Suomi mukaan Islannin ilmavalvontaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peiper
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olen ollut vähän uutispimennossa tämän asian suhteen, mutta eikös alunperin ollut tarkoituksena nimenomaan mennä ilmavalvontaan mukaan? Mitä järkeä sinne on mennä vain harjoittelemaan? Eikö ajatus ollut, että kun me autetaan Islantia, niin sitten Nato auttaa meitä hädän tullen? Tällä logiikallahan alkuperäinen päätös lähteä syntyi? Ymmärään tosin, että olisimme voineet joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos suomalainen Hornet olisi lähtenyt tunnistamaan venäläistä Tu-95 Bearia ja jos esim. kokeilumielessä venäläiset haluaisivat katsoa minne asti suomalaisten kantti riittää, niin pahimmassa tapauksessa olisi suomalainen Hornet ampunut venäläistä konetta Islannin ilmatilassa. Lähde sitä sitten kansainvälisessä oikeudessa selvittelemään, että kuka on vastuussa mistäkin...
 
Olen ollut vähän uutispimennossa tämän asian suhteen, mutta eikös alunperin ollut tarkoituksena nimenomaan mennä ilmavalvontaan mukaan? Mitä järkeä sinne on mennä vain harjoittelemaan? Eikö ajatus ollut, että kun me autetaan Islantia, niin sitten Nato auttaa meitä hädän tullen? Tällä logiikallahan alkuperäinen päätös lähteä syntyi? Ymmärään tosin, että olisimme voineet joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos suomalainen Hornet olisi lähtenyt tunnistamaan venäläistä Tu-95 Bearia ja jos esim. kokeilumielessä venäläiset haluaisivat katsoa minne asti suomalaisten kantti riittää, niin pahimmassa tapauksessa olisi suomalainen Hornet ampunut venäläistä konetta Islannin ilmatilassa. Lähde sitä sitten kansainvälisessä oikeudessa selvittelemään, että kuka on vastuussa mistäkin...

Tätä se on, kun koitetaan olla mukana olematta kuitenkaan mukana.
 
Olen ollut vähän uutispimennossa tämän asian suhteen, mutta eikös alunperin ollut tarkoituksena nimenomaan mennä ilmavalvontaan mukaan? Mitä järkeä sinne on mennä vain harjoittelemaan? Eikö ajatus ollut, että kun me autetaan Islantia, niin sitten Nato auttaa meitä hädän tullen? Tällä logiikallahan alkuperäinen päätös lähteä syntyi? Ymmärään tosin, että olisimme voineet joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos suomalainen Hornet olisi lähtenyt tunnistamaan venäläistä Tu-95 Bearia ja jos esim. kokeilumielessä venäläiset haluaisivat katsoa minne asti suomalaisten kantti riittää, niin pahimmassa tapauksessa olisi suomalainen Hornet ampunut venäläistä konetta Islannin ilmatilassa. Lähde sitä sitten kansainvälisessä oikeudessa selvittelemään, että kuka on vastuussa mistäkin...
Tuosta bearista tuoreemmat versiot kävivät juuri vähän arktisella muistuttelmassa, että missä mennään, sopivasti samana päivänä kun äijät lähti kohti Islantia.

Edit: Koneet voidaan varustaa ydinpommein. Vrt. Usa-Japani. Siellä tehtiin katastrofaalinen isku, johon vastattiin. Suomi tai pohjoismaat yleensäkään eivät tällaista edes harkitse.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä se on, kun koitetaan olla mukana olematta kuitenkaan mukana.


Olletikin, että eipä venäläisillä taida olla suurta intressiä ryhtyä mihinkään seikkailuihin tuollakaan. Pikkuisen väkisin tehtyä uhkaa on rakennettu tuollaisesta Hornet-Bear-kohtaamisesta. Ikäänkuin venäläiskoneet jo suorastaan roikkuvat naruissa taivaalla odottamassa suomalaiskoneiden saapumista Islantiin....voi jessus.
 
Eihän siinä oikeasti mitään uhkaa ole. Ainoa ongelma Islannin ilmatilan valvomisessa on sisäpoliittinen, eli näyttää pahalta jos Suomi on valvomassa Nato-maan ilmatilaa.
 
Liekö suomikoneet aseistettujakaan tuolla? Jos ei, niin minkälainen kriisi saadaan syntymään siitä, että ohjaaja näyttää keskaria tai kieltä bearin ohjaajalle? Tai jos oikein häjyllä päällä sattuu kaveri olemaan, näyttää klassista vedä käteen-temppua. Kolmannen ms:n ainekset on heti ilmassa.
 
Liekö suomikoneet aseistettujakaan tuolla? Jos ei, niin minkälainen kriisi saadaan syntymään siitä, että ohjaaja näyttää keskaria tai kieltä bearin ohjaajalle? Tai jos oikein häjyllä päällä sattuu kaveri olemaan, näyttää klassista vedä käteen-temppua. Kolmannen ms:n ainekset on heti ilmassa.
Ei pitäisi aseita olla. Niin näyttikö kieltä kun Bear-H:t kävi tervehtimässä :D Eikös ole parempi vaan tervehtiä naapurille ;)
 
Muistelen mainitun, että ei ole aseita. Ja oikeastaan en näe tuossa mitään ihmeellistä, kun mikäli meikäläinen menee tunnistamaan koneen, niin se vain tunnistaa sen koneen. Ei muuta. Jos se kone poikkeaa Islannin ilmatilaan, niin sitten kuski vain raportoi ja taltioi tiedot.
 
Muistelen mainitun, että ei ole aseita. Ja oikeastaan en näe tuossa mitään ihmeellistä, kun mikäli meikäläinen menee tunnistamaan koneen, niin se vain tunnistaa sen koneen. Ei muuta. Jos se kone poikkeaa Islannin ilmatilaan, niin sitten kuski vain raportoi ja taltioi tiedot.
In July 2013, two Russian Tu-95 Bear-H bombers were detected flying north near the Korean peninsula and Japan's northern Hokkaido Island. Three Japanese jets and a South-Korean jet intercepted and escorted the Russian bombers.

Re:
 
Jos kyse olisi ollut ilmatilan valvonnasta niin koneiden pitäisi olla aseistettuja. Mutta kun mentiin vaan treenaamaan, niin aseillekaan ei ole käyttöä.
 
Hätäsignaali Islannista - Suomen helikopterit osallistuivat pelastustehtävään
STT Maanantai 3.2.2014 klo 18.21

Islannin ilmavalvontaharjoitukseen osallistuvat Suomen armeijan helikopterit olivat mukana pelastustehtävässä sunnuntaina, kun Islannin rannikkovartiosto pyysi virka-apua.

- Rannikkovartiosto ilmoitti saaneensa hätäsignaalin Reykjavikin pohjoispuoliselta merialueelta, kertoi kapteeni Jouni Poutanen Puolustusvoimien tiedotteessa.

Suomen kahden helikopterin lisäksi tehtävään osallistui kaksi Islannin rannikkovartioston helikopteria.

Suomalaiset auttoivat noin kolmen tunnin ajan tuulisissa, aallokkoisissa ja pimeissä olosuhteissa.
Iltakymmenen jälkeen etsinnät lopetettiin, sillä radiosignaalia ei tavoitettu enää uudelleen eikä aluksia tai henkilöitä ollut ilmoitettu kadonneiksi.

Ilmavalvontaharjoitukseen osallistuu Suomesta viisi Hornetia ja kaksi helikopteria.
 
yle 3.2.2014 klo 17:41
Pohjoismainen lentotoimintaharjoitus alkoi vaihtelevissa sääolosuhteissa
Islannissa järjestettävään harjoitukseen osallistuu Suomesta viisi F-18-monitoimihävittäjää ja kaksi NH90-helikopteria. Lentoharjoitukset alkoivat helikopterien osalta lauantaina ja hävittäjien osalta maanantaina.

Helikopteripataljoonan NH90-helikopterin miehistö harjoitteli meripelastustoimintaa yhdessä Islannin rannikkovartioston kanssa Reykjavikin edustalla lauantaina. Kuva: Eetu Koskelainen / Puolustusvoimat
Pohjoismainen Iceland Air Meet 2014 -lentotoimintaharjoitus on lähtenyt hyvin käyntiin Suomen osalta. Suomen harjoitusosaston johtaja Islannissa, majuri Tuukka Elonheimo kertoo, että NH90-helikopterit tekivät ensimmäiset harjoituslentonsa lauantaina ja sunnuntaina.

Eloheimon mukaan helikopterien ensimmäiset harjoitukset keskittyivät toimintaympäristöön ja -alueeseen tutustumiseen. Kopterit tekivät muun muassa yhteisharjoituksia Islannin rannikkovartioston kanssa.

– Täällä oli todella kovat tuulet viikonloppuna. Pääsimme näkemään, että minkälaista on muun muassa vinssaustoiminta helikopterista kovilla tuulilla, Elonheimo sanoo.

Helikopterit pelastusvalmiudessa
Hänen mukaansa Air Meetissä maavoimien helikopterien tehtävänä on turvata ilmavoimien hävittäjälentotoimintaa. Käytännössä se tarkoittaa tilannetta, jossa hävittäjälentäjä joutuisi käyttämään heittoistuintaan. Silloin helikopterit kävisivät pelastamassa lentäjän.

Hornetit lensivät ensimmäisen harjoituskierroksensa maanantai-iltapäivällä. Elonmaan mukaan kierroksen aikana hävittäjäpilotit tekivät ensin yhteisiä lentoharjoituksia ruotsalaisten kanssa ja sitten toisella alueella norjalaisten kanssa.

– Me lennämme kahdesta kolmeen lentokierrosta per päivä. Jos lennämme kolme, niin se viimeinen on pimeän lento eli yölentotoimintaa.

Sääolot vaihelevat
Elonmaan mukaan sääolosuhteet harjoitusalueella ovat erittäin tuuliset. Tukikohdan alueella ei ole lunta maassa, mutta ylempää vuoristoalueelta lunta löytyy. Meri puolestaan on sulana.

– Ilmassa toiminta ja ympäristö ovat sääolosuhteiden puolesta erittäin vaihtelevat. Sen me jo paluulennolla näimme, että noin 20-30 minuutissa keli muuttui hyvin paljon siitä, mitä ilmassa kuulimme. Lumisadealue tuli hyvin nopeasti kenttäalueelle, Elonmaa kuvailee.

Hänen mukaansa ilmassa tapahtuvaan harjoitteluun tulee mukaan ilmatankkauskalustoa tiistaina. Viikonloppua kohti harjoitusten tempo tulee kiihtymään.

– Kyllä koko harjoituspaketti ja tämä Iceland Air Meet tarjoaa erittäin monipuolisen ja haastavan toimintaympäristön sekä harjoittelumahdollisuuden. Se tarjoaa paljon oppia meille Suomeen kotimaiseen puolustukseen vietäväksi.
 
Edit: Koneet voidaan varustaa ydinpommein. Vrt. Usa-Japani. Siellä tehtiin katastrofaalinen isku, johon vastattiin. Suomi tai pohjoismaat yleensäkään eivät tällaista edes harkitse.

Eihän! Kaikkea sitä palstalta oppii.
 
yle 12.2.2014 klo 14:49
Suomen Hornetit halkovat tuulista Islantia
Kova tuuli on keskeyttänyt suomalaiskoneiden harjoituksen vain kerran Islannin pohjoismaisessa lentosotaharjoituksessa. Katso kuvat suomalaisjoukoista Islannissa.

Suomi ja Ruotsi osallistuvat ensimmäistä kertaa sotaharjoitukseen Naton ilmavalvonnan rinnalla. Kuva: Jyrki Hara / Yle
Mistä on kyse?
  • Etukäteen paljon keskustelua herättänyt Islannin sotaharjoitus käynnissä
  • Suomalaismajuri: Islannin kovat tuuli ja merenkäynti lisäävät haasteita
  • Harjoitus on osa pohjoismaista puolustusyhteistyötä
Pohjoismainen lentosotaharjoitus Islannissa on jatkunut jo runsaan viikon. Toimittajat pääsivät seuraamaan harjoitusta tänään keskiviikkona Islannin Keflavikin tukikohtaan.

– Suomen Hornetit nousivat ilmaan näytösluonteisesti Keflavikin tukikohdasta päivittäiselle harjoituslennolleen, kuvailee Ylen Skandinavian-kirjeenvaihtaja Jyrki Hara harjoitusta.

Suomesta harjoitukseen osallistuu viisi F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjää ja kaksi maavoimien NH90-helikopteria, jotka toimivat etsintä- ja pelastuspalvelutehtävissä. Harjoituksen kokonaisvahvuus on yli 200 ihmistä, joista suomalaisia on vajaat 70.

– Suomalaiset ovat lentäneet ensimmäisen viikon aikana lentäjäkoulutusta tukevaa toimintaa. Ainoastaan yksi kierros on jouduttu keskeyttämään kovien tuulten takia. Muutoin koneet ovat toimineet mainiosti, sanoo majuri Tuukka Elonheimo.

Suomalaismajuri: Islannin ilmastossa haasteensa
Suomi toivoo, että harjoitus kouluttaa joukkoja uusiin järjestelmiin ja kehittää kansainvälistä yhteistyötä. Myös Islannin ilmasto tarjoaa omat haasteensa.

– Olemme tottuneet talvisiin olosuhteisiin, mutta Islannin merellinen ilmasto ja kova merenkäynti tarjoavat hieman erilaisia elementtejä pelastustehtäviin ja kova tuuli puolestaan lentotehtäviin, majuri Tuukka Elonheimo arvioi.

Sotilasliitto Naton kumppanuusmaat Suomi ja Ruotsi osallistuvat ensimmäistä kertaa sotaharjoitukseen Naton ilmavalvonnan rinnalla. Islannilla ei ole omaa armeijaa ja kolme Nato-maata vastaavat vuorollaan maan ilmavalvonnasta. Nyt Islannin valvontatehtävä kuuluu Norjalle.

Suomalaisjoukot toimivat harjoituksessa norjalaisen johtajan alaisuudessa. Koko ilmavalvonnan johto on Naton Saksan olevassa johtokeskuksessa.

Suomalaisjoukot lentävät ilman aseita
Suomen joukot eivät osallistu Naton valvontatehtäviin Islannissa. Joukot myös lentävät sotaharjoituksen ilman aseita. Suomalaiset ovat kuitenkin kokeneet harjoituksen hyödylliseksi.

– Harjoituksissa opetellaan monimutkaisten tilanteiden hallintaa, jolloin ilmassa on paljon koneita, majuri Tuukka Elonheimo sanoo.

Suomessa käytiin vilkas keskustelu harjoitukseen osallistumista ennen kuin eduskunta päätti asiasta viime keväänä. Islannin harjoitus päättyy ensi viikolla.
 
Niin, noita monimutkaisten tilanteiden hallintaa on opeteltu isommilla konepuljilla Suomen ilmatilassa niin maan kuin meren yllä kansainvälisissä ADEX-harjoituksissa jo useampaan kertaan, mukana ovat olleet Ruotsi, Tanska, Saksa, Britannia, Ranska, Hollanti, sekä cross-border -harjoituksissa ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa, jolloin on lennetty kalotin alueella yli rajojen, mutta kukin omista tukikohdistaan.
 
No jos siitä hyötyä on. Mutta onkohan hinta/laatu kohdillaan? :) Mitähän homma maksaa?

Meinaan, ei tätä Islanti maksa. Ei varmaan maksaisi varsinaista valvontaakaan.
 
Jaa. No jos siitä sitten on hyötyäMitähän homma maksaa?
Olen ollut vähän uutispimennossa tämän asian suhteen, mutta eikös alunperin ollut tarkoituksena nimenomaan mennä ilmavalvontaan mukaan? Mitä järkeä sinne on mennä vain harjoittelemaan? Eikö ajatus ollut, että kun me autetaan Islantia, niin sitten Nato auttaa meitä hädän tullen? Tällä logiikallahan alkuperäinen päätös lähteä syntyi? Ymmärään tosin, että olisimme voineet joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos suomalainen Hornet olisi lähtenyt tunnistamaan venäläistä Tu-95 Bearia ja jos esim. kokeilumielessä venäläiset haluaisivat katsoa minne asti suomalaisten kantti riittää, niin pahimmassa tapauksessa olisi suomalainen Hornet ampunut venäläistä konetta Islannin ilmatilassa. Lähde sitä sitten kansainvälisessä oikeudessa selvittelemään, että kuka on vastuussa mistäkin...

Tästä sitä porinaa oli syksyllä 2012. Silloin oli auki seuraavia juttuja: a) vaatiiko osallistuminen muutoksia Suomen kansalliseen lainsäädäntöön ja b) Naton omiin konventioihin, sillä kumppanussmaat eivät aikaisemmin olleet osallistuneet ilmavalvontaan.

Suomi jäi odottelemaan Ruotsin päätöstä ja päätti peesata Ruotsia, jonka pätöksenteko oli tuossa vaiheessa meitä jäljessä. Haglund on ollut tässä hyvin aktiivinen ja hän on toistuvasti maininnut, että pitää ottaa Ruotsi huomioon päätöksenteossa.

Nimittäin. Vuonna 2009 Suomi tyrmäsi ajatuksen osallistumisesta Islannin ilmavalvontaan. Tuolloin hanketta pidettiin kalliina ja poliittisesti arveluttavana. Suomelle on myös tarjottu mahdollisuutta osallistua Baltian ilmavalvontaan, mutta nämäkin ehdotukset on johdonmukaisesti torjuttu.

Nyt Islantiin lähtöä on perusteltu ennen muuta pohjoismaisella yhteistyöllä ja suomalaisten lentäjien saamalla harjoituksella. Molempia perusteluja on varmasti syytä kriittisesti arvioida.

Mutta siellä nyt ollaan. Ilman aseita. Sehän oli lopulta virallisesti Naton ratkaisu , että ilman aseita. Puolustusvoimat pitä'ä tätä kyllä hyvänä harjoituksena ja sitä se varmasti onkin.
 
Kyllä se varmaan hyvä harjoitus on. Mutta pitää kysyä, eikö yhtä hyvää saada aikaiseksi lähempänä, ilman kalusto- ja miehistörahtauksia 2000 kilometrin päähän. Eikös joku ilmavoimien ex-komentaja taannoin Siivet-lehdessä sanonut, ettei Islannissa lentelelyllä mitään erityishytötyä saada?
 
Viimeksi muokattu:
Politiikka edellähän tässä mennään, jos siitä jotain lisäarvoja Ilmavoimille syntyy, niin hyvä, mutta se ei ole SE juttu. Tuolla toisessa topissa on tätä just paahdettu: Nato tarvii osallistumisia 24/7, osallistutaan jo ilman jäsenyyttäkin. Arveletteko, että osallistuminen vähenee Liiton myötä? Ja mitä se tarkoittaa de facto vähänkään pidemmässä juoksussa? Iha ite saadaan päättää....niin saadaan. Politiikassa tunnetaan underground-määritelmä "vapaaehtoinen pakko". Aluetoimistokäynnillä herkistyneet silmät auki vaan reippaasti.

Eräs Suomelle osuva tehtävä saattaisi ollakin jatkuva Baltian ilmatilan hilloaminen, kenties pohjoiselle merialueellekin kehittyy "haastavia ja mielenkiintoisia" tehtäviä? Ilmavoimilla on vientiä. Sitten pannaan miina-alukset liikenteeseen ja moottoroitu tst-osasto, alkaa olla osallistumista. Politiikkaa ja osallistumista odotetaan ja siihen velvoitetaan. Joku maksaa kulut, taivaasta ei tipu rahaa-
 
Politiikka edellähän tässä mennään, jos siitä jotain lisäarvoja Ilmavoimille syntyy, niin hyvä, mutta se ei ole SE juttu. Tuolla toisessa topissa on tätä just paahdettu: Nato tarvii osallistumisia 24/7, osallistutaan jo ilman jäsenyyttäkin. Arveletteko, että osallistuminen vähenee Liiton myötä? Ja mitä se tarkoittaa de facto vähänkään pidemmässä juoksussa? Iha ite saadaan päättää....niin saadaan. Politiikassa tunnetaan underground-määritelmä "vapaaehtoinen pakko". Aluetoimistokäynnillä herkistyneet silmät auki vaan reippaasti.

Eräs Suomelle osuva tehtävä saattaisi ollakin jatkuva Baltian ilmatilan hilloaminen, kenties pohjoiselle merialueellekin kehittyy "haastavia ja mielenkiintoisia" tehtäviä? Ilmavoimilla on vientiä. Sitten pannaan miina-alukset liikenteeseen ja moottoroitu tst-osasto, alkaa olla osallistumista. Politiikkaa ja osallistumista odotetaan ja siihen velvoitetaan. Joku maksaa kulut, taivaasta ei tipu rahaa-

Jos Suomen ainoaksi velvoitteeksi NATO:ssa jäisi Islannin ilmatilan valvominen vaikka 24/7 vuoden ympäri, niin kyllä tuo silti olisi NATO-tehtävistä sieltä helpoimmasta ja kivuttomammasta päästä. Sinänsä ihmettelen miksei Norja rikkaana öljyvaltiona ota tuota vaikka kokonaan kontolleen, heillä kun tuntuu löytyvän siihen eniten strategista intressiäkin?

Se, että jos pari suomalaiskonetta lentää silloin tällöin Baltiaan pariksi kuukaudeksi, niin eipä se ilmavoimille edes maksa juuri mitään enempää kuin normaali lento- ja koulutustoiminta kotimaassa. Hirveitä peikkoja taas maalaillaan foorumilla vielä toteutumattomista asioista, jotka eivät edes toteutuessaan
olisi kovin kummoisia. Tuollaiset NATO:n puolelta tulevat valvontavelvoitteet voisivat olla vain hyvä asia PV:n kannalta, poliitikkojen olisi pakko pitää ilmavoimat edes jossain määrin iskukykyisinä...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top