäitä).
Hieman hämmennyin näistä, kun kerran aluksella olisi ollut vaikka mitä näytettävää.
Bofors 57mk3+ jossa putki menee rungon sisälle kokonaan, Umhkonto siilot, Rbs siilot jne. Mälli huulessa erät svenski kertoi koko aluksen olevan tietokoneistettu. Jos pienikin tulipalo syttyy, niin järjestelmät ilmoittavat sijainnin heti ja sprinklerit sammuttavat palon välittömästi.
Aluksen lippalakin olisin halunnut ostaa mutta huonolla menestyksellä.
Minä olen pienestä pitäen kerännyt eri sotalaivojen lippalakkeja.
 
Oliko Visbyssä ilmatorjuntaohjuksia? Mielestäni ohjusten hankkimisesta luovuttiin jo ajat sitten.
 
peelo kirjoitti:
Oliko Visbyssä ilmatorjuntaohjuksia? Mielestäni ohjusten hankkimisesta luovuttiin jo ajat sitten.

Tupla määrä Umhkontoja Hamina-luokkaan verrattuna.
Tosin mulla ei tietoa, että onko niitä vielä asennettu. Kyselin ohjuksista mutta siirtyivät välittömästi seuraavaan kysymykseen vastaamatta minulle.
 
Kuinkas moni täältä on hakenut mukaan ATALANTA-operaatioon ?
Aluspalveluksessa palkkaus päivärahoineen näyttää olevan kerrankin aika kohdillaan :a-shocked:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/fec9940044088539bbaafb61956064d3/tehtavat_atalanta.doc?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=fec9940044088539bbaafb61956064d3

BTW: Hakuaika päättyy 30.9. joten kiire alkaa jo olla.
 
Olis kyllä mukava pesti. Muutama kuukausi seilaamista lämpimällä etelän merellä. Yleensähän tuollaisesta risteilystä joutuu maksamaan, mutta nyt sais ihan kunnon palkkaa. Jos ei olis esteenä perhettä ja virmaa niin täältäkin lähtis kuponkit vetämään. Oletan, että pääsevät pv:ssä tällä kertaa ihan oikeasti valitsemaan hakijoista.
 
KIM kirjoitti:
Olis kyllä mukava pesti. Muutama kuukausi seilaamista lämpimällä etelän merellä. Yleensähän tuollaisesta risteilystä joutuu maksamaan, mutta nyt sais ihan kunnon palkkaa. Jos ei olis esteenä perhettä ja virmaa niin täältäkin lähtis kuponkit vetämään. Oletan, että pääsevät pv:ssä tällä kertaa ihan oikeasti valitsemaan hakijoista.

40 astetta lämmintä, kohtsillään merivesi 30-33 astetta, ainoa iltalomamesta Djibouti-läävässä, jossa saa Herodes-mahataudin jo siitä, kun katsoo pitkin katuja...120 ukkoa pyörii toistensa jaloissa sillipurkin olemattomalla kannella yötä päivää, hei, ihan tosi fantsuu. Tuossa lämpötilassa kun pidätte firman kamppeita yllänne ja käytte kuuden litran suihkussa kerran päivässä...pitää homma kiinnostaa, jotta viihtyy.
 
baikal kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Olis kyllä mukava pesti. Muutama kuukausi seilaamista lämpimällä etelän merellä. Yleensähän tuollaisesta risteilystä joutuu maksamaan, mutta nyt sais ihan kunnon palkkaa. Jos ei olis esteenä perhettä ja virmaa niin täältäkin lähtis kuponkit vetämään. Oletan, että pääsevät pv:ssä tällä kertaa ihan oikeasti valitsemaan hakijoista.

40 astetta lämmintä, kohtsillään merivesi 30-33 astetta, ainoa iltalomamesta Djibouti-läävässä, jossa saa Herodes-mahataudin jo siitä, kun katsoo pitkin katuja...120 ukkoa pyörii toistensa jaloissa sillipurkin olemattomalla kannella yötä päivää, hei, ihan tosi fantsuu. Tuossa lämpötilassa kun pidätte firman kamppeita yllänne ja käytte kuuden litran suihkussa kerran päivässä...pitää homma kiinnostaa, jotta viihtyy.

Joo, ei se useamman viikon yhtäjaksoinen asuminen laivalla mitään kliffaa ole. Vahtivuorosi teet ja sit tsiigaat videoita tai luet kirjaa tai hölkkäät kannella 20-30 rundia kaikenlaista kamaa ja vahtiukkoja väistellen. Safka todnäk on kyllä hyvää, mutta mutta..
 
Tommonen joku 3kk pikamissio missio menee vaikka päällä seisten. Ulkona nyt on lämmintä, mutta sisätiloissa varmasti ilmastoinnit pelaa. Ulkonakin sompailee jollain helleasulla eikä tarvitse mitään jalkapartioita tai muuta kovin fyysistä tehdä, niin eipä siinä tarvitse kovin paljon itseään rasittaa. Dijboutiin sitten välillä juomaan kaljaa ja laivalle briiffipullot mukaan, eiku...
 
mursu kirjoitti:
Tommonen joku 3kk pikamissio missio menee vaikka päällä seisten. Ulkona nyt on lämmintä, mutta sisätiloissa varmasti ilmastoinnit pelaa. Ulkonakin sompailee jollain helleasulla eikä tarvitse mitään jalkapartioita tai muuta kovin fyysistä tehdä, niin eipä siinä tarvitse kovin paljon itseään rasittaa. Dijboutiin sitten välillä juomaan kaljaa ja laivalle briiffipullot mukaan, eiku...

Eikun Hasta la vista.
 
Back
Top