Minulla olisi tähän presidenttiehdokkaita parempi keino: valtiosopimusoikeutta koskeva Wienin yleissopimus ja sen 62. artikla, joka sallii valtiosopimuksen tai sen osan julistamisen mitättömäksi, mikäli siihen liittyvissä olosuhteissa on tapahtunut oleellinen muutos. Turvapaikanhakuoikeudesta sovittaessa on sovittu esimerkiksi naapuri- tai lähimaista vainoa pakenevien oikeudesta hakea turvapaikkaa, ei siitä, että vihamielinen valtio käyttäisi kaukaa tulleita siirtolaisia (hybridi)sodankäynnin välineenä. Suomi voisi ilmoittaa tuon nojalla turvapaikanhausta säädettyjen sopimusten olevan olosuhteiden olennaisen muutoksen vuoksi mitättömiä.
Historiallisen tulkinnan mukaan näitä olisi sitä paitsi pidetty Venäjän valtioapparaatin palveluksessa tai käskyvallan alla olevina ja Venäjän käskyjä toteuttavina, ja toimenpidettä sotatoimeen rinnastettavissa olevana.
Itärajalle saapui viime yönä 16 turvapaikanhakijaa, joiden paperit eivät olleet kunnossa: ”Ilmiö on ruvennut kasvamaan”
Venäjän viranomaiset ovat alkaneet syksyn aikana päästää rajan yli ihmisiä, joilla on puutteelliset matkustusasiakirjat. Syytä ei Suomen puolella tiedetä.
yle.fi
…………
Mitenkähän on, aletaanko itärajalla olemaan kohta helisemässä..?
Ajatuksia.
Kun miettii loka-joulukuuta 2021 kun Valko-Venäjä masinoi hybridioperaation ja puski maahantunkeutujia Puolan, Latvian ja Liettuan rajoille niin kovin ottein varsinkin Puolan turvallisuusviranomaiset (Puolan rajoillaan tilanne oli pahin) puskivat näitä laittomasti maahanpyrkiviä takaisin Valko-Venäjälle.
Ainakaan tällöin muut EU maat eivät näitä itä-Eurooppan maiden kovia otteita kritisoineet juuri yhtään. Miksei?
EU varmasti tiedosti ja tiedostaa sen, että vaihtoehto eli rajojen avaaminen (alistuminen) olisi vielä paljon kaaottisempi ja pahempi vaihtoehto.
Ja oliko 2019 Kreikan rajoilla sama tilanne kun Turkki puski hybridioperaatiossaan turvapaikanhakijoita? Kreikka puski takaisin.
Joo kaikenlaiset ihmisoikeusjärjestöt valittavat asiasta, mutta se on voi voi.
Eli jos (toivottavasti ei!) Suomen rajoille tulisi vastaava tilanne, niin uskoisin muiden EU maiden ymmärtävän tilanteen eikä kovin paljoa soraääniä kuuluisi jos suuren luokan hybridioperaatiota torjuttaisiin samoin ottein kuin esim. Puolassa. Vai mitä meinaatte?
Sitten se on aika paljon hallituksemme tahdosta kiinni miten tämä asia hoidettaisiin.
Uskoisin kuitenkin, että jos joku hallitus niin tämä olisi valmis tarvittaviin toimenpiteisiin.
Ja kyllä itärajamme Venäjän kanssa on 1300 km pitkä. Eikä raja-aita ole vielä lähelläkään valmis.
Eikö tästä alueesta kuitenkin merkittävä määrä ole tietöntä erämaa-aluetta myös Venäjän puolella? Eli sangen vaikea kuulkuista.
Uskoisin, että kovin paine tulisi rajanylityspaikoille.
Komissiohan kyllä kritisoi toimien olevan kansainvälisen oikeuden vastaisia.
Presidentti Niinistöhän tuonkin neuvotteli, mitä sitten joutuikaan lupaamaan. Rajavastuussa olleelta sisäministeri Orvolta irtosi vain se legendaarinen "pakolaisten motiivien arvostelu on rasismia".
Saapa nähdä, ryhtyykö Orpo rasismiin.
Muistutan, että EU ei tällöinkään kritisoinut Puolaa vaikka otteet olivat hyvinkin kovia (koska vaihtoehto pahempi).
Komissio kritisoi, ja piti takaisintyöntämistä laittomana, samoin silloinen sisäministerimme Ohisalo. Tosin mitään seuraamuksiahan tästä ei ollut, paitsi se, että Puola ja Liettua osoittivat, kuinka munatonta läntisen Euroopan maiden toiminta on ollut.
Tämä onkin jännä homma, silloin kun neukkula hajosi, ja oli vaara sisällissodasta, tuumin että jos rupeaa pakolaisia tulemaan, niin ensimmäisen sadantuhannen jälkeen on pakko alkaa ampumaan. Aika lähellä oli puolallakin viimeksi
Presidentti Koivistohan oli käskenyt laadittavaksi suunnitelman, jonka mukaan Venäjältä tulevat turvapaikanhakijat/siirtolaiset olisi tarvittaessa pysäytetty asein. Silloin se olisikin vielä kuulunut kai presidentin toimivaltaan.
Kun tulijat saapuvat rajalle venäläisviranomaisten kyydillä, esim ”Tullin pakettiautolla,” niin vastauksen tulee kohdistua myös venäläisviranomaisiin. Ja se voi olla epäsymmetrinen hybridisodankäynnin logiikalla.
Mistä aloitetaan? Mihin asti mennään?
1. suurlähettilään kutsuminen kuultavaksi + nootit joka kerta kun kyydityksiä paljastuu?
2. rajan sulkeminen kaikelta henkilöliikenteeltä?
3. diplomaattien + suurlähetystössä majailevien myyrien karkotukset?
4. …
5. …
6. …
7. venäjän suurlähetystön sulkeminen & diplomaattisuhteiden katkaisu?
8. …
Väistämättä Suomen on tähän reagoitava jotenkin, ja nimenomaan rajan pistäminen kiinni venäläisiltä(kin) ja jossain vaiheessa diplomaattisuhteiden katkaisukin tulevat väistämättä mieleen.
"Arvo ja arvoyhteisö", "kansainväliset sopimukset" on kuultu ykkösaamussa Rajan suusta..
Pidin tätä (arvoyhteisöön ja kansainväliseen maineeseen liittolaisten silmissä vetoamista) aika älyttömänä puheena kun kuulin tämän, koska mitä imagohaittaa muka Puola ja Liettua lopultakaan saivat asiasta? Saksassa vain huokaistiin helpotuksesta ja oltiin salaa kiitollisia, kun joku muu teki likaisen työn heidän puolestaan.
Tässä tuntuu unohtuvan asian ydin, eli se, että sääntöpohjainen maailmanjärjestys on luotu työkaluksi kansakuntien turvan ja niiden välisen rauhan ylläpitoon, ei itsetarkoitukseksi. Lakien ja sopimusten on tarkoitus palvella niiden laatijoita, ei laatijoiden niitä.
Itärajalle saapuneita tiistaiaamun aikana jo yli 20 – pyöräkielto ei pidä
Valtaosa Suomen itärajalle ilman viisumia saapuvista turvapaikanhakijoista on pyörillä kulkevia nuoria miehiä.
Valtaosa Suomen itärajalle ilman viisumia saapuvista turvapaikanhakijoista on pyörillä kulkevia nuoria miehiä.
www.is.fi
Jaahas, alkaakohan kohta keisari tajuta, että hänellä ei ole vaatteita?
Hyvin kiteytetty
Määrät ei ole toistaiseksi ongelma mutta tämä on ilmiselvä koepallo. Tässä testataan miten Suomi asiaan reagoi. Mitä pidempään tässä vitkutellaan ja vatkutellaan niin sitä vaarallisemmaksi homma muuttuu. Suomen olisi jo pitänyt reagoida tähän hyvinkin voimakkaasti.
Väistämättä tulee mieleen, että NewNew Polarbearin tapaus oli aiempi koepallo, jolla testataan Suomen vastausten jyrkkyyttä ja nopeutta. Kun siitä saatiin tämän toteuttamisen kannalta suotuisa vastaus (eli ei näkyvää vastausta, ei edes Ahvenanmaan konsulaatin sulkua, eikä uskalleta nimetä syyllistä; ainoastaan jo haltuunotetun Kotasaaren kiinteistön ratsaus), niin tämä toimeenpantiin. Jos siitä olisi tullut toisenlainen vastaus (esim. syytöksiä tai diplomaattisia vastatoimia), olisi Venäjällä ollut joku eri temppu hihassa.
Periaatteessa tällaisessa osittain refleksiivisen kontrollin teorioihin toimii vain "hullut" tai muulla tavalla epäloogiset tai odottamattomat vastatoimet ja niiden epäkoherentti rajuus, joista ei voi luoda koherenttia refleksiivisen kontrollin mallia. Eli esim. että yhdellä kertaa hurskastellaan kansainvälisen oikeuden tukijana ja toisella kertaa venäläinen alus painuu yllättäen pohjaan Itämerellä, kolmannella sitten jotain muuta taas.