Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Venäjän kanssa on hyvä muistaa että sitä on länsimaalaisittain vaikea ymmärtää ja se mikä länsimaalaiselle on epäloogista voi olla venäläisellä ajattelulla hyvinkin loogista. Siellä pelataan pitkää peliä jota ei mitata päivissä, viikoissa, kuukausissa tai välttämättä vuosissakaan. Voidaan puhua vuosikymmenistä kun jotain tiettyä agendaa rakennetaan.

Venäjän tavoitteet ovat usein pitkäjänteisiä. Mutta jos mietitään keinoja millä niihin tavoitteisiin pyritään, niin se näyttäytyy monesti hyvin poukkoilevana. Esimerkiksi Ukrainan osalta pitkän aikavälin tavoite on ilman muuta ollut se, että Ukraina liitettäisiin takaisin osaksi imperiumia. Mutta keinojen osalta pitkäjänteisyys on puuttunut, ja enemmänkin ollaan vain satunnaisesti reagoitu sellaisiin tilanteisiin mitkä on koettu mahdollisuuksina. Valmiiksi laadittua toimintasuunnitelmaa (sisältäen varasuunnitelmat) Venäjällä ei juuri tunnu olevan, niin kuin ei toki useimmilla muillakaan mailla ole.
 
Nyt oon positiivisesti yllättynyt... Jotain siis oikeesti tehtiin, eikä vaan perustettu jonkinlaista työryhmää tutkimaan mitähän pitäis tehdä, eikä kukaan uskalla tehdä mitään... NYT ollaan oikealla tiellä, mutta vasta alussa.

Muutenkin nyt toimittiin niin kuin ryssän kanssa pitää toimia eli ei perusteta vuosia kokoustavia ajatuspajoja eikä kerrota etukäteen miten toimitaan. Toimintamallin soisi olevan saman myös mm. kyberhyökkäysten, kaiken vakoilun, Suomessa yhä toimivien talousrikollisten sekä ilmatilaloukkausten kanssa.
 
Päivitystä tilanteeseen.
”Viranomaisaluksista alueella toimivat Puolustusvoimien Rauma-luokan ohjusvene ja Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Uisko. Esitutkintaa laivalla turvaavat poliisin valmiusyksikkö Karhu ja Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue”, poliisi kertoo tiedotteessaan.
Onko tuossa yhdessä kuvassa sotilas vai poliisi ja mikä ase hänellä on?
 
Viron puolustusministeri ilmoittaa, että lähettävät laivastoa turvaamaan Estlink 1:stä :salut:

Mitenköhän suojaus tapahtuu? Ampuvatko kaikki paatit upoksiin jotka lähestyvät jotain merenpohjassa olevaa piuhaa?

Eli todellisuudessa eivät suojaa muuta, kuin keräävät havaintoja alueella liikkuvista aluksista ja reagoivat ehkä jotenkin vasta sitten, kun sabotaasi on jo tehty. No sabotaasin tekijän kiinnijäämisriski tietysti kasvaa veneiden läsnäololla, joten ehkä jotain pientä ennalta ehkäisevää vaikutusta voi olla.
 
Sisäministerin kommenttia. Herää kysymys, pitikö näiden sijaintitietojen alkujaankaan olla turhan helposti urkittavissa ? Tai jopa täysin julkista tietoa.



Rantasen mukaan Suomen täytyy huolehtia siitä, että Itämerta ja erityisesti kriittistä infraa valvotaan.

Kaapelien ja muun kriittisen infran sijaintitietoja saatetaan sisäministerin mukaan joutua vastaisuudessa salaamaan nykyistä paremmin.

– Voi olla, että tässä vaiheessa sijainnit ovat hyvinkin tiedossa. Mutta on selvää, että kaikkea avoimuutta täytyy tutkia tarkoin kansallisen turvallisuuden ja turvallisuuden näkökulmasta, ei pelkästään avoimuuden näkökulmasta.
 
Sisäministerin kommenttia. Herää kysymys, pitikö näiden sijaintitietojen alkujaankaan olla turhan helposti urkittavissa ? Tai jopa täysin julkista tietoa.



Rantasen mukaan Suomen täytyy huolehtia siitä, että Itämerta ja erityisesti kriittistä infraa valvotaan.

Kaapelien ja muun kriittisen infran sijaintitietoja saatetaan sisäministerin mukaan joutua vastaisuudessa salaamaan nykyistä paremmin.

– Voi olla, että tässä vaiheessa sijainnit ovat hyvinkin tiedossa. Mutta on selvää, että kaikkea avoimuutta täytyy tutkia tarkoin kansallisen turvallisuuden ja turvallisuuden näkökulmasta, ei pelkästään avoimuuden näkökulmasta.
Kaapelit on tosiaan merkattu merikarttoihin ettei ankkurivahinkoja sattuisi.
 
Hyvä ja ryhdikäs liike viranomaisilta tämä laivan haltuunotto. Tosin epäilen, että tämä oli ryssien keinopankissa se helpoin ja halvin tapa näitä kaapeleita vastaan. Nyt jos ja kun nämä kaupalliset pintapaatit saadaan valvontaan, niin seuraavaksi siirrytään noiden kaapeleiden pinnanalaiseen sabotointiin ja sitä onkin astetta hankalampi, ellei mahdotonta estää/valvoa. Toivottavasti olen väärässä.
 
En oikein itse saa kiinni mitä todellista hyötyä siitä saataisiin jos kaapelit piilotettaisiin kartoista? Valtiollinen toimija todennäköisesti siitä huolimatta saisi niiden sijainnit selville ja voisi toimia niitä vastaan. Sen sijaan kun niitä ei missään näy niin voidaan entistä helpommin mennä vahingon taakse. Ei tiedetty että oli siellä ja laskettiin ankkuri siihen. Käytännön hyöty nolla koska tavallisen tallaajan on vaikea niihin iskeä, valtiollinen toimija voi edelleenkin toimia niitä vastaan niin saatuja hyötyjä ei ole mutta negatiivisena asiana niitä ei siviili toimijatkaan näe niin vahingot lisääntyvät.
 
Entinen Rajan valmari äänessä.



– Käsitykseni on, että nyt on ensimmäisiä kertaa Suomessa laskeuduttu helikopterista alukselle niin sanotussa kovassa tilanteessa. Kopterista kohdealukseen on laskeuduttu köydellä eli niin sanotulla fast ropella ja otettu se [alus] haltuun. Tämä on viranomaisten erikoisjoukkojen paljon harjoittelema taktiikka ja tekniikka.

Kun alus on omilla aluevesillä, on siihen mahdollista nousta rikosepäilyn tutkimiseksi. Kansainvälisiltä vesillä viranomaiset eivät enää pääse aluksiin, vaikka kyseessä olisi rikosepäilyn tutkinta.

– Tässä olisi pohdinnan paikka. Millaisella toimivallalla alukset voidaan saattaa vastuuseen?

Viranomaiset olivat laivalle noustessaan mediatietojen mukaan aseistettuja. Mustaluoto sanoo, ettei ole mitenkään poikkeuksellista, että operaatiossa kannetaan asetta.

– Poliisit ja rajavartijat ovat virkatehtävissään aina aseistautuneita.
 
Taitaa olla rajan. Kuormamestari on kannella pitämässä köyttä (vinssin vaijeri?), eikä ole kopterin kyydissä. Paksuköysi kannella fast rope?
Yllä jo mainittiinkin, eli poliisimies on etualalla. Pikku huomiona, rajahekoissa ei käytetä nimitystä "kuormamestari / load master", vaan lentomekaanikko.
Ja mekaanikko ei poistu lentävästä koneesta, vaan kohteeseen (alas) menee aina pinturi. Kuvassa hänellä ohjausnaru, jolla hallitaan alas vinssattavaa "kuormaa". Tässä tapauksessa oletettavasti laivalle lennätettyjä poliisin tutkijoita. Lisäksi oletan, että sinne lennätettiin myös vartiolaivalta perämies ja konemestari, just in case.
 
Back
Top