Suomen sisäinen turvallisuus

Saa nähdä mihin tuo säädös käytännössä johtaa. Tällä hetkellä kevyiden sähköajoneuvojen ja polkupyörien ajajilla sääntöjen noudattaminen on keskimäärin erittäin heikolla tasolla, ainakin jos varsinaisista liikennesäännöistä puhutaan. Mutta olisiko ikäraja sitten sellainen asia mihin kiinnitettäisiin enemmän huomiota kuin itse liikennesääntöihin?
Toivottavasti vuokralautoja vuokraaville firmoille annetaan velvoite varmistaa käyttäjä. Vanhemmat sitten vastuuseen lapsistaan.
Taas on kyllä vaikea ymmärtää, että miksi moottoripyörällä ja mopolla ajavan on pakko käyttää kypärää, mutta polkupyörällä ja skuutilla vain vahva suositus.
Oikeastihan kyse on siitä, että kyseessä on naisten liikkumavälineet, joten tukka menee sekaisin kun käytetään kypärää ja se ei käy.
 
On noille scooteille ihan oikea tilaus kaupungeilla liikkuessa. Etenkin turistina. Kaupallisten pikavuokra scoottien nopeudet alennetaan eri alueilla eritavalla, jossain scootti menee 12kmh ja jossain 25kmh, riippuen alueen väylistä ja ruuhkaisuudesta. Esim. Puolan Sopotissa ihan hauska ajella rantakatua majoituksesta ja jättää scootti parkkiin juna asemalle ja hypätä Gdanskin junaan. Sama toisin päin. En kyllä oikein tuossa kohtaa kypärääkään päähäni laittaisi. Suomessa en ole aikoihin kokeillut, mutta kai niissäkin olis mahdollista rajoittaa nopeuksia eri alueilla. Yksityiset sitten tietty erikseen.
 
On noille scooteille ihan oikea tilaus kaupungeilla liikkuessa. Etenkin turistina. Kaupallisten pikavuokra scoottien nopeudet alennetaan eri alueilla eritavalla, jossain scootti menee 12kmh ja jossain 25kmh, riippuen alueen väylistä ja ruuhkaisuudesta. Esim. Puolan Sopotissa ihan hauska ajella rantakatua majoituksesta ja jättää scootti parkkiin juna asemalle ja hypätä Gdanskin junaan. Sama toisin päin. En kyllä oikein tuossa kohtaa kypärääkään päähäni laittaisi. Suomessa en ole aikoihin kokeillut, mutta kai niissäkin olis mahdollista rajoittaa nopeuksia eri alueilla. Yksityiset sitten tietty erikseen.
Eihän skuutin käyttökelpoisuutta kielletä.
Turvallisuuden takia on kuitenkin syytä säädellä niitä.
 
Suomessa en ole aikoihin kokeillut, mutta kai niissäkin olis mahdollista rajoittaa nopeuksia eri alueilla. Yksityiset sitten tietty erikseen.
Helsingissä tälläisiä rajoitusalueita on kyllä runsaasti. Esimerkiksi puistoalueet, ruuhkaisten kävelykatujen ympäristö, alueet joilla tietöitä, jne...

Nyt ihan merkittävä turvallisuustemppu täällä kantakaupungissa on ollut poliisin lisääntynyt valvonta, jonka vuoksi noita viilettää jalkakäytävillä ja kaksi päällä ehkä edellistä vuotta vähemmän. Pelko sakosta selvästi toimii ja siirtää aktiivisesti ajamiset oikeaan paikkaan.
 
Back
Top