Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Lievä OT: Murhainfossa trollit ovat jo täydessä touhussa. Mutta mitään suunnitelmaa ei näyttäisi olevan. Mutta siellähän pesivät ne alimman portaan paskaröllit (koska siellä foralla modet antaa niiden olla). Kunhan koettavat paskoa ketjuja turhanpäiväisellä huuhaalla. Etenkin sitä Eagle S -ketjua. Eli kyllä tämä tapaus on jo herättänyt trolleja.
Vanhan kansan foorumeista Pakkotoisto.com on ollut about yhtä hirveä. Pari ryssätrollia tuuttaa aivan loputonta shaibaa. Lienee parasta olla kiinnittämättä minkäänlaista huomiota.
 
Tuota botskien haltuunottoahan on harjoiteltu muistaakseni aika paljonkin Suomessa. Yksi uhkakuva on ollut ruotsinlaivalla kesken matkan tapahtuva hyökkäys. Rahtilaiva menee liene samoilla opeilla tai helpomminkin, kun ei ole siviilit jaloissa.

Luulisi että on myös ruåttalaisten puolella treenattu skenaario, ehkä myös balttien?

Tällainen/tämä operaatio olisi nyt julkisesti saatavilla tiedoilla onnistunut vaikka varusmiesten toimesta. Toki uhka-arvio oli aiheellisesti korkeahko. Ja voi olla yhä, riippuen mitä aluksessa on ja on ollut.

Tämä siis mitenkään vähättelemättä tai kritisoimatta nyt suoritettua operatiivista toimintaa ja suunnittelua. Siitä kiitettävä arvosana!

Matkustaja-aluksiin liittyvät tilanteet voivat olla todellisia painajaisskenaarioita ja todella monimutkaisia ongelmia ratkottavaksi.
 
Venäjän satuilua tästä. "Laitetaan sota-alukset saattamaan, jotta kaapelirikoilta vältyttäisiin."
 
Venäjän satuilua tästä. "Laitetaan sota-alukset saattamaan, jotta kaapelirikoilta vältyttäisiin."

Kylläpä me nyt ollaan oltu ilkeitä provokaattoreita kun ei annettu laivan rauhassa rikkoa lisää kaapeleita. Venäjällä on puheet kovia mutta löytyykö sillä voimaa alkaa eskaloimaan tästä jotta saisi de-eskalaation aikaan?

Eppäillä tuota soppii kun ovat hävinneet Mustanmeren kontrollinkin valtiolle jolla ei ole enää omaa aktiivista laivastoa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d8951ed0-6432-4b33-8f7e-9c7a33355f63

Venäjältä ehdotus: Venäjän laivasto saattamaan laivoja Suomenlahdella​

Venäjän valtiomedia Tassille ehdotetaan, että Venäjän laivasto valjastettaisiin saattamaan aluksia Itämerellä, jotta kaapelirikoilta ja alusten pysäyttämisiltä vältyttäisiin.

"Venäläistutkija ehdottaa valtionmedia Tassille, että Venäjän laivasto voisi alkaa saattaa venäläisiä kauppalaivoja Suomenlahdella. Sotalaivojen läsnäolo merellä auttaisi välttämään tankkereiden pysäyttämisiä, Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Aleksandr Stepanov sanoo Tassille.

– Tässä on luultavasti vain yksi tie ulos: alamme saattaa ystävällisiä ja omia laivojamme laivaston kanssa. Mutta sekään ei anna takeita siitä, että välttyisimme röyhkeiden ja paleltuneiden nuorten merivoimien upseerien provokaatioilta, Stepanov sanoo Tassille.

Stepanov vihjaa, että Suomi toimi tarkoituksenmukaisesti pysäyttäessään Eagle S -tankkerin Suomenlahdella kaapelirikkojen jälkeen provosoidakseen Venäjää.

– Ehkä suunnitelma myöhemmistä eskaloitumisista piilee tällaisissa tapahtumissa.

– Esimerkiksi vuonna 1898 amerikkalaisen Maine-sotalaivan räjähdys Havannan reiteillä toimi tekosyynä Yhdysvaltojen ja Espanjan väliselle sodalle."
...
 
Viimeksi muokattu:
Venäjällä./ Neuvostoliitolla on ollut perinteenä tarjota sotilaallista apua toisen maan sisäisen tilanteen rauhoittamiseen. Ihan vaan tuodaan meidän armeijaa teidän viranomaisten avuksi.

Jos siitä nyt seuraa maan miehittäminen, niin tarkoitus kuitenkin on ollut hyvä...
 
Eli sotalaivat suojelevat sabotaasilaivoja kun ne katkovat kaapeleita. Tuohan on todella hieno idea. Sitä kutsutaan sotatoimeksi.
Näinhän tämä tietysti menee, kun asiaa miettii. Ryssien laivat saattavat sabotaasilaivoja ja kaapelit jatkavat katkelua. Ja Länsimaiden kortit katsotaan tässäkin. Siinäpä ultimaattinen nöyryytys, jos näin käy ja katsellaan vaan taas ihmeissään.
 
Lisätietoja operaatiosta.


Hesarissa on maksumuurin takana pitkähkö juttu, jossa selostetaan tapausta ja viranomaisten toimintaa tarkemmin. Joka tapauksessa, jos alusta ei olisi saatu pysäytettyä / ohjattua pois reitiltään, seuraavana olisi mennyt toinen sähkökaapeli ja kaasuputki.

 
Jos arvata pitää, seuraava temppu kirjassa on jonkinlaisen onnettomuuden/vast. avulla järjestää ympäristökatastrofi merialueella. Sellainen, joka haittaa merkittävästi taloudellista toimintaa sekä syö pitkään resursseja ja rahaa. Oletettavasti jopa putte tarjoaa apua ongelman korjaamisessa. Normaalit psyopit toki samaan aikaan päälle.
Tämä on ollut itselläkin mielessä. Väitetään Ukrainan droneiskun osuneen öljysatamaan ja pumpataan öljyä Itämereen.
 
Tuota botskien haltuunottoahan on harjoiteltu muistaakseni aika paljonkin Suomessa. Yksi uhkakuva on ollut ruotsinlaivalla kesken matkan tapahtuva hyökkäys. Rahtilaiva menee liene samoilla opeilla tai helpomminkin, kun ei ole siviilit jaloissa.

Luulisi että on myös ruåttalaisten puolella treenattu skenaario, ehkä myös balttien?

Muistaakseni Viron poliisin erikoisyksikkö K-kommando on ollut mukana näissä autolauttaharjoituksissa. Epäilemättä ruotsalaiset myös.
 
Sen takia länsimaisten tuotteiden valmistaminen pitäisi siirtää kiinasta pois pikkuhiljaa. Kiina vaurastuu ja alkaa toimia kuten suurvalta.
Tuossa suhteessa olemme niin syvällä suossa, että poispääsyä ei taida enää olla. Kiina-yhteyden katkeaminen olisi läntisten yhteiskuntien tuho. Teollinen tuotanto pysähtyisi, lääkkeitä olisi saatavilla hyvin rajoitetusti jne. Kiina on pelannut homman fiksusti.
 
YLE pohtii laillisuusaspektia. Eli mitä tehdä paatille, joka on kansainvälisillä vesillä.



Merioikeuden professori Henrik Ringbom sanoo, että merenkulun kansainvälisissä säännöissä on aukko tämän viikkoisen tankkeritapauksen kohdalla.

1. Henrik Ringbom, mitä merioikeus sanoo aluksen käännyttämisestä kansainvälisiltä merialueilta?

– Lähtökohtaisesti se sanoo, että kansainvälisillä vesillä ja maiden talousvyöhykkeellä on navigointivapaus. Laivat saavat liikkua vapaasti. Rantavaltioilla on kuitenkin erilaisia mahdollisuuksia puuttua laivan kulkuun erityisesti, jos alus on aiheuttamassa ympäristövahingon tai turvallisuusuhkan.

– Kun kyse on sabotaasiepäilystä, asia muuttuu vaikeammaksi, koska rantavaltioille ei ole annettu eksplisiittistä toimivaltaa. Toimivaltaa on annettu aika vähän muille kuin laivan lippuvaltioille. Kyseessä on selkeä aukko, koska tällaista skenaariota ei ole mietitty. Aavaa merta koskee artikla, että lippuvaltion pitää ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin, mutta sehän ei onnistu, mikäli lippuvaltio on mukana sabotaasissa. Mikäli kaapelien sabotointia olisi paljonkin ja rantavaltiot eivät voisi tehdä mitään, tilanne olisi kestämätön.
 
Hieman ihmetyttää nämä ketjun ensimmäisten sivujen ”varautumisen suurvalta” -itkijät. Hyvin niilläkin näyttää netti pelaavan ja sähköä tulee töpselistä. Rosvotkin on otettu kiinni. Eiks tää nyt menny varautumisen näkökulmasta aika hyvin?

Mikä parku siitä sitten olisikaan tullut jos netti tai sähkö olisi ihan oikeasti mennyt…
Nämä putkien ja kaapelien katkaisut ovat tosiaan osoittaneet, että järjestelmää kestää ainakin kohtuulliset häiriöt erinomaisesti. Ei mitään vaikutusta yhteiskunnan arkeen.
 
Kylläpä me nyt ollaan oltu ilkeitä provokaattoreita kun ei annettu laivan rauhassa rikkoa lisää kaapeleita. Venäjällä on puheet kovia mutta löytyykö sillä voimaa alkaa eskaloimaan tästä jotta saisi de-eskalaation aikaan?

Eppäillä tuota soppii kun ovat hävinneet Mustanmeren kontrollinkin valtiolle jolla ei ole enää omaa aktiivista laivastoa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d8951ed0-6432-4b33-8f7e-9c7a33355f63

Venäjältä ehdotus: Venäjän laivasto saattamaan laivoja Suomenlahdella​

Venäjän valtiomedia Tassille ehdotetaan, että Venäjän laivasto valjastettaisiin saattamaan aluksia Itämerellä, jotta kaapelirikoilta ja alusten pysäyttämisiltä vältyttäisiin.

"Venäläistutkija ehdottaa valtionmedia Tassille, että Venäjän laivasto voisi alkaa saattaa venäläisiä kauppalaivoja Suomenlahdella. Sotalaivojen läsnäolo merellä auttaisi välttämään tankkereiden pysäyttämisiä, Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Aleksandr Stepanov sanoo Tassille.

– Tässä on luultavasti vain yksi tie ulos: alamme saattaa ystävällisiä ja omia laivojamme laivaston kanssa. Mutta sekään ei anna takeita siitä, että välttyisimme röyhkeiden ja paleltuneiden nuorten merivoimien upseerien provokaatioilta, Stepanov sanoo Tassille.

Stepanov vihjaa, että Suomi toimi tarkoituksenmukaisesti pysäyttäessään Eagle S -tankkerin Suomenlahdella kaapelirikkojen jälkeen provosoidakseen Venäjää.

– Ehkä suunnitelma myöhemmistä eskaloitumisista piilee tällaisissa tapahtumissa.

– Esimerkiksi vuonna 1898 amerikkalaisen Maine-sotalaivan räjähdys Havannan reiteillä toimi tekosyynä Yhdysvaltojen ja Espanjan väliselle sodalle."
...
Tämähän menee aivan oppikirja mukaan: Venäjä aiheuttaa ongelman, johon vastapuolen on reagoitava, kun reaktio on tapahtunut, niin Venäjä rientää "apuun" ratkaisemaan ongelman. Syyhän on aina vastapuolessa, jolle ongelmia on aiheutettu.
 
Back
Top