Suomalaisten huono kunto

Mustang

Kersantti
No niin, tämä kirjoitus olisi todennäköisesti enemmän paikallaan vihaisetelakelaiset.netissa tai vastaavassa palvelussa, mutta avaanpa nyt sanaisen arkkuni teidänkin arvon maanpuolustajien riemuksi...

Suomalaisilla on helvetin huono kunto, ja huononee.

Ehkä tämä ei ole ongelma armeijan kannalta? Nykysodat käydään kyberillä ja panzerilla, eikä niissä tarvita juoksukuntoa. (En olisi ihan varma tästä.) Tiedossa on kuitenkin, että monet aluksi huonokuntoiset ovat suorittaneet armeijan menestyksellä. Hatunnosto heille.

Kuiitenkin, se kunto. Leuanveto lopetettiin armeijassa, koska nykyvarusmiehet eivät saa yhtään leukaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ylävartalovoimilta heikko istumatyön tekijäkin saa pari leukaa pienellä harjoittelulla. Huhujen mukaan kaikki eivät edes saa tehtyä punnerruksia! Tähän sanoisin, että mitä VI...!

Cooperin testin tuloksista en viitsi edes aloittaa.

Joka tapauksessa huono kunto ja ylipaino on ongelma ihmisen itsensä kannalta. Tulee NOUTAJA. Eikö tätä korosteta nykynuorille tarpeeksi?

Onkohan kunnon huononeminen osittain seurausta "liikuntaväen" eli liikunnan ammattilaisten paapovasta asenteesta? Kun katson lehdissä näkyviä "kuntotestejä", ne muuttuvat vuosi vuodelta naurettavammiksi. Jossain testissä oli, että on nuoren miehen hyvä kunto, että pystyy istumaan ilmassa selkä vasten seinää 2 minuuttia. OMG! Se on vanhuksen hyvä kunto. Jossain toisessa testissä pidettiin hyvän kunnon merkkinä, että pystyy nousemaan kyykystä kädet eteen päin kohdistettuna. Mielestäni se ei ole merkki hyvästä kunnosta. Mielestäni se on merkki siitä, että ei ole alavartaloinvalidi!

Ajattelen, että ehkä fysioterapeuteilla, liikunnaohjaajilla jne. on tosiaan paapova asenne, koska hehän joutuvat päivittäin tekemisiin sairaiden ihmisten ja vanhusten kanssa, ja tämän seurauksena he ajattelevat, että keppijumppa on jotain V... liikuntaa! He siis sekoittavat terveen ihmisen liikunnan ja sairaiden kuntouttamisen. Voisiko olla näin?

Jotta tämä ei menisi ihan yksinpuheluksi, kysyisin mikä on mielestänne työikäisen ihmisen normaali kunto. Itse heittäisin:
  • 2500 Cooperissa
  • Pystyy juoksemaan 10 kilometriä, vaikka irvistellen
  • Pystyy vetämään pari leukaa
  • Pystyy nostamaan 40 kiloa penkistä

Muita mielipiteitä?
 
Jotta tämä ei menisi ihan yksinpuheluksi, kysyisin mikä on mielestänne työikäisen ihmisen normaali kunto. Itse heittäisin:
  • 2500 Cooperissa
  • Pystyy juoksemaan 10 kilometriä, vaikka irvistellen
  • Pystyy vetämään pari leukaa
  • Pystyy nostamaan 40 kiloa penkistä

Muita mielipiteitä?
Iän mukana osalle tulee erilaista kremppaa joka estää inttiajan lihaskuntotestien tekemisen. Osan asioista voisi yrittää testata, mutta osan voi kieltää lääkäri tai sitten oma järki sanoo että joku liike pitää jättää tekemättä testeissä tai treenaamisenkin kannalta. Voi olla nivelongelmia tms.

Liikuntakykyä rajoittavien loukkaantumisten jälkeen voi arvostaa tavallista arkiliikuntakykyä niin paljon että ei esim. harrasta urheilulajeja joissa on tietynlaisen loukkaantumisen riski riittävän korkea - aikaisemman kokemuksen perusteella.
 
Iän mukana osalle tulee erilaista kremppaa joka estää inttiajan lihaskuntotestien tekemisen. Osan asioista voisi yrittää testata, mutta osan voi kieltää lääkäri tai sitten oma järki sanoo että joku liike pitää jättää tekemättä testeissä tai treenaamisenkin kannalta. Voi olla nivelongelmia tms.

Liikuntakykyä rajoittavien loukkaantumisten jälkeen voi arvostaa tavallista arkiliikuntakykyä niin paljon että ei esim. harrasta urheilulajeja joissa on tietynlaisen loukkaantumisen riski riittävän korkea - aikaisemman kokemuksen perusteella.
Kyllä minusta työikäisen ihmisen pitäisi kyetä juoksemaan. Jos nivelongelmat estävät sen, niin sehän on sitten sairaus! Sekoitamme sairauden ja normaalin ikääntymisen, jos ajattelemme, että 30:n jäkeen ei tarvitse pystyä juoksemaan.

Mitähän tarkoitat tavallisella arkiliikunnalla? Toivottavasti et kaupungilla kävelyä ja siivoilua. Se nimittäin ei ole liikuntaa, vaan liikuskelua. https://www.ttl.fi/tyopiste/liikuskelu-voi-olla-terveydelle-hyodyllisempaa-kuin-liikunta/ <- Minä taas olen taipuvainen ajattelemaan, että UKK-instituutti tekee suomalaisten terveydelle pahimman karhunpalveluksen 20 vuoteen. Suomi on täynnä näitä liikuskelevia keski-ikäisiä tätejä. Sitten kun tullaan eläkeikään, lihaskunto on nolla ja tulee osteoporoosi.

Ymmärrän joo, että jos vertailu on: kahdesti lenkillä viikossa + muun ajan makaa sängyssä vs. esim. ravintolatyöntekijän työ, niin se ravintolatyöntekijän liikuskelu on varmaan parempi vaihtoehto terveydelle. Mutta liikuskelun lisäksi pitäisi harrastaa liikuntaa, koska liikuskelua tulee meille usimmille aivan liian vähän.
 
Sananen vielä noista lihaskuntoarvoista. Rajan voisi vetää korkeammallekin. 40 penkistä on mielestäni naiselta hyvä suoritus, joka on saavutettavissa pienellä harjoittelulla. Lapsuudessani viljasäkit painoivat 60 kiloa (siis siemenvilja, joka tulee tehtaalta). Ajateltiin, että kyllähän nyt jokainen mies pystyy 60 kilon painoa käsittelemään. No, säkkien koko piti sittemmin puolittaa... ;)

Traktorin etupainot painavat tiettävästi edelleen 40 kiloa, joten sitä nyt voisi pitää kohtuullisena miniminä.

On myös sanottu, että pitäisi pystyä nostamaan oma painonsa penkistä. Itsekään en tähän pysty, mutta pidänkin itseäni huonokuntoisena.
 
Kyllä minusta työikäisen ihmisen pitäisi kyetä juoksemaan. Jos nivelongelmat estävät sen, niin sehän on sitten sairaus! Sekoitamme sairauden ja normaalin ikääntymisen, jos ajattelemme, että 30:n jäkeen ei tarvitse pystyä juoksemaan.
Jos työikäisiksi laskisi 20-63 vuotiaat, 5 kilometrinkin juoksu kävelynopeutta vauhdikkaammin ilman välipysähdyksiä on suurelle osalle täyttä utopiaa. Varsinkin ikäryhmässä 40+.

Mitähän tarkoitat tavallisella arkiliikunnalla? Toivottavasti et kaupungilla kävelyä ja siivoilua. Se nimittäin ei ole liikuntaa, vaan liikuskelua. https://www.ttl.fi/tyopiste/liikuskelu-voi-olla-terveydelle-hyodyllisempaa-kuin-liikunta/ <- Minä taas olen taipuvainen ajattelemaan, että UKK-instituutti tekee suomalaisten terveydelle pahimman karhunpalveluksen 20 vuoteen. Suomi on täynnä näitä liikuskelevia keski-ikäisiä tätejä. Sitten kun tullaan eläkeikään, lihaskunto on nolla ja tulee osteoporoosi.
Tarkoitin tuolla kaikkea sitä missä itse omin lihasvoimin liikut paikasta toiseen niin ettei tule hiki - ainakaan rasituksen vuoksi. Hikoillahan voi joskus kuumuudenkin vuoksi.
Kävelykin on hyödyllistä jos kilometrejä tulee tarpeeksi. Ei tietenkään korvaa muuta raskaampaa liikuntaa mutta parempi kuin että mennään autolla joka paikkaan.

Rajan voisi vetää korkeammallekin. 40 penkistä on mielestäni naiselta hyvä suoritus, joka on saavutettavissa pienellä harjoittelulla.
Veikkaan että 40 kiloa penkistä nostavien naisten osuus on kyllä hyvin pieni Suomessa. Enkä usko että suurin osa miehistäkään saa 60 kiloa suorille käsille.
Suurin osa ihmisistä kun EI käy kuntosalilla. Ei käynyt ennenkään, mutta ihmisillä oli varmaan enemmän voimaa ja kuntoa jos työnteko vaati sitä kun koneita ei nykymalliin ollut.
 
Jos työikäisiksi laskisi 20-63 vuotiaat, 5 kilometrinkin juoksu kävelynopeutta vauhdikkaammin ilman välipysähdyksiä on suurelle osalle täyttä utopiaa. Varsinkin ikäryhmässä 40+.
Niin ja tämä on mielestäni tosi surullinen juttu, koska kuka tahansa pystyy juoksemaan 5 kilometriä ilman pysähdyksiä, jos pitää kunnostaan huolta - ellei sitten ole niitä erityissairauksia. Siksi kysynkin, että päästääkö liikuntaväki meidät liian vähällä.

Tarkoitin tuolla kaikkea sitä missä itse omin lihasvoimin liikut paikasta toiseen niin ettei tule hiki - ainakaan rasituksen vuoksi. Hikoillahan voi joskus kuumuudenkin vuoksi.
Kävelykin on hyödyllistä jos kilometrejä tulee tarpeeksi. Ei tietenkään korvaa muuta raskaampaa liikuntaa mutta parempi kuin että mennään autolla joka paikkaan.


Veikkaan että 40 kiloa penkistä nostavien naisten osuus on kyllä hyvin pieni Suomessa. Enkä usko että suurin osa miehistäkään saa 60 kiloa suorille käsille.
Suurin osa ihmisistä kun EI käy kuntosalilla. Ei käynyt ennenkään, mutta ihmisillä oli varmaan enemmän voimaa ja kuntoa jos työnteko vaati sitä kun koneita ei nykymalliin ollut.
Näinhän se on, ja pitäisi olla kiitollinen siitäkin vähästä.

Jos joku tekee sen valinnan, että on lihava ja nivelvaivainen, mutta suoriutuu silti SA-INT-tehtävistään kunnialla, niin minulla ei ole valittamista maanpuolustuksen kannalta.

Silti, haluaisin muistuttaa, että liikunta kannattaa. Kun on hyvä kunto, kevyt juoksu on suunnaton ilo. Sitä ei virtuaalipelit korvaa.
 
Samaa mieltä että jonkunlaista peruskuntoa kannattaa pitää yllä jos vaan voi. Jos ei ole nivel- , sydän- tai muita vastaavia esteitä joka estää ainakin tietynlaisen hikiliikkumisen.
 
Sanoisin että nivelvaivoista hyvin suuri osa on seurausta ylipainosta. Eli ei saa päästää itseään siihen kuntoon!
 
Vuosien varrella yhtä sun toista voi sattua...
Tänään juuri oli TV:ssä ohjelma jossa naisurheilija oli saanut aivovamman kun jalkapallo oli potkaistu läheltä päähän. Liikkumiskyky muuttui täysin ja käsialakin toisenlaiseksi kun motoriikka ei enää pelannut.
 
Sanoisin että nivelvaivoista hyvin suuri osa on seurausta ylipainosta. Eli ei saa päästää itseään siihen kuntoon!
No, nuorempana on harrasteltu monenmoista urheilullista toimintaa, ja kaikenlaista kipeetä on otettu, koko ikäni olen kyllä ollut normaalipainoinen ja olen edelleenkin, pätee vaan vanha sanonta, vauhti maksaa :cool:
 
No, nuorempana on harrasteltu monenmoista urheilullista toimintaa, ja kaikenlaista kipeetä on otettu, koko ikäni olen kyllä ollut normaalipainoinen ja olen edelleenkin, pätee vaan vanha sanonta, vauhti maksaa :cool:
Njoo, saattaa olla että minullakin mieli muuttuu, kun eläkeikä lähestyy. Eturistisiteet ovat jo antaneet merkkejä, että eivät pidä liikunnallisesta elämäntavastani. Toisaalta treenaan nyt vajaa 40:nä kovempaa kuin koskaan ennen.

Mutta kyllä ikääntymisessä on eroa, ja siihen voi itse vaikuttaa. Tiedän kotiseudulta monta eläkeikäistä ukkoa, jotka juoksevat/hiihtävät joka päivä.
 
Sanoisin että jos pystyy juoksemaan 5km, pystyy juoksemaan myös 10km. Se on vain tahdosta kiinni. Jalka- ja nivelongelmat alkavat sitten tulla kympin jälkeen, itselläni 15km tienoilla.
 
Mun mielestäni ei pidä käsittää samaksi asiaksi hyvää kuntoa ja työikäisen normaalia kuntoa. Aloituksessa kysytystä poiketen sanoisin että pysytään määritelmissä joissa on hyvän ja erittäin hyvän tunnusmerkit ja niihin normaali työikäinen voisi pyrkiä.

Siitä olen samaa mieltä että ennen koronaa porukat on enimmäkseen maanneet sohvalla. Koronan aikan on liikuttu vähän enemmän, mutta hyvä kysymys tuleeko sillä kui monelle hyvä kunto?
.
 
@Rauhantekijä olet oikeassa ja minulle tuli tästä topicista idea, että voisi perustaa jonkun säätiön, joka jakaisi Hyvä Kunto Mitalia. Jos pystyisi tekemään esim. nuo mainitsemani suoritukset todistetusti, olisi mahdollista saada hieno mitali ja kunniakirja seinälle. Tämän on taas näitä hienoja ideoitani, joita en tule koskaan toteuttamaan.
 
voisi perustaa jonkun säätiön, joka jakaisi Hyvä Kunto Mitalia.
Hyvä idea (y) Voisi markkinoida yrityksille ja muille yhteisöille.
Tuppaa olemaan usein niinkin, että ihmiset lähtee liikkumaan kun ryhmä johon kuulut, sellaista esittää. Kuka nyt ulkopuoliseksikaan haluaa jäädä.
Tottakai on aina niitäkin joita ei saa millään konstilla kiinnostumaan, mutta toisaalta, eipä sota yhtä miestä kaipaa. Kunhan saisi liikkeelle ne jotka edes ovat ajatelleet oman kuntonsa parantamista, niin siinähän hyvä työ olis tehty.

Jostain kumman syystä kuntoa kohottavaa asiaa ja tavoite on pakko tuoda ihmisille nenän eteen ja melkein huutaa että " ymmärrätkö ? " Se on niinku aivan liikaa odotettua että yksilö hakisi netistä itse jonkin yksinkertaisen tavoitteen ja mittarin. Aivan ylivoimaista.

.
 
Jännä muuten miten tuossa taulukossa eri suoritukset ovat mielestäni ihan eri tavalla kalibroitu. Punnerruksissa en saanut 37 menemään, mutta istumaannousut ja kyykkyyn-ylös ovat lähinnä läppä. Voisiko näissä olla, että osa on tietoisesti helpompia suorituksia/asteikkoja, että ihmisille tulisi hyvä mieli?
 
@Rauhantekijä olet oikeassa ja minulle tuli tästä topicista idea, että voisi perustaa jonkun säätiön, joka jakaisi Hyvä Kunto Mitalia. Jos pystyisi tekemään esim. nuo mainitsemani suoritukset todistetusti, olisi mahdollista saada hieno mitali ja kunniakirja seinälle. Tämän on taas näitä hienoja ideoitani, joita en tule koskaan toteuttamaan.
Tässä on vahvasti tällainen "Setämiehet yrittää korjata maailmaa omalla tavalllaan" viba. Säätiö on hyvä idea, mutta tuo mitalilla ja kunniakirjalla "palkitseminen" on vähän menneen maailman menoa.
Voin melkein taata että vaikka saisit millaisen mitalin tai pokaalin, niin nuorisoa ei kiinnostaisi pätkääkään. Kaiken maailman turhia diplomeita ja osallistumismitalleja on maailmat pullollaan.

Ihmiset tekee asioita jotka heitä kiinnostavat. Jos hyväksytty "urheilu" on tasan yleisurheilua, hiihtoa ja jääkiekkoa/salibandyä, niin osaa ei vain kiinnosta. Ja jos ei kiinnosta niin sitten tehdään jotain muuta.

Empiirisen kokemukseni mukaan moni nörtti on hurahtanut urheiluun löydettyään sen oman itseään kiinnostavan lajin. Lajeina on ollut mm. seinäkiipeilyä, kamppailulajeja, crossifttiä, tankotanssia ja frisbee golfia.

Tai sitten joku muu juttu on näyttänyt tarpeen paremmalle kunnolle, mm. reserviläistoiminta on innostanut muutamia tyyppejä juoksemaan lenkkiä ja muutenkin kehittämään peruskuntoaan.

Eli omasta mielestäni säätiön tulisi sponssata erilaisten lajien peruskursseja ja kokeilukertoja. Mielellään niin että ihmiset voisivat osallistua tosi matalalla kynnyksellä.
 
Ajattelin ensisijaisesti keski-ikäisiä tuossa mitali-ideassa. Nuorisoa varmaan voisi motivoida jollain some appilla. Piruko niistä tietää.

Juoksun merkitystä kuntotestissä puolustaisin, koska se on kuitenkin melko hyvä aerobisen kunnon mittari.
 
Back
Top