Tilanne Suomen ja Saksan välinen merikaapeli katkennut

Minä tuossa kun partahöylän kanssa aiheesta jutustelin niin se oli sitä mieltä, että tässä on kyse ihan vaan uuden sukellusveneen päällikön loppukokeesta. Kädenpuristuksia ja mitaleita luvassa kunhan kerkiää kotisatamaan. Kiinalaisten seikkailut puolestaan ei lity tähän mitenkään ja mutkittelu johtui GPS-virheesta. Tai sitten liittyy juuri niin, että imee kaiken huomion itseensä.

Pidän ulkoministeriämme huonoa parempana, mutta hänenkin eilisessä jutustelussaan minun korviini sattui, kun käytettiin termiä hybriditoimi tarkoittaen ryssän sotatoimea. Jos valtiollinen taho katkaisee tai katkaisuttaa toisen valtion datakaapeleita, niin kyseessä on SOTATOIMI eikä mikään hypridi. Suomessa munattomina selitellään parhain päin eli siten, ettei tarvitse ryhtyä vastatoimiin.
Suomi olisi esim. voinut eilen julkistaa ryssän konsulaatin häädön ahvenanmaalta.

Pidän ulkoministeriämme huonoa parempana, mutta hänenkin eilisessä jutustelussaan minun korviini sattui, kun käytettiin termiä hybriditoimi tarkoittaen ryssän sotatoimea. Jos valtiollinen taho katkaisee tai katkaisuttaa toisen valtion datakaapeleita, niin kyseessä on SOTATOIMI eikä mikään hypridi. Suomessa munattomina selitellään parhain päin eli siten, ettei tarvitse ryhtyä vastatoimiin.
Suomi olisi esim. voinut eilen julkistaa ryssän konsulaatin häädön ahvenanmaalta.
NATO-maana Suomen pitaisi jarjestaa suuri merimiina harjoitus, jolla aidosti patkitaan noita ryssan access-kanavia. Jos menis viesti perille edes jollain tasolla.

Minä tuossa kun partahöylän kanssa aiheesta jutustelin niin se oli sitä mieltä, että tässä on kyse ihan vaan uuden sukellusveneen päällikön loppukokeesta. Kädenpuristuksia ja mitaleita luvassa kunhan kerkiää kotisatamaan. Kiinalaisten seikkailut puolestaan ei lity tähän mitenkään ja mutkittelu johtui GPS-virheesta. Tai sitten liittyy juuri niin, että imee kaiken huomion itseensä.
Tuo kyllä olisi ihan mahdollinen skenaario. NuuNuun jälkeen olisi ryzzältä jopa lähes ovela veto olettaa, että länsi tarttuu tuollaiseen täkyyn niin ennalta-arvattavasti. Ja olisihan se kohtuullisen taitava källi.

Mutta. Joku antoi ymmärtää, että kyllä Tanska Saksa Ruotsi tietäisi kuunteluverkollaan mitä siellä liikkuu.
Elän toivossa, että lännen vahvuus eli hitek ja elektroniikka sentään olisi todellinen vahvuus.

Väitetysti Yui Peng 3:lla oli OOO "Albatrosin" henkilökuntaa jossain vaiheessa aluksella. Itse "Albatrosin" omistaa Rosatomin "liittovaltion yhtenäinen yrityshydrografinen yritys", joka käsittelee "vedenalaisen pohjan topografian tutkimusta" Pohjanmerellä.

Lähde: Erik Kannike

Nyt olisi jopa huhua, että tanskalaiset ois noussu laivalle ja laittaneet luotsin?(pilot) laivaan. Merivoimien laivat seuraa vielä alusta.

Häkkänen: Merikaapelin vahingoittamisesta epäilty alus ei pääsisi poistumaan Itämereltä​

Tietoliikenne|Puolustusministeri Antti Häkkänen (kok) sanoo, että Itämeren alueen viranomaiset oppivat Baltic Connectorin tutkinnan virheistä.
[...]
”On ihan selvää, että jos joidenkin maiden kriittistä infraa on tuhoutunut tai vaurioitunut vakavasti, ja pitää selvittää, kuka se on tehnyt, ei voi olla tilannetta, että noin vain lippu pystyssä kävellään pois paikalta.”

Niin. Mitenkäänhän tällaisiin ei voi laillisesti vastata, nimittäin tällaiseen hybridisodankäyntiin.

Mutta vahinkoja voi sattua harjoituksissa, joku QUICKSINK-pommi voi vaikka livetä vahingossa väärään paikkaan, jos joku alkaa kyseenalaistamaan. Ja voi olla, että F-35 kalusto kun saadaan palvelukseen, niin laiva vaan katoaa pinnalta hetkessä ilman tietoa miksi. Ja sitten vaan levitellään käsiä ja ihmetellään.

Kiinalaisten laiva on melkein pysähtynyt.
peking.webp

Back