Suomen sisäinen turvallisuus

Nii, kyllä lentokentälläkin saadaan isot matkustajamäärät soljumaan nopeasti läpi eikä laivaterminaaleissa tarvisi kuin heittää matkalaukku hihnalle, tarkistaa että ei aseita mukana ja tehdä enemmän tarkistuksia autoihin.

Tuollaisessa skenaariossa ei enää puhuta muutamista uhreista vaan sadoista jos laivalla repeää pakokauhu ja esim sähköt sammuu. Avuntulo kestää tovin ja evakoinnit äärimmäisen vaikeita.
Aivan varmasti tulevaisuudessa nähdään tiukennoksia laivamatkustamisen osalta maailmalla.

Poliittisesti tarkastukset tosin ovat arkapaikka, silloin näyttää että pelolle annetaan valta mutta myös jos jotain käy, poliittisesti aletaan vaatimaan päättäjiä ns vadille koska riski on tiedossa.
 
Nii, kyllä lentokentälläkin saadaan isot matkustajamäärät soljumaan nopeasti läpi eikä laivaterminaaleissa tarvisi kuin heittää matkalaukku hihnalle, tarkistaa että ei aseita mukana ja tehdä enemmän tarkistuksia autoihin.

Tuollaisessa skenaariossa ei enää puhuta muutamista uhreista vaan sadoista jos laivalla repeää pakokauhu ja esim sähköt sammuu. Avuntulo kestää tovin ja evakoinnit äärimmäisen vaikeita.
Aivan varmasti tulevaisuudessa nähdään tiukennoksia laivamatkustamisen osalta maailmalla.

Poliittisesti tarkastukset tosin ovat arkapaikka, silloin näyttää että pelolle annetaan valta mutta myös jos jotain käy, poliittisesti aletaan vaatimaan päättäjiä ns vadille koska riski on tiedossa.
Ja jos teroja on tarpeeksi ja aseistus on riittävä niin sinne laivalle ei edes rajan koptereilla mennä... Sellainen kuuluu ja näkyy kauas ja on aika puolustuskyvytön kivääri kaliberia vastaan.
 
Ja jos teroja on tarpeeksi ja aseistus on riittävä niin sinne laivalle ei edes rajan koptereilla mennä... Sellainen kuuluu ja näkyy kauas ja on aika puolustuskyvytön kivääri kaliberia vastaan.
Ei sinne tulla yhdellä kopterilla tai yhdestä suunnasta ja mahdollisesti myös veneillä samaan aikaan.
 
Ja jos teroja on tarpeeksi ja aseistus on riittävä niin sinne laivalle ei edes rajan koptereilla mennä... Sellainen kuuluu ja näkyy kauas ja on aika puolustuskyvytön kivääri kaliberia vastaan.

Harmi kun taisteluhelikopterit jäivät hankkimatta, mutta onneksi NH90:ssä on sentään Minigun. :uzi:
 
Uskon että Suomen ja Viron yhteisessä interssissä on turvallisuus!
 
Ei sinne tulla yhdellä kopterilla tai yhdestä suunnasta ja mahdollisesti myös veneillä samaan aikaan.
Se ei silti poista riskiä fataalista epäonnistumisesta. Maahanlasku alue täytyisi aina varmistaa ja tuollaisen laivan tapauksessa siinä on omat ongelmansa. Käytönnössä laskeutuminen kannelle voidaan estää jolloin jää köysilaskeutuminen jolloin äijät on liikkuvia maaleja. Kopteri joutuu leijumaan paikoillaan ja nuo meidän kopterit ei ole panssaroitu muutoinkin istuimen kohdalta jos oikein muistan. 7.62 pyyhkäisee ohjaamosta läpi niin, että suhisee.

Joo veneellä pääsee mutta käytännössä kannelle joudutaan siirtymään koukuilla ellei sitten räjäytetä uusia ovia kylkeen.

Ongelmat ovat pieniä jos laivalla sattuu joku joukko/baari tappelu mutta jos siellä sattuu täysimittainen terrorisku jossa on käytännössä 1000 - 1500 panttivankia niin kyllä siinä keinot on vähissä.
 
Harmi kun taisteluhelikopterit jäivät hankkimatta, mutta onneksi NH90:ssä on sentään Minigun. :uzi:
Ne pantti vangit... ;) Jos laivaa lähdetään valtaamaan takasin minigunilla niin lienee sitten jo helpompaa pistää se itämeren pohjaan mto:lla... Näin kärjistäen sanoen.
 
Se ei silti poista riskiä fataalista epäonnistumisesta. Maahanlasku alue täytyisi aina varmistaa ja tuollaisen laivan tapauksessa siinä on omat ongelmansa. Käytönnössä laskeutuminen kannelle voidaan estää jolloin jää köysilaskeutuminen jolloin äijät on liikkuvia maaleja. Kopteri joutuu leijumaan paikoillaan ja nuo meidän kopterit ei ole panssaroitu muutoinkin istuimen kohdalta jos oikein muistan. 7.62 pyyhkäisee ohjaamosta läpi niin, että suhisee.

Joo veneellä pääsee mutta käytännössä kannelle joudutaan siirtymään koukuilla ellei sitten räjäytetä uusia ovia kylkeen.

Ongelmat ovat pieniä jos laivalla sattuu joku joukko/baari tappelu mutta jos siellä sattuu täysimittainen terrorisku jossa on käytännössä 1000 - 1500 panttivankia niin kyllä siinä keinot on vähissä.

Jep, riskinsä tuollaisessa operaatioissa on aina, ei kai kukaan muuta uskokkaan.
Aina kun lähdetään ratkomaan asein ongelmia, on vaara, että joku loukkaantuu, tai kuolee. Toinen vaihtoehto on tehdä kiltisti kuten terroristit sanovat.
 
Se ei silti poista riskiä fataalista epäonnistumisesta. Maahanlasku alue täytyisi aina varmistaa ja tuollaisen laivan tapauksessa siinä on omat ongelmansa. Käytönnössä laskeutuminen kannelle voidaan estää jolloin jää köysilaskeutuminen jolloin äijät on liikkuvia maaleja. Kopteri joutuu leijumaan paikoillaan ja nuo meidän kopterit ei ole panssaroitu muutoinkin istuimen kohdalta jos oikein muistan. 7.62 pyyhkäisee ohjaamosta läpi niin, että suhisee.

Joo veneellä pääsee mutta käytännössä kannelle joudutaan siirtymään koukuilla ellei sitten räjäytetä uusia ovia kylkeen.

Ongelmat ovat pieniä jos laivalla sattuu joku joukko/baari tappelu mutta jos siellä sattuu täysimittainen terrorisku jossa on käytännössä 1000 - 1500 panttivankia niin kyllä siinä keinot on vähissä.
Korealaiset näyttää mallia:

Unohdit muuten että kopteri voi myös tehdä hätälaskun laivaan tai jäädä leijumaan sopivaan kohtaan.
Koko operaatio olisi hazardi alusta loppuun mutta pitää muistaa panokset.

Poliisikin lukee MP nettiä :D:
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hkivantaa_polis-64161
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä tarkoitin että laiva on vaikea vyörytettävä vaikka siellä ei olisi panttivankeja.. Hommaan kun lisätään panttivangit niin ongelmat nousee potenssiin kymmenen. Pääsetkö lähestymään huomaamatta? Saatko miehet laivaan hengissä ja huomaamatta. Kuinka paljon hyökkääjiä on? Millaisella aseistuksella? Onko räjähteitä? Keitä hyökkääjät ovat ja mikä on motiivi? On eri asia jos hyökkääjät ovat rahan perässä kuin jos kyse on uskonnollisesta terrorismista.. Entä jos kyse onkin valtiollisesta terrorismista?

Muuttujia on todella paljon ja pelissä on yli 1000 matkustajan henki. Tuohan olisi täysipainajainen.
 
Ihan hyvä asia, jos poliisien määrä saadaan tolkulliselle tasolle ja järkeviä vasteaikoja. "Sattumien" estämiseen toiset toimet olisi paljon tehokkaampia..

Poliisikonkarit: Poliisien määrää nostettava, jotta Tukholman kaltaisia iskuja voidaan estää

Poliisialan asiantuntijoiden mukaan poliisitoimintaan pitää antaa pikaisesti lisävoimia, jotta yleinen turvallisuustilanne paranee ja esimerkiksi Tukholman kaltaiset iskut voidaan estää.

MTV3:n Huomenta Suomessa keskustelleet entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero ja poliisitaustaiset kansanedustajat Kari Tolvanen (kok.) ja Veera Ruoho (ps.) pitävät hälyttävänä sitä, että Suomessa ollaan pienentämässä poliisivoimia samaan aikaan, kun muissa Pohjoismaissa poliiseja lisätään.

Entinen poliisi, kansanedustaja Kari Tolvanen on sitä mieltä, että Tukholman kaltaiset iskut voidaan estää Suomessa, jos kaduille saadaan lisää peruspoliiseja partioimaan.

– Kyllä voi. Se on kokonaisvaltaisesti pitkä ketju ennaltaehkäiseviä toimia, ja yksi tärkeä toimi on poliisien määrän lisääminen kaduilla. Analyysitoimintaa on jo vahvistettu, nyt tarvitaan kaduille virkapukuisia poliiseja estämään tällaisia tekoja.

Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero sanoi olevan vain ajan kysymys, kun Tukholman iskun kaltainen tapahtuu myös Suomessa.

– Suomi on ainoita maita, jossa ei vielä ole tapahtunut tällaista joukkomurhaa. Se on vain ajan kysymys, kun sellainen täällä tapahtuu. Lintukotoajattelu pitää viimeistään nyt heittää romukoppaan.
Suomi satsaa Pohjoismaista vähiten poliisiin

Paatero sanoi myös pitävänsä "karmeana" sitä, että samaan aikaan kun muissa Pohjoismaissa poliisivoimia lisätään, Suomessa leikataan. Suomi aikoo ainoana Pohjoismaana vähentää poliisivoimista vuoteen 2020 mennessä.

Hallitus käy läpi budjettia kehysriihessä tämän kuun lopussa. Tolvasen mukaan poliisille tarvittaisiin heti lisää 50 miljoonaa euroa.

– 50 miljoonaa olisi hätäapu. Mutta ei pidä ajatella pelkästään poliisia. Myös rajavartiosto, tulli ja pelastuslaitos tarvitsevat lisää rahaa. Pelkästään poliisia rahoittamalla tilannetta ei saada turvalliseksi, Tolvanen sanoi.

Entinen poliisi, kansanedustaja Veera Ruoho sanoi myös poliisien motivaation olevan koetuksella.

– Koko ajan tulee kentältä viestiä, että kollegat opiskelevat toisiin ammatteihin. Heidän työtänsä kyseenalaistetaan ja syytetään rasisteiksi, kun he yrittävät poistaa maasta henkilöitä, mikä kuuluu heidän virkatehtäviinsä.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...holman-kaltaisia-iskuja-voidaan-estaa/6389054
 
Mikä ongelma tuossa laivan takaisinvaltauksessa muka on? Yöllinen HALO- hyppy kymmenestä kilometristä laskuvarjoilla suoraan komentosillalle, onnistuu se elokuvissakin :uzi:
 
Mikä ongelma tuossa laivan takaisinvaltauksessa muka on? Yöllinen HALO- hyppy kymmenestä kilometristä laskuvarjoilla suoraan komentosillalle, onnistuu se elokuvissakin :uzi:
Kyseessä on liikkuva maali. Käytännössä tarvittaisiin siipipuvut ja henkilöstön joka osaa käyttää niitä että onnistuu luotettavasti.
Ei että joku 10 paracommandoa kohteessa vaimennetuilla Mp5K:illa jotain 10 minuuttia ennen H-hetkeä olisi huono ajatus.
 
Puolueet hurskastelevat tiedustelulaista

Ensi keskiviikkona julkistetaan luonnos tulevasta tiedustelulaista. Poliitikkojen hurskastelu aiheesta on jo alkanut: aamulla radiossa särähti korvaan, kun kansanedustaja sanoi, miten tiedustelulaki olisi pitänyt panna alulle jo 2-3 vaalikautta sitten, jolloin nykyinen eduskunta voisi parhaillaan hyväksyä sen.(edit: Jyrki Kasvi, Vihreät, Radio-ohjelma: http://areena.yle.fi/1-4114320 )

Niin olisi -- miksi ette tehneet mitään? Etenkin, kun olitte itse hallituksessa.

Jälkiviisaus on tunnetusti helppoa. Muistamme hyvin, millainen kohu nousi 2009 Lex Nokiasta, ja miten kohutusta laista tuli lopulta kuollut kirjain. Erityisesti muutama puolue kunnostautui lain vastustamisessa väittäen jopa talonmiehen voivan sen jälkeen laillisesti vakoilla taloyhtiön asukkaita.

Suomalaiset ministerit puolueeseen katsomatta ovat kritisoineet Ruotsin FRA-lain (2009) sallimaa urkintaa ja ihmetelleet, miten länsimainen oikeusvaltio voi niin avoimesti loukata kansalaisten perusoikeutta. Nyt säädämme itse samanlaista lakia ja FRA:lle aiemmin ilkkuneet kysyvät, miksemme toimineet aikaisemmin. Onhan se aika ironista.

Ironista on sekin, ettei Suomi huomannut ulkoministeriön verkkoon pesiytynyttä vakoiluohjelmaa ennen kuin Ruotsin FRA antoi siitä vinkin. Kiitos vaan, Ruotsi, ja anteeksi että haukuimme teidän urkintalakianne.

Poliitikot sanovat nyt havahtuneensa toimintaympäristön muutokseen, mutta ei muutos yhdessä yössä ole tapahtunut. Silmät olisi voinut avata jo aiemmin. Viimeinen hetki herätä oli Snowdenin paljastusten aikaan kesäkuussa 2013, mutta reaktio oli lähinnä päinvastainen: Suomesta haluttiin tehdä tietosuojan Sveitsi, jotta tänne saadaan suuria konesaleja (juuri viime viikolla Amazon päätti perustaa ison keskuksen Ruotsiin, eikä FRA-laki haittaa yhtään).

Vielä parempi olisi ollut toimia yhdessä Ruotsin kanssa joskus vuoden 2005 tienoilla ja pilkkaamisen sijaan seurata Ruotsin esimerkkiä. Sähköinen tiedustelu oli noussut julkisuuteen jo 1990-luvun lopussa Echelon-järjestelmän myötä, josta käytettiin muutama puheenvuoro eduskunnassakin. Sähköisestä urkinnasta, verkkovakoilusta ja terrorismista on puhuttu koko 2000-luku, eikä se ole voinut tulla yllätyksenä poliitikoille.

Täytyy ihmetellä myös pääministeri Sipilää. Mikä sai hänet vaali-iltana ehdottamaan tiedustelulain säätämistä kiireellisenä (jolloin 5/6 edustajista riittää hyväksymiseen)? Oliko tämä todella "kova uutispommi", kuten Turun Sanomat uutisoi? Pääministeri olisi aivan hyvin voinut odottaa ensi viikkoon, jolloin lakiehdotuksen sisältö julkistetaan ja kansalaiset pääsevät keskustelemaan siitä. Nyt kiireellisyysvaatimus (joka ei ollut mikään uutinen) jäi ilmaan ja herätti vain hämmennystä.

Ehkä vuosituhannen vaihteen Sonera-urkinnasta johtuen Suomessa on ehkä maailman tiukin sähköisen viestinnän suoja. Tämä perintö on estänyt poliitikkoja edes keskustelemasta verkkotiedustelun kehittämisestä. Toivottavasti ensi viikolla saamme avointa ja pragmaattista keskustelua, jossa huomioidaan asian molemmat puolet.

Sotilaallinen toiminta ja rikollisuus ovat menneet verkkoon, joten puolustuksenkin täytyy mennä. Silti on syytä muistaa, ettei edes FRA-urkinta pystynyt paljastamaan yksittäistä uzbekkimiestä ja tämän terroritekoa. Tiedustelulaki on vain yksi pala laajassa palapelissä.
http://pjarvinen.blogspot.fi/2017/04/puolueet-hurskastelevat-tiedustelulaista.html?spref=tw
 
Anteeksi spämmi mutta: +tuhat ei riitä. Kahden käsitellyn hinnalla "täällä jossain" saataisi koulu sadalle. Kurjuus ei poistu kurjia siirtelemällä. Kyllä se niin on että niille syille pitäisi tehdä jotain. Ennen kuin ollaan tilanteessa jossa edes teoreettinen tulinopeus ei riitä Välimerellä. Miksi näin on sen meren eteläpuolella on toinen keskustelu

Tämänlaatuinen asian ymmärrys ei ole pystynyt läpäisemään eurooppalaista tiedostamista. Tiedostaminen on sökelletty täyteen erilaisia pyrkeitä ja intohimoja ja suoranaista rahansaalistustakin. Joku voisi väittää, että johtaminen näissä asioissa on ollut helvetin huonoa ja on seilattu vesiä, joita ei tunneta tai mikä pahempaa: on seilattu, koska piikki on ollut avoin.....veronmaksajain rahallahan ei ole Isäntää.

Tämäkään afrikkalaisen painekattilan syntyminen ei ole tullut tietämättä ja vahingossa framille, kyllä asia on ollut tunnettu, mutta sitä ei ole hoidettu lainkaan niinkuin olisi pitänyt. Toisaalta voi olla myös niin, että vaikka oltaisi tehty mitä tilanne olisi täsmälleen sama.

Globalisaatio tulee maistumaan eurooppalaisille vielä punaisena hiekkana suussa ja ymmärtääkseni "yhteisen politiikan" luominen saati sen päätyyn saattaminen osoittautuu mahdottomaksi.
 
Jihadistinen alamaailma leviää Suomeenkin - "Huolestuttavinta ovat Suomeen viime vuosina syntyneet radikaali-islamistiset verkostot"

Viime perjantaina terroristi tappoi kuorma-autolla Tukholmassa neljä ihmistä. Samankaltaisten iskujen uhka on kasvanut myös Suomessa, arvioi Suojelupoliisi.

”Huolestuttavinta ovat Suomeen viime vuosina syntyneet ja koko ajan vahvistuvat radikaali-islamistiset verkostot. Voidaan jopa puhua Suomeen syntyneestä ”jihadistisesta alamaailmasta”. Näillä verkostoilla on yhteyksiä kaikkiin keskeisiin terrorijärjestöihin”, kuvaa Supon riskiarviota viestintäpäällikkö Jyri Rantala.

Supon virallisen riskiarvion mukaan ”yksittäisten terrorististen väkivallantekojen uhka on kasvanut myös Suomessa”. Iskijöitä siis voisivat olla yksittäiset henkilöt tai pienryhmät.

Mikään terroristijärjestö ei ole erikseen nimennyt Suomea strategiseksi kohteeksi, mutta Suomen tunnettuus radikaali-islamistien piireissä on kasvanut ja Suomesta on monia mainintoja esimerkiksi ISISin propagandassa. Sitä on viime aikoina julkaistu myös suomeksi. Suomi ei ole enää turvallisesti syrjässä.

”Kaiken kaikkiaan Suomea aiemmin suojanneet tekijät ovat murentuneet tai murenemassa”, sanoo Rantala.

Suomea ovat lähentäneet terrorismiin vierastaistelijat. 80 henkilöä on matkustanut Suomesta Irakin-Syyrian konfliktialueelle ja useimmat heistä ovat osallistuneet taisteluihin. Parikymmentä on palannut ja lisäksi Suomeen on saapunut muita konfliktiin osallistuneita. Kaikkiaan Supolla on ”350 terrorismintorjunnan kohdehenkilöä”.

”He ovat oman toimintansa tai yhteyksiensä luonteen takia Suojelupoliisin kiinnostuksen kohteena”, sanoo Rantala. Tähän joukkoon pääsee esimerkiksi radikaali-islamismia levittämällä.

Pääministeri Juha Sipilä kiirehti Tukholman iskun jälkeen tiedustelulainsäädäntöön suunniteltuja muutoksia, jotka lisäisivät Supon valtuuksia. Nykyiset toimivaltuudet rajoittuvat Suomen rajojen sisällä olevaan epäilyyn konkreettisesta rikoksesta ja sen tekijästä. Supo ei siis voi hankkia tietoa esimerkiksi Suomesta lähteneiden vierastaistelijoiden toiminnasta Syyriassa tai Irakissa. Uusi lainsäädäntö parantaisi myös mahdollisuuksia tunnistaa niitä, jotka ovat yhteydessä ulkomailla toimiviin terroristijärjestöihin.

Supo ei voi nykyisellään hankkia myöskään vaikkapa suurmoskeijahankkeen rahoitukseen liittyviä tietoja. Esimerkiksi puhelinkuuntelua ei voi käyttää, ellei ole epäilyä Suomen rajojen sisäpuolella tehdystä rikoksesta.

”Kansainvälisessä tietojenvaihdossa saamme myös Suomea koskevia tietoja, mutta Suomeen liittyvät hankkeet eivät ole minkään muun maan ensisijainen huolenaihe”, sanoo Rantala.

Siksi juuri Suomen omien tiedonhankintakeinojen parantaminen auttaisi iskujen ehkäisemisessä täällä.

Yksittäisten sekoilijoiden tunnistaminen ja kiinniottaminen ajoissa on erittäin vaikeaa, vaikka Supon valtuudet olisivat kuinka hyvät. Esimerkiksi ISIS on ohjeistanut seuraajiaan käyttämään keinoja, jotka eivät vaadi pitkää ennakkosuunnittelua tai perusteellisia valmisteluja. Näitä konsteja ovat esimerkiksi hyökkäykset veitsillä tai varastetulla kuorma-autolla väkijoukkoon ajaminen.

Etenkin Nizzan esimerkki kertoo, että kuorma-autolla voi saada sopivissa oloissa aikaan järkyttävän suuren tuhon. Tukholmassa moni pelastui täpärästi siksi, että heillä oli leveällä kadulla tilaa väistää kohti ajavan kuorma-auton reitiltä.

Kuorma-autojen käytön terrori-iskuissa voi kuitenkin uuden tekniikan avulla estää tai ainakin sitä voi oleellisesti hankaloittaa.

”Teknisesti uusien raskaiden ajoneuvojen luvaton käyttöönotto on estetty ajonestolaitteilla. Autoa on erittäin vaikea saada käyntiin ilman avainta”, sanoo Suomen kuljetus- ja logistiikka ry:n SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

”Tärkeää on myös kuljettajan huolellisuus ja sen varmistaminen, että autoa ei jätetä lukitsematta silloin, kun kuljettaja ei ole auton luona”, Lehtonen jatkaa.

Ajonestolaiteet ovat olleet vakiovarusteita kuorma-autoissa jo pitkään.

Ongelma on kuitenkin se, jos auto on lukittuna, mutta terroristi saa haltuunsa avaimen, vaikkapa kuskia aseella uhaten. Berliinin iskun ensimmäinen uhri oli juuri kuski, joka yritti estää terroriteon. Periaatteessa jotkut järjestelmät mahdollistavat autojen etäpysäyttämisen, mutta ne eivät ole Suomessa yleisiä.

”Etäpysäyttämiseen liittyy myös suuria riskejä, minkä vuoksi pysäyttäminen tulee tehdä hallitusti”, sanoo Lehtonen.

Nykyisin kuljetusyritykset kuitenkin usein seuraavat reaaliaikaisesti autojensa liikkeitä. Jos auto poistuu suunnitellulta reitiltään, voisi etäpysäytyksen mahdollisuus auttaa paljon.

Tärkeää on myös välitön ilmoitus hätäkeskukseen silloin, jos kuorma-auto varastetaan. Näitä tilanteita varten kuljetusyritysten kannattaa tehdä sisäiset ohjeet.

Tukholman iskun jälkeen Suomen viranomaiset tarkistivat ensimmäiseksi, onko suomalaisia kuormureita kateissa. Yhtään ei ollut.

Yksi tuhoja ainakin lieventävä tekninen apu ovat törmäyksenestojärjestelmät, jotka hyödyntävät kameraa ja tutkaa. Ne ovat vakiona kaikissa uusissa kaksi- tai kolmiakselisissa kuorma-autoissa. Järjestelmä lyö jarrut lukkoon, jos kuski ei tee mitään väistääkseen esteen tai estääkseen törmäyksen.

”Kuljettaja voi kuitenkin aina ohittaa järjestelmän ohjaamalla ajoneuvoa itse”, huomauttaa Lehtonen.

Esimerkiksi Berliinin iskussa törmäyksenestojärjestelmä kuitenkin ilmeisesti vähensi vahinkoja, koska auto hätäjarrutti itsekseen. Vaikka terroristi voisikin ohittaa toiminnan, jokainen sekunti lisäaikaa pakenemiseen voi pelastaa monta ihmishenkeä.

Lehtonen korostaa tärkeimpänä turvatekijänä huolellisuutta.

”Yritykset toimivat jo tänä päivänä erittäin huolellisesti. Turvallisuutta parantavat kaikki tekniset ominaisuudet, jotka tukevat kuljettajan joustavaa toimintaa ajoneuvon lukitsemisessa”, hän sanoo.

Oleellista on juuri käytön helppous. Jos esimerkiksi ovien avaaminen ja auton käynnistäminen tehdään vaikeaksi vaikkapa pitkien koodien käytöllä, voi lopputulos toimia alkuperäistä tarkoitustaan vastaan. Hankalat ja hitaat järjestelmät saattavat jäädä käyttämättä. Eikä mikään tekninen järjestelmä ole aukoton.

Lopulta turvajärjestelmissä on aina kyse myös kustannuksista. Kuljetusten pitää sujua nopeasti ja tehokkaasti, koska aika maksaa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/j...neet-radikaali-islamistiset-verkostot-6640978
 
Vieläkään ei uskalleta ääneen sanoa...kuin ajonesto..

Isku Suomessa on vain ajan kysymys

Terrorismin vastainen sota kuulostaa Vladimir Putinin sanomana lähinnä 
irvokkaalta Syyrian hallituksen joukkomurhien puolustelulta. Mutta nyt 
tämä sota leviää väkisin myös auvoisaan Pohjolaan.

Melkein Pietarin ja Tukholman puolivälissä on Helsinki, eikä ole mitään syytä, miksi terroristit haluaisivat jättää juuri Suomen ja Helsingin rauhaan. Isku Suomessa on vain ajan kysymys.

Suomessa on toki Ruotsia vähemmän katkeroituneita, kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita, mutta silti heitä on myös täällä. Suomestakin on lähtenyt jihadisteja pyhään sotaan vääräuskoisia tappamaan ja palattuaan he voivat hyödyntää oppejaan myös Suomessa.

Suomalaiset kauhistelevat hanketta suurmoskeijan rakentamiseksi Helsinkiin, ja syystäkin. Lähi-idästä rahoituksensa saaneet pyhätöt ovat useissa tapauksissa muuttuneet ääri-islamismin tukikohdiksi ja terroristien rekrytointikanaviksi. Tuleva pormestari Jan Vapaavuori sai kasan lisää ääniä ilmoittamalla vastustavansa suurmoskeijan rakentamista.

Inhottava totuus on, että yksittäisten hourupäiden toteuttamien terroritekojen estämiseksi ei ole mitään idioottivarmaa konstia. Terrori osui autoritääriseen poliisivaltio Venäjään ja toisaalta koko maailmaa ainakin aiemmin halukkaasti syleilleeseen vapaamieliseen Ruotsiin.

Terroristien suosimia terrorin tapoja voi kuitenkin tehdä entistä hankalammiksi toteuttaa. Terroritekojen uhrimääriäkin voi yrittää pienentää samoilla konsteilla. Se on melko karmivaa matematiikkaa, että uusien autojen törmäyksenestojärjestelmien ansiosta fiksu auto voi rajata uhrilukua. Parempi kuitenkin vähän uhreja kuin paljon uhreja.
http://www.talouselama.fi/kommentit/isku-suomessa-on-vain-ajan-kysymys-6640988
 
Helsingin pääsiäiskulkueessa poikkeukselliset turvatoimet – syynä viime aikojen terrori-iskut

Tällaiset ovat poliisin turvatoimenpiteet pitkäperjantain pääsiäiskulkueessa.
Helsingin keskustassa järjestetään pitkäperjantaina 14. huhtikuuta kello 21.30 alkaen perinteinen Via Crucis –pääsiäisvaellus.

Viimeaikaisten Lontoon, Pietarin ja Tukholman iskujen vuoksi monia saattaa huolestuttaa perjantaisen massatapahtuman turvallisuus. Kaksi kolmesta, viimeisen kolmen viikon aikana suoritetusta iskusta toteutettiin ajamalla auto väkijoukkoon julkisella paikalla kaupungin keskustassa.

Perjantaisessa Tukholman iskussa neljä kuoli ja 15 loukkaantui, kun kuorma-auto ajettiin väkijoukkoon Drottninggatanilla Tukholman keskustassa. Lontoon iskussa 22. maaliskuuta viisi ihmistä kuoli ja kymmeniä haavoittui, kun auto ajettiin väkijoukkoon Westminsterin sillalla Lontoon parlamenttitalon lähellä.

Kuorma-autoa käytettiin terrori-iskun välineenä myös viime heinäkuisessa Nizzan iskussa ja joulukuisessa Berliinin iskussa.

Ylikomisario Heikki Porola Helsingin poliisista kertoo, että viimeaikaisten iskujen valossa poliisi on varautunut tämänvuotiseen kulkueeseen lisäämällä virkapukuisten poliisien määrää kulkueen varrella.

Kyllä nämä mainitut tapahtumat ovat sen saaneet aikaiseksi, että olemme läsnä toisella mielellä kuin aikaisempina vuosina. Siinä otetaan huomioon, että joku saattaa suunnitella ikäviä asioita. Käytännössä se näkyy ulospäin niin, että poliisi on läsnä enemmän kuin aikaisempina vuosina.

Poliisin lisäksi myös tapahtuman järjestäjä on Porolan mukaan kiinnittänyt huomiota kulkueen ja sen kulkeman reitin turvallisuuteen.

Poliisi ei pääosassa

Porolan mukaan tapahtumasta tekee erityisten turvatoimenpiteiden suhteen haastavamman se, että siinä liikutaan paikasta toiseen. Esimerkiksi massiivisia tiesulkuja reitin varrelle ei ole asennettu.

Kun ei mitään konkreettista uhkaa ole, vaan kyse on siitä mitä maailmalla on tapahtunut, niin ei meillä mitään massiivista operaatiota ole tämän takia rakenteilla. Siinä menisi jo tuo tapahtumakin pilalle, jos siellä olisi poliisi pääosassa. Mutta jos meille konkreettista uhkaa tulee tietoon, niin sitten voimme äärimmäisenä keinona vaikkapa keskeyttää tilaisuuden tai vahventaa turvajärjestelyitä.

Aiempina vuosina poliisi on käyttänyt autoja kulkueessa pääasiassa teiden sulkemiseksi liikenteeltä, mutta Porolan mukaan poliisiajoneuvoilla pyritään suojaamaan tapahtumaa myös mahdollisilta ulkopuolisilta turvallisuusuhilta. Tapahtumassa on paikalla aiempia vuosia runsaammin poliisiautoja.

– Ajoneuvothan on yleensä parhain keino tällaisessa tapauksessa kun liikutaan. Niillä pyritään suojelemaan vierasta myös esimerkiksi valtiovierailuilla. Jos tarvitsee jotain väylää sulkea, niin sehän on kätevin konsti. Ja jos tarvitsee blokata tahallisia tekoja vastaan, niin ajoneuvo on siinäkin toimiva väline.

Omin voimin

Poliisivoiman lisäämiseksi ei ole haalittu poliiseja muilta laitoksilta, vaan perjantaisen tapahtuman turvatoimenpiteet hoidetaan yksin Helsingin poliisin toimesta.

– Esimerkiksi uutena vuotena oli todella suuri yleisötapahtuma. Ei meillä silloinkaan ollut ulkopuolista poliisivoimaa. Helsingin poliisi hoitelee näitä kaiken aikaa.

Kaisaniemen puistosta käynnistyvä kulkue siirtyy Suomen Pankin edustalle ja etenee sitten Unioninkatua, Rauhankatua ja Snellmaninkatua pitkin Tuomiokirkolle.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005169746.html?ref=rss
 
Back
Top