Suomen ja Viron viranomaisilla harjoitus Katajanokalla

Laivan valtaaminen jne. vaatii terroristeilta enemmän miesvoimaa per kuollut uhri kuin muut toimintamuodot. Puhumattakaan siitä, että laivan toimintojen hallinta vaatii erikoistietämystä. Ei ihan moni merimieskään osaa valtamerilaivaa kipparoida. Kuinka moni terroristi on koulutukseltaan konemestari tai perämies ja mieluimmin monemmat?

Se on tehollisempaa ajaa paku ihmisjoukon viereen lastattuna räjähteillä, kuin ryhtyä tekemään juttuja matkustajalautalla. Jälkimmäisestä kun on pirullinen päästä pakoonkaan.
 
Tämä on aamuun mennessä lukossa...

Sardaukar, entä se laivan räjäyttäminen? Omia miehiäkään ei tarvitse uhrata, jos pommimies jää pois laivasta Maarianhaminassa. Tai laivan kylkeen isketään satama-altaassa sammakkomiesten toimesta muutama panos.
 
Se on tehollisempaa ajaa paku ihmisjoukon viereen lastattuna räjähteillä, kuin ryhtyä tekemään juttuja matkustajalautalla. Jälkimmäisestä kun on pirullinen päästä pakoonkaan.
Eei välttämättä mutta miten se olisi tehokkaampaa taitaa mennä kategoriaan ei saa huudella torilla.
 
Laivan valtaaminen jne. vaatii terroristeilta enemmän miesvoimaa per kuollut uhri kuin muut toimintamuodot. Puhumattakaan siitä, että laivan toimintojen hallinta vaatii erikoistietämystä. Ei ihan moni merimieskään osaa valtamerilaivaa kipparoida. Kuinka moni terroristi on koulutukseltaan konemestari tai perämies ja mieluimmin monemmat?

Ja ennen kaikkea, miksi terroristit haluaisivat ottaa laivan komentoonsa? Upotettua sen saa ilmankin. Sillä ei ole suurempaa merkitystä mihin suuntaan laiva seilaa sillä välin kun terot riehuvat siellä. Jos laiva otetaan haltuun, niin tavoitteet ovat kaikella todennäköisyydellä jossain muualla kuin sen upottamisessa.
 
Ja ennen kaikkea, miksi terroristit haluaisivat ottaa laivan komentoonsa? Upotettua sen saa ilmankin. Sillä ei ole suurempaa merkitystä mihin suuntaan laiva seilaa sillä välin kun terot riehuvat siellä. Jos laiva otetaan haltuun, niin tavoitteet ovat kaikella todennäköisyydellä jossain muualla kuin sen upottamisessa.
Hyvä pointti. Laivan saa helpoiten varmaan upotettua isolla autopommilla, mutta ei mahdotonta ole mennä ja aukaista/räjäyttää auki keulaportteja ja antaa laivan hörppiä vettä ja upota itsekseen. Vielä jos sabotoi sisäisen viestijärjestelmän ja/tai lukitsee palo-ovet ja muut niin ihmisten pelastautuminen on aika mahdotonta. Muutama ukko autokannelle ja muutama laivan "komentokeskukseen" niin se on siinä.

Ainiin ja laivalta pääsee kyllä karkuunkin sukellusvälineillä ja mikäsenniminytsittenonkaan (sukeltajat käyttävät, merenalainen kulkupeli, jossa on oma moottori siis ja siinä roikutaan tai ollaan muuten kyydissä) käyttäen. Kyllä semmoisilla vaika 30km ajelee hyvin ja tunnissa pääsee jonnekin saariston suojaan, jossa on sitten vene tai muuta odottamassa.
 
@hessukessu Tai sitten vain jää pois välipysäkillä, esim. Maarianhamina.

Tällaisia meinaat?
underwater-sea-scooter-thumb-450x320.jpg

http://www.seadooseascooter.com/
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja arvaas vaan, menevätkö terot ensimmäisenä tuollaiseen paikkaan ja lukitsevat tärkeät ovet kiinni, jotta ihmiset jäävät loukkuun ja poliisi kanssa kun änkeää laivalle?

Jos tietävät systeemistä ja tietävät missä ne kontrollit ovat ja osaavat käyttää. 911 operaatio oli tuossa mielessä yksinkertaisempi, lentokoneen lentämiseen kun on saatavilla koulutus, jos siellä koneessa olisi ollut ohjaamon ovet lukossa ja ohjeet olla avaamatta missään oloissa, niin mitä olisi tapahtunutkaan? Mutta toki laivan komentosillan pitäisi olla myös lukitun oven takana, mieluummin useamman.


Ne ovet saa auki ja ne voi kiilata auki, eikä niitä takuulla saa sen jälkeen kiinni kuin menemällä paikalle poistamaan kiilaa ja ottamaan luotia itseensä. Iso hälytys voi lähteä, mutta so what? Paniikki laivassa, mikäs sen mukavampaa.

Siinä vaan saattaisi pyromania aikeet jäädä tekemättä, kun homma on jo käynnissä ja tulipalo ei! Eikä tässä nyt puhuta vain yhdestä ovesta. Nyt puhutaan laivan kaikista osastoivista ovista, jotka voitaisiin saada lukkoon ja olisivat kameravalvottuja (voisivat olla, kaikki ovet eivät varmaankaan olisi)!


Vaikea kohde? Hytin oven saa potkaisemalla sisään. Eikä tarvitse kuin pistää sprinklerit paskaksi ja sytyttää kiva tulipalo ja lyödä ovet sitten säppiin niin sinneppä tukehtuvat kaikki kuoliaiksi. Tai sitten keularampit auki laivasta ja vauhdilla aaltoihin niin koko laiva uppoaa kivasti, matkustajat ovatkin mukavasti hyteissä ja kaikki palo-ovet lukittuina kiinni, niin sinneppä hukkuvat. Varsinkin jos ja kun terot ottavat haltuunsa nuo kontrollikeskukset ja sulkevat ovet sekä estävät tiedotukset evakuoinnista jne.

Meneekö yhdellä potkulla, vai vaatiiko useamman? Montako ovea jaksaisit potkia auki yhdellä istumalla ja montako ukkoa olisi käytettävissä potkimiseen? Kyse on siitä, että montako matkustajaa ne terroristit kykenevät tappamaan vaikkapa minuutissa! Laivan polttamiseen vaaditaan hieman muutakin, kuin sprinklerien hajottaminen, jos ne edes siihen kykenisivät, se ei nimittäin ole ihan yksinkertainen juttu se hajottaminen. Minä olen ollut vain yhdesti noilla laivoilla panin merkille sellaisen asian, että vinyyliä käytettiin joka perkeleen paikassa, jostakin syystä. Myöhemmin minulle selvisi miksi, saat arvata. Ja ne ovet hidastavat palon leviämistä, ehkä jopa sammuttavat sen jos tarpeeksi tiiviiksi saadaan. Keularamppien aukaiseminen on jälleen sellainen homma mikä voi olla terroristeille liian vaikea homma, ainakaan sitä ei tehdä sponttaanisti imrovisoiden. Laivan konehuoneista jo sanoin.

Eiköhän terojen toinen homma ole estää laivalle tulo, eli pistää panttivankeja rivit kansille ihmiskilviksi. Eivät ne nyt tyhmiä ole.

Voi toimia, voi taas olla, että matkustajat eivät pelaa yhteen, etenkin jos kyseessä on vain veitsin aseistautuneet terroristit. TA jossakin kopterissa istumassa harventaa kyllä väijyjiä.

Niin ne samat terot jotka tappelevat noita vastaan. Mutta ne, jotka vahtivat isoihin ruokasaleihin jne. lukittuja matkustajia, voivat alkaa vapaasti teurastamaan heitä, koska kannelta kestää pitkä tovi päästä sinne heitä auttamaan.

Kuten sanoin "rajoittavat terroristien toimintaa", kaikki eivät jouda teurastamaan tai vartioimaan, joutuu jakamaan joukkoa noiden välillä. Ja jos terot eivät saaneet matkustajia ulos hyteistä, niin aina parempi.


...tai terot pystyvät antamaan tietoja poliisien liikkeistä kameroiden perusteella omilleen...onko tullut mieleen?

Jos pääsevät noihin systeemeihin käsiksi, sen estämisen pitäisi olla prioriteetti.

Eivät terot nyt niin tyhmiä ole, että hyökkäävät kun laiva on lähellä rantaa. Ehei, odotetaan avomerta, jolloin apukin on kaukana eikä kenellekään tule mieleen lähteä uimaan.

Jos pystyvät valitsemaan hyökkäyshetken vapaasti. Helsinki-Tukholma välillä matka menee silti aika lähellä rantaa kaikesta huolimatta. Jos laiva pääsee vaikka tunnin ajan seilaamaan miehistön valitsemaan suuntaan, niin tilanne on muuttunut jo aika paljon.


Ahaa. Tiedätkö, että sen oven saa kyllä siitä auki?

Ahaa! Kuinka nopeasti ja saako sen tehtyä huomaamattomasti?


Ensimmäinen asia mitä terot tekevät on, että ottavat pari-kolme henkilökuntaan kuuluvaa tyyppiä kiinni ja vievät heiltä avaimet. Sitten onkin vapaa pääsy minne vaan halutaan. Luultavasti ekana sinne, missä noita kameroita kytätään ja josta voidaan ovia lukita.

Jos tuollainen on mahdollista. Onko henkilökunnalla tuollaisia avaimia, löydetäänkö sellaiset avaimen haltijat ilman hälyytystä, jolloin joku fiksu tyyppi saattaisi teljetä relevantit ovet, joskin jos homma on hoidettu ovet, niin ne ovat teljetty jo valmiiksi, tai niistä ei pääse sisään, ellei sisällä olevat päästä (eli perus kulunvalvontaa). Ja jos ovet ovat sähköistetyt edes tasolle, mitä tehtaissa on, niin kerralla saadaan kaikki ovet lukkoon ja kukaan ei pääse niistä oli avain tai ei.
 
@SJ Jos terroristeja on yli kymmenen, niin kyseessä on jo isompi solu ja todennäköisesti sillä on kyky hankkia aseistusta ja räjähteitä. Se ei ole kuin parin minuutin hidaste, jos komentosillalle päästäkseen pitää räjäyttää ovia.

Mielestäni on muutenkin aika samantekevää, sytyttääkö laivalla tulipalon. Suurimmat uhriluvut tulevat kuitenkin hukkuneista. Jos muutama kymmenen onnistuu pelastautumaan MOB-veneellä, niin sille ei voi mitään.
 
@SJ Jos terroristeja on yli kymmenen, niin kyseessä on jo isompi solu ja todennäköisesti sillä on kyky hankkia aseistusta ja räjähteitä. Se ei ole kuin parin minuutin hidaste, jos komentosillalle päästäkseen pitää räjäyttää ovia.

Mielestäni on muutenkin aika samantekevää, sytyttääkö laivalla tulipalon. Suurimmat uhriluvut tulevat kuitenkin hukkuneista. Jos muutama kymmenen onnistuu pelastautumaan MOB-veneellä, niin sille ei voi mitään.

Ja mitäpä siinä parissa minuutissa miehistö kerkeää tekemään. Varoittamaan matkustajia, radioimaan apua, sammuttamaan moottorit jne. Jos homma tehdään oikein, niin sen jälkeen terroristeilla on iso homma edessä, että saavat yhtään mitään hyötyä siitä, että yleensä tunkeutuivat komentosillalle. Ja jos laivassa on jonkinlainen suojahuone, niin komentosillan miehistö voi keretä sinne piiloon.

Jos terroristeilla on kyky hankkia tarpeeksi räjähteitä koko laivan upottamiseen, niin tämä keskustelu on aika turha, sen laivan vartioiden aseistaminen ei muuta lopputulosta mitenkään!
 
Ihminen on siitä jännä että tositilanteessa sankareita on aika vähän... suurin osa ihmisistä haluaa vain selviytyä... Eli antamalla mahdollisuuden ja toivoa mutta uhkaamalla, ihminen tai ainakin hyvin suuri osa ihmisistä on alistettavissa oman tahdon alle... sama pätee laivoihin... osa henkilökunnasta jos ei suurin osa, toimii niin kuin terot sanovat ja tahtovat näin ainakin siihen saakka kun toivoa selviytymisestä on. Kun toivo on menetetty niin hallinta vaikeutuu ja rupeaa niitä sankareitakin löytymään. Toisaalta jos alkuperäinen tarkoitus on ollut mahdollisimman suuri uhri määrä ilman muita tavoitteita niin silloin edellä olevalla ole väliä koska homma on ohi oikeastaan ennen kuin se on alkanutkaan... sen pystyy tekemään pieni ja notkea joukko.
 
Noissa autolatoissa on ihan oma kansainvälinen lainsäädäntö näille jutuille, ISPS. Säädösten edellyttämät suunnitelmat ovat luottamuksellisia.

Ala on, ja on ollut jo kauan, kansainvälisen luonteensa äärimmäisen kilpailtu. Ala josta esim. "ulosliputus" termi on alunperin lähtöisin ja "veropakolaisuuden" ilmiö on elimellisesti leimannut alaa. Kaikki johtuu tietenkin hintakilpailukyvystä eli länsimaiden korkeista kustannuksista (=miehitys ja polttoaine) ja kilpailusta joka on alan liikkuvan ja kansainvälisen luonteen takia helpompaa kuin monilla muilla aloilla oli ollut aiemmin. Rakennemuutos mikä teollisuutta on mullistanut tapahtui merenkulkualalla jo aikaisemmin.

ISPS-normisto tuli voimaan n. 10 vuotta sitten 9/11-iskujen suorana seurauksena. Se maksoi arvioiden mukaan pelkästään maailman satamille n. 1,1$ mrd. Per satama hintaa tuli arvioiden mukaa keskimäärin 287000$. Aloituskustannukset edustivat keskimäärin n. 2% sataman liikevaihdosta. Lainsäädännön vuosittaisesta katsastuksista, auditoinneista jne. muodostuu myös kustannukset. Tietenkin kustannuksia koituu myös laivanomistajille, niitä en nyt äkkiä löytänyt. Vuosittain kustannukset ovat nousseet vain tästä johtuen 5 US-centtiä per tonni tai 2$ per kuljetettu kontti. Esimerkiksi yksi satamakäynti kallistui 190$ per kerta ja vuosikustannus satamalle 105000$ per satama. Joka ikinen vuosi. Nämä kustannukset ovat pysyviä. Ne maksaa viimekädessä satamien omistajat, jotka Suomessa ovat usein kuntia, varustajat ja viimekädessä tietenkin kuluttaja hinnoissa tavalla tai toisella.

Kaikki tämä lisää edelleen kilpailun verisyyttä kun toiset lippuvaltion ottavat nämäkin säädökset tiukemmin kuin toiset. Lisäksi Itämerellä astuu voimaan uusi paljon puhuttu rikkidirektiivi jonka johdosta aluksiin on tehtävä isot investoinnit tai siirryttävä merkittävästi kalliimpiin polttoaineisiin. Esim. Viking Line teki tappiota ensimmäisenä vuosineljänneksenä 17,1€ milj ja tämä nykyisillä polttoainehinnoilla, tax-freen ansiosta (mikä on suora tuki autolauttavarustajille). Tietty tuo ei onneksi ole koko totuus koska paras kausi on kesäsesonki. Sanottakoon, että rikkidirektiivi ei koske esim. Venäjää tai mukavuuslippuvaltioita.

Kustannukset ovat Itämeren rantavaltioissa jo nyt sietämättömät. Kaikista mieluiten näkisin (myös tämän) alan pysyvän omissa käsissä, aika paljon tässä on myyty, annettu tai jouduttu luopumaan eri aloista. Jos uusi teknologia, clean-tech jne. onkin vesiperä en edes halua ajatella miten tän valtion käy jos toimiala toisensa perään häipyy. Ruotsin yksi etu Suomeen verrattuna on ollut monipuolisuus.

Sitten vielä lainsäädännöllisesti pyssymiesten tai pyssyjen perään huutelu ei eroa siitä, että vaadittaisiin pyssyjä esim. tehtaaseen, sairaalaan, tms. työpaikalle. Autolautoissa on siviilejä TES:n mukaisessa työsuhteessa. Aika paljon pitää muuttua, että siviilejä voidaan velvoittaa ammuskelemaan pyssyllä. Tai että edes heidän keskuuteen tuodaan aseistettuja joukkoja. En vaan näe sitä mahdollisena rahallisesti tai muutenkaan. Järjetön idea.
 
Tuli tuossa mieleen että onhan tuollaisen lautan yksi käyttökohde törmääminen öljy tankkeriin... tulee vielä ympäristö katastrofi muun lisäksi...
 
Sitten vielä lainsäädännöllisesti pyssymiesten tai pyssyjen perään huutelu ei eroa siitä, että vaadittaisiin pyssyjä esim. tehtaaseen, sairaalaan, tms. työpaikalle. Autolautoissa on siviilejä TES:n mukaisessa työsuhteessa. Aika paljon pitää muuttua, että siviilejä voidaan velvoittaa ammuskelemaan pyssyllä. Tai että edes heidän keskuuteen tuodaan aseistettuja joukkoja. En vaan näe sitä mahdollisena rahallisesti tai muutenkaan. Järjetön idea.
Hyvin monessa paikassa on nyt jo vartijoita. Osalla näistä vartijoista löytyy ennestään kyky ja kalusto, joko omasta puolesta tai firmalta. Tuo aseistaminen voi olla vain järjestely kysymys.
Miksi esimerkiksi sairaalaa ei saisi puolustaa samalla intensiteetillä kuin arvokuljetusta?
 
Hyvin monessa paikassa on nyt jo vartijoita. Osalla näistä vartijoista löytyy ennestään kyky ja kalusto, joko omasta puolesta tai firmalta. Tuo aseistaminen voi olla vain järjestely kysymys.
Miksi esimerkiksi sairaalaa ei saisi puolustaa samalla intensiteetillä kuin arvokuljetusta?

Millä intensiteetillä arvelet arvokuljetuksia puolustettavan? Lähtökohtahan Suomessa on, että ryöstöt pyritään estämään lähinnä fyysisillä suojilla. Jos henkilökunta joutuu uhatuksi niin sitten rahat annetaan kiltisti pois.
 
Sitten vielä lainsäädännöllisesti pyssymiesten tai pyssyjen perään huutelu ei eroa siitä, että vaadittaisiin pyssyjä esim. tehtaaseen, sairaalaan, tms. työpaikalle. Autolautoissa on siviilejä TES:n mukaisessa työsuhteessa. Aika paljon pitää muuttua, että siviilejä voidaan velvoittaa ammuskelemaan pyssyllä. Tai että edes heidän keskuuteen tuodaan aseistettuja joukkoja. En vaan näe sitä mahdollisena rahallisesti tai muutenkaan. Järjetön idea.
Mikään ei estä velvoittamasta laivan turvallisuushenkilökuntaa suorittamaan tarvittavat tutkinnot, jotta saavat...mikä se paperi/ammattinimike nyt sitten olikaan (sama joita mm. ydinvoimaloiden suojana on nykyään)...sen jälkeen voivat kantaa vaikka rynnäkkökivääriä pitkin laivaa 24/7...tai edes sitä 9mm pistoolia turvasäilytyksessä jossain. Laivassa on tuota turvallisuuspuolen porukkaa joka tapauksessa juoppoja hillitsemässä, ei ole mitenkään mahdotonta vaatia siltä porukalta moisia papereita kanssa. Kuten sanoin, se, että laivassa olisi edes enemmän kuin muutama ukko joilla olisi edes pistooli, muuttaisi tilannetta huomattavasti. 4-12 ihmistä riittäisi vallan mainiosti ja terojen touhut muuttuvat hyvin vaikeiksi.
 
Mikään ei estä velvoittamasta laivan turvallisuushenkilökuntaa suorittamaan tarvittavat tutkinnot, jotta saavat...mikä se paperi/ammattinimike nyt sitten olikaan (sama joita mm. ydinvoimaloiden suojana on nykyään)...sen jälkeen voivat kantaa vaikka rynnäkkökivääriä pitkin laivaa 24/7...tai edes sitä 9mm pistoolia turvasäilytyksessä jossain. Laivassa on tuota turvallisuuspuolen porukkaa joka tapauksessa juoppoja hillitsemässä, ei ole mitenkään mahdotonta vaatia siltä porukalta moisia papereita kanssa. Kuten sanoin, se, että laivassa olisi edes enemmän kuin muutama ukko joilla olisi edes pistooli, muuttaisi tilannetta huomattavasti. 4-12 ihmistä riittäisi vallan mainiosti ja terojen touhut muuttuvat hyvin vaikeiksi.

Turvahenkilöt ovat nimenomaan ydinvoimaloiden henkilökuntaa. Laivoihin niitä ei voi asettaa.

1 §
Soveltamisala

Tässä asetuksessa säädetään ydinenergian käytön turvajärjestelyistä. Asetus koskee ydinlaitosten turvajärjestelyjä sekä tarvittavilta osin ydinmateriaalien ja ydinjätteiden sekä näiden kuljetusten turvajärjestelyjä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080734

Pistooleilla voi toki sitten aseistaa porukkaa, mutta kun yksityisillä ei ole toimintavelvollisuutta. Eli voivat vetäytyä ihan hyvin pistooleidensa kanssa vaikka siivouskomeroihin. Ja siinäkin on ongelmansa ainakin Ruotsin puolella, jossa saattaa olla pakko pistää minimissään pyssyt kassakaappiin aluevesille saavuttaessa.
 
Norjan kesäisestä terroriuhasta on saatu lisätietoja ja terroristien kohteena oli hyökäty sattumanvaraisesti valittuun norjalaiseen omakotitaloon ja tappaa talon väki. Tai vaihtoehtoisesti ryhtyä tappamaan ihmisjoukossa kaikkia vastaantulijoita.

Miksiköhän eivät valinneet autolauttaa, jos se kerran on niin äärimmäisen hyvä ja helppo iskun kohde? Norjastahan seilaa lauttoja Tanskaan, Saksaan ja Britteihin samassa määrin kuin Suomesta Ruotsiin tai Viroon.

Täytyy sanoa, että muutama tuollainen kotirauhan piiriin tehty isku on taatusti tehokkaampi kuin autolauttaisku. Siinä iskettäisiin sen viimeisen turvallisuudentunteen piiriin, kun kukaan ei voisi olla turvassa kotonaan..

"Isis-terroristit aikoivat surmata tavallisen norjalaisen perheen
Viranomaisten mukaan islamistiset isis-terroristit aikoivat hyökätä umpimähkään valittuun taloon ja surmata sen asukkaat. Vaihtoehtona oli hyökätä ihmisten kimppuun puukkojen kanssa julkisella paikalla.
Norjan viranomaiset ovat saaneet uutta tietoa heinäkuun terroriuhasta Norjassa.

Viranomaisten mukaan islamistiset isis-terroristit aikoivat hyökätä umpimähkään valittuun taloon ja surmata sen asukkaat.

NRK:n tietojen mukaan terroristit aikoivat kuvata surmateot ja jakaa videon internetissä.

Tarkoituksena oli valita tavallinen norjalainen talo ja perhe, joihin norjalaiset olisivat voineet samaistua ja identifioida itsensä. Vaihtoehtona oli hyökätä ihmisten kimppuun puukkojen kanssa julkisella paikalla.

Terroriuhan takia Norjan viranomaiset kiristivät heinäkuussa rajatarkistuksia myös Pohjois-Suomen ja Pohjois-Norjan rajoilla.

Dagbladet kertoi syksyllä, että neljä isis-terroristia oli matkalla Norjaan heinäkuussa. Tavoitteena oli tehdä terrori-isku, jossa kuolee ihmisiä.

http://yle.fi/uutiset/isis-terroristit_aikoivat_surmata_tavallisen_norjalaisen_perheen/7482904"
 
Turvahenkilöt ovat nimenomaan ydinvoimaloiden henkilökuntaa. Laivoihin niitä ei voi asettaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080734
Pistooleilla voi toki sitten aseistaa porukkaa, mutta kun yksityisillä ei ole toimintavelvollisuutta. Eli voivat vetäytyä ihan hyvin pistooleidensa kanssa vaikka siivouskomeroihin. Ja siinäkin on ongelmansa ainakin Ruotsin puolella, jossa saattaa olla pakko pistää minimissään pyssyt kassakaappiin aluevesille saavuttaessa.
No siinä tapauksessa lakia tulisi pikimiten muuttaa. Ei se nyt ole mikään ongelma. Ruotsin ja Viron kanssa voinee asiasta kanssa sopia, jotta vastaavanlaiset lait tulevat sielläkin voimaan ja homma pelaa yhteen hiileen näiden laivojen osalta. Pikkujuttu.
 
Norjan kesäisestä terroriuhasta on saatu lisätietoja ja terroristien kohteena oli hyökäty sattumanvaraisesti valittuun norjalaiseen omakotitaloon ja tappaa talon väki. Tai vaihtoehtoisesti ryhtyä tappamaan ihmisjoukossa kaikkia vastaantulijoita.

Miksiköhän eivät valinneet autolauttaa, jos se kerran on niin äärimmäisen hyvä ja helppo iskun kohde? Norjastahan seilaa lauttoja Tanskaan, Saksaan ja Britteihin samassa määrin kuin Suomesta Ruotsiin tai Viroon.

Täytyy sanoa, että muutama tuollainen kotirauhan piiriin tehty isku on taatusti tehokkaampi kuin autolauttaisku. Siinä iskettäisiin sen viimeisen turvallisuudentunteen piiriin, kun kukaan ei voisi olla turvassa kotonaan..

Epäilen. Sekö ei järkytä yhteiskuntarauhaa, että nuoria ammutaan oppilaitoksessa(, jossa nimenomaan pitäisi olla turvallista), mutta muutaman hörhön tekemä puukotus jonkun kotona sitten järkyttäisi? Miksi, koska ihmisiä tapetaan koko ajan koteihinsa. Tuskin se teon motivaattori on niin tärkeä, oliko se kosto, hyöty vai uskonto. Ja voi kyllä kysyä, että miksi WTC-torneja vastaan iskettiin, kun yhtä hyvin olisi voinut tappaa ihmisiä koteihinsa... mutta kumpikohan kävi lännelle kalliimmaksi?

http://www.jihadwatch.org/2013/08/g...nt-woman-killing-her-unborn-child-to-punish-t[/QUOTE]
 
Back
Top