Tätä on tullut havainnoitua, sekä duuni- että yksityisellä puolella. Olisin kovin ilahtunut, mikäli nämä kohtaamiset erilaisista kulttuuripiireistä tulleiden henkilöiden suhteen olisivat olleet voittopuolisesti positiivisia. Näin ei ole ollut asian laita.
Näissä eriasteisia haasteita koskevissa tapahtumissa, joissa olen ollut myös pakotettu toimimaan tietyillä tavoilla - ehkä vähemmän yllättävästi - edustettuina ovat olleet nimenomaan tiedetysti "haasteellisista ympäristöistä" saapuneet henkilöt.
Jos vielä hieman eritellen näitä omia kokemuksiani, muussa kuin pumpulissa eläneenä ja työelämää myös epä-kivassa suorittaneena availen. Muutamia eroja esiintulleina "perusmuotoisista" kantaväestön kanssa koetuista eroista konfliktitilanteissa siiviilissä- tai duunissa:
- (edesmenneen) äitini nimittäminen huoraksi, vaikuttaa olevan tietyistä Afrikan maista tulleille ns. vakio. Eri muodoissaan, mutta vähäistä mielikuvitusta kerronnassa osoittaen.
- saastaisuus, oletettuun uskontoon liittyen (olen aivan ilman uskontoa pärjäilevä), muuten kuten yllä
- rasismi. Ojennetuksi tuleminen, hämmästyttävän(?) kovalla prosentilla kuitataan rotu-erottelusta johtuvaksi.
- omaisuuden käsitys. Olen muutamia kertoja ihan käytännön elämässä puuttunut tähän (myös toiminnalliseen) ajatukseen naisen suhteesta väitettyyn omistajaansa. "Tää on ton nainen", on perustelluin kuulumani väite sille, etten voi asioihin puuttua. Väite ei ole minua vakuuttanut.
Näistä ylläolevista sitten eri variaatioilla premissejä siihen, että puuttumiseni on jo lähtökohtaisesti vääränlaista. Tämä riippumatta tilanteista, missä kohde on kiinni jäänyt housut nilkoissa. Saattaisi ikäviäkin ajatelmia herätellä. Positiivisena tyyppinä, koetan toki jokaisen yksilön kohdata yksilönä. Mutta mentaaliduunia tämä on enemmän ja enemmän vaatinut.