Suomen kilpailukyvyn ja talouden alasajo - viimeinen sammuttakoon valot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Työn verotus kautta linjan alas, turha korttipeli pois ja toimiva työnvälitys (vuokraorjafirmat helevettiin).

Siinä mun kolme pointtia.

Marginaalivero on hämmentävän nopeasti noin puolet. Siltä kantilta kun katsoo meidän verotusta, näyttäytyy verotus melko härskinä.

Kaikenmaailman kortit ovat aivan haistapaska hommaa. Nykyään tarvitsen itse ainoastaan työturvallisuuskortin ja sekin on jo liikaa. Muutaman vuoden välein pitää käydä antamassa tyhjänpuhujakonsulttifirmalle rahaa ja suorittaa täysin turha koulutus. Pahimmillaan se on melkoinen nippu suurimmaksi osaksi tyhjänaikaisia kortteja, mitä tarvii edes päästäkseen työmaalle.

Työvuokraus on erittäin hyvä työvoiman joustavuuden kannalta. Mutta miksei tätä voida rakentaa työmarkkinoihin ominaisuudeksi? Miksi siinä täytyy olla välissä taas yksi välistävetäjä?
Ite olen ollu työmailla vastaavana ja on erittäin hyvä, että työmaalle tulijat on edes jotenkuten perehtyneet turvallisuusasioihin (työturva, tieturva ja tarvittaessa tulityö) muuten menisi aina uuden työntekijän tullessa päivä perehdyttää näihinkin. Nyky systeemillä voidaan keskittyä juuri suihen kohteeseen mihin tullaan ja selvitään tunnissa. Sen verran monenlaista hiihtäjää kulkee työmailla, että on helvetin hyvä että kaikilla on jo valmiiksi jonkunlainen turvallisuuskoulutus, josko sieltä aina joku jotain muistaa, jos meinataan alkaa leikkimään turvallisuudella.

Tämmöinen paatos tähän :D

Minäkin duunariperheen kasvattama, itse opintolainalla ja työnteolla opintoni kustantanut hyvätuloinen olen koko aikuisikäni "oikeistolaisia" äänestänyt ja tämäkin vitun hallitus kiristää tuloverotustani.
Väittäisin että Kokoomus laskisi hyvätuloisten verotusta mutta hallituskumppanit ja hyysäri eivät ole valmiita siihen.
Kyllä me vielä Viron malliin mennään kun talous ja demografia kyykkää lisää.

Mihin perustuu tämä "ainakin etelän kaupungeissa" onko jotain vanhaa mutua? Näyttää nimittäin etenkin näissä etelän kaupungeissa nyt työttömyys päinvastoin lisääntyvän hurjaa vauhtia. Syyskuun 2024 tilaston mukaan Turku, Tamper, Helsinki. Vantaa ja Espoo on kavunnut jo ihan eri kymmenelle työttömyysprosentissa, kun vertaa vaikka Lappiin ja kainuuseen, joissa se on edelleen alle 10.

Etelän isoissa kaupungeissa taitaa maahanmuutto vaikuttaa tilanteeseen. Eli kovaa vauhtia kasvaa sellaisten osuus joilla ei juuri ole edellytyksiä pärjätä suomalaisessa työelämässä.

Mihin perustuu tämä "ainakin etelän kaupungeissa" onko jotain vanhaa mutua? Näyttää nimittäin etenkin näissä etelän kaupungeissa nyt työttömyys päinvastoin lisääntyvän hurjaa vauhtia. Syyskuun 2024 tilaston mukaan Turku, Tamper, Helsinki. Vantaa ja Espoo on kavunnut jo ihan eri kymmenelle työttömyysprosentissa, kun vertaa vaikka Lappiin ja kainuuseen, joissa se on edelleen alle 10.
Etelän kaupunkeihin on kasaantuntut kaikenlaista vetelehtijää ja ammattitaidotonta väkeä. Niin kotoperäisiä kuin ulkoperäisiä. Joukossa paljon sellaita, joka ei oikeasti ole edes työkykyistä, mutta järjestelmämme pitää heidät työttömyyskortistossa.

Suurin kasvu tulee taatusti maahanmuuttavasta väestöstä, jolla ei ole mitään osaamista tai työhistoriaa. Kun ei kieltäkään osaa, niin iso osa on työttömyyskortiston kirjoilla vaikka tarve jollekin muulle olisi ilmeinen.

Kaenuusta ja Lapista on "liikaväki" muuttanut jo aikoja sitten maalikylille.

Tässä on toisaalta se ongelma, että BKT ei ole reaalisesti kasvanut 15 vuoteen, eikä työn tuottavuuskaan riittävästi.
Se on vähän siinä että silloin hyvänä aikana ei kehitetty prosesseja vaan todettiin että näin on aina tehty, selkänahastakaan ei sitä tuottavuutta pysty loputtomasti repimään.

Liekköhän siltä samalta ajalta jolloin töihin pääsi kun käveli tehtaan portille.

Etelän kaupunkeihin on kasaantuntut kaikenlaista vetelehtijää ja ammattitaidotonta väkeä. Niin kotoperäisiä kuin ulkoperäisiä. Joukossa paljon sellaita, joka ei oikeasti ole edes työkykyistä, mutta järjestelmämme pitää heidät työttömyyskortistossa.

Suurin kasvu tulee taatusti maahanmuuttavasta väestöstä, jolla ei ole mitään osaamista tai työhistoriaa. Kun ei kieltäkään osaa, niin iso osa on työttömyyskortiston kirjoilla vaikka tarve jollekin muulle olisi ilmeinen.

Kaenuusta ja Lapista on "liikaväki" muuttanut jo aikoja sitten maalikylille.
Joo kyllähän nämä tietyt ryhmät aika nopeasti valuu isoihin kaupunkeihin, vaikka alun perin pikku kuntaan tulisivatkin asumaan.

Joo kyllähän nämä tietyt ryhmät aika nopeasti valuu isoihin kaupunkeihin, vaikka alun perin pikku kuntaan tulisivatkin asumaan.
Niinpä, oliskohan täältä jo 4 pakkosiirrettyjen ryhmää valunut etelään, sen 2-3 vuotta ne täällä on minkä valtio vaatii ja sitten ne häviää...

Anekdoottina:

Mun työmaakopin eteen pärähti kerran mopo, ja nuorimies tuli sisään.

"Otatko hommiin" kysyi ilman sen suurempia alustuksia. Vastasin, että työhakemus oli hyvä ja meni läpi.

Olin toki keväällä muutenkin palkkaamassa kesätyöntekijöitä, ja muodollisuudet hoidettiin kuten kuuluu.

Anekdoottina:

Mun työmaakopin eteen pärähti kerran mopo, ja nuorimies tuli sisään.

"Otatko hommiin" kysyi ilman sen suurempia alustuksia. Vastasin, että työhakemus oli hyvä ja meni läpi.

Olin toki keväällä muutenkin palkkaamassa kesätyöntekijöitä, ja muodollisuudet hoidettiin kuten kuuluu.
Minulta on tasan yhden kerran tultu työmaalle kysymään töitä, palkkasin.

Back