Suomalaisten juuret

Kertokaa minulle joku hyvä geenitesti. Perinnolliset sairaudet eivät kiinnostaa yhtään, too late 😎.
 
Tuo riippuu vähän siitä mitä etsii. MyHeritage taitaa olla Suomessa se kaikkein suosituin ja varmastikin sen takia, että se on eri testeistä mainostanut Suomessa eniten. MH on ns. serkkutesti eli se etsii sukulaissuhteita. Tulokset ovat oikeastaan ihan lähisukulaisia lukuun ottamatta arvioita siitä, mikä sukulainen kukakin mahdollisesti on. Testi antaa myös etnisyysarvion ja saitille pystyy tekemään sukupuun. Rahalla saa lisäominaisuuksia, esim. SmartMatch ominaisuuden, joka etsii vastaavuuksia muiden (SmartMatch käyttäjien?) käyttäjien tiedoista, jos on itse täyttänyt omaa sukupuuta.


FamilyTreeDNA on monipuolisempi. Siellä MH:n testiä vastaava Family Finder mahdollisuudella rakentaa sukupuu mutta osumia on vähemmän. Family Finderin lisäksi miehet pystyvät tekemään sekä Y-DNA testin (suora isälinja) sekä mtDNA (mitocondrial DNA, suora äitilinja) testin. Naisille on tarjolla vain mtDNA testi. Noilla testeillä pääsee pitemmälle menneisyyteen Y-DNA:n tarjotessa tarkempia tuloksia. FTDNA:ssa on keskusteluryhmiä eri haploryhmille.

Itse tein ensin MyHeritagen testin mutta huomasin pian, ettei se ollut sitä mitä hain. FamilyTreeDNA:n testistä sain parempia vastauksia kysymyksiini. Y-DNA ei sisältänyt yllätyksiä eli haploryhmäni on I-M253. Tuohon haploryhmään kuuluu liki 30 prosenttia suomalaisista miehistä ja esi-isät ovat tulleet lännestä Pohjanlahden toiselta puolelta. Äidin puolelta löytyikin yllätys eli haploryhmä on Suomessa harvinainen J2b1a2 ja taitaa olla niin, että joku esiäiti on asunut Skotlannissa tai Irlannissa. Tosin esiäitien matka Suomeen on tapahtunut niin kauan sitten, ettei se näy mun etnisyysarviossa.

Tätä kirjoittaessa FTDNA:n sivu on remontissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top