Suomen sisäinen turvallisuus

Tässä on saattanut poliisi/media myös osoittaa tietämättömyyttä sillä "englantilainen" ja "britti" eivät ole synonyymejä. Kaikki Ison-Britannian kansalaiset ovat brittejä (eli "British"), mutta "englantilainen" yleensä tarkoittaa etnisyyttä samalla tavalla kuin "skotti", "irlantilainen" tai "walesilainen". Eli tässä tapauksessa kyseessä voi olla mistä tahansa maailman kolkasta kotoisin oleva ihminen, joka on joskus saanut Britannian passin, ja sitten muuttanut Suomeen.

Suomalainen voi kuitenkin olla kuka vain.
 

Joskushan nuo ampumatapaukset näyttävät siirtyvän ainoastaan toisen poliisilaitoksen tutkittavaksi, esimerkiksi tässä tapauksessa. En kuitenkaan pitäisi mitenkään eriskummallisena KRP:n osallisuutta, kun juttu on monimutkaisempi ja vakavampi kuin "tavallinen" aseenkäyttötilanne (kohdehenkilö kuoli ja poliisi loukkaantui). Myös Humppilan tapauksen tutkinta siirtyi KRP:lle, samoin Vihdissä sekä tässä ja tässä tapauksessa.

Lempäälässä yhden uhrin vaatinut ampumavälikohtaus on Keskusrikospoliisin tutkinnassa paikallisen poliisin aseenkäytön vuoksi, kertoo KRP:n tutkinnanjohtaja Paavo Tuominen.
–Paikallinen poliisi tulee silloin vähän puolueelliseksi, Tuominen kommentoi.

https://www.satakunnankansa.fi/koti...t-herattivat-poliisin-mielenkiinnon-200910027
 
Lempäälässä poliiseja paenneella miehellä ei ollut kotia – oli työkokeilussa ja nukkui työpaikalla autossaan
Lempäälässä poliisia kohti ampuneella miehellä ei ole ollut vakituista osoitetta kahdeksaan kuukauteen. Vuonna 1992 syntynyt suomalais-englantilainen mies kuoli lauantaina, kun kaksi poliisia ampui häntä kohti takaa-ajon päätteeksi.
UUTISET29.04. 15.00 Päivitetty 15.22
SATUMAARI VENTELA

Poliisi kiilasi omalla autollaan miehen kuljettaman auton pois tieltä.

Essi LehtoAamulehti
Lempäälässä takaa-ajon päätteeksi surmansa saaneella vuonna 1992 syntyneellä miehellä ei ollut vakituista asuntoa.
Mies oli työkokeilussa paikallisessa rengasliikkeessä. Liikkeen yrittäjä sanoo, että oli antanut miehelle luvan asua työpaikalla sen aikaa, että löytää asunnon.
–Ajattelin, että se on parempi kuin se, että hän joutuisi taivasalla olemaan.
Yrittäjän mukaan mies nukkui autossaan ja sai käyttää liikkeen kylpyhuonetta ja keittiötä. Mies ehti asua työpaikallaan muutaman kuukauden ajan.

Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan miehellä ei ole ollut vakituista osoitetta elokuun 2017 jälkeen.
Poliisi kävi rengasliikkeessä lauantaina.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/le...ssa-ja-nukkui-tyopaikalla-autossaan-200910666
 
Noiden kahden muun suhteen sanottiin: "..., joissa heidä tiedettiin oleilevan." Ja poliisi totesi jotenkin, että jotain pientä oli pojilla ennestään jo kontolla. Mutta siis poliisi tunsi kaverit niin, että tiesi heti, mistä etsiä.
 
Jaahans, joko vika rupee olemaan rasismissa, syrjinnässä yms.. eli taasko meille on rikoksiin ajautunut reppana jota yhteiskunta on sorsinut...
Tämmöistä uutisointia odotinkin Mansen Pravdalta. Valkopesua ja totuuden hämärtämistä. Sitä VASTUULLISTA sellaista...
 
Joka tapauksessa hyvä että jäi tässä vaiheessa kiinni.
 
Poliisi ei enää epäile Lempäälän ampumavälikohtaukseen liittyen kiinniotettuja miehiä rikoksesta
29.04.2018Keskusrikospoliisi
Keskusrikospoliisi on kuulustellut kahta miestä, jotka otettiin kiinni Lempäälässä eilen iltapäivällä tapahtuneeseen ammuskeluun liittyen.
Kuulustelujen jälkeen miehet on vapautettu, eikä heitä enää epäillä rikoksesta. Kiinnioton perusteena oli epäily törkeästä ampuma-aserikoksesta.
Vuonna 1998 ja 1994 syntyneet miehet otettiin kiinni eilisiltana ja viime yönä. He olivat matkustajina autossa, jonka vuonna 1992 syntynyt kuljettaja ampui kohti poliiseja Lempäälän Moisiossa takaa-ajon päätteeksi. Mies itse menehtyi, kun poliisi vastasi tuleen.
Kiinniotettuja miehiä epäiltiin osallisuudesta törkeään ampuma-aserikokseen pakoautosta löytyneiden aseiden osalta. Miehet eivät olleet auton kyydissä ammuskelun aikana, vaan he olivat jääneet auton kyydistä ennen takaa-ajotilannetta.
Keskusrikospoliisi tutkii poliisimiestä kohti ampumista murhan yrityksenä ja törkeänä ampuma-aserikoksena. Poliisin aseenkäytön osalta asian selvittäminen on jatkunut Valtakunnansyyttäjänvirastossa. Esitutkintaa ei ole aloitettu.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliis...iotettuja_miehia_rikoksesta_69990?language=fi
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ammutulla ei ollut kiinteää osoitetta, vaan hän asui autossaan rengasliikkeen pihalla. Mies oli työkokeilussa. Poliisi kävi rengasliikkeessä lauantaina. (Aaamulehti)
 
No niin, tuleehan ne syytkin miksi Palomiesten 24h vuoroista halutaan eroon, koska jätkät vittu nukkuu yöllä eikä aja sammuttamassa paloja putkipunasena koko yötä....
https://yle.fi/uutiset/3-10181439
Paloauton lähteminen minuutissa hälytykseen on myytti: ”Se mistä ei uskalleta puhua, on nukkuminen paloasemalla”
Sisäministeriö patistaa pelastuslaitoksia lähtemään nopeammin hälytyksiin. Tilastojen mukaan paloauto lähtee keskimäärin 1.22 minuutissa. Tilasto on kuitenkin kauniimpi kuin totuus.
Pelastustoiminta
29.4.2018 klo 14:53
13-3-10082462.jpg

Emilia Malin / Yle
13-3-5066890.jpg

Marcus Ziemann

@ziemama
Jaa artikkeli Facebookissa290
Jaa artikkeli Twitterissä

Kun gongi kumahtaa, ammattipalomiesten pitäisi olla liikkeellä 60 sekunnissa.
Todellisuudessa minuuttiin päästään vain päiväaikaan ja silloinkin ainoastaan, jos palomiehet ovat auton lähellä.
Suomen hitaimpien lähtijöiden Kuopiossa vikaa on linjoissa, Kotkan palomiehet olivat konteissa
Suomen suurista kaupungeista hitain lähtöaika vuonna 2016 oli Kuopiossa. Kuopiossa paloauton saaminen liikkeelle kiireelliseen hälytystehtävään kesti tilastojen mukaan keskimäärin lähes kaksi minuuttia.
Pohjois-Savon pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jukka Koponen sanoo, että yksi syy on tekninen viive. Kuopiossa hälytys tulee pelastuslaitoksen järjestelmiin jopa 20 sekunnin viiveellä. Syitä tähän ei kuitenkaan tiedetä.
Kuopion pääpaloasemalla Neulamäessä esimiehiä joudutaan Koposen mukaan hälytyksen tullen odottamaan pitkään, koska isolla paloasemalla esimiesten tilat ovat kaukana autohallista. Järjestelyt asian parantamiseksi ovat parhaillaan menossa.
Kuopion Petosen asemalla taas kaikkien matka ajoneuvohalliin on erityisen pitkä.
Toiseksi hitain lähtijä vuonna 2016 oli Kotka.
Kymenlaakson pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Juha Tiitinen kertoo hälytykseen lähtöjen viivästyneen, koska Kotkan paloasemalla Takojantiellä kärsittiin sisäilmaongelmista. Työvuoron henkilöstö oli sijoitettu paloaseman pihalla oleviin kontteihin.
Kotkansaaren uusi paloasema avattiin viime kesänä. Se on Tiitisen mukaan nopeuttanut ensimmäisen yksikön lähtöaikaa.
Lahden kahdelta uudelta pelastusasemalta lähdettiin vuonna 2016 kaikkein nopeimmin.
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Veli-Pekka Niemikallio ilmoittaa, että lähtönopeuteen on kiinnitetty huomiota ja henkilöstö ymmärtää asian tärkeyden.
Lahden lähes minuutin tavoiteaikaan yltävä keskimääräinen lähtönopeus on Niemikallion mukaan oikea lähtöaika. Auton lähdöstä ilmoittavaa tilatietoa ei paineta ennen kuin auto on oikeasti lähdössä liikkeelle.
20 suurimman kaupungin keskimääräiset ilmoitetut lähtöajat kiireellisiin pelastustehtäviin 2016
(2017 tiedot eivät ole vielä saatavissa)
1. Lahti 1.06
2. Lappeenranta 1.07
3. Tampere 1.07
4. Espoo 1.10
5. Turku 1.14
6. Helsinki 1.14
7. Pori 1.14
8. Seinäjoki 1.15
9. Vantaa 1.16
10. Jyväskylä 1.17
11. Rovaniemi 1.17
12. Joensuu 1.18
13. Hämeenlinna 1.27
14. Salo 1.29
15. Mikkeli 1.30
16. Oulu 1.33
17. Vaasa 1.34
18. Kouvola 1.35
19. Kotka 1.46
20. Kuopio 1.55
Lähde: sisäministeriö
Yhdessäkään Suomen 20 suurimmasta kaupungista keskimääräinen hälytykseen lähtö kiireellisissä pelastustehtävissä ei onnistu minuutissa.
Keski-Suomen pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Simo Tarvainen muistuttaa, että kaikkein tärkein asia, miksi ammattipalomiehet ovat Suomessa paloasemilla ”kasarmoituina”, on lähtöaika.
– Se mistä ei uskalleta puhua, on nukkuminen paloasemalla. On se nyt kumma, että sitä ei uskalleta sanoa. Työnantaja sallii, että siellä nukutaan ja se on ok. Mutta ihmisen pitää saada se apu yhtä nopeasti, koska siitähän palomiehille maksetaan.
Puettavat rensselit, hankalat paloasemat ja asenne
Suomessa palomiehet pukevat suurimman osan varusteistaan jo autotallissa. Se on työturvallisuuskysymys, sillä liikkuvassa autossa on vaarallista pukea. Varusteet kehittyvät jatkuvasti turvallisemmaksi, mutta samalla entistä hitaammiksi vetää päälle.
Suuria paikkakuntakohtaisia lähtöaikaeroja syntyy pelastusasemista. Varsinkin vanhoilla jättipalosemilla käytävät ovat sokkeloisia ja matkat autoille pitkiä.
Palomies ei hälytykseen lähtiessään mielellään juokse. Juokseminen altistaa tapaturmille. Jo koulussa palomies kuulee, että ”juokseva palomies on paniikissa”.
Vuoden 2016 lähtöajat eri paikkakunnilla eivät mairittele. Uusimpia vuoden 2017 lähtöaikoja ei ole vielä saatu, mutta sisäministeriössä uskotaan, että pelastuslaitokset ovat patistamisen seurauksena ainakin hiukan petranneet.
Pelastusylitarkastaja Rami Ruuska tietää, että jopa eri työvuorot saattavat samalta asemapaikalta lähteä eri nopeudella.
– Joku esimies on esimerkiksi kieltänyt juoksemasta. Ja löysäily tarttuu. Olen itse sanonut, että ammattipalokunnan erottaa sopimuspalokunnasta se lähtöaika. On kunnia-asia lähteä nopeasti.
Ja sitten on se nappi, jota voi painaa, vaikka auto ei liiku
Pelastusyksiköiden todellisia lähtönopeuksia ei tiedä kukaan. Kun auto lähtee hälytykseen, painetaan viranomaisverkon järjestelmään kuuluvaa statusta eli tilatietoa.
Tilatieto ei kuitenkaan vielä kerro, liikkuvatko autossa myös pyörät. Joidenkin asemapaikkojen työkulttuuriin saattaa kuulua, että nappia painetaan ensin ja vasta sitten puetaan. Sellainen olisi virkavirhe, sanoo pelastusylitarkastaja Rami Ruuska.
– Meillä on asenteellisesti parempaa ammattiväkeä nykyään kuin aikaisemmin. Se korjaa tätä tilannetta.
Tilastoa sekoittavat, että välillä tilatiedon antaminen kiireessä unohtuu ja yksikkö on saattanut olla jo jonkun aikaa matkalla.
Toisaalta varsinkin suuremmissa kaupungeissa uusi hälytys saattaa tulla myös silloin, kun yksikkö on esimerkiksi palaamassa edellisestä tehtävästä. Silloin ilmoitus lähtemisestä annetaan muutamassa sekunnissa.
Keski-Suomen pelastusjohtaja Simo Tarvainen sanoo, että lähtöaikojen sivujuonteena on riita työajoista. Valtaosa Suomen pelastuslaitoksista soveltaa 24 tunnin työaikaa, jolloin palomies on joka neljäs vuorokausi töissä vuorokauden kerrallaan.
Keski-Suomen pelastuslaitoksella on erikseen päivä- ja yövuoro, joka kaventaa palomiesten vapaa-aikaa.
Tarvainen on huolissaan vuorokausirytmiä tekevistä palomiehistä, jotka saattavat työvuorossaan olla ensin 12 tuntia ambulanssissa ja loput 12 tuntia paloautossa. Jos gongi yöllä kumahtaa, lähtevät rättiväsyneet palomiehet liian hitaasti käyntiin.
– Kukaan ei jaksa meistä tehdä 24 tuntia yhteen menoon. Tämä on se myytti, josta ei uskalleta puhua. Missä muussa työssä saa nukkua yöllä, Tarvainen kysyy.
 
Onkos tuosta kohdehenkilön kuljettamasta autosta jossakin hyviä kuvia ja/tai tietoja? Jäin miettimään, että miten kauheassa kunnossa se on ollut, kun poliisi päätyi pysäyttämään ajoneuvon siitä syystä, että se oli "rähjäinen ja epäsiisti".

Olen kyllä kuullut, että jollakin 25-30 vuotta vanhalla, ajonestolaitteettomalla romulla kun ajaa perjantai-iltana tai lauantaiyönä, niin saattaa joutua pysäytetyksi. Ei tuo minusta silti alapuolisen kuvan ja linkin takana olevan videon perusteelta ihan hirveältä rotiskolta näytä, ja vielä päiväsaikaan poliisi päättänyt tarkistaa. Tosin liekö siinä sitten ollut palaneita polttimoita tai muita näkyviä puutteita, ei kai huonokuntoisen maalipinnan omaavalla autolla ajaminen sentään rikos ole?

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201804282200910095_u0.shtml

1525019131000.webp
 
Onkos tuosta kohdehenkilön kuljettamasta autosta jossakin hyviä kuvia ja/tai tietoja? Jäin miettimään, että miten kauheassa kunnossa se on ollut, kun poliisi päätyi pysäyttämään ajoneuvon siitä syystä, että se oli "rähjäinen ja epäsiisti".

Olen kyllä kuullut, että jollakin 25-30 vuotta vanhalla, ajonestolaitteettomalla romulla kun ajaa perjantai-iltana tai lauantaiyönä, niin saattaa joutua pysäytetyksi. Ei tuo minusta silti alapuolisen kuvan ja linkin takana olevan videon perusteelta ihan hirveältä rotiskolta näytä, ja vielä päiväsaikaan poliisi päättänyt tarkistaa. Tosin liekö siinä sitten ollut palaneita polttimoita tai muita näkyviä puutteita, ei kai huonokuntoisen maalipinnan omaavalla autolla ajaminen sentään rikos ole?

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201804282200910095_u0.shtml

Katso liite: 21359
Konstaapelin intuition perusteella pysäytellään joskus vuorossa monta autoa ,välillä jää sitten ratteja,kortittomia ym.kiinni. Paremmin tätä tapausta tuntematta sanon,että on vain tullut tunne,että tsekataas toi.
 
Tämän miehen sanottiin asuneen autossa lempääläläisen rengasliikkeen pihalla. Toisaalta hänen kerrottiin ajaneen Sääksmäen kohdalle, jossa kääntyi takaisin etelään. No, siinä Sääksmäen liittymässä (38) on rengasliike (työpaikkani naapurissa), mutta en muista, millaisia autoja siellä olisi oleskellut. Etenkin näin rengasruletin aikana.
 
No niin, tuleehan ne syytkin miksi Palomiesten 24h vuoroista halutaan eroon, koska jätkät vittu nukkuu yöllä eikä aja sammuttamassa paloja putkipunasena koko yötä....
https://yle.fi/uutiset/3-10181439

Se nukkuminen ei ole se syy, vaan se, että oleskelusta, alan termeillä "valmiuden ylläpidosta", on tullut sitä työtä haittaava asia.
Yleisesti ongelma on ollut tiedossa alalla, mutta siitä keskustelu on pyritty vaijentamaan, eikä keskustelua ole katsotu hyvällä.

Muutamat valistuneet ovat yrittäneet kertoa, että alan kannattaisi korjata ongelmat itse, eikä odottaa ulkopuolisten tekevän korjausliikettä.
Ei siis pidä ihmetellä, kun se korjausliike tulee.
 
Se nukkuminen ei ole se syy, vaan se, että oleskelusta, alan termeillä "valmiuden ylläpidosta", on tullut sitä työtä haittaava asia.
Yleisesti ongelma on ollut tiedossa alalla, mutta siitä keskustelu on pyritty vaijentamaan, eikä keskustelua ole katsotu hyvällä.

Muutamat valistuneet ovat yrittäneet kertoa, että alan kannattaisi korjata ongelmat itse, eikä odottaa ulkopuolisten tekevän korjausliikettä.
Ei siis pidä ihmetellä, kun se korjausliike tulee.
Pitkistä vapaista ainakin seuraa että niitä vapaita sitten aletaan täyttämään kaikella muilla tekemisillä, brankkareiden tapauksessa kaikenlaisilla virisduuneilla: rakennushommilla, taksin tai muilla ajohommilla, portsarin töillä.. Rahaa tulee mutta veronsa varmaan vaativat nämä sivutyöt
 
Pitkistä vapaista ainakin seuraa että niitä vapaita sitten aletaan täyttämään kaikella muilla tekemisillä, brankkareiden tapauksessa kaikenlaisilla virisduuneilla: rakennushommilla, taksin tai muilla ajohommilla, portsarin töillä.. Rahaa tulee mutta veronsa varmaan vaativat nämä sivutyöt

Kun on kuulut valituksen siitä, että yöllä pitää saada nukkua (työvuorossa), koska aamulla on menossa firikseen, alkaa miettimään missä prioriteetit ovat.
Eihän firiksessä ole mitään pahaa, mutta se pitäisi tehdä päätyön ehdoilla, meillä kaikilla.

Edit. Etelän isoissa kaupungeissa kuulee säännöllisesti valitusta, kuinka keikkaa on liikaa, eikä henkilöstö meinaa jaksaa työssään. Tähän kaivataan lääkkeeksi lisää yksiköitä, mutta työvuoron lyhentämistä, että jaksettaisiin tehdä sitä työtä, ei haluta edes ajatella. Tavan ihminen tekee kuitenkin koko ajan työtä ja lepää kotona.
 
Tai sitten ne pitkät vapaat auttaa jaksamiseen, kun ei tarvii rampata montaa yötä töissä ja olla unirytmit yms sekasin.... Mutta eihän sitä missään nimessä voi työntekijän eduksiratkaista, koska nehän vaan nukkuu...
 
1,55min lähtöaika on sikäli huono, että monet sopimuspalokunnatkin pääsee 5-10 lähtöihin ja nämä joutuvat sentään tulemaan kotoa ja tekemään kaikki samat liikkeet asemalla kuin ammattilaisetkin.
 
Back
Top