Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

En oikein itse saa kiinni mitä todellista hyötyä siitä saataisiin jos kaapelit piilotettaisiin kartoista? Valtiollinen toimija todennäköisesti siitä huolimatta saisi niiden sijainnit selville ja voisi toimia niitä vastaan. Sen sijaan kun niitä ei missään näy niin voidaan entistä helpommin mennä vahingon taakse. Ei tiedetty että oli siellä ja laskettiin ankkuri siihen. Käytännön hyöty nolla koska tavallisen tallaajan on vaikea niihin iskeä, valtiollinen toimija voi edelleenkin toimia niitä vastaan niin saatuja hyötyjä ei ole mutta negatiivisena asiana niitä ei siviili toimijatkaan näe niin vahingot lisääntyvät.

Ei käytännössä mitään. Sisäministeri puhui nyt vähän ohi.
 
Helposti voisi kuvitella että aluksella olis vakuutukset joista aluksen aiheuttamat vahingot hoidettaisiin ja kohta näitä tahallaan ankkuria raahavia aluksia ei vakuuttaisi mikään yhtiö ja näin nämä jäisi pois liikenteestä?

Siis tässähän on nimenomaan ryssien varjolaivaston alus jonka vakuutuksia ei länsimaat hyväksy. Tuskin sieltä mitään saadaan.
Tämän takia mikään länsimaa ei suostu näitä satamiinsa ottamaan, toimittavat ryssän öljyä ns. "ei länsimaihin".

Suomi on tehnyt jo päätöksen useiden muiden itämeren maiden kanssa että näiden liikennöinti pitäisi estää, mutta kv-merialueen liikenne on vahvasti lailla suojattua. Käytännön toimenpiteistä ei ole vielä esimerkkiä, tämäkin pysäytettiin kaapeleiden rikkomisen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ja kun se Turkkikin estää meriliikenteen jos niin haluaa Bosborinsalmessa, niin miten ihmeessä Tanskan salmien sulkeminen rosvolaivoilta ei sitten onnistu? Vai onko taas tätä "länsimainen moraali ja lait" tyylistä hapatusta joka ei estä roistoja, mutta sitoo omat kädet roistojen kiinniotossa?
 
Tässä vielä lakipykälistä.



Rikosoikeuden professori Sakari Melander katsoo, että viranomaiset pohtivat nyt tarkkaan, mitä pakkokeinoja voivat käyttää, jotta asia saadaan selvitettyä. Keinoihin kuuluvat pidättäminen ja vangitseminen.

”On mahdollista käyttää rikosoikeudellista lainkäyttövaltaa ulkomaisessa aluksessa, jos rikoksen vaikutukset ulottuvat rantavaltioon”, Melander sanoo.

”Tässä vaikuttaa perustellulta pohtia pakkokeinojen käyttöä. Pidättäminen ja vangitseminen voivat tulla kyseeseen.”


Samaa sanoo rikos- ja prosessioikeuden emeritusprofessori Matti Tolvanen: edellytyksiä pidättämiselle ja vangitsemiselle on.

”Jos laiva päästetään lähtemään, on enää pieni mahdollisuus saada asiaa tuomioistuimeen tai edes tutkintaan”, Tolvanen sanoo.

”Todisteita ei voi enää hävittää, ne ovat siellä merenpohjassa, mutta paon mahdollisuus on ilmeinen”, hän toteaa.

Hänen mukaansa tapauksen osallisilla ei ole ”mitään diplomaattista suojaa”.


Åbo Akademin merioikeuden professorin Henrik Ringbom sanoo, että asiassa on vielä paljon avoimia kysymyksiä muun muassa vastuusta ja tahallisuudesta.

”Miehistö ei ole tässä keskeinen tekijä, mutta tietysti laivan päällikkö on vastuussa kaikesta, mitä laivalla tapahtuu. Ilman vastuuta ei tilanteesta pidä päästä pois”, hän sanoo.

Hän näkee, että jos tapauksessa epäillään rikosta, suomalainen lainsäädäntö pätee.

”Alus on Suomessa, tekopaikka on kansainvälisillä vesillä, mutta itse kaapeli makaa Suomen mannerjalustalla, eli kaikki viittaa siihen, että suomalainen rikosprosessi pätee.”

Se voisi tarkoittaa sitä, että laivan vastuuhenkilöt päätyisivät mahdollisesti suomalaiseen käräjäoikeuteen vastaamaan syytteeseen.
 
Jokainen Meri-VHF:n omaava on kyennyt viestintää seuraamaan.

Helvetin hyvä huomio :salut: :salut:
Ennenkuin villeimmät Remes visiot minigunilla komentosillan reijittämisestä laittaa eetteriin niin kannattaa tosiaan muistaa että moni asia voi tänä päivänä paljastua hyvin helposti ns. aivoimista lähteistä ristiin vertaamalla. Esim. tässä tapauksessa avoin radioliikenne vs. laivan reagointi niihin marine trafic sovelluksessa.
 
Jos ja kun se Turkkikin estää meriliikenteen jos niin haluaa Bosborinsalmessa, niin miten ihmeessä Tanskan salmien sulkeminen rosvolaivoilta ei sitten onnistu? Vai onko taas tätä "länsimainen moraali ja lait" tyylistä hapatusta joka ei estä roistoja, mutta sitoo omat kädet roistojen kiinniotossa?

No onko Turkki estänyt kauppamerenkulun siellä?
Kuten todettua kauppamerenkulku kv-merialueilla on vahvasti kv-lailla suojattua (kyseisissä salmissa vastaavat sopimukset). Kynnys puuttua siihen on aika korkea. Selvien tuhotöiden tapauksessa ei ongelmaa tietysti pitäisi olla olemassa jos ko. valtio omistaa edes jonkun sortin pussukat.
 
No onko Turkki estänyt kauppamerenkulun siellä?
Kuten todettua kauppamerenkulku kv-merialueilla on vahvasti kv-lailla suojattua (kyseisissä salmissa vastaavat sopimukset). Kynnys puuttua siihen on aika korkea. Selvien tuhotöiden tapauksessa ei ongelmaa tietysti pitäisi olla olemassa jos ko. valtio omistaa edes jonkun sortin pussukat.
No onko Turkin kaapeleita katkottu? Sillä sekunnilla kun joku alkaa Turkin infraa paskomaan ja haittaamaan elämää, niin ei liene tarvi olla meedio tietääkseen, että kulku Mustalle merelle ei enää ole itsestäänselvyys ainakaan kaikille tahoille. Ainakin luotsin avuksi laitetaan tuimailmeiset "virkamiehet" valvomaan menoa.

Montreaux.n sopimus on myös samaa sarjaa Ahvenanmaan sopimuksen kanssa. Aikansa tuote joka tehtiin tietyssä geopoliittisessa tilanteessa ja siitä kiinnipitäminen johtuu maiden hyvästä tahdosta.

En sano, että Suomen tai länsimaiden pitäisi laskeutua paskamaiden tasolle, mutta olisi syytä ymmärtää, että paskamaat käyttävät naiviutta hyväksi kaikin tavoin ja jostain syystä niin annetaan tapahtua?
 
Viimeksi muokattu:
En oikein itse saa kiinni mitä todellista hyötyä siitä saataisiin jos kaapelit piilotettaisiin kartoista? Valtiollinen toimija todennäköisesti siitä huolimatta saisi niiden sijainnit selville ja voisi toimia niitä vastaan.
Näin minäkin sen näkisin. Kaapelit ovat niin isoa infrastruktuuria, että on aika toivoton yritys pitää ne piilossa.
 
Onkohan laivasto ollut mukana rikostutkinnan suojaamisessa aiemmin? Jos nyt kerran ohjusvene Rauma on suojaamassa lähistöllä.
 
No onko Turkin kaapeleita katkottu? Sillä sekunnilla kun joku alkaa Turkin infraa paskomaan ja haittaamaan elämää, niin ei liene tarvi olla meedio tietääkseen, että kulku Mustalle merelle ei enää ole itsestäänselvyys ainakaan kaikille tahoille. Ainakin luotsin avuksi laitetaan tuimailmeiset "virkamiehet" valvomaan menoa.

Montreaux.n sopimus on myös samaa sarjaa Ahvenanmaan sopimuksen kanssa. Aikansa tuote joka tehtiin tietyssä geopoliittisessa tilanteessa ja siitä kiinnipitäminen johtuu maiden hyvästä tahdosta.

En sano, että Suomen tai länsimaiden pitäisi laskeutua paskamaiden tasolle, mutta olisi syytä ymmärtää, että paskamaat käyttävät naiviutta hyväksi kaikin tavoin ja jostain syystä niin annetaan tapahtua?

Kyllä minä tämän ymmärrän, pointti nyt edelleenkin se että kynnys meillä nyt vaan tuntuu olevan korkea puuttua asioihin kun se on kv-lain takana. Ihan samaa sarjaa kuin kaikki turvapaikan hakuun liittyvä jahkaaminen itärajalla. Paskaa saa heittää naamalle useamman lapiollisen ennenkuin se estetään...

Turkki ei tunnetusti vittuilua siedä, ampuivat ryssän koneenkin alas silloin Syyrian sodan aikana. Sellaisten naamalle sitä paskaa herkemmin heitellään ketkä tunnetusti eivät ole kovin kärkkäitä siihen reagoimaan.
 
Tulin miettineeksi. Kuinkahan turvassa tuollaisella laivalla ovat jos ankkuriin tarttuu tuollainen korkeajännitteinen tasavirtakaapeli?
Todennäköisesti ei tapahdu mitään. HVDC-kaapelissa on sisimpänä ”ison jännitteen/virran” +johdin, ja paluujohdin (-) on ulompana vaipassa. Kun ulompi vaippa katkeaa, suojaus laukaisee koko kaapelin irti millisekunneissa. Lisäksi merivesi maadoittaa koko hoidon, joten laivaan asia ei näytä sähköisesti miltään koska laivan runko on sähköisesti samassa potentiaalissa veden kanssa.

Edit: Voi olla että puhuin paskaa. Paluutienä voi toimia vesi, noissa ei välttämättä ole paluujohdinta lainkaan vaan pelkkä voimajohdin sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu, että sekä Eagle-laiva että sen miehistö ovat täysin uhrattavissa. Romutuskuntoinen purkki, huonolaatuinen bensiini lastina, ja kehitysmaalainen miehistö. Purkin georgialainen kapteeni saanut 100 000 ruplaa, kun tiputtaa ankkurin ennalta sovituissa koordinaateissa. Kapteeni ei pysty tunnistamaan maksajaa.

Silti viestin lähettämiseksi nyt ensiarvoisen tärkeää, että laivaa ei päästetä enää koskaan jatkamaan matkaa. Tästä pitää tehdä ennakkotapaus, että jos rikot kaapeleita, menetät laivasi ja lastisi. Mikään muu ei mene perille
 
Ei käytännössä mitään. Sisäministeri puhui nyt vähän ohi.
Aivan tyhjää BS:ää sisäministeriltä, ei diletanttien pitäisi kommentoida asiaa kun paska jo housussa. Kaikki noi kaapelit löytyy KVG metodilla. Toki ryssä on varmasti kartoittanut AIS:lla missä noi kaapelikiulut seilaa ja tai ei niiden tarviin kun meidän oma media kertoo mistä mihin niitä vedellään ja milloin.
 
Todennäköisesti ei tapahdu mitään. HVDC-kaapelissa on sisimpänä ”ison jännitteen/virran” +johdin, ja paluujohdin (-) on ulompana vaipassa. Kun ulompi vaippa katkeaa, suojaus laukaisee koko kaapelin irti millisekunneissa. Lisäksi merivesi maadoittaa koko hoidon, joten laivaan asia ei näytä sähköisesti miltään koska laivan runko on sähköisesti samassa potentiaalissa veden kanssa.

Edit: Voi olla että puhuin paskaa. Paluutienä voi toimia vesi, noissa ei välttämättä ole paluujohdinta lainkaan vaan pelkkä voimajohdin sisällä.
Maa toimii toisena "johtimena".
 
Amerikkalainen Wall Street Journal kertoo Suomen rajavartiolaitoksen ja poliisin ”raskaasti aseistettujen eliittiyksiköiden” pudottautuneen kahdelta asevoimien helikopterilta öljytankkerin kannelle. Erikoisjoukkojen isku tehtiin hieman puolenyön jälkeen torstaina, eivätkä he kohdanneet vastarintaa laivalla.
Tämä on v*tun hyvää maakuvapeliä meiltä. Suomi edustaa kykyä ja osaamista!
 
Maa toimii toisena "johtimena".
Teknisesti ottaen voisi, mutta käytännössä nykyään ei, vaan ovat kaksijohtimisia.

Estlink 1:ssä on kaksi johdinta rinnakkaisissa kaapeleissa, Estlink 2:ssa kaksi johdinta yhdessä kaapelissa samankeskisinä. Ref. diplomityö Suurjännitteisen tasasähköyhteyden johtovian paikannus, Sallamaria Iltanen 2016. (Täysin julkista tietoa.)
 
Teknisesti ottaen voisi, mutta käytännössä nykyään ei, vaan ovat kaksijohtimisia.

Estlink 1:ssä on kaksi johdinta rinnakkaisissa kaapeleissa, Estlink 2:ssa kaksi johdinta yhdessä kaapelissa samankeskisinä. Ref. diplomityö Suurjännitteisen tasasähköyhteyden johtovian paikannus, Sallamaria Iltanen 2016. (Täysin julkista tietoa.)
Hienoa. Saan hiukan kuittailtua yhdelle insinöörille. 😆
 
Back
Top