Suomen ja Viron viranomaisilla harjoitus Katajanokalla

Mitä sitten tehdään, kun laiva on kaapattu? Purjehditaan vääräuskoisten kanssa Mekkaan?

Jos ruumiita ja yhteiskunnallista kauhistusta halutaan, niin yhtälailla on helppoa räjäyttää rautatie junan alta, kaapata elokuvateatterillinen väkeä, räjäyttää bussi tai mennä vaikka kouluun ammuskelemaan. Ei näitä millään kaikkia voi suojata.
Ei voi ei... tietenkin riippuu terojen tarkoituksesta... tuollainen matkustaja lautta lastattuna rekallisella räjähteitä jos ei haluta muuta kuin kuolleita aikaan... jos taas jotain halutaan niin tuollainen on kohtuu hyvä kohde koska siellä on paljon panttivankeja pienessä tilassa vailla pako mahdollisuutta... toisaalta vaatii paljon miehiä että tilaa ja ihmisiä voidaan hallita... mutta toki muitakin kohteita löytyy jotka ovat helposti haltuun otettavia... hienoa kuitenkin on jos pitää paikkansa että karhunkin työtehtävistä puolet muodostuu harjoittelusta.... lupaa hyvää ammattitaidon puolesta.
 
Niin siis tuonne lienee helppoa ajaa vaikka räjähteillä varustettuja pakettiautoja. Tai vaikka vain bensiinillä täytettyjä. Sitten terot ottavat aseet, saboitoivat sprinklerit, kiilaavat autokannelle johtavat kaikki ovet auki ja räjäyttävät/sytyttävät autot palamaan. Sitten lahdataan savun ja palon seassa hädissään poukkoilevaa porukkaa minkä ehditään, vaikka ihan viidakkoveitsillä jos ei muilla. Lopulta kätkeydytään tarpeen vaatiessa matkustajien joukkoon jonnekin pelastuslautalle tms. ja ehkä selvitään koko hommasta ilman että jäädään edes kiinni. No, ainakin pahaa jälkeä saavat aikaan.

Tuossa matkustajalaivan vyöryttämisessä on muutama ongelma viranomaisten osalta:
1) Toimivan erikoisjoukon lähettäminen sinne kestää vähintään pari tuntia.
2) Erikoisjoukko on pieni ja kuljetuskalusto (kopterit) vähäisiä, laivalle saadaan ehkä vain 20-30 antiteroa.
3) Teroja voi olla saman verran hyvinkin vastassa, odottamassa, väijymässä.
4) Iso laiva, yli tuhat matkustajaa, pimeää, savua, tultakin ehkä, siinä on pirunmoinen urakka 20-30 tyypille.
5) Terot ovat yksi asia, laivan uppoaminen toinen asia, molempiin pitäisi pystyä puuttumaan nopeasti, mutta aika ja keinot ovat vähissä.

Kyllä minusta näihin laivoihin pitäisi oikeasti varustaa järjestystä ylläpitämään aseistettuja ryhmiä (edes pistoolit). Kymmenkuntakin aseistettua ja koulutusta saanutta tyyppiä pystyy pistämään jonkin verran kampoihin teroille ja viivyttämään niitä ja suojaamaan ehkä tärkeitä laivan kohteita sekä joka tapauksessa aiheuttamaan pahaa harmia teroille (vs. nolla aseistettua tyyppiä). Siihen sitten rajavartiolaitokselta erikoisryhmät (30 ukkoa), erikoisjääkärit Utista (30 ukkoa), Karhu-ryhmä Helsingistä (30 ukkoa) ja Viron tai Ruotsin väki (30 ukkoa) alle tunnissa ilmaan, niin laiva on kahdessa tunnissa varmasti vallattu takaisin isommaltakin teroporukalta. Mutta eihän moiseen ole varaa. Eihän meitä mikään uhkaa ikinä. Työttömiä on varaa pitää satojatuhansia kortistossa ja poliisistakin leikata lisää. Kalliit kopteritkin on kiva pitää naftaliinissa jossain. Mitään vaaraahan ei ole koskaan eikä voi tulla. Ennen kuin... Luulisi että olisi Norjan taannoisista tapahtumista jotain opittu meillä mutta ei niin ei. Eikä Ruotsin ammattirikollisuuskuvioista (helikopterit, poliisikoptereiden sabotoinnit ennen rahalaitos/kuljetusiskuja jne.) ole myöskään mitään opittu.
 
Hei haloo nyt taas. Montako laivaa terroristit ovat kaapanneet yhteensä koko maailmassa? Montako laivaa Suomessa on kaapattu koko itsenäisyyden aikana? Halutessaan voi mielessään rakentaa vaikka minkälaisia skenaarioita, mutta on syytä huomioida, että kaikkeen on mahdotonta varautua ja varautuminen kannattaa kohdistaa niitä uhkia vastaan jotka todistetusti ovat suurimpia. Tähän mennessä nähdyn perusteella laivojen kaappaaminen ei tunnu olevan terojen mielestä erityisen houkuttelevaa. Ja jos laitetaan jokaiselle laivalla 10 aseistetun miehen joukko pitkästymään niin sitten valitaan helpompi kohde, oli se sitten teatteri, koulu, juna tai jotain muuta.
Erityisen omituista on, että mainitset tässä vielä Norjan tapahtumista oppimisen. Jos ratkaisu ovat aseistetut vartijat niin eikö niitä pitäisi olla sitten joka helkkarin paikassa johon on kokoontunut yli 100 ihmistä? Eikö ennemmin pitäisi oppia toteutuneista iskuista ja laittaa kouluihin vartijat? Ammattirikollisuudesta on ilmeisesti opittu sen verran, että Suomessa ainakin yksi tällainen valmisteltu ryöstö on kyetty estämään ennen sen toteuttamista.

Todellisuudessa paras puolustus tällaisia hyökkäyksiä vastaan on tiedustelu. Suomi ja Viro eivät ole maita joissa ääriryhmien olisi mitenkään triviaalia valmistella useamman kymmenen ukon hyökkäys niin ettei se ole huomattavissa. Tai edes moisen joukon kokoaminen. Ja jos innostuneita riittää, niin todennäköisesti enemmän pelkoa saisi aikaan jos tehtäisiin useita erillisiä hyökkäyksiä.

Ehkä jonkun ihanneyhteiskunta menee samaan suuntaan kuin Jenkeissä missä jokaisessa kadunkulmassa on poliisi rynkyn kanssa, mutta minusta se on toimimaton ratkaisu olemattomaan ongelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis tuonne lienee helppoa ajaa vaikka räjähteillä varustettuja pakettiautoja. Tai vaikka vain bensiinillä täytettyjä. Sitten terot ottavat aseet, saboitoivat sprinklerit, kiilaavat autokannelle johtavat kaikki ovet auki ja räjäyttävät/sytyttävät autot palamaan. Sitten lahdataan savun ja palon seassa hädissään poukkoilevaa porukkaa minkä ehditään, vaikka ihan viidakkoveitsillä jos ei muilla. Lopulta kätkeydytään tarpeen vaatiessa matkustajien joukkoon jonnekin pelastuslautalle tms. ja ehkä selvitään koko hommasta ilman että jäädään edes kiinni. No, ainakin pahaa jälkeä saavat aikaan.

Tuossa matkustajalaivan vyöryttämisessä on muutama ongelma viranomaisten osalta:
1) Toimivan erikoisjoukon lähettäminen sinne kestää vähintään pari tuntia.
2) Erikoisjoukko on pieni ja kuljetuskalusto (kopterit) vähäisiä, laivalle saadaan ehkä vain 20-30 antiteroa.
3) Teroja voi olla saman verran hyvinkin vastassa, odottamassa, väijymässä.
4) Iso laiva, yli tuhat matkustajaa, pimeää, savua, tultakin ehkä, siinä on pirunmoinen urakka 20-30 tyypille.
5) Terot ovat yksi asia, laivan uppoaminen toinen asia, molempiin pitäisi pystyä puuttumaan nopeasti, mutta aika ja keinot ovat vähissä.

Kyllä minusta näihin laivoihin pitäisi oikeasti varustaa järjestystä ylläpitämään aseistettuja ryhmiä (edes pistoolit). Kymmenkuntakin aseistettua ja koulutusta saanutta tyyppiä pystyy pistämään jonkin verran kampoihin teroille ja viivyttämään niitä ja suojaamaan ehkä tärkeitä laivan kohteita sekä joka tapauksessa aiheuttamaan pahaa harmia teroille (vs. nolla aseistettua tyyppiä). Siihen sitten rajavartiolaitokselta erikoisryhmät (30 ukkoa), erikoisjääkärit Utista (30 ukkoa), Karhu-ryhmä Helsingistä (30 ukkoa) ja Viron tai Ruotsin väki (30 ukkoa) alle tunnissa ilmaan, niin laiva on kahdessa tunnissa varmasti vallattu takaisin isommaltakin teroporukalta. Mutta eihän moiseen ole varaa. Eihän meitä mikään uhkaa ikinä. Työttömiä on varaa pitää satojatuhansia kortistossa ja poliisistakin leikata lisää. Kalliit kopteritkin on kiva pitää naftaliinissa jossain. Mitään vaaraahan ei ole koskaan eikä voi tulla. Ennen kuin... Luulisi että olisi Norjan taannoisista tapahtumista jotain opittu meillä mutta ei niin ei. Eikä Ruotsin ammattirikollisuuskuvioista (helikopterit, poliisikoptereiden sabotoinnit ennen rahalaitos/kuljetusiskuja jne.) ole myöskään mitään opittu.

Itse pitäisin aika tärkeänä osana turvallisuusjärjestelyjä tuollaista ja paria muuta tilannetta vastaan sitä, että laivalla on kunnollinen kameravalvonta järjestelmä ja systeemi, jolla saa lukittua käytännössä laivan kaikki ovet yhdestä paikasta. Koska autokansi on käsittääkseni jo alunalkaenkin off-limits matkustajilta matkan aikana, niin kamerat (jotka käsittääkseni on jo olemassa) antavat hälytyksen siitä, että jotakin on meneillään. Jos siellä joku alkaa hajottaa sprinklereitä (kai niissä jokin virheilmoitus on jos vika ilmenee) niin tiedetään, että tilanne voi käydä hengen vaaralliseksi, joten iso hälyytys lähtee silloin ja sabotöörit voidaan sulkea autokannelle sillä hetkellä tai ainakin rajata niiden liikkumatilaa. Samalla saadaan varoitettua matkustajia ja ajettua ne vaikka hytteihin, jotka lukittuna on vaikea kohde.

Ukot saadaan kyllä laivalle, jos ei muuten, niin tehdään KK:lla ja TA -tulella tilaa kannelle, oletettavasti matkustajat älyävät pysyä tieltä, jos siellä on jokin väijytys tekeillä. Kun ukot on saatu kannelle, niin se rajoittaa terojen toimintaa paljon, eikä silloin pääse matkustajien kimppuun samaan aikaan. Lisäksi laivan miehistö saattaa pystyä antamaan tietoja terojen liikkeistä kameroiden perusteella.

Niin, ja laiva voi koettaa auttaa avuntuloa vaikkapa kääntymällä sopivaan suuntaan, mahdollisesti ajamalla karille, jolloin uppoamisen risku vähenee ja maakin on oletettavasti lähempänä.

Jotenkin veikkaan, että tälläisiä tilanteita on mietitty jo etukäteen noilla laivoilla. Autokansi on suljettu tarkoituksella, joskin lähinnä känniääliöiden takia. Laivan konehuone taas on aika pyhä paikka joka laivalla ja sinne ei matkustajia päästetä muutenkaan ja hyvä niin.

Pakoon ne eivät pääse ellei niillä ole pakokyyti järjestettynä ja sekään ei helposti auta suomen vesillä. Ja jotenkin veikkaan, että ne potentiaaliset terot erottaisi aika hyvin väkijoukosta ihan naaman perusteella, sitten aletaan kyselemään, että missä olit ja mitä teit.
 
Niin siis tuonne lienee helppoa ajaa vaikka räjähteillä varustettuja pakettiautoja. Tai vaikka vain bensiinillä täytettyjä. Sitten terot ottavat aseet, saboitoivat sprinklerit, kiilaavat autokannelle johtavat kaikki ovet auki ja räjäyttävät/sytyttävät autot palamaan. Sitten lahdataan savun ja palon seassa hädissään poukkoilevaa porukkaa minkä ehditään, vaikka ihan viidakkoveitsillä jos ei muilla. Lopulta kätkeydytään tarpeen vaatiessa matkustajien joukkoon jonnekin pelastuslautalle tms. ja ehkä selvitään koko hommasta ilman että jäädään edes kiinni. No, ainakin pahaa jälkeä saavat aikaan.

Tuossa matkustajalaivan vyöryttämisessä on muutama ongelma viranomaisten osalta:
1) Toimivan erikoisjoukon lähettäminen sinne kestää vähintään pari tuntia.
2) Erikoisjoukko on pieni ja kuljetuskalusto (kopterit) vähäisiä, laivalle saadaan ehkä vain 20-30 antiteroa.
3) Teroja voi olla saman verran hyvinkin vastassa, odottamassa, väijymässä.
4) Iso laiva, yli tuhat matkustajaa, pimeää, savua, tultakin ehkä, siinä on pirunmoinen urakka 20-30 tyypille.
5) Terot ovat yksi asia, laivan uppoaminen toinen asia, molempiin pitäisi pystyä puuttumaan nopeasti, mutta aika ja keinot ovat vähissä.

Kyllä minusta näihin laivoihin pitäisi oikeasti varustaa järjestystä ylläpitämään aseistettuja ryhmiä (edes pistoolit). Kymmenkuntakin aseistettua ja koulutusta saanutta tyyppiä pystyy pistämään jonkin verran kampoihin teroille ja viivyttämään niitä ja suojaamaan ehkä tärkeitä laivan kohteita sekä joka tapauksessa aiheuttamaan pahaa harmia teroille (vs. nolla aseistettua tyyppiä). Siihen sitten rajavartiolaitokselta erikoisryhmät (30 ukkoa), erikoisjääkärit Utista (30 ukkoa), Karhu-ryhmä Helsingistä (30 ukkoa) ja Viron tai Ruotsin väki (30 ukkoa) alle tunnissa ilmaan, niin laiva on kahdessa tunnissa varmasti vallattu takaisin isommaltakin teroporukalta. Mutta eihän moiseen ole varaa. Eihän meitä mikään uhkaa ikinä. Työttömiä on varaa pitää satojatuhansia kortistossa ja poliisistakin leikata lisää. Kalliit kopteritkin on kiva pitää naftaliinissa jossain. Mitään vaaraahan ei ole koskaan eikä voi tulla. Ennen kuin... Luulisi että olisi Norjan taannoisista tapahtumista jotain opittu meillä mutta ei niin ei. Eikä Ruotsin ammattirikollisuuskuvioista (helikopterit, poliisikoptereiden sabotoinnit ennen rahalaitos/kuljetusiskuja jne.) ole myöskään mitään opittu.
Ja kahdessa tunnissa ehtii tapahtua paljon... Jos terot saavat koko laivan haltuunsa ja kansivahdit paikoillensa niin ikävä sinne on millään joukolla mennä. Siviili uhreja tulee aivan varmasti. Varsinkin jos siellä on autokannella se täysperävaunu täynnä räjähteitä... Tuollaisessa on kuitenkin sen verta hyvä tutkat että näkevät lähestyvät sota-aluksetkin jo kaukaa... Mutta volyymiä tuo vaatii teroiltakin. Ei parilla äijällä tuollaista hallintaan saada.. mutta 20-30kpl niin saadaan ja vielä pysyykin. Tietysti joku Casey Ryback hoitaisi homman kotiin vaikka vasemmalla kädellä ;)
 
20-30 tyyppiä? Mikähän terroristijärjestö saisi Suomessa tollasen porukan kasaan? Taitaa maailmalta löytyä useitakin esimerkkejä jossa hyvin pienelläkin matkustaja/siviili porukalla on terot taltutettu vai kuinka? Varsinkin tilanteen pitkittyessä ihmiset varmasti tulee suunnittelemaan vastarintaa ja parin tuhannen henkilön joukosta löytyy siihen kykenevät varsin helposti (Casey Ryback).

Jos tilanne olisi päällä siihen käytettäisiin kaikki soveltuvat resurssit. Valvontakone ilmassa (viestintä, johto, seuranta), tukihelikopterit (valvonta, TA) ja sitten rynnäkköporukat useasta eri suunnasta veneillä ja helikoptereilla. Nämä saadaan kasaan jo tunnissa kahdessa.
 
Autokannen ovet on matkan aikana lukittu siten, että autokannelta pääsee pois mutta sinne ei pääse. Ovien täydellinen lukitseminen on aina vähän hankalaa koska tuollainen autolautta pitää kyetä tyhjentämään nopeasti.

Lähes kaikki sprinkleri- ja uudemmat hi-fog -järjestelmien toiminta perustuu paineen mittaukseen. Putkissa on jatkuvasti pieni paine ja järjestelmä aistii tämän paineen laskun. Tällöin painetta lisätään koska silloin järjestelmä olettaa, että sprinklerin suutin on auennut. ts. tulipalo on rikkonut suuttimen ampullin mikä on useimmiten lämpötilan perusteella hajoava. Koska ampulli hajoaa niin paine laskee ja tällöin käynnistyy pumppu automaattisesti (tai sen varajärjestelmä jos pumppu ei toimi) joka lisää painetta. Tästä tulee tietenkin käyttäjälle hälytys koska se on samalla tavallaan palohälytys. Varsinaisesti ei, mutta indikoi tulipalon mahdollisuutta. Eli jos noita linjoja peukaloi ja ei tiedä mitä tekee niin silloin paine laskee ja vettä tuleekin pian enemmän koska järjestelmä lisää painetta. Tietenkin hyvin pian joku tulee tarkistamaan tilanteen koska a) voi olla tulipalo tai b) jos ei ole niin pitää nopeasti sulkea veden tulo ettei muodostu vesivahinkoja.

Mutta onhan se periaatteessa mahdollista, mutta edellyttää teknistä asiantuntemusta. Sitä on noissa autolautoissakin lähinnä löytyy vain palontorjunnasta vastaavilla ja teknisellä henkilökunnalla. Heidänkin pitää usein katsoa piirustuksia ja putkikaavioita ennen kuin ryhtyvät esim. huoltotöihin ja isommat jutut tekee useimmin laitevalmistajan edustama asentaja koska järjestelmät ovat hyväksyttyjä ja säännöllisesti katsastettuja.

Valojen pois saantikin sekin on hankalaa koska valot palas myös hätäviralla joka toimii myls automaattisesti.

Osatakseen sabotoida täydellisesti tuollaisia pitäisi käytännössä melkein olla työskennellyt näiden järjestelmien parissa tai muuten olla erittäin syvällisesti perehtynyt niihin eli tuntea laivan sähkönsyöttö, sähköpäätaulut, johtojen sijainti, hätgeneraattorihuone, akustot, putkistojen venttiilien sijainnit ja kyetä avaamaan lukitut ovet, liikkumaan huomaamatta jatkuvasti miehitetyissä tiloissa tai tiloissa joihin pääsy on kielletty ja joita valvotaan kameroilla. Tietenkin jos pyssyllä pakotetaan niin voi käskeä mitä vaan mutta vaivihkaa itsenäisesti en kyl usko että ihan helposti onnistuu.
 
20-30 tyyppiä? Mikähän terroristijärjestö saisi Suomessa tollasen porukan kasaan? Taitaa maailmalta löytyä useitakin esimerkkejä jossa hyvin pienelläkin matkustaja/siviili porukalla on terot taltutettu vai kuinka? Varsinkin tilanteen pitkittyessä ihmiset varmasti tulee suunnittelemaan vastarintaa ja parin tuhannen henkilön joukosta löytyy siihen kykenevät varsin helposti (Casey Ryback).

Jos tilanne olisi päällä siihen käytettäisiin kaikki soveltuvat resurssit. Valvontakone ilmassa (viestintä, johto, seuranta), tukihelikopterit (valvonta, TA) ja sitten rynnäkköporukat useasta eri suunnasta veneillä ja helikoptereilla. Nämä saadaan kasaan jo tunnissa kahdessa.
Eiköhän tuon verran euroopasta nukkuvia teroja löydy helpostikin... Miksi suomi tai matkustaja lautta olisi kohteena? Ei tietoa koska olisihan euroopassa muitakin kohteita tarjolla... Mutta rajat on auki ja ihmiset liikkuvat eli ei tuollaisen porukan löytäminen varmaankaan vaikeaa olisi mutta homman salassa pitäminen olisi... En nyt rupea tähän mitään tarkkuus suunnitelmia laittamaan sun muita mutta tyydyn toteamaan että kaikki on mahdollista kunhan motivaatiota ja tahtoa löytyy.. Jos terot saivat kaapattua usassa monta matkustaja konetta ja kolme niistä vielä kohteisiin niin sanoisin että tuollainen lautta homma on vielä helpompi kun ottaa huomioon tarkastusten tason. Mutta me ollaan tässä hyvisten puolella niin päätän omalta osaltani tällaisen fiktiivisenkin keskustelun tähän.... Se ei itsessään palvele mitään koska on jo tuotu esille että matkustajalautta saattaisi olla terrori iskun kohde ja viranomaisten tehtävä on siihen varautua, tässä on turha ruveta tuollaista yksityiskohtaisesti suunnittelemaan.
 
Eiköhän tuon verran euroopasta nukkuvia teroja löydy helpostikin... Miksi suomi tai matkustaja lautta olisi kohteena? Ei tietoa koska olisihan euroopassa muitakin kohteita tarjolla... Mutta rajat on auki ja ihmiset liikkuvat eli ei tuollaisen porukan löytäminen varmaankaan vaikeaa olisi mutta homman salassa pitäminen olisi... En nyt rupea tähän mitään tarkkuus suunnitelmia laittamaan sun muita mutta tyydyn toteamaan että kaikki on mahdollista kunhan motivaatiota ja tahtoa löytyy...

Jos terroristit nyt välttämättä haluavat autolautan kaapata, niin Englannin kanaalista löytyy kymmenittäin parempia kohteita. Siellä kai niitä terroristisolujakin on aivan kotoperäisiäkin Lontoon lähiöissä.
 
Jos terroristit nyt välttämättä haluavat autolautan kaapata, niin Englannin kanaalista löytyy kymmenittäin parempia kohteita. Siellä kai niitä terroristisolujakin on aivan kotoperäisiäkin Lontoon lähiöissä.

Totta, mutta meidän sisäisen turvallisuuden viranomaiset tietääkseni ainakin toistaiseksi varautuvat pääasiassa kotimaisiin uhkiin...
 
Eiköhän tuon verran euroopasta nukkuvia teroja löydy helpostikin... Miksi suomi tai matkustaja lautta olisi kohteena? Ei tietoa koska olisihan euroopassa muitakin kohteita tarjolla... Mutta rajat on auki ja ihmiset liikkuvat eli ei tuollaisen porukan löytäminen varmaankaan vaikeaa olisi mutta homman salassa pitäminen olisi... En nyt rupea tähän mitään tarkkuus suunnitelmia laittamaan sun muita mutta tyydyn toteamaan että kaikki on mahdollista kunhan motivaatiota ja tahtoa löytyy.. Jos terot saivat kaapattua usassa monta matkustaja konetta ja kolme niistä vielä kohteisiin niin sanoisin että tuollainen lautta homma on vielä helpompi kun ottaa huomioon tarkastusten tason. Mutta me ollaan tässä hyvisten puolella niin päätän omalta osaltani tällaisen fiktiivisenkin keskustelun tähän.... Se ei itsessään palvele mitään koska on jo tuotu esille että matkustajalautta saattaisi olla terrori iskun kohde ja viranomaisten tehtävä on siihen varautua, tässä on turha ruveta tuollaista yksityiskohtaisesti suunnittelemaan.

On oikeastaan maailman seitsemäs ihme, ettei kukaan ole vielä räjäyttänyt tuollaista lauttaa viime vuosina. Itämerellä seilaava matkustaja-alus kylmään vuodenaikaan satojen kilojen autopommi matkassa... Jo Estonian uppoaminen syyskuussa aiheutti hirvittävät uhriluvut, entäpä jos olisi ollut marraskuu?
 
Autolautoilla tuskin saa parasta huomio- ja pelotevaikutusta.

Yksittäinen ihminen tai pieni ryhmä voi tehdä aika vähän suurempia juttuja kuten lentokoneiden kaappauksia, eivätkä ne edes yleensä aiheuta suurempia seurauksia ( kenkäpommimies et al.). Pahimmillaan voi kouluttautua mikrobiologiksi ja jalostaa jonkin epidemian, mutta sekin on useimpien tavoittamattomissa. Pahin uhka on M/Breivik, aseistettuna joukkotuhoaseilla (vesi).
 
Hei haloo nyt taas. Montako laivaa terroristit ovat kaapanneet yhteensä koko maailmassa?
Montako lentokonetta on lennetty pilvenpiirtäjiin koko maailmassa ennen 911-iskuja? Montako kertaa hermokaasua on laskettu metroon koko maailmassa ennen Japanin uskovaisia hulluja? Montako kertaa on teatteri kaapattu koko maailmassa ennen Moskovan teatterikaappausta? Niin, nolla kertaa. Aina. Ennen kuin... Laivat on todella herkullinen kohde. Todella.

Ja jos laitetaan jokaiselle laivalla 10 aseistetun miehen joukko pitkästymään niin sitten valitaan helpompi kohde, oli se sitten teatteri, koulu, juna tai jotain muuta.
Teatteriin ja kouluun pääsee poliisit hetkessä ja helpolla ja joka suunnasta. Laivalle ei. Siinä se iso ero.
 
Montako lentokonetta on lennetty pilvenpiirtäjiin koko maailmassa ennen 911-iskuja? Montako kertaa hermokaasua on laskettu metroon koko maailmassa ennen Japanin uskovaisia hulluja? Montako kertaa on teatteri kaapattu koko maailmassa ennen Moskovan teatterikaappausta? Niin, nolla kertaa. Aina. Ennen kuin... Laivat on todella herkullinen kohde. Todella.


Teatteriin ja kouluun pääsee poliisit hetkessä ja helpolla ja joka suunnasta. Laivalle ei. Siinä se iso ero.

Laivaan voi ajaa myös pienoissukellusveneen täydessä latingissa. Kai se vastaa sarvimiinaa?
 
Kyllä minusta näihin laivoihin pitäisi oikeasti varustaa järjestystä ylläpitämään aseistettuja ryhmiä (edes pistoolit). Kymmenkuntakin aseistettua ja koulutusta saanutta tyyppiä pystyy pistämään jonkin verran kampoihin teroille ja viivyttämään niitä ja suojaamaan ehkä tärkeitä laivan kohteita sekä joka tapauksessa aiheuttamaan pahaa harmia teroille (vs. nolla aseistettua tyyppiä).
Ymmärtääkseni tuo on jo täysin mahdollista nykyisten lakien sisällä ja ulkomailla ainakin merirosvoja on tuollaisten toimesta torjuttu.
Siitä nyt ei välttämättä lähdetä hirveästi mediaan huutelemaan jos Silja Europalta löytyy asevarasto.
 
Itse pitäisin aika tärkeänä osana turvallisuusjärjestelyjä tuollaista ja paria muuta tilannetta vastaan sitä, että laivalla on kunnollinen kameravalvonta järjestelmä ja systeemi, jolla saa lukittua käytännössä laivan kaikki ovet yhdestä paikasta.
Niin ja arvaas vaan, menevätkö terot ensimmäisenä tuollaiseen paikkaan ja lukitsevat tärkeät ovet kiinni, jotta ihmiset jäävät loukkuun ja poliisi kanssa kun änkeää laivalle?

Koska autokansi on käsittääkseni jo alunalkaenkin off-limits matkustajilta matkan aikana, niin kamerat (jotka käsittääkseni on jo olemassa) antavat hälytyksen siitä, että jotakin on meneillään. Jos siellä joku alkaa hajottaa sprinklereitä (kai niissä jokin virheilmoitus on jos vika ilmenee) niin tiedetään, että tilanne voi käydä hengen vaaralliseksi, joten iso hälyytys lähtee silloin ja sabotöörit voidaan sulkea autokannelle sillä hetkellä tai ainakin rajata niiden liikkumatilaa.
Ne ovet saa auki ja ne voi kiilata auki, eikä niitä takuulla saa sen jälkeen kiinni kuin menemällä paikalle poistamaan kiilaa ja ottamaan luotia itseensä. Iso hälytys voi lähteä, mutta so what? Paniikki laivassa, mikäs sen mukavampaa.

Samalla saadaan varoitettua matkustajia ja ajettua ne vaikka hytteihin, jotka lukittuna on vaikea kohde.
Vaikea kohde? Hytin oven saa potkaisemalla sisään. Eikä tarvitse kuin pistää sprinklerit paskaksi ja sytyttää kiva tulipalo ja lyödä ovet sitten säppiin niin sinneppä tukehtuvat kaikki kuoliaiksi. Tai sitten keularampit auki laivasta ja vauhdilla aaltoihin niin koko laiva uppoaa kivasti, matkustajat ovatkin mukavasti hyteissä ja kaikki palo-ovet lukittuina kiinni, niin sinneppä hukkuvat. Varsinkin jos ja kun terot ottavat haltuunsa nuo kontrollikeskukset ja sulkevat ovet sekä estävät tiedotukset evakuoinnista jne.

Ukot saadaan kyllä laivalle, jos ei muuten, niin tehdään KK:lla ja TA -tulella tilaa kannelle, oletettavasti matkustajat älyävät pysyä tieltä
Eiköhän terojen toinen homma ole estää laivalle tulo, eli pistää panttivankeja rivit kansille ihmiskilviksi. Eivät ne nyt tyhmiä ole.

Kun ukot on saatu kannelle, niin se rajoittaa terojen toimintaa paljon, eikä silloin pääse matkustajien kimppuun samaan aikaan.
Niin ne samat terot jotka tappelevat noita vastaan. Mutta ne, jotka vahtivat isoihin ruokasaleihin jne. lukittuja matkustajia, voivat alkaa vapaasti teurastamaan heitä, koska kannelta kestää pitkä tovi päästä sinne heitä auttamaan.

Lisäksi laivan miehistö saattaa pystyä antamaan tietoja terojen liikkeistä kameroiden perusteella.
...tai terot pystyvät antamaan tietoja poliisien liikkeistä kameroiden perusteella omilleen...onko tullut mieleen?

Niin, ja laiva voi koettaa auttaa avuntuloa vaikkapa kääntymällä sopivaan suuntaan, mahdollisesti ajamalla karille, jolloin uppoamisen risku vähenee ja maakin on oletettavasti lähempänä.
Eivät terot nyt niin tyhmiä ole, että hyökkäävät kun laiva on lähellä rantaa. Ehei, odotetaan avomerta, jolloin apukin on kaukana eikä kenellekään tule mieleen lähteä uimaan.

Jotenkin veikkaan, että tälläisiä tilanteita on mietitty jo etukäteen noilla laivoilla. Autokansi on suljettu tarkoituksella, joskin lähinnä känniääliöiden takia.
Ahaa. Tiedätkö, että sen oven saa kyllä siitä auki?

Laivan konehuone taas on aika pyhä paikka joka laivalla ja sinne ei matkustajia päästetä muutenkaan ja hyvä niin.
Ensimmäinen asia mitä terot tekevät on, että ottavat pari-kolme henkilökuntaan kuuluvaa tyyppiä kiinni ja vievät heiltä avaimet. Sitten onkin vapaa pääsy minne vaan halutaan. Luultavasti ekana sinne, missä noita kameroita kytätään ja josta voidaan ovia lukita.
 
Ymmärtääkseni tuo on jo täysin mahdollista nykyisten lakien sisällä ja ulkomailla ainakin merirosvoja on tuollaisten toimesta torjuttu.
Siitä nyt ei välttämättä lähdetä hirveästi mediaan huutelemaan jos Silja Europalta löytyy asevarasto.
Miksi ei? Sehän jos mikä nostaisi kynnystä hyökätä sinne. Vahva, lukittu tila, jonka voi avata käytännössä vain sisältä käsin, siellä aina muutama ukko päivystämässä ja aseet selän takana. Ei tule yksikään tero sisälle mitenkään, ei edes viedyllä avaimella kun oven saisi auki vain sisäpuolelta. Mieluusti useampi uloskäynti toki tuosta tilasta jne.
 
Montako lentokonetta on lennetty pilvenpiirtäjiin koko maailmassa ennen 911-iskuja? Montako kertaa hermokaasua on laskettu metroon koko maailmassa ennen Japanin uskovaisia hulluja? Montako kertaa on teatteri kaapattu koko maailmassa ennen Moskovan teatterikaappausta? Niin, nolla kertaa. Aina. Ennen kuin... Laivat on todella herkullinen kohde. Todella.

Ei niin herkullinen, että tämä olisi näkynyt käytännössä mitenkään vaikka ne ovat kohteena varsin helppoja. Pilvenpiirtäjistä tai hermokaasusta viis, lentokoneet ja metrot ovat olleet suosittuja kohteita aiemminkin. Uutta ei ollut muu kuin iskujen toteutustapa.
Joka tapauksessa kaikkien siviilikohteiden suojaaminen on mahdotonta. Lentokoneet ovat kohteina niin suosittuja, että niiden osalta se on vielä perusteltua, joskin omasta mielestäni siinäkin on jo menty osittain liioittelun puolelle. Mutta lähtökohtaisesti muihin kohteisiin ei kohdistu sellaista jatkuvaa uhkaa, että aktiiviset toimenpiteet olisivat perusteltuja.

Jos tilanne ajautuisi siihen, että laivojen suojeleminen olisi järkevää niin se pitäisi joka tapauksessa hoitaa samalla tavalla kuin lentokoneiden osalta, eli turvatarkastuksilla. Aseistetut turvamiehesi eivät millään lailla estä esimerkiksi autopommin viemistä laivaan. Skenaariona se kuulostaa myös hitusen todennäköisemmältä kuin se, että terot käyttävät joukkueellisen miehiä upottaakseen laivan.
 
Miksi ei? Sehän jos mikä nostaisi kynnystä hyökätä sinne. Vahva, lukittu tila, jonka voi avata käytännössä vain sisältä käsin, siellä aina muutama ukko päivystämässä ja aseet selän takana. Ei tule yksikään tero sisälle mitenkään, ei edes viedyllä avaimella kun oven saisi auki vain sisäpuolelta. Mieluusti useampi uloskäynti toki tuosta tilasta jne.
1. Yhteiskunnan nykyinen asenne. 2. Terroristit muuttavat lähestymistapaansa uhkakuvan mukaan. Mitä vähemmän ne tietävät turva järjestelyistä niin sitä luultavammin epäonnistuvat.

Jos tilanne ajautuisi siihen, että laivojen suojeleminen olisi järkevää niin se pitäisi joka tapauksessa hoitaa samalla tavalla kuin lentokoneiden osalta, eli turvatarkastuksilla. Aseistetut turvamiehesi eivät millään lailla estä esimerkiksi autopommin viemistä laivaan. Skenaariona se kuulostaa myös hitusen todennäköisemmältä kuin se, että terot käyttävät joukkueellisen miehiä upottaakseen laivan.
Aseistetut turvamiehet saattavat olla suhteellisen halpa panostus mikäli tarpeeksi monella normi vartijalla on muutenkin kyky käyttää aseita tarvittaessa. Vastaavasti jos miehistöön kuuluu luonnostaan pomminpurkaja niin olisi järkevää hankkia tälle jotain varusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top