Suomen kilpailukyvyn ja talouden alasajo - viimeinen sammuttakoon valot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

YliKoo

Greatest Leader
Työelämä ei uudistu, luultavasti jo nykyisetkin joustot pyritään lakkauttamaan, kymmenen prosentin palkankorotus nitistää viimeisetkin kilpailukyvyn rippeet.

AY-liike haastaa työnantajat ja hallituksen niin poskettomilla vaatimuksilla, että lakoilta ei voida välttyä. Viime kevään tappelusta on liittojohtajille jäänyt niin paljon hampaankoloon, että nyt on päätetty pistää - ei vain työnantajia, vaan - koko Suomen talous lahtipenkkiin.

Onnea Suomi!

Tiedotustilaisuudessa kysyttiin, hakeeko SAK tietoisesti konfliktia ja onko rakenteilla lakonuhka.


Teollisuusliitto tavoittelee kymmenen prosentin palkankorotuksia kahden vuoden aikana, liiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoi keskiviikkona.

Aalto sanoi, että pari kuukautta käynnissä olleissa neuvotteluissa ei ole tapahtunut edistystä. Teknologiateollisuuden työehtosopimus umpeutuu marraskuun lopussa.
On poikkeuksellista, että kaikki SAK:n liitot kertovat yhteiset palkankorotustavoitteensa yhdessä julkisuuteen, vaikka ensimmäiset neuvottelut ovat vasta alkutekijöissään.
 
Työelämä ei uudistu, luultavasti jo nykyisetkin joustot pyritään lakkauttamaan, kymmenen prosentin palkankorotus nitistää viimeisetkin kilpailukyvyn rippeet.

AY-liike haastaa työnantajat ja hallituksen niin poskettomilla vaatimuksilla, että lakoilta ei voida välttyä. Viime kevään tappelusta on liittojohtajille jäänyt niin paljon hampaankoloon, että nyt on päätetty pistää - ei vain työnantajia, vaan - koko Suomen talous lahtipenkkiin.

Onnea Suomi!



Tässä tilanteessa ei lakkoilu niin hirveästi harmita. Koitettu tuota perusmiehitystä pitää töissä ja vähän keksittyjäkin hommia teetetään. Jos ne nyt pari kuukautta sitten istuisivat himassa niin ei olisi firman omistaja jankuttamassa lomautuksista.
Noin yleisellä tasolla tuollaiset vaatimukset ja niistä seuraavat työtaistelut vähentävät investointi-innokkuutta, kun nuo viedään investoinnin kustannus- ja riskipuolelle. Ja tappaahan ne väistämättä muutaman toimivankin busineksen.
Ensin lakkoillaan hallitusta vastaan ja nyt työnantajia vastaa, olisi tietysti voinut yhdistääkin nuo ja vetää nyt kertalinttuulla kaikki lakkovahti-lonkerot kerralla. Jospa siellä liiton lakkokassassa olisi vielä jaettavaa.
 
Suomessa on niin paljon työttömiä että niillä voidaan varmaan korvata lakkoilijat. Mielestäni Suomessa ei nyt ole sijaa sille että työmarkkinoilla aletaan tappelemaan.

Fakta on se että työnantaja on tällä hetkellä kuningas ja jokainen joka saa töitä, kiittää.

.
 
Suomessa on niin paljon työttömiä että niillä voidaan varmaan korvata lakkoilijat. Mielestäni Suomessa ei nyt ole sijaa sille että työmarkkinoilla aletaan tappelemaan.

Fakta on se että työnantaja on tällä hetkellä kuningas ja jokainen joka saa töitä, kiittää.
Ainakin etelän kaupungeissa kaikilla työkykyisillä halukkailla on työtä. Ei välttämättä huippuduunia, mutta siitä on helpompi ponnistaa eteenpäin.
 
etelän kaupungeissa
Jokusen kerran selannut tarjontaa Joblyssä ja Oikotiellä.
Enimmäkseen työt ovat vanhushoiva-alaa johon tarvii koulutuksen, varastologistiikkaa ja kuljettamista joihin tarvii pätevyydet. Päiväkoteihin myös koulutus pitää olla.
Lisäksi on myös hallinnon hommia jotka edellyttää korkeakoulutusta.

Viimeksi mainituilla palkoilla voi tulla toimeen mutta niitä on aika harvoille tarjolla. Muista töistä media on täynnä juttua että eivät oikeen tule toimeen.

Määrällisen työvoiman työllistämiseksi pitäisi pätevyysvaatimuksia höllentää jolloin töihin pääsy vaikuttaisi nopeammalta.

.
 
Suomen ketteryys työmarkkinassa on olematonta ja johtuu työpaikan vaatimista pätevyyskynnyksistä sekä liittojen aiheuttamasta kitkasta.

Noita poistoon, niin porukkaa työllistyy.

.
 
Suomen ketteryys työmarkkinassa on olematonta ja johtuu työpaikan vaatimista pätevyyskynnyksistä sekä liittojen aiheuttamasta kitkasta.

Noita poistoon, niin porukkaa työllistyy.
Kuljetusalan tai varastojampan pätevyyksien hankinta ei ole mikään mahdoton rasti. Kummaltakin alalta saa täysipäiväistä työtä ja lisineen ihan kelvollista palkkaakin.
 
CDE -kortti kuljettajista onkin jonkin asteinen pula. Suora työllistyminen kuljetusliikkeeseen voisikin tuoda hyvän palkan. Tosin tarjolla olevat työpaikat näyttää olevan vuokrafirmojen kautta ja se palkka ei ole paljon. Varastojampan työt on kaikki vuokrafirmojen kautta.
 
CDE -kortti kuljettajista onkin jonkin asteinen pula. Suora työllistyminen kuljetusliikkeeseen voisikin tuoda hyvän palkan. Tosin tarjolla olevat työpaikat näyttää olevan vuokrafirmojen kautta ja se palkka ei ole paljon. Varastojampan työt on kaikki vuokrafirmojen kautta.
Kertoo siitä, että kovin pitkään ei tarvitse vuokrafirmassa käkkiä, jos vaan hoitaa hommansa asiallisesti.

Kotisoffalta ei kukaan tule hakemaan, mutta vuokrafirman listoilta on helppo ponnistaa eteenpäin.
 
On noita silti jostain käsittämättömästä syystä lomautettu viime aikoina. Esim. puutavaran ajajia, vaikka edes Venäjältä ei enää osteta puuta eli luulisi olevan kova tarve kotimaisille. Tiedän pari kantasuomalaista, jotka lähti Kanadaan samasta firmasta viimeisen puolen vuoden sisään kun saivat ensin nauttia kyllästymiseen asti lomautuksesta.

Kai se raksan romahdus laski kuskien kysyntää liikaa kerralla?
 
On noita silti jostain käsittämättömästä syystä lomautettu viime aikoina. Esim. puutavaran ajajia, vaikka edes Venäjältä ei enää osteta puuta eli luulisi olevan kova tarve kotimaisille.
Rospuutto on aina ollut hankala metsäalalla. Sitten ihmetellään kun hyvät konekuskit ja autokuskit ei tahdo pysyä alalla.
Tiedän pari kantasuomalaista, jotka lähti Kanadaan samasta firmasta viimeisen puolen vuoden sisään kun saivat ensin nauttia kyllästymiseen asti lomautuksesta.
Rospuutto se on Kanadassakin, jos pöllikuskeiksi lähtivät.
 
Rospuutto se on Kanadassakin, jos pöllikuskeiksi lähtivät.
Siellä ajelevat nyt surkeammalla kalustolla New Brunswickissa. Kuulemma ei ole samassa osavaltiossa kuin yksi kopillinen lastausnosturi, ilmeisesti Keslan tekoa. Kaikki muut tekee sellaisella paljaalla istuimella, jonne noustaan kapeita rappuja pitkin hytin päälle. Kunnon hazardikamaa.

edit: Siellä on myös hirveä omistusasumisen hintakehitys, joten tuskin on näkymiä pitkäksi aikaa.
 
Rospuutto on aina ollut hankala metsäalalla. Sitten ihmetellään kun hyvät konekuskit ja autokuskit ei tahdo pysyä alalla.
Ulottuu nuo olosuhteet hyvin myös muille liikenteen aloille. Esim. itse mietin kuinka on mahdollista, ettei sen vertaa olosuhteita korjata että linja-autokuskit saisivat kusta/paskoa muualle kuin irtosankoon, jota joutuvat itse siivoamaan. Käytännössä kaikkialla muualla paitsi toreilla/matkakeskuksissa, jonne reitin toinen pää ehkä ulottuu. Sittenhän siitä tulikin viime aikoina mediakohu.
Ilmeisesti hälläväliä kun amikset kouluttaa ilmaiseksi jatkuvasti uutta, vaikka poistuma on valtava. Mamut ja mamunaiset viimeisenä jäävät ansaan kun eivät muuale pääse.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tilanteessa ei lakkoilu niin hirveästi harmita. Koitettu tuota perusmiehitystä pitää töissä ja vähän keksittyjäkin hommia teetetään. Jos ne nyt pari kuukautta sitten istuisivat himassa niin ei olisi firman omistaja jankuttamassa lomautuksista.
Noin yleisellä tasolla tuollaiset vaatimukset ja niistä seuraavat työtaistelut vähentävät investointi-innokkuutta, kun nuo viedään investoinnin kustannus- ja riskipuolelle. Ja tappaahan ne väistämättä muutaman toimivankin busineksen.
Ensin lakkoillaan hallitusta vastaan ja nyt työnantajia vastaa, olisi tietysti voinut yhdistääkin nuo ja vetää nyt kertalinttuulla kaikki lakkovahti-lonkerot kerralla. Jospa siellä liiton lakkokassassa olisi vielä jaettavaa.
Eipä tänne ole kukaan investoinut vaikka lakkoja ei olekkaan ollut. jos joku on jotain tehnyt niin ulkomaiset omilla rahoillaan ja omilla työntekijöillään ilman että siitä paljoa jäisi tuloja suomeen.
 
Back
Top