Siirrän keskustelun toivottavasti parempaan säikeeseen, kun ei liity Maavoimien kehittämiseen.
Kerrotko miten johdat tuosta Turvan apuveneen miehistön väärästä toiminnasta johtuneen onnettomuuden huonoon suorituskykyyn joka liittyisi uusien vartiolaivojen hankintaan?
Ja samalla voit tietysti luetella ne organisaatiot, joissa ei ole tapahtunut onnettomuuksia.
Siirto hyvä.
Vastasin Huhtan viestissä olleeseen osioon koskien Turvan suorituskykyä.
"Vartiolaiva Turva maksoi n. 97 miljoonaa euroa kymmenisen vuotta sitten. Eikä sitä kukaan varmaan pidä minään köykäisenä köyhän maan partioaluksena, vaan se on Euroopan tasollakin iso, moderni ja suorituskykyinen rajaturvallisuustehtäviä ajatellen."
Suorituskyky lienee järjestelmän osien kyvykkyyksien summa.
Onnettomuuksia tapahtuu se on selvä.
Yleensä ne johtuvat ikävistä yhteensattumista.
Se että niitä tapahtuu hyvissä olosuhteissa ilman tehtäväsuorituksen aiheuttamaa pakkoa tai hätää on vähemmän hyväksyttävää.
Kyseisessä tapauksessa tuntui liian moni asia menneen pieleen ja vieläpä ilman mitään ulkopuolista vaikutusta.
Väistämättä se herättää kysymyksen siitä onko muissakaan suorityskyvyn osasissa kaikki kunnossa.
Mitä tulee vanhaan sanontaan
"Maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu vahinko"
Ei sekään poista sitä tosiasiaa että kun hankitaan ja operoidaan veronmaksajien maksamalla kalustolla, niin kyllä kysymyksiäkin on voitava esittää.
Samoin on voitava kysellä sen perään onko hankitussa kalustossa ja sen käyttökoulutuksessa ollut puutteita jotka eivät johdu hinnasta vaan jostain muusta.
"Ja samalla voit tietysti luetella ne organisaatiot, joissa ei ole tapahtunut onnettomuuksia."
Just just. Suomettuneisuuden ajan ykköskommentti kun jotain "väärää" kritisoitiin. . . ."Kyllä amerikassakin. . . ."