Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En oikein itse saa kiinni mitä todellista hyötyä siitä saataisiin jos kaapelit piilotettaisiin kartoista? Valtiollinen toimija todennäköisesti siitä huolimatta saisi niiden sijainnit selville ja voisi toimia niitä vastaan. Sen sijaan kun niitä ei missään näy niin voidaan entistä helpommin mennä vahingon taakse. Ei tiedetty että oli siellä ja laskettiin ankkuri siihen. Käytännön hyöty nolla koska tavallisen tallaajan on vaikea niihin iskeä, valtiollinen toimija voi edelleenkin toimia niitä vastaan niin saatuja hyötyjä ei ole mutta negatiivisena asiana niitä ei siviili toimijatkaan näe niin vahingot lisääntyvät.
Helposti voisi kuvitella että aluksella olis vakuutukset joista aluksen aiheuttamat vahingot hoidettaisiin ja kohta näitä tahallaan ankkuria raahavia aluksia ei vakuuttaisi mikään yhtiö ja näin nämä jäisi pois liikenteestä?
Niin on, ei erottanut kännyn näytöstä, piti tietokoneella käydä katsomassa.Kyllähän tuo etummainen karhuryhmää on. Siniset "badget" paljastavat.
Jokainen Meri-VHF:n omaava on kyennyt viestintää seuraamaan.
Jos ja kun se Turkkikin estää meriliikenteen jos niin haluaa Bosborinsalmessa, niin miten ihmeessä Tanskan salmien sulkeminen rosvolaivoilta ei sitten onnistu? Vai onko taas tätä "länsimainen moraali ja lait" tyylistä hapatusta joka ei estä roistoja, mutta sitoo omat kädet roistojen kiinniotossa?
No onko Turkin kaapeleita katkottu? Sillä sekunnilla kun joku alkaa Turkin infraa paskomaan ja haittaamaan elämää, niin ei liene tarvi olla meedio tietääkseen, että kulku Mustalle merelle ei enää ole itsestäänselvyys ainakaan kaikille tahoille. Ainakin luotsin avuksi laitetaan tuimailmeiset "virkamiehet" valvomaan menoa.No onko Turkki estänyt kauppamerenkulun siellä?
Kuten todettua kauppamerenkulku kv-merialueilla on vahvasti kv-lailla suojattua (kyseisissä salmissa vastaavat sopimukset). Kynnys puuttua siihen on aika korkea. Selvien tuhotöiden tapauksessa ei ongelmaa tietysti pitäisi olla olemassa jos ko. valtio omistaa edes jonkun sortin pussukat.
Näin minäkin sen näkisin. Kaapelit ovat niin isoa infrastruktuuria, että on aika toivoton yritys pitää ne piilossa.En oikein itse saa kiinni mitä todellista hyötyä siitä saataisiin jos kaapelit piilotettaisiin kartoista? Valtiollinen toimija todennäköisesti siitä huolimatta saisi niiden sijainnit selville ja voisi toimia niitä vastaan.
No onko Turkin kaapeleita katkottu? Sillä sekunnilla kun joku alkaa Turkin infraa paskomaan ja haittaamaan elämää, niin ei liene tarvi olla meedio tietääkseen, että kulku Mustalle merelle ei enää ole itsestäänselvyys ainakaan kaikille tahoille. Ainakin luotsin avuksi laitetaan tuimailmeiset "virkamiehet" valvomaan menoa.
Montreaux.n sopimus on myös samaa sarjaa Ahvenanmaan sopimuksen kanssa. Aikansa tuote joka tehtiin tietyssä geopoliittisessa tilanteessa ja siitä kiinnipitäminen johtuu maiden hyvästä tahdosta.
En sano, että Suomen tai länsimaiden pitäisi laskeutua paskamaiden tasolle, mutta olisi syytä ymmärtää, että paskamaat käyttävät naiviutta hyväksi kaikin tavoin ja jostain syystä niin annetaan tapahtua?
Todennäköisesti ei tapahdu mitään. HVDC-kaapelissa on sisimpänä ”ison jännitteen/virran” +johdin, ja paluujohdin (-) on ulompana vaipassa. Kun ulompi vaippa katkeaa, suojaus laukaisee koko kaapelin irti millisekunneissa. Lisäksi merivesi maadoittaa koko hoidon, joten laivaan asia ei näytä sähköisesti miltään koska laivan runko on sähköisesti samassa potentiaalissa veden kanssa.Tulin miettineeksi. Kuinkahan turvassa tuollaisella laivalla ovat jos ankkuriin tarttuu tuollainen korkeajännitteinen tasavirtakaapeli?
Aivan tyhjää BS:ää sisäministeriltä, ei diletanttien pitäisi kommentoida asiaa kun paska jo housussa. Kaikki noi kaapelit löytyy KVG metodilla. Toki ryssä on varmasti kartoittanut AIS:lla missä noi kaapelikiulut seilaa ja tai ei niiden tarviin kun meidän oma media kertoo mistä mihin niitä vedellään ja milloin.Ei käytännössä mitään. Sisäministeri puhui nyt vähän ohi.
Maa toimii toisena "johtimena".Todennäköisesti ei tapahdu mitään. HVDC-kaapelissa on sisimpänä ”ison jännitteen/virran” +johdin, ja paluujohdin (-) on ulompana vaipassa. Kun ulompi vaippa katkeaa, suojaus laukaisee koko kaapelin irti millisekunneissa. Lisäksi merivesi maadoittaa koko hoidon, joten laivaan asia ei näytä sähköisesti miltään koska laivan runko on sähköisesti samassa potentiaalissa veden kanssa.
Edit: Voi olla että puhuin paskaa. Paluutienä voi toimia vesi, noissa ei välttämättä ole paluujohdinta lainkaan vaan pelkkä voimajohdin sisällä.
Tämä on v*tun hyvää maakuvapeliä meiltä. Suomi edustaa kykyä ja osaamista!Amerikkalainen Wall Street Journal kertoo Suomen rajavartiolaitoksen ja poliisin ”raskaasti aseistettujen eliittiyksiköiden” pudottautuneen kahdelta asevoimien helikopterilta öljytankkerin kannelle. Erikoisjoukkojen isku tehtiin hieman puolenyön jälkeen torstaina, eivätkä he kohdanneet vastarintaa laivalla.
Teknisesti ottaen voisi, mutta käytännössä nykyään ei, vaan ovat kaksijohtimisia.Maa toimii toisena "johtimena".
Hienoa. Saan hiukan kuittailtua yhdelle insinöörille.Teknisesti ottaen voisi, mutta käytännössä nykyään ei, vaan ovat kaksijohtimisia.
Estlink 1:ssä on kaksi johdinta rinnakkaisissa kaapeleissa, Estlink 2:ssa kaksi johdinta yhdessä kaapelissa samankeskisinä. Ref. diplomityö Suurjännitteisen tasasähköyhteyden johtovian paikannus, Sallamaria Iltanen 2016. (Täysin julkista tietoa.)