Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Samaan jatkumoon, näin alkuvaiheissaan hieman vähemmälle huomiolle jääneenä. Datayhteyksiin, mitä todennäköisimmin vaikuttaminen "ulkoisella voimalla".

Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki kertoi tiedotustilaisuudessa torstaina, että virasto sai tiedon Elisan ja Cinian häiriöistä keskiviikkoiltana. Tieto neljännestä vauriosta tuli tänä aamuna.

Saarimäen mukaan telekaapelit ovat jykeviä, ja niiden vikaantuminen vaatii yleensä ulkoista voimaa.
 
Noh, miksi alus sitten tuli Suomen aluevesille jos ei kerran ollut pakko? Oliko ne vain tyhmiä?

Onko meille kerrottu kaikki mitä siellä merellä on tapahtunut ja keitä on siellä on ollut tekemässä ja miten?
Jos siellä on ollut RVL paatti, tod näk myös PVn paatti, PVn heko lentämässä ympyrää, pari ribbiä laskettuna ukkoja täys. Niin se voi olla että kohtelias kysyminen riittää 🤣
 
Vastaus pitää antaa sinne, missä se eniten kirpaisee.

Ryssän talouteen.

Muuten ei kannata lähteä painimaan sian kanssa. Sika tykkää siitä, ja siinä ryvettyy itsekin.
 
Tässä pätkä onko venäjään oltu yhteydessä
Tää on menny jo niin hulluksi että minullekin kuuluu puheenvuoro! Kutsutaan kaikki Itämeren maat kokoukseen. Kyllä, ryssätkin. Kehutaan niitä maasta taivaaseen ja pyydetään niitä mahtavana suurvaltana loputtomine resursseineen suojaamaan meidän infraa ja merta kaikilta uhilta. Jos ei onnistu niin meidän on suljettava itämeri.
 
Olen ehdotellut jo aikaisemmin Suomen ja Viron aluevesien laajentamista niin, että jomman kumman kautta on mentävä jos pietarissa meinaa käydä. Siinä on ilmeisesti sekä hyviä että huonoja puolia, mutta nyt olisi hyvä aika ottaa tuo keskusteluun. Ainakin voitaisiin vaatia tietyt katsastustodistukset ja vakuutukset, ja luotsin käyttöä tuolla aiemmin jo ehdotettiinkin.
Tässäpä onkin se miljoonan markan kysymys jota ei oikein missään käsitellä. Jos joku merilakia tarkemmin tietävä osaa kertoa miten nämä määritellään, ei muuta kun tietoa tiskiin. Oma ymmärrykseni aluevesirajoista on 12mpk(n. 22km), jolloin Porkkalan ulkosaarista Viron Naissaareen (34km) olisi helposti aluevesien sisällä ilman kansainvälistä vesialuetta näiden välissä. Mantereelta mantereelle on vähän tiukempaa. Mutta näissä lienee nyansseja joista paremmin perillä olevat tietävät paremmin.

Tämäkin tapaus selvästi muuttui kun siirryttiin Suomen aluevesille, Tullin edustajan silmät kirkastuivat kun se pakotteiden alainen 35 000 tonnin bensalasti saapui toimivallan alle.
 
Päättivät joutessaan kiusata suomalaisia virkakyöstejä ?
Joka köpillä on nyt paskat housuissa kun pitäisi oikeasti TEHDÄ jotain.
Ajattelivat TAAS selvitä käsiä levittelemällä ja vetoamalla "kansainvälisiin satukirjoihin".

No kun ovat meidän aluevesillä ja alus on otettu haltuun rajan ja poliisin valmiusjoukkojen toimesta niin eivät lähde minnekään ennen kuin annetaan. Voivat istua tutkintavankeutta omalla aluksellaan? Sillä aikaisemmalla aluksella joka juuri lähti pois meni kuukausi odotellessa vaikka se oli kv-vesillä käsittääkseni ja tutkinta ehdollinen emämaan toimijoiden suostumuksesta?

No nyt ei ole ulkomailta lupia kyselty ja alus ja miehistö on meillä niin kauan kuin halutaan.

Eiköhän tässä ole jo oikeasti tehty jotain kun suomalaiset valmiusjoukot laskeutuivat hekosta/hekoista kannelle ihan oikeitten pyssyjen kanssa ja ottivat aluksen haltuun.

Aatelkaapas nyt ihan havainnollisesti - suomalaiset erikoisjoukot ottivat nyt (de facto) venäläisen aluksen haltuun ja täällä osa kirjoittelijoista ei osaa reagoida muuten kuin itkemällä samaa laulua mitä on vollotettu vuodesta 1944 saakka: "Ei me uskalleta mitään."

Kulttuurin muutos kun tulee nopeasti niin ei siihen pysty kaikki hyppäämään heti mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, miksi alus sitten tuli Suomen aluevesille jos ei kerran ollut pakko? Oliko ne vain tyhmiä?

Onko meille kerrottu kaikki mitä siellä merellä on tapahtunut ja keitä on siellä on ollut tekemässä ja miten?

Halutaan sisäiseen propagandaan työkalu/uutinen Suomen/Naton/länne takavarikoimasta laivalastista sen narratiivin jatkoksi että ollaan lämpenevässä sodassa lännen/Naton kanssa.

En laittaisi ihan sattuman piikkiin että ko. alus oli nimenomaan pakotteiden piirissä -> jolloin siis se takavarikointi on ilmeisen mahdollista.
Ihan hyvin olisi voitu valita ei pakotteiden piirissä oleva aluskin.
 
Joillakin tuntuu olevan tarve aivan piehtaroida tämän tyyppisissä tapahtumissa, jopa näyttää vaikealta peitellä sen aiheuttamaa hyvän olon tunnetta. Sen päälle vielä jaksetaan muistuttaa ja rummuttaa Kremlin narratiivejä.

Jokainen voi kohdallaan miettiä, miksi osa kirjoittajista toimii noin. Miksi kirjoitetaan jotain kysymys on useimmiten tärkeämpi kuin mitä kirjoitetaan.

Venäjä ei tarvinnut tällaisia keinoja 2022 tai 2023, nyt se tarvitsee näitäkin ja se kertoo tilanteesta kaiken olennaisen.
 
Yle uutisoi että kaksi datakaapelia Suomen ja Viron välillä on poikki, kolmas vahingoittunut. Jonka lisäksi neljäs Suomen ja Saksan välillä on vahingoittunut.

Kyllä vain ja minua kiinnostaa sijaitseeko jokin näistä jo pysäytetyn laivan reitin jälkeen? Esim. tuo Suomi-Saksa?
Meinaan siis että jatkaako toinen katkoja edelleen matkaansa :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Mikä estää syyttämästä edelleen merirosvous teorian kautta? Ei laivalle nousun paikka sitä rikosnimikettä mihinkään muuta.
Ei täällä riitä pallit hakea mitään ennakkotapauksia tms.

Joko ryssät haluaa tahallaan propaganda uutisen Suomen takavarikoimasta lastista maan sisäiseen uutisointiin tai sitten kapteeni on saanut tehtävän suoritettuaan (kaapelin katkaisun jälkeen) ihan vapaat kädet toimia miten parhaaksi näkee.
Niin. Eihän mikään tuota estä. Kunhan vain palloilin ajatuksella, että ehkä kaapelinrikkojalaivalle oltaisiin annettu kaksi madollisuutta: Joko tulette meidän mukaamme, tai sitten itkette ja tulette.

Aika näyttää mitä sanktioita tuolle laivalle tulee. Toivon mukaan tulisi edes sellaisia, että ryzzä vastaisuudessa miettii kahteen kertaan ennen kuin lähtee sabotoimaan uudelleen. Vaikka eihän ryzzää liikuta pätkääkään se, mitä jonkun varjolaivan lahjuksia ottaneelle miehistölle tapahtuu. Jos lastikin on jo maksettu, niin ryzzä eikun naureskelee matkalla pankkiin.
 
Hei nyt joku loogikko selittämään, kun mulla ei taaskaan yhdistä nuo poliitikkojen viisaudet. Eli tämä Petteri voi tehdä johtopäätöksen, että tämä on seurausta Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainassa, mutta ei halua tehdä johtopäätöstä siitä, että Venäjän toimet olisivat taustalla. Haluaako hän tehdä johtopäätöksen, että a) Ukrainan toimet ovat tässä takana vai b) jonkun kolmannen, minkä? Vai onko hän tehnyt johtopäätöksen että Venäjä se on mutta ei halua silti?

Suorat sitaatit:

Orpo ei halua tehdä vielä sitä johtopäätöstä, että Venäjän toimet olisivat kaapelivaurion taustalla. Varjolaivastot kuitenkin seilaavat Venäjän puolesta, Orpo sanoo.

– Hallitus tekee asian eteen kaikkensa. Varjolaivastot ovat suuri riski myös muille Itämeren rantavaltioille ja muullekin EU:lle.

Tapaus on Orpon mukaan seurausta siitä, että Venäjä jatkaa hyökkäystä Ukrainassa

 
En vain tajua logiikkaa näiden kaapelirikkojen taustalla.

Vaikka Suomi on näissä vähn kädetön, niin kyllä Suomi ja Viro yhdessä näihin pikkuhiljaa etsivät jonkun ratkaisun. Opitaan tarkkailemaan paremmin, miettimään nopeaa reagointia, pohtimaan aluevesien laajentamista, viranomaisten yhteistyö nopeutuu.

Ja EU lienee myötämielisempi tiukempiin toimiin kun rikkoja on alla useampia. Ymmärrän toki, että Venäjällä on hyvä olla kyky tämänkaltaiseen kiusaan.

Mutta mikä järki on tehdä näitä pienissä erissä siten, että vauriot ehditään korjata eikä näistä synny merkittävää, arkea haittavaa vahinkoa. Näkisin että tällaisena tästä on lähinnä hyötyä Suomen ja Viron varautumiselle.
Alan toistaa itseäni, mutta kun ryssän modus operandi on aina ollut kahvipannuun kuseminen ilman mitään selvää hyötyä tai pitkän tähtäimen suunnitelmaa, niin ei sen metkuja voi ennustaa tai ymmärtää. Lopputulemana on viime kädessä kaikkien suhteiden, ml diplomaattisten katkaiseminen ja täydellinen eristäminen. Ryssä vain laskee hyötyvänsä jotenkin, jollain mystisellä tavalla, jollain sumealla aikavälillä. Pitää ymmärtää että meidän seinänaapurinamme on itsekseen hihittelevä mielipuoli joka sotkee seiniään omalla ulosteellaan, eikä sen hajua pääse karkuun. Itse se nauttii hajusta.
 
Siis, onko tuo alus bensalastissa eikä raakaöljylastissa? Sellasta bensaa, jota autoihin laitetaan? Mahtaako tollanen ryssäbensa toimia meillä länsiautoissa, vai vaatiiko lisäpuhdistamista tms?
 
Ei täällä riitä pallit hakea mitään ennakkotapauksia tms.

Loppujen lopuksi riitti pallia tehdä itärajan välineellistettyjen siirtolaisten osalta ennakkotapaus ja esteitä ja piikkilankaa rajalle, asyylit tauolle ja kas kummaa eivätpä tulleet kesälläkään pitkin mettiä enää meidän puolelle. Vaikka sen päätöksen teko tuntui olevan epätoivoisen vaikeaa tiettyjen päätöksentekorakenteissa vielä olevien tahojen takia. Joille Suomen etu ei ole ensisijainen edes asioiden mennessä turvallisuuden puolelle.

Nyt tuntuu että itsetunto on vain kasvanut ja tehtiin se mikä oli pakko.
 
Kyllä vain ja minua kiinnostaa sijaitseeko jokin näistä jo pysäytetyn laivan reitin jälkeen? Esim. tuo Suomi-Saksa?
Meinaan siis että jatkaako toinen katkoja edelleen matkaansa :unsure:

Siis tuo Saksan C-lion kaapeli aika kaukana rikotusta Estlink-2 sähkökaapelista.
Ajoiko Eagle-S tuonne asti? :unsure:

Pahimmillaan hinannut pelkkää ketjua perässään siirtyessään Suomen aluevesille ja vaurioittanut silloin tuota Saksa kaapelia😬
edit: luulisi kyllä että se mainittu ankkurin ylös käskytys tehty jo KV-aluevesillä heti kun Turva pääsyt paikalla. Ankkuriahan siellä ei enää silloin ollut.
Tai sitten muut vauriot tehnyt ihan eri alus:unsure:

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top