Suomen kehittämät erikoisjoukot pidetään piilossa julkisuudelta

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Saattaa jopa olla että tuolta päin on olemassa videoita jotka saisivat mp.nettiläisten teltat pystyyn. Taitaa vaan olla niin että ne joilta tietoa löytyy, eivät sitä julkisesti jaa.
No niinpä. Ensinnäkin kaikki videointi omaan käyttöön tai operatiivisten tallenteiden kopiointi on kielletty ja näiden tai vastaavan tiedon jakaminen oikeustoimien uhalla allekirjoituksin vahvistettuna sekin kielletty. Majoitustilojen/tukikohdan suhteen hieman joustetaan.

Edit. Sen sijaan muissa kansallisuuksissa ja etenkin kolmansien maiden suhteen nämä ottavat ja jakavat vaikka mitä materiaalia aina selfiestä lähtien. Näihin voi suomalaisetkin tallenteisiin joutua.
 

arix

Eversti
Tuli joskus aikoinaan kuultua huhuja että kevyemmissäkin kohteissa eli Libanonissa on ollut ihan oikeita tulitaisteluja paikallisten sankarien kanssa ja tuloksena kalmoja vastapuolella.
Tiedä sitten totuudesta...
 

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Tuli joskus aikoinaan kuultua huhuja että kevyemmissäkin kohteissa eli Libanonissa on ollut ihan oikeita tulitaisteluja paikallisten sankarien kanssa ja tuloksena kalmoja vastapuolella.
Tiedä sitten totuudesta...
Onhan siellä entisinä aikoina ollut vaikka mitä ja on tilastoissa edelleen suomalaisten suurimpien tappioiden paikkakunta. Mm Pasi sai raketista. Oli siis aikoja jolloin tulikosketukset ja myös niihin vastaaminen oli jokapäiväistä.
Vähän alle 50 kuollutta kaikkineen suomalaisten rauhanturvaoperaatioissa kautta aikain joista noin puolet operatiivisissa tehtävissä ja puolet onnettomuuksissa - ja suurin määrä siis Libanonissa (joka onkin kauan kestänyt).
http://www.holkkari.fi/rtwiki/Rauhanturvatehtävissä_menehtyneet_suomalaiset
 
Viimeksi muokattu:

Raveni

Ylipäällikkö
Olisihan se toisaalta mukavaa jos Suomenkin erikoisjoukkojen ja sotilaiden toiminta olisi vähän julkisempaa. Siis noita combat footageja olisi mukava saada myös suomalaisilta. Ei tietenkään livenä mutta vaikka kun operaation päättynyt.
Aika vähän vidoita löytyy mutta yksi on jäänyt mieleen :) Tämä siis otsikon aiheeseen täysin OT
 

VanhaPate

Eversti
Tuli joskus aikoinaan kuultua huhuja että kevyemmissäkin kohteissa eli Libanonissa on ollut ihan oikeita tulitaisteluja paikallisten sankarien kanssa ja tuloksena kalmoja vastapuolella.
Tiedä sitten totuudesta...
Joitain tarinoita on säilynyt kirjallisessa muodossa jälkipolville. Aseen käytölle löytyy vahvistus mutta ei vastapuolen tappioille. Ajan mittaan mm. Libanonissa on tapahtunut vaikka mitä mutta operaation pituuden, muuttuneiden pataljoonan ja komppanioiden alueiden sekä alueen kokonaistilanteen takia tuolla olleiden kokemukset vaihtelevat todella paljon.

https://www.scribd.com/document/373532352/Tulilinjalla-Osa-I#
https://www.scribd.com/document/373532495/Tulilinjalla-Osa-II-Liitteet
 

adam7

Ylipäällikkö
Joskus asiassa on esitetty vertaus, että olisihan se hassua, jos esim. sairaanhoitaja ei saisi harjoittaa ammattiaan... Tosin kyseessä on nyt enemmänkin potilaitten teko eikä parantaminen. Vaikka tietty ISIS-jätkien lähettäminen paratiisiin on ihan humanitaarinen teko...nehän itse haluaa sinne... :devilish:
72 taatelia tarjolla ... Puhe neitsyistä on käännösvirhe :sneaky:
 

adam7

Ylipäällikkö
72 taatelia tarjolla ... Puhe neitsyistä on käännösvirhe :sneaky:
Sori, olikin 72 rypälettä

https://www.nytimes.com/2004/08/04/opinion/martyrs-virgins-and-grapes.html

Martyrs, Virgins and Grapes
By NICHOLAS D. KRISTOFAUG. 4, 2004

''The virgins are calling you,'' Mohamed Atta wrote reassuringly to his fellow hijackers just before 9/11.
It has long been a staple of Islam that Muslim martyrs will go to paradise and marry 72 black-eyed virgins. But a growing body of rigorous scholarship on the Koran points to a less sensual paradise -- and, more important, may offer a step away from fundamentalism and toward a reawakening of the Islamic world.
Some Islamic theologians protest that the point was companionship, never heavenly sex. Others have interpreted the pleasures quite explicitly; one, al-Suyuti, wrote that sex in paradise is pretty much continual and so glorious that ''were you to experience it in this world you would faint.''
But now the same tools that historians, linguists and archaeologists have applied to the Bible for about 150 years are beginning to be applied to the Koran. The results are explosive.
The Koran is beautifully written, but often obscure. One reason is that the Arabic language was born as a written language with the Koran, and there's growing evidence that many of the words were Syriac or Aramaic.

For example, the Koran says martyrs going to heaven will get ''hur,'' and the word was taken by early commentators to mean ''virgins,'' hence those 72 consorts. But in Aramaic, hur meant ''white'' and was commonly used to mean ''white grapes.''
Some martyrs arriving in paradise may regard a bunch of grapes as a letdown. But the scholar who pioneered this pathbreaking research, using the pseudonym Christoph Luxenberg for security reasons, noted in an e-mail interview that grapes made more sense in context because the Koran compares them to crystal and pearls, and because contemporary accounts have paradise abounding with fruit, especially white grapes.
Dr. Luxenberg's analysis, which has drawn raves from many scholars, also transforms the meaning of the verse that is sometimes cited to require women to wear veils. Instead of instructing pious women ''to draw their veils over their bosoms,'' he says, it advises them to ''buckle their belts around their hips.''
Likewise, a reference to Muhammad as ''ummi'' has been interpreted to mean he was illiterate, making his Koranic revelations all the more astonishing. But some scholars argue that this simply means he was not ''of the book,'' in the sense that he was neither Christian nor Jewish.

Islam has a tradition of vigorous interpretation and adjustment, called ijtihad, but Koranic interpretation remains frozen in the model of classical commentaries written nearly two centuries after the prophet's death. The history of the rise and fall of great powers over the last 3,000 years underscores that only when people are able to debate issues freely -- when religious taboos fade -- can intellectual inquiry lead to scientific discovery, economic revolution and powerful new civilizations. ''The taboos are still great'' on such Koranic scholarship, notes Gabriel Said Reynolds, an Islam expert at the University of Notre Dame. He called the new scholarship on early Islam ''a first step'' to an intellectual awakening.
But Muslim fundamentalists regard the Koran -- every word of it -- as God's own language, and they have violently attacked freethinking scholars as heretics. So Muslim intellectuals have been intimidated, and Islam has often been transmitted by narrow-minded extremists.
(This problem is not confined to Islam. On my blog, www.nytimes.com/kristofresponds, I've been battling with fans of the Christian fundamentalist ''Left Behind'' series. Some are eager to see me left behind.)

Still, there are encouraging signs. Islamic feminists are emerging to argue for religious interpretations leading to greater gender equality. An Iranian theologian has called for more study of the Koran's Syriac roots. Tunisian and German scholars are collaborating on a new critical edition of the Koran based on the earliest manuscripts. And just last week, Iran freed Hashem Aghajari, who had been sentenced to death for questioning harsh interpretations of Islam.
''The breaking of the sometimes erroneous bonds in the religious tradition will be the condition for a positive evolution in other scientific and intellectual domains,'' Dr. Luxenberg says.
The world has a huge stake in seeing the Islamic world get on its feet again. The obstacle is not the Koran or Islam, but fundamentalism, and I hope that this scholarship is a sign of an incipient Islamic Reformation -- and that future terrorist recruits will be promised not 72 black-eyed virgins, but just a plateful of grapes.
William Safire is on vacation.
 

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
 

Juna112Porojetsiin

Majuri
Lahjoittaja
Joitain tarinoita on säilynyt kirjallisessa muodossa jälkipolville. Aseen käytölle löytyy vahvistus mutta ei vastapuolen tappioille. Ajan mittaan mm. Libanonissa on tapahtunut vaikka mitä mutta operaation pituuden, muuttuneiden pataljoonan ja komppanioiden alueiden sekä alueen kokonaistilanteen takia tuolla olleiden kokemukset vaihtelevat todella paljon.

https://www.scribd.com/document/373532352/Tulilinjalla-Osa-I#
https://www.scribd.com/document/373532495/Tulilinjalla-Osa-II-Liitteet
Kiitos linkistä. Löytyi kyllä noista semmoisia, joista voisi kertoa sen kaiken, mitä oikeasti tapahtui, ja jopa senkin miksi niistä ei ole enempää tai tarkempaa. Osa näistä on kuvattu tarkemmin, osa varsin pintapuolisesti ja mietona versiona. Selvästi sekin vaikuttaa, mihin ajankohtaan kuvattu tapahtuma kuuluu, pataljoonassa on ihmisiä ja ihmiset jättävät jälkensä myös kirjauksiin - tai eivät jätä. Ja erittäin paljon mahtuu noiden väliin sellaista, mitä ei ole kerrottu.

En tiedä muista ajoista kuin omastani, mutta asetta käytettiin - eikä se ollut mitenkään huomattavan poikkeuksellista edes. Aseenkäytölle oli sääntönsä ja sitä pääosin noudatettiin, lukuunottatta varoituslaukauksiin liittyviä "kirjoituspöydän takaa annettuja" ohjeita. Esimerkiksi; kun ampuu varoituslaukauksia, pari osumaa kannattaa ampua johonkin josta jää todistettava jälki, vaikka kiveen. Toki voi ampua vain kaksi ilmaan, mutta siitä ei juuri ole hyötyä. Kannattaa ampua vaikkapa viisi (tai kahdeksantoista jos on esim. kk) ja sen verran kohti, että vastaanottaja ymmärtää olevansa vuoropuhelun osapuoli.
Kohti ampumisessa tuli ampua aina jalkoihin, ja kun suomalaiset ovat erittäin hyviä ampujia, ei oikein vahinkotappoja voi selittää. Jos vastapuoli oli asemissa, oli tietenkin hankala ampua jalkoihin, joka nostaa kynnystä vastata tuleen - lupaa tappavaan tulenkäyttöön ei vain ollut. Sen sijaan, kyllä niitä osumia tuli joskus vastapuolen jalkoihin, silloin kun se oli mahdollista. Ja toki oli siellä käytössä muitakin pakottamiseen käytettäviä välineitä, kuin tuliase....

On totta, että siellä oli hyvin suuret erot komppanioiden välillä, vaikka kyse olisi samasta ajankohdasta. Yksi toimii IDF:n alueella, toinen arabien, ja esikunta noudattaa pitkälti toimistoaikoja, huolto sitten siinä vielä välissä. Aron ja esikunnan välillä on iso henkinen etäisyys. Saati sitten ajan kuluessa ja tilanteiden muuttuessa,
 
Viimeksi muokattu:

Pihatonttu

Kenraali
BAN
Kyllä se on epäselvää ihan eduskuntaa myöten.

Suomi on liittoutumaton ja puolueeton.
Sori, mutta kyllähän tuo väite on korjattu moneen kertaan.

Suomi on toki liittoutumaton, mutta Euroopan Yhteisöön kuuluvana ja moniin läntisiin järjestelmiin eri tavoin kiinnittyneenä Suomi ei ole enää aikoihin ollut puolueeton.

Tätä virheellistä väittämää on tässä maassa korjattu niin korkean tason voimin kuin mahdollista moneen kertaan. Sitä on korjannut ainakin yksi tasavallan presidentti, useampikin pääministeri, joukko muita ministerejä...
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Sori, mutta kyllähän tuo väite on korjattu moneen kertaan.

Suomi on toki liittoutumaton, mutta Euroopan Yhteisöön kuuluvana ja moniin läntisiin järjestelmiin eri tavoin kiinnittyneenä Suomi ei ole enää aikoihin ollut puolueeton.

Tätä virheellistä väittämää on tässä maassa korjattu niin korkean tason voimin kuin mahdollista moneen kertaan. Sitä on korjannut ainakin yksi tasavallan presidentti, useampikin pääministeri, joukko muita ministerejä...
Kuten sanottu, Suomi ei tosiaankaan ole puolueeton. Myöskin EU:n kautta on hieman häilyvää sekin, olemmeko myös liittoutumattomia. Plus muut sopimukset.
 
Top