Suomi Areena

Katselin ensin aseviennistä puhuneen session. Se oli huono. Moderaattori ei tuntenut aihetta ja peruskäsitteitä ei selvitetty.
Katselin sitten pari jossa Raitasalo oli. Paljon parempia.
Maanpuolustustahdosta oleva oli vähän niin ja näin.
 
Li Andersson ja Jussi Halla-aho ilmiriidassa: ”Andersson mätkii tässä itse rakentamaansa olkiukkoa” - katso kaksikon videohaastattelu!
Tänään klo 19:29
Li Andersson (vas) ja Jussi Halla-aho (ps) ottivat yhteen Suomi-areenassa.




Videolla Li Andersson ja Jussi Halla-aho selventävät näkemyseroaan ja kertovat, mikä toisessa ärsyttää ja mitä he toisessa arvostavat.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ja perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahoajautuivat kovasanaiseen väittelyyn Porin Suomi-areenan arvopuheita seuranneessa keskustelussa.
Keskustelijoilta kysyttiin, missä menee hyvän ja huonon kansallismielisyyden raja ja voiko rajaa määrittää.
- Ongelmallinen kansallismielisyys on sellainen, jossa se kansa, jota puolustetaan, määritellään niin homogeeniseksi ja yhdenlaiseksi, että sinne ei mahdu islaminuskoiset, vaikka voivat olla suomessa syntyneitä. Sinne ei mahdu kaikenväriset ihmiset, ei välttämättä mahdu suomenruotsalaiset, ei välttämättä mahdu homot. Siitä tehdään ikään kuin keinotekoinen kansa, joka me emme koskaan edes ole olleet. Ja sitten lähdetään tekemään politiikkaa, jossa sanotaan, että jos me puolustetaan jotain tällaista yksikköä, silloin me palaamme tällaiseen kultaiseen 80-lukuun, jolloin on täystyöllisyys ja rajat on kiinni ja kaikki ongelmat on ratkaistu, Li Andersson latasi.
- Minun suurin ongelmani tämän rajat kiinni -politiikan kanssa on se, että sitä ei voi tehdä. Sellaista maailmaa ei voi luoda, jossa kaikki rajat ovat täysin kiinni. Sellaista maailmaa ei ole olemassa, joissa ne kaikki on täysin auki. Luodaan sellaista keinotekoista kuvausta maailmasta, jollainen se ei koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan, Andersson sanoi.

Olkiukko-heitto
Näin Halla-aho vastasi Anderssonille:

- Kollega Andersson mätkii tässä itse rakentamaansa olkiukkoa. Ei kukaan ole vaatinut sellaista Suomea, josta heitetään homot ja vääränväriset.
Andersson huomautti, että aika moni on vaatinut rajoja kiinni viitaten Rajat kiinni -liikkeeseen.
- Aika moni on vaatinut rajoja kiinni turvapaikkaturisteilta, mikä on minun mielestäni täysin oikea linja. Meillä on sitä varten ulkomaalaispolitiikka ja rajavalvonta, että pyritään minimoimaan muuttoliikkeen aiheuttamia haittoja, Halla-aho sanoi.
- Kansallismielisyys ei ole sitä, mitä Li Andersson tässä olkiukossaan yritti kuvata. Kansallismielisyys on ylipäätään käsitys siitä, että kulttuurisesti suhteellisesti homogeeninen kansallisvaltio on paras tapa järjestää maailman ihmisten oleminen, koska sillä tavoin voidaan välttyä monilta täysin turhilta konflikteilta, voidaan välttyä parhaiten siltä, että yksilöidenväliset konfliktit muuttuvat ryhmienvälisiksi konflikteiksi, pystytään välttymään tarpeelta kompensoida joidenkin ryhmien epäonnistumista erilaisella epätasa-arvoisella kiintiöjärjestelyllä, Halla-aho luetteli.
6c2cac38e541acb1afe4a8125277a23bd399c53a24a06158bd84c1b9779a7183.jpg

6c2cac38e541acb1afe4a8125277a23bd399c53a24a06158bd84c1b9779a7183.jpg

Li Andersson ja Jussi Halla-aho väittelivät Porin Suomi-areenassa. JENNI GÄSTGIVAR

"Todisti, ettei ollut olkiukko"
Andersson vastasi tiukkasanaisesti Halla-aholle:
- Jussi Halla-aho itse asiassa todisti, että mun argumentti ei ollut olkiukko. En usko, että täällä torilla lienee minkäänlaista erimielisyyttä siitä, että kansallisvaltio on tärkeä yksikkö, jonka kautta meidän demokratiajärjestelmä on järjestetty, jonka kautta meidän sosiaaliturva on järjestetty, jonka kautta meidän palvelut ja koulutusjärjestelmä on järjestetty.Mutta hän puhui kulttuurisesti homogeenisesta sellaisesta, se on argumentti, joka todistaa, mistä tässä on pohjimmiltaan kyse.Minun mielestäni sellainen määritelmä on ristiriidassa minun inhimillisyysmääritteen kanssa. En lähde siitä, että kansallisvaltion tulisi olla kulttuurisesti homogeeninen ollakseen legitiimi yksikkö.
Jutun alussa olevalla videolla Li Andersson ja Jussi Halla-aho selventävät näkemyseroaan Iltalehdelle.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/201807192201084965_pi.shtml
 
Kimmo Sasi: Euroopan aika herätä – USA:n asema on heikentynyt
ALBERTO CLARAMUNT | 19.07.2018 | 17:36- päivitetty19.07.2018 | 17:38

Kokoomuskonkarit korostivat oman puolustuksen iskukykyä maailmanpoliittisen tilanteen olleessa epävarma.

Yhdysvaltain jatkuva sisäinen konflikti vie terän maan harjoittamalta ulkopolitiikalta, arvioi entinen kansanedustaja ja ministeri Kimmo Sasi.
– Kykeneekö USA strategiseen otteeseen ulkopolitiikassa, jos maan sisällä on jatkuva konflikti, Sasi kysyi.

Maanantain Helsinki-tapaamisen aikana sekä erityisesti sen jälkeen USA:n mediassa on väitetty Donald Trumpin jääneen Vladimir Putinin jalkoihin. Trump kertoi uskovansa Putinia, joka sanoi, ettei Venäjä sekaantunut USA:n vaaleihin. Sittemmin Trump on korjannut sanomisiaan.

Sasi on huolissaan tilanteesta, jossa samaan aikaan USA:ssa käydään sisäistä painia, Eurooppa ei edelleenkään ota täyttä vastuuta omasta mantereestaan ja Venäjä keskittyy ulkoisiin uhkiin, vaikka sen tulisi kehittää talouttaan ja poliittista järjestelmäänsä.

– Euroopassa on 450 miljoonaa asukasta, Venäjällä 150 miljoonaa. Onko USA:n aina hoidettava Euroopankin asiat, Sasi pohti.

Sasin mukaan eurooppalaisten oma vastuu korostuu myös sen vuoksi, että USA:n isolaatio eli eristäytyminen on voimistunut Irakin sodasta lähtien.

– Trump on jatkanut linjaa, joka oli voimassa [Barack] Obamankin kaudella, Sasi sanoi.

Hän kertasi, kuinka USA oli ratkomassa Balkanin kriisiä ja huomautti, että läntinen Eurooppa katsoo Ukrainankin tilannetta enemmän sivusta.

Sasi kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Hän teki kokoomuksen puoluekokoukselle aloitteen, että koko EU liittyisi Natoon ja näin Suomikin pääsisi Natoon EU:n imussa. Linjaus ei kuitenkaan päätynyt kokoomuksen ulko- ja turvallisuupoliittiseen linjaukseen, joka hyväksyttiin kesäkuussa Turussa ja jonka valmistelua johti Ilkka Kanerva.

”Karhu ei niele siiliä”
Sasi puhui kokoomuksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa keskustelutilaisuudessa Porissa torstaina. Lavalla olivat kolme politiikan konkaria, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva, ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pertti Salolainen ja entinen kansanedustaja sekä ministeri Sasi. Keskustelua moderoi Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola.

Kokoomuskolmikko oli yhtä mieltä siitä, että ratkaisevaa Suomelle alati häilyvämmässä maailmanpoliittisessa tilanteessa on, että oma puolustus pidetään iskussa. He kannattivat puolustusbudjetin nostamista kahteen prosenttiin BKT:stä, tiedustelulain viemistä nopeassa tahdissa eteenpäin ja lähentymistä Natoon presidentin linjan mukaisesti.

– Karhu ei syö siiliä, ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen kiteytti humoristisella tavalla uskottavan puolustuksen merkityksen.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva puolestaan muistutti, että Suomen ja Ruotsin 15 vuotta kestänyt lähentyminen Natoon on ollut menestystarina, jonka pitää jatkua. Hän arvioi, että Nato-optio on ensisijainen suhteessa eurooppalaiseen puolustukseen.

Silti Kanerva veisi Suomen mukaan Ranskan presidentin Emmanuel Macronin kehittelemiin eurooppalaisiin joukkoihin.

– Minusta olisi hyvä, jos Pohjoismaat lähtisivät yhdessä mukaan. Macronille pitäisi viestiä, että hankkeessa olisi oltava myös pohjoinen ulottuvuus, Kanerva ehdotti.
https://www.verkkouutiset.fi/kimmo-sasi-euroopan-aika-herata-usan-asema-on-heikentynyt/
 
Kerrankin on ollut asiallinen Suomi areena kun PV on ollut pääyhteistyökumppanina. Aikaisempina vuosina on ollut ehkä pari kiinnostavaa paneelia, mutta nyt niitä on riittänyt. Joten maanantaista torstaihin on ollut mielenkiintoista, jopa niin että niska paloi.
Olen miettinyt pitkään, että kenestä tulee seuraava puolustusministeri, siitähän on kauhuskenaarioita. Torstai aamun keskustelun perusteella puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajalla Mika Karilla on hyvä tilannekuva ja asenne. Itse saan atooppisen ihottuman, kun ajattelelenkin, että demari olisi Defmin, mutta ehkä tämä olisi paras vaihtoehto...jos on pakko.
 
Kerrankin on ollut asiallinen Suomi areena kun PV on ollut pääyhteistyökumppanina. Aikaisempina vuosina on ollut ehkä pari kiinnostavaa paneelia, mutta nyt niitä on riittänyt. Joten maanantaista torstaihin on ollut mielenkiintoista, jopa niin että niska paloi.
Olen miettinyt pitkään, että kenestä tulee seuraava puolustusministeri, siitähän on kauhuskenaarioita. Torstai aamun keskustelun perusteella puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajalla Mika Karilla on hyvä tilannekuva ja asenne. Itse saan atooppisen ihottuman, kun ajattelelenkin, että demari olisi Defmin, mutta ehkä tämä olisi paras vaihtoehto...jos on pakko.

Millon viimeksi SDP:llä on tuo salkku ollut ? En edes muista. Yleensähän demarit ovat vieroksuneet sitä. Ottavat mieluummin "painavampia" salkkuja, kuten valtionvarainministerin ja ulkoministerin paikat.
 
Kerrankin on ollut asiallinen Suomi areena kun PV on ollut pääyhteistyökumppanina. Aikaisempina vuosina on ollut ehkä pari kiinnostavaa paneelia, mutta nyt niitä on riittänyt. Joten maanantaista torstaihin on ollut mielenkiintoista, jopa niin että niska paloi.
Olen miettinyt pitkään, että kenestä tulee seuraava puolustusministeri, siitähän on kauhuskenaarioita. Torstai aamun keskustelun perusteella puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajalla Mika Karilla on hyvä tilannekuva ja asenne. Itse saan atooppisen ihottuman, kun ajattelelenkin, että demari olisi Defmin, mutta ehkä tämä olisi paras vaihtoehto...jos on pakko.
Onko tämä PV:n mukana olo 100-vuotis juttua?
 
Olen miettinyt pitkään, että kenestä tulee seuraava puolustusministeri, siitähän on kauhuskenaarioita. Torstai aamun keskustelun perusteella puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajalla Mika Karilla on hyvä tilannekuva ja asenne. Itse saan atooppisen ihottuman, kun ajattelelenkin, että demari olisi Defmin, mutta ehkä tämä olisi paras vaihtoehto...jos on pakko
Tämän näkemyksen jaan kanssasi! Keskustelu osoitti myös, ettei hänenkään aikana sitten ostella mitään Israelista. Toivottavasti Mika Kari ei ennen vaaleja mene lausumaan yhtään mitään toisesta demarien vanhasta kipukohdasta eli sotilasyhteistyöstä USA:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
RKP hallitukseen. Sieltä löytyy pätevää väkeä puolutusministerin virkaan.
 
Back
Top