Suomen sodanajan joukkotyypit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajs178
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olet jäljillä. Toinen tekijä on raha. 1.1.2015 jälkeen ei ole enään mitään PV:n korjaamoja joissa nämä sinänsä yksinkertaiset toimenpiteet voisi tehdä vaan kaikki on ulkoistettu MILLOG oy:lle. Kaikki tehdään sen mukaan minkä verran kapasiteettia varattu ja kuinka paljon on varattu tunteja ko hommaan kunnossapitosopimuksessa; MILLOG varmaan mielellään tekee nopeammin ja varastoikin PV:n puolesta työtä odottavat vaunut, mutta ei taida PV:n persaus kestää maksaa ylitunneista ja sopimattomista töistä...

No rahastapa tietenkin, toimitus 20kpl erissä tarkoittaa myös tuotteen maksuaikataulua 20kpl erissä Hollannille -> siitähän tässä perimmiltään on kysymys! Pv:llä vaan ei ole heittää koko 200milliä ensivuoden budjetista...
Oma säästönsä syntyy toki myös siitä ettei kaikki vaunut pamahda kerralla jonkun varikon(millogin) pihaan ja vaadi ns. ylitöitä/kiireellistä aikataulua. Ja mitäpä niillä kaikilla vaunuilla täällä 2015 tehtäsiinkään kun koulutukseen sitoutuu kerrallaan maximissaan tuo 20 vaunua.
Ja jos pv katsoo että vaunut tarvitaan naapurin kv-politiikan takia tänne nopeutetussa aikataulussa, niin Hollanti varmasti laivaa kaikki vaunut tänne vaikka ensiviikolla kunhan koko kaupan summa myös kilahtaa samantien tilille!
 
Tai sitten yksinkertaisesti erilliset PSVK:t johon Pv:n diashowssa viitattiin. Moottoiroidut taisteluosastot voisi toki olla yksi kohde, niissähän oli vielä TSTPSV:t mukana ensimmäisissä kokoonpanoluonnoksissa.

Erilliset PSVK ovat hyvä/neutraali sijoitus sikäli että ne voidaan alistaa tukemaan ihan mitä tahansa muuta joukkoa, todennäköisimmin tuettava joukkotyyppi on tosiaan moot.tst-osasto joka kovakuorisena+teloilla liikkuvana pelittää parhaiten tst-vaunujen kanssa yksiin.
Itse sijoittaisin moot.tst-osastoon kiinteästi yhden PSVK (LeoA4) ja lisäksi sitten noita erillisiä ylijohdon alle. A6 mallit korvaavat nykyiset tst-vaunu organisaatiot 1:1, sen kertoo jo tismaalleen sama hankintamäärä.

"Vanha kalusto aiotaan näillä näkymin säilyttää elinkaarensa loppuun. Niitä voidaan hyödyntää vielä myöhemminkin ajoharjoittelussa, sekä uudempien vaunujen varaosina.
Prikaatikenraali Petri Hulkon mukaan vanha kalusto pidetään operatiivisessa käytössä vielä toistakymmentä vuotta.
- Kohdennamme nykykaluston tukemaan muita maavoimien joukkoja, joka antaa niille joukoille lisäsuorituskykyä, Hulkko kertoo."
 
Back
Top