Vähän kismittää että Carl Haglund ei ole enää puolustusministerinä. Kirjoitin nimen noin tarkoituksella
Ruotsin Nato-kannatus kasvussa - Haglund: Suomen pitää olla valmis reagoimaan
Tiistai 15.9.2015 klo 20.42
Ex-puolustusministeri Carl Haglundin mukaan Suomessa tarvitaan nyt rauhallista ja analyyttista keskustelua Ruotsin mahdollisesta Nato-jäsenyydestä. (JENNI GÄSTGIVAR)
Sanomalehti Dagens Nyheter julkaisi maanantaina kyselyn, jonka mukaan ruotsalaisten Nato-kannatus on noussut jopa 41 prosenttiin.
Kyseessä on kymmenen prosenttiyksikön nousu edelliseen mittaukseen verrattuna.
Jo aiemmin syyskuun alussa Ruotsin keskustan ja kristillisdemokraattien puoluejohtajat ilmoittivat pyörtävänsä edelliset Nato-kantansa ja kannattavansa Ruotsin hakemista Naton jäseneksi.
Nato-myönteisyyden kasvu naapurissa ei tule ex-puolustusministeri
Carl Haglundille yllätyksenä. Hänen mukaansa Nato-myönteisyys on virinnyt Ruotsissa jo parin viime vuoden aikana.
- Olen jo pidemmän aikaa yrittänyt sanoa, että Ruotsissa ilmapiiri Naton suhteen on oikeasti muuttunut. Kaikki eivät minua uskoneet ja etenkin Nato-vastustajat yrittivät väittää, että näin ei ole, Haglund toteaa.
Ex-puolustusministerin mukaan paradoksaalista on se, että Venäjän toimet ovat todennäköisesti suurin yksittäinen tekijä, joka asiaan on vaikuttanut.
- Surullista se on siinä mielessä, että Putin itse on kovaa vauhtia viemässä Ruotsia Natoon ja sitä kautta mahdollisesti myös Suomea. En usko, että se on sitä, mitä Putin itse haluaisi, Haglund toteaa.
"Kyky reagoida"
Haglundin mukaan Suomessa on tärkeää huomata Ruotsissa tapahtunut ilmapiirin muutos.
- Suomessa on hyvä mieltää viimeistään nyt se, että ollaan pisteessä, jossa on täysin mahdollista, että Ruotsi voi liittyä Natoon, Haglund toteaa.
Se puolestaan vaatii reagointikykyä myös Suomessa.
- Se voi johtaa muutoksiin, jolloin se vaikuttaa meidänkin turvallisuuspoliittiseen tilanteeseemme ja meillä on oltava kyky ja valmius reagoida tähän, Haglund peräänkuuluttaa.
Hänen mukaansa Suomessa tarvitaankin nyt rauhallista ja analyyttista keskustelua Ruotsin tilanteesta ja sen mahdollisista vaikutuksista Suomeen.
- Vaikka itse suhtaudun avoimesti Nato-jäsenyyttä kohtaan, niin olen myös sitä mieltä, että se ei ole mikään yksiselitteinen asia Suomelle ja sen takia tämä on megaluokan asia, joka ei parane sillä, että aika moni poliittinen toimija yrittää lakaista sitä maton alle, Haglund kritisoi.
Yhteistyö tiivistyy
Puolustusministerinä toimiessaan Haglund ajoi voimakkaasti Suomen ja Ruotsin välistä puolustusyhteistyötä.
- Puolustusyhteistyö on erittäin tärkeää Suomelle ja sitä tulee edistää joka tilanteessa tästä Nato-keskustelusta huolimatta, Haglund linjaa edelleen.
Hän ei usko, että puolustusyhteistyö heikkenisi, vaikka Ruotsi liittyisi Natoon.
- Suomi-Ruotsi-yhteistyö on ihan erillinen raide, sitä ei kannata vetää tähän. Se on kahdenvälistä yhteistyötä, jota mielestäni voisi harjoittaa ihan hyvin, vaikka Ruotsi olisi Naton jäsen, Haglund kommentoi.
Hän muistuttaa, että yhteistyön tiivistämisestä on olemassa suunnitelmat jo usealle vuodelle eteenpäin.
- En näe, että Ruotsin ilmapiirin muutos muuttaisi sitä asiaa.
Suomen uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu myös Nato-selvityksen teettäminen. Haglund toivoo, että selvitys tehdään vilpittömästi ja siitä käydään avoin ja rehellinen keskustelu.
- Kun se on Ruotsissa yhä ajankohtaisempaa, se osoittaa sitä, että Suomessakin pitää pystyä käymään analyyttista ja ajankohtaista pohdintaa, Haglund vetoaa.
JOHANNA MATTINEN
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091520356611_uu.shtml