Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Tässä selvisi todella hyvin juuri äsken myös tuo Tullin osuus asiassa, eli alus on myös pakotteiden piirissä ja ihan suoraan todettiin että Tulli liittyi tutkintaan omalta osaltaan vasta sen jälkeen kun alus oli siirtynyt Suomen aluevesille. Eli toteutti sitä aijemmin itämeren turvallisuus ketjuun linkkaamaani uutista vakuutuksettomien/pakotteiden alaisten laivojen kulun estoa.

Ilman aluevesille tulemista ei laivalle ole mitään asiaa.
Ja Tullihan voi kikkailla. Onkos tuontilupaa näille tavaroille yms Suomeen? Ai ei ole, no sepäs ikävää ja takavarikointi.
 
Me ollaan varautumisen suurvalta. Jos kysyy päättäjiltä mitä tehdään seuraavan kaapelikatkon tullessa, he vastaa että varauduttu on... Jos kysyy että mitä se käytännössä tarkotaa, saa vastauksen, että eihän me mitään tehdä ja juuri niihin toimiin on kovasti varauduttu...
 
Ohjeiden noudatus kertoo joko:
1) ankkurin pudotus on maksettu jollekin miehistöstä ja todettu että olet omillasi sen jälkeen. Ohjeita siis noudatetaan.
2) näillä haetaan kv oikeudesta poikkeamista että voidaan itse mennä luvan kanssa pidemmälle. Siihen asti noudatetaan ohjeita. Miehistö mukana kohdan 1 tavalla.
3) siellä on satamassa joku käynyt vähän remppaamassa tuota ankkuri kiinnitystä että laukeaa haluttuun aikaan. Miehistö ei tästä edes tietoinen. Epätodennäköisin kun tehtiin niitä kiemuroitakin.
D) kanada
 
Ihan sama kuvio kuin tässä, se toimi Tanskan viranomaisten kehotusten mukaisesti, kysymys kuuluu mitäs sitten kun ei enää toimikkaan?
Todennäköisesti tällaisen tapahtuman yksityiskohdat salattaisiin...
Ruotsi teki Tanskalle virka-apupyynnön.

Silloin mediassa esiintynyt meriturvallisuusjohtaja kertoi, että kansainvälisessä merioikeudessa sovittujen sääntöjen mukaan tietyillä virkamiehillä on pääsy kaikkien valtioiden aluksiin, jotka vierailevat kyseisen maan satamassa. Tämä niin sanottu Port State Control -järjestelmä on globaali, ja sen käytännöistä on sovittu kansainvälisessä merenkulun sääntelyorganisaatiossa, IMO:ssa.

Myös muiden lainsäädäntöjen perusteella pääsee (rikokset), mutta kansainvälisellä merialueella se ei onnistu, vaan laivan pitää olla satamassa tai edes aluevesillä.

Diplomaattinen keino on tietenkin olemassa myös kansainvälisellä merialueella eli omistajan suostumus. Yi Peng 3:een päästiin mutta hyvin rajoitetusti. Esim. ruotsalaisia syyttäjiä omistaja ei päästänyt, ankkuria ei tutkittu.
 
Ja Tullihan voi kikkailla. Onkos tuontilupaa näille tavaroille yms Suomeen? Ai ei ole, no sepäs ikävää ja takavarikointi.

Ja mitäpä luulet paljonko ryssää kiinnostaa yhden tankkerin bensalasti, ylipäätään tuotakaan tuskin tullaan näkemään.
Jotain isompaa kuviota eskalaation nimissä tässä haetaan, mutta kun EU/Suomen kädet on niin sidotut pykäliin ettei edes sitä saada aikaiseksi:ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsi teki Tanskalle virka-apupyynnön.

Silloin mediassa esiintynyt meriturvallisuusjohtaja kertoi, että kansainvälisessä merioikeudessa sovittujen sääntöjen mukaan tietyillä virkamiehillä on pääsy kaikkien valtioiden aluksiin, jotka vierailevat kyseisen maan satamassa. Tämä niin sanottu Port State Control -järjestelmä on globaali, ja sen käytännöistä on sovittu kansainvälisessä merenkulun sääntelyorganisaatiossa, IMO:ssa.

Myös muiden lainsäädäntöjen perusteella pääsee (rikokset), mutta kansainvälisellä merialueella se ei onnistu, vaan laivan pitää olla satamassa tai edes aluevesillä.

Diplomaattinen keino on tietenkin olemassa myös kansainvälisellä merialueella eli omistajan suostumus. Yi Peng 3:een päästiin mutta hyvin rajoitetusti. Esim. ruotsalaisia syyttäjiä omistaja ei päästänyt, ankkuria ei tutkittu.

Pointti siis edelleenkin se että mitään ei lopulta saatu aikaiseksi🤯
 
Mikä kliimaksi tämä nyt on olevinaan? Jos alus ei olisi tullut Suomen aluevesille, nämä erikoisjoukot olisi istuneet tukikohdassaan ns. sormiperseessä🤯

ps. pointti on siis se että ilman aluevesille tulemista ollaan täysin hampaattomia ja munattomia🤯
Pitäs uskaltaa käyttää olemassa olevia pykäliä
Näitä pykäliä vois käyttää kun ne kerran on olemassa
 
Täällä on useampaan kertaan alentavaan sävyyn todettu, että Suomi on varautumisen suurvalta.

Meillä lamppu syttyi katossa, ja tämäkin viesti saavuttanee serverin ja sen lukemisesta kiinnostuneet. Mutta millä helvetillä kukaan pystyy kontrolloimaan, laskeeko joku alus ankkurinsa ajossa? Ei sitten millään. Ja Länsi ei ole mikään banaanitasavalta kuten ryssät ja kinkit. Kyllä täällä asiat tehdään kuten sovittu on, eli ei aleta upottamaan tai muuten saboteeraamaan aluksia, joilla kuitenkin on kulkuoikeudet.

Olen ehdotellut jo aikaisemmin Suomen ja Viron aluevesien laajentamista niin, että jomman kumman kautta on mentävä jos pietarissa meinaa käydä. Siinä on ilmeisesti sekä hyviä että huonoja puolia, mutta nyt olisi hyvä aika ottaa tuo keskusteluun. Ainakin voitaisiin vaatia tietyt katsastustodistukset ja vakuutukset, ja luotsin käyttöä tuolla aiemmin jo ehdotettiinkin.

Valitettavasti tuollaisen ilkeyden takana on yritys provosoida vastaanottavat valtiot tekemään jotakin kansainvälisen oikeuden vastaista, vaikka ankkuri onkin laahannut ihan vahingossa, sellaista kun voipi sattua. Sillä saa ainakin yhden muutenkin kädettömän organisaation, jota kahdella kirjaimella kuvataan, halvaannutettua pitkäksi ajaksi. Sieltä löytyy kaiken maailman zambomaata äänestämään ilkeää länttä vastaan, joka kiusaa viattomia merimiehiä.
 
Pelote ei ole kovin häävi, kun lähtökohtana on se, että laiva suostui pelkällä kysymisellä seilaamaan meitin aluevesille ja vasta siellä alkoi sitten toiminta. Olemme aivan liian pehmeitä. Taikasana toimii asylanttien kanssa ja aluevesiraja merirosvojen kanssa. Ei tällä tavalla itsenäistä valtiota pidetä.

Tietysti on (teoriassa vain) mahdollista, että meillä on kyky häiritä noiden navigointia ja/tai väittää pokkana, että meitin alueella tää on.
 
Pelote ei ole kovin häävi, kun lähtökohtana on se, että laiva suostui pelkällä kysymisellä seilaamaan meitin aluevesille ja vasta siellä alkoi sitten toiminta. Olemme aivan liian pehmeitä. Taikasana toimii asylanttien kanssa ja aluevesiraja merirosvojen kanssa. Ei tällä tavalla itsenäistä valtiota pidetä.

Tietysti on (teoriassa vain) mahdollista, että meillä on kyky häiritä noiden navigointia ja/tai väittää pokkana, että meitin alueella tää on.
Syytetään GPS häirintää ja todetaan että oltiin meidän alueella.
 
No toisaalta, jos ryssä nyt ei tämän kummoisempaa (merikaapelit ja asyylin vonkaajat) kostoa saa aikaan Suomen Nato-jäsenyydestä. Niin ainakin omasta mielestäni aika tuhnupieruksi on osoittautunut koko paska. Toki ärsyttävää tällainen kiusanteko, mutta odotin kyllä jo jotain spektaakkelia joka olisi kuin suoraan jostain Ilkka Remeksen romaanista.
 
Hybridimies Jukka Savolainen toteaa parhaillaan Ylen verkkosivulla, että tällaisilla viranomaisten suorittamilla haltuunotoilla luodaan nyt ainakin jonkinlaista pelotetta näille ryssän kätyreinä toimiville aluksille.

Ei tuossa ole mitään pelotetta, jostain syystä laiva suostui tulemaan Suomen aluevesille jossa toimenpiteet voitiin aloittaa. Kaiken järjen mukaan se teki sen tarkoituksella, ihan yhtä hyvin olisi voinut olla tulematta.

Syitä voidaan vain arvailla miksi tuli toimenpiteiden piiriin :unsure: :unsure:
 
No toisaalta, jos ryssä nyt ei tämän kummoisempaa (merikaapelit ja asyylin vonkaajat) kostoa saa aikaan Suomen Nato-jäsenyydestä. Niin ainakin omasta mielestäni aika tuhnupieruksi on osoittautunut koko paska. Toki ärsyttävää tällainen kiusanteko, mutta odotin kyllä jo jotain spektaakkelia joka olisi kuin suoraan jostain Ilkka Remeksen romaanista.

Aika hankalaksi menee elo jos tuota touhua voi jatkaa maailman tappiin🤯

Saadaanko noita laivojen varustamoja edes korvausvastuuseen?? Jotain tuollaista kautta hommaan saattaisi tulla edes joku tolkku, vai onko ketjutettuja pöytälaatikkofirmoja joista ei ikinä saada mitään ulos :poop:
 
Ei tuossa ole mitään pelotetta, jostain syystä laiva suostui tulemaan Suomen aluevesille jossa toimenpiteet voitiin aloittaa. Kaiken järjen mukaan se teki sen tarkoituksella, ihan yhtä hyvin olisi voinut olla tulematta.

Syitä voidaan vain arvailla miksi tuli toimenpiteiden piiriin :unsure: :unsure:
Ehkä sille väläyteltiin tuota aiemmin mainittua merirosvouspykälää ja sanottiin, että voitte joko tulla meidän mukaamme (merivartiosto) ja hoidetaan tää homma ihan kiltisti, taikka sitten tuolla olisi yksi tuollainen harmaa alus, joka mielellään harjoittelisi kanssanne haltuunottoa ja miehitystä.
 
Ehkä sille väläyteltiin tuota aiemmin mainittua merirosvouspykälää ja sanottiin, että voitte joko tulla meidän mukaamme (merivartiosto) taikka sitten tuolla olisi yksi tuollainen harmaa alus, joka mielellään harjoittelisi kanssanne haltuunottoa ja miehitystä.

No tuo korttihan olisi ilman muuta kannattanut katsoa, ei se siinä mitään olisi hävinnyt.
 
Back
Top