Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Mikä mahtaa olla kiinan ja ryssälän toimintamalli tilanteessa jossa vaikka jokin ympäristöjärjestö ottaa niiden öljy- ja temupaskakuljetukset kohteekseen, ja niiden on _oman turvallisuutensa vuoksi_ saatava Nato-maan saattoalus Itämerellä liikkuessaan.
 
Suomen viranomaiset pysäyttivät Kiina paatin? Varmaankin odotetaan, että jotkut muut sen tekevät? Miksi tuota toimintatapaa kutsutaankaan??

Lisäys: Odottaen Stubbin syvää luotavaa analyysiä tästäkin...
 
Kiinalaisilta ja muilta varjolaivaston laivoilta 100miljoonan €:n takuusumma Tanskan salmissa Itämerelle tultaessa jonka saa takaisin pois tultaessa jos ei mitään satu sillä välin, jos jotain sattuu summa jää korjaustöihin, riittää kun oli paikalla kun vahinko sattui.
 
Otetaas tähän Kiinantouhuihin nyt toinen näkökanta. Tähänasti on oletettu ihan hyvällä syyllä että kyseessä on ryssän kaapelinkatkonta. Mutta jos jälleen kerran alus on Kiinalainen niin tehdäänkö tässänyt ryssän nimissä jotain ihan muuta? Laivojen pysäyttäminen väkisin ja sille tämänpäivän esimerkin luomisella kun olisi suunnaton etu Kiinalle, eli tällä Kiina pääsee Taiwanin liikenteeseen kiinni.

Haetaano tässä nyt oikeasti esimerkkitapausta Taiwania varten?
 
Jotain on tehtävä jo näiden tehtyjen sabotaasien johdosta (Newnew Polar Bear ja Yi Peng 3), vaikka tästä viimeisestä syy on toistaiseksi auki. Mitä siis ollaan tekemässä muuta kuin kehutaan, että "Kiinan kanssa on hyvää keskustelua"? Se alkaa nyt kiinnostaa jo tavallista kansalaista sen verran, että turpojohto ei voi enää yrittää vaieta näitä kuoliaaksi.

Kääntyykö katse nyt Stubbiin, jonka tähtihetkiin kuuluu Xin luona käyminen lokakuussa, jossa hän Stubb osallistui Tsinghua-yliopiston ja suomalaisten ammattikorkeakoulujen konseptointihankkeen käynnistämistilaisuuteen ja yritysvetoisen innovatiivisen liiketoimintakomitean tapaamiseen.

Vai kääntyvätkö katseet Orpoon, jonka mielestä mitään johtopäätöksiä ei voi tehdä? Kumpi johtaa? Saatamme juuri nyt olla tilanteessa, jossa ikävät asiat ovat kuuma peruna, kun ei ole kokenutta lukkaria. Keväällä 2014 kukaan hallituksessa ei halunnut ottaa koppia turposta, mutta Sauli Niinistö sitten otti ja piti myös kiinni. Mikä on tänään tilanne?

Emme ole ainoita, jotka seuraavat valtiojohtomme reagointia tai reagoimattomuutta haukkana. Tätä hommaa katsotaan operaatiomielessä tiukasti ja kaikki kädettömyys maksetaan vielä korkojen kera.
 
Tähän vielä se ensisijainen tiedonlähde kaikenmaailman twitter, x, facebook, iltapaskat yms. tilalle:
https://www.fingrid.fi/ajankohtaist...rio-estlink-2-tasasahkoyhteydella-25.12.2024/
https://www.fingrid.fi/ajankohtaista/tiedotteet/?pageSize=5&page=1&language=fi
https://www.elering.ee/uudised

Fingrid ja Elering ovat kaapelin vastuullliset operaattorit ja vastaavat myös tiedottamisesta vian suhteen. Eli ensin katsotaan mitä nämä tahot löytävät vian syyksi ja sen jälkeen vasta katsotaan mitä poliisi, armeija ja NATO tekee. Mopoa on siis turha keulittaa ennenkuin tuolta tulee tieto että "kaapeli poikki merellä".
 
Aamen. Munattomuus ja tietynlainen hähmä näiden asioiden myötä pelaavat juurikin miten odottaa saattaa. Tajuaako Pm tai muutkaan mitä viestiä tuovat näillä valtaistuinpeleillään julkisuuteen?
Olisiko jo toiminnan aika, kaikki kyseisen toimijan laivat takavarikkoon EU:n alueella ja jos uusia tapahtumia tulee niin kyseinen alus on joko takavarikoitava tai upotettava. :devilish:

EU:n ja Suomen heikot johtajat aiheuttavat enemmän ongelmia pelkuruudellaan...
 
Otetaas tähän Kiinantouhuihin nyt toinen näkökanta. Tähänasti on oletettu ihan hyvällä syyllä että kyseessä on ryssän kaapelinkatkonta. Mutta jos jälleen kerran alus on Kiinalainen niin tehdäänkö tässänyt ryssän nimissä jotain ihan muuta? Laivojen pysäyttäminen väkisin ja sille tämänpäivän esimerkin luomisella kun olisi suunnaton etu Kiinalle, eli tällä Kiina pääsee Taiwanin liikenteeseen kiinni.

Haetaano tässä nyt oikeasti esimerkkitapausta Taiwania varten?
Lyön kolikkoni venäläisten operaatiolle, mutta Kiina on mukana.

Kiina pääsee kiinni aivan mihin haluaa. Esimerkiksi kaapeliin ja putkeen. Ei se piittaa, joten Itämeri ei vaikuta Taiwanin liikenteeseen. Yhdysvaltain laivasto enemmän vaikuttaa kuin Suomen laivasto ja poliitikkojemme selkäranka.

Uskon toki, että moni keksii kaikki mahdolliset mairittelevat syyt voidakseen olla sormi perseessä. Se on psykologiaa. Sitä on tässä maassa nähty 80 vuotta niin, että siitä alkaa tulla jo geneettinen erikoispiirre.

Oikeasti toivon, että tämä ei ole sabotaasi mutta että se paatti oli just taas kohdalla... huono ennuste.
 
Eli ensin katsotaan mitä nämä tahot löytävät vian syyksi ja sen jälkeen vasta katsotaan mitä poliisi, armeija ja NATO tekee. Mopoa on siis turha keulittaa ennenkuin tuolta tulee tieto että "kaapeli poikki merellä".
Riippumatta tästä, onko sinulla jokin päteväkin selitys siihen, miten Newnew Polar Bearin ja Yi Peng 3:n tekemien sabotaasien kanssa poliittisesti edetään tai miksi ei edetä Kiinan suhteen mitenkään? Vai onko kokoomuksen puoluejohto päättänyr jättää terrorismin seuraukset yksin energiaoperaattoreille?
 
Viimeksi muokattu:
Kauanko kuluu tällä tahdilla, että meillä ei ole enää putkia eikä kaapeleita Suomesta ulkomaille? Onko joku laskenut?
 
Niin... Suomi varautumisen suurvalta, vai kuinka se slogan menikään?
 
Kauanko kuluu tällä tahdilla, että meillä ei ole enää putkia eikä kaapeleita Suomesta ulkomaille? Onko joku laskenut?
No kyllä tässä kestää kun tää Estlink 2 tuli jo kertaalleen korjatuksi. Ja eivät ole koskeneet Ruotsiin meneviin kaapeleihin, sitten huolestun kunnolla kun venäläiset tai kiinalaiset rahtilaivat alkaa mennä ilman syytä kohti Torniota. Sitten voi sanoa et alkaa olee tosi kyseessä ja ne laivat pitäis viimestää upottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top