Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Aah, vihdoinkin, nyt voidaan käynnistää kauan odotettu Unternehmen Silberfuchs vol 2.0. (Operaatio hopeakettu) ja otetaan tuo jäämeren ranta niille jolle se oikeasti kuuluu.

No ei vaiskaan.

Otan nyt vaan työpäivän päätteeksi vanhalle Ylipäällikölle ( joka ymmärtääkseni oli melkoinen anglofiili ) ja otan myös kaikille Mpnet ansiokkaille kirjoittajille ja jäsenille ja Suomelle ja Suomen kansalle.
Olen seurannut palstaa vuosia ja jäsenenä olen ollut kai vuodesta 2020.
Olemme tänään suomalaisia ja uuden edessä, mutta nyt on vähän enemmän tautia takana kun ennen. :camo: . Ihan vain varmuuden vuoksi.

Otan myös urhealle Ukrainan kansalle ja armeijalle, jotka omalta osaltaan mahdollisti tämän jäsenyyden Suomelle ja herätti osan tästä kansasta ruususen unesta.
33B582BB-8B89-4C63-A903-C2C7C58DCB17.jpeg5676C41B-8D80-47B3-ACFB-7F46CC143A69.jpeg
B07A94A0-7DC8-4E89-BD36-3123CDDA0970.jpeg16696040-EF48-4F11-8E0C-250A5BDBB401.jpeg
 
We are not sphere!

NATO-jäsenyyteen kuuluu myös Finglish:in opettaminen uusille liittolaisille.

Vai mitä helevettiä se Sale sanoi?

Itse tajusin ettemme me ole mikään puskurivyöhyke mutta Yle yrittää kertoa ettei meitä pelota.
Just näin. Kuuden uutisiin oli Yle saanut jo korjattua käännöksen fearista sphereen. Rallienglantia toki hieman oli ilmassa, mutta niinhän meillä kaikilla kun kolmatta kotimaista koitamme tavata.
 
Niin kauan, kun olen ollut tarpeeksi vanha politiikasta mitään ymmärtämään, olen tätä odottanut.

Vihoidn se on totta!
Täysin samaa mieltä!

Vihdoin on hullun tuurilla pelaaminen loppu. Ei voisi ikuisesti jatkua moukan tuurikaan.

Kaikki mahdolliset ajatusrakennelmat, joilla NATO:a on vastustettu ovat osoittautuneet turhiksi. Ei tullut heinäsirkkaparvia, ei kaatunut Finnair, ei loppunut gaso huoltamoilta eikä mitään muutakaan. Ei hyökännyt vanja tänne jäsenyysaikomuksestamme ilmoittaessamme jne jne.

Autoilin tänään pitemmän pätkän kollegani kanssa ja yleensä hän puhuu ihan järkeviä, mutta tänään alkoi ihan spontaanisti klo 16 uutisten aikana kyselemään, että "kukahan sinne ulkomaille sotimaan oikein lähtisi?" ja "mahtaisi olla vapaaehtoisista pulaa, vaikka aina sotaretkelle lähtijöitä riittää". Totesi kyllä lakonisesti, että 62-vuotiaalle ukolle ei lähtöä tulisi vaikka kuinka on (ollut) kapteenin nappulat kaulalla.
 
Ainut mitä jäin kaipaamaan näissä juhlallisuuksissa olisi jos Sauli olisi osanut vetää yhteyden Suomen ja Ukrainan taistelujen välillä. Nyt korostui Ruotsi, joka hyvä sekin. Mutta Ukrainaan olisin halunut liitettävän enemmän.

Tämä artikkeli on omiaan siinä:


Sotaveteraani Tuovinen palveli konekiväärimiehenä lokakuusta 1942 syksyyn 1944, eli siihen asti, kun jatkosota päättyi.

Hän aloitti varusmiespalveluksensa 18-vuotiaana Kuopiossa ja ehti olla alokkaana vain kolme viikkoa, jonka jälkeen hän siirtyi rintamalle Rukajärvelle.

Tuovinen kertoo odottaneensa Suomen Nato-jäsenyyttä 74 vuotta, eli koko Naton olemassaolon ajan. Puolustusliitto perustettiin Washingtonissa 4. huhtikuuta vuonna 1949.
 
Vuodesta 1992 (Hornet vs. Mig) odotellut että noinkohan... ja noinhan se nyt meni. Ihan varmasti on värillinen lasissa nyt. Kilistän etänä Niinistölle, otti ohjat käsiinsä kun oikeasti tarvittiin päätöksentekoa. Mutta en unohda ikinä Lissua, vaikka armeijan näkkärikaupat sopikin ruåttalaisen firman kanssa. Oli kova jätkä silloisessa jo vähän feministisen päätöksenteon kulttuurissa. Ymmärsi varmaan PVn huolet tai mitä olivatkin, toiveita, ja minulla on sellainen mielikuva että päätti katsoa kauas tulevaisuuteen "Tuomiojista" välittämättä, eikä ruvennut politikoimaan.

Hyvä päivä tänään. Minun kalenterissa on nyt kolme päivää... 6.12. tulee tuntematon, 14.12. syntyi poika ja 4.4. saa ottaa reilusti paukut.
 
Haavisto just pressissä......Turkey.....hahaa, suckers!

Asiallisesti: miellyttävää seurata Haaviston toimintaa näissä kansainvälisissä vesissä. Kävi hyvä tuuri, että just nyt meillä oli todella asiallinen tiimi hoitamassa tätä Nato-prosessia. Haavisto, Kaikkonen, Niinistö.
 
Muistetaan ja ollaan myös syvästi kiitollisia kaikille ukrainalaisille, jotka ovat kaatuneet, haavoittuneet tai tällä hetkellä taistelevat rintamalla. Myös heille, jotka tekevät töitä Ukrainan hyväksi, äitejä, isiä, lapsia, naisia miehiä, nuoria ja vanhoja, taistelevat kotirintamalla. Muistetaan myös heitä, jotka ovat kärsineet, menettäneet kotinsa, rakkaansa, kätensä, aistinsa tai henkensä olematta osallinen ryssien tekemiin rikoksiin.

Ilman heitä emme olisi tänään päässeet NATO:on.

Siksi pyydän myös jokaista meistä pysähtymään hetkeksi ja hiljentymään, sekä kuuntelemaan seuraavan kansallislaulun:


Slava Ukraini! Herojam Slava!
 
Viimeksi muokattu:
Käykääs nyt joku viemässä hyvä viinipullo Venäjän suurlähetystöön. Saatesanoina vaikkapa "Vladimirille, esimerkillisestä työstä Naton laajenemisen edistämiseksi"
Kyllä mä sille Putinille maanpuolustusmitalin tai jotain sellaista myöntäisin Suomen puolustuksen eteen tehdystä työstä. Koskahan Kauhavalle sijoitetaan NATO:n ydinaselentotukikohta? Voidaan sijoittaa vaikka Väinämöiset myös sinne, niin voidaan olla puolijulkinen ydinasevalta. :cool:
 
Muistetaan ja ollaan myös syvästi kiitollisia kaikille ukrainalaisille, jotka ovat kaatuneet, haavoittuneet tai tällä hetkellä taistelevat rintamalla. Myös heille, jotka tekevät töitä Ukrainan hyväksi, äitejä, isiä, lapsia, naisia miehiä, nuoria ja vanhoja, taistelevat kotirintamalla. Muistetaan myös heitä, jotka ovat kärsineet, menettäneet kotinsa, rakkaansa, kätensä, aistinsa tai henkensä olematta osallinen ryssien tekemiin rikoksiin.

Ilman heitä emme olisi tänään päässeet NATO:on.

Siksi pyydän myös jokaista meistä pysähtymään hetkeksi ja hiljentymään, sekä kuuntelemaan seuraavan kansallislaulun:


Slava Ukraini! Herojam Slava!
Näin.

Sellainen muistikuva viime vuoden maaliskuusta. Kiovan liepeillä venäjän panssariajoneuvo ajeli katua pitkin ja kuvatussa videossa josstain kulman takana olevalla parvekkeella nuori nainen ojensi polttopullon nuorelle miehelle, joka nakkasi pullon panssariauton päälle. Lopputuloksena tulipalo. Seuraava klippi laatikoista joissa oli kymmeniä polttopulloja. Mieleen tuli kuvaukset tai kirjoitukset talvisodasta. Kuvitelma että venäjä marssii yli Ukrainan, alkoi vähenemään. Ukrainalainen kansalainen on soturi.
 
Back
Top