Ruotsi teki Tanskalle virka-apupyynnön.
Silloin mediassa esiintynyt meriturvallisuusjohtaja kertoi, että kansainvälisessä merioikeudessa sovittujen sääntöjen mukaan tietyillä virkamiehillä on pääsy kaikkien valtioiden aluksiin, jotka vierailevat kyseisen maan satamassa. Tämä niin sanottu Port State Control -järjestelmä on globaali, ja sen käytännöistä on sovittu kansainvälisessä merenkulun sääntelyorganisaatiossa, IMO:ssa.
Myös muiden lainsäädäntöjen perusteella pääsee (rikokset), mutta kansainvälisellä merialueella se ei onnistu, vaan laivan pitää olla satamassa tai edes aluevesillä.
Diplomaattinen keino on tietenkin olemassa myös kansainvälisellä merialueella eli omistajan suostumus. Yi Peng 3:een päästiin mutta hyvin rajoitetusti. Esim. ruotsalaisia syyttäjiä omistaja ei päästänyt, ankkuria ei tutkittu.